Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Slagerij Nijkerk. 
Auteur Bericht

Bericht Slagerij Nijkerk.
Even een verslag over mijn bevindingen in de hoop dat iemand er wat aan heeft als diegene voor de keuze komt te staan.
Let op, ik beschrijf het wel met details!!!
Als er vragen zijn mogen die altijd gesteld worden al kan ik je alleen vertellen over deze ene ervaring.

Ik was eigenlijk altijd al van mening dat mijn paard naar de slager zou gaan mocht ik ooit voor de keuze komen te staan en dat mogelijk zou zijn. (Natuurlijk met uitsluiting van acute aandoeningen, het op de trailer kunnen staan e.d.)

Mijn keuze is vooral gebaseerd op het feit dat het gewoon heel snel gaat. Je hoort af en toe bij inslapen dat het niet helemaal goed gaat, dat het lang duurt e.d, sommigen gaan zelfs wat vechten. Technisch gezien is een paard gewoon wat te groot. Kan in heel veel gevallen natuurlijk goed gaan en een erg ziek dier zal het ook snel opgeven, maar ik vind dit een beetje griezelig.
Ik vind het ook heel mooi dat het lijf van mijn paard in 'the circle of life' terecht komt. Kun je een eerlijker stukje vlees krijgen dan van een paardje dat een prachtig mooi leven met veel liefde heeft gehad? Dat iemand kan leren over de anatomie van een been of een hoef, zich het beslaan of bekappen eigen kan maken.
En dan zijn er de kosten natuurlijk in overweging te nemen. Nu kreeg ik in Nijkerk zeker geen hoofdprijs denk ik, maar ik ben ze wel dankbaar voor de snelheid waarmee het is gedaan en dat Jeskim er naar mijn mening eigenlijk niets van mee heeft gekregen. Die zekerheid heb ik dus ook omdat ik er tot het einde bij was. Geen onzekerheid over of ze het eng heeft gevonden, erg van streek was, of dat ze straks nog een keer opduikt in Duitsland.
Bij een andere slager krijg je er misschien wat meer voor, maar ik vond het fijn om te weten dat Jes niet nog een poos hoefde te wachten, misschien met andere paarden o.i.d. Maar wellicht is dat bij een aantal andere slagers ook wel mogelijk hoor, maar dan zul je daar moeten informeren.

Ik wilde zelf ook per sé mee om echt te kunnen zien dat het allemaal netjes en zonder stress ging, dat ik er zou zijn om haar gerust te stellen mocht dat nodig zijn. Ook een stukje verantwoordelijkheid, het was toch mijn paard, dit ga ik niet op een ander afschuiven. Heb in de aanloop er naar toe, zelfs in de auto, nog weer gezegd dat het wegbrengen de volgende keer niet meer hoefde, maar ben achteraf blij dat ik het gedaan heb. Ik weet gewoon precies wat er gebeurt is.

We hebben eerst gebeld over hoe het gaat en om een afspraak te maken.
Als je dat doet paspoort bij de hand!
Er wordt gevraagd naar een aantal gegevens, levensnummer, chipnummer, naam, ras, geboortedatum, geslacht, datum uitgifte paspoort enz. en heel belangrijk, is het paard niet uitgesloten voor slacht. Dit staat in de bijlage over medische behandeling. (Deel 1, deel2 en deel 3)
Ik keek er even vanop dat daar niets ingevuld is, er is namelijk een stippellijn waarop moet worden ingevuld wanneer de afgifte was van dit hoofdstuk (deze bijlage zeg maar). Ook is er een stippellijn waarop het identificatienummer van het dier moet zijn ingevuld. Zolang deze bijlage gewoon in de paspoort geniet zit is het feit dat dit blanco is geen probleem. Zou het er los bij zitten dan is het een ander verhaal, maar bij de meeste fjorden zit het er inmiddels wel in geniet.

Aan de hand van de gegevens die je aan de telefoon verstrekt vullen ze daar al een VKI formulier in. Een VKI formulier ziet er zo uit: (zie onderzijde van de volgende pagina)
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=dlbLsHsu ... HsuOpbPREY
Maar dat hoef je zelf niet te printen o.i.d, dat hebben ze in Nijkerk al klaarliggen.

Let op met ontworming en wachttijden van sommige middelen!!!

Paarden doen ze alleen op vrijdag. We hadden afgesproken dat we als eerste aan de beurt zouden zijn, dus om 7 uur aanwezig zijn. (Betekende voor ons om kwart over 5 van huis.)

Ik heb van te voren even bij het stamboek gevraagd wat ik moest doen als ik het paspoort terug wilde. Het paspoort neemt de slager uiteraard in, maar wil je het terug dan kan dat. Het paspoort komt uiteindelijk bij het stamboek terecht en er zou een notitie gemaakt worden op het secretariaat dat ik het paspoort graag terug wilde als het ongeldig was gemaakt. Er werd ook aangegeven dat dit wel een paar maanden kon duren.
Wat ook wel gebruikelijk is, dat zei de slager, is dat je een briefje bij het paspoort in doet waarop je aangeeft het paspoort graag terug te willen ontvangen.
Ik heb beide gedaan voor de zekerheid.

Toen was er het halster dilemma. Jeskim heeft een eigen halster, maar dat is een mooie, die wilde ik graag houden. Krijg je het halster terug en in welke staat?
Ik had nog wel een oud halster liggen en die heb ik bij haar omgedaan. Blij toe achteraf.
Er werd na het schieten gevraagd of ik het halster terug wilde. Ik zei dat ik dat wel wilde. Vervolgens werd het halster op de grond gegooid en werd al het bloed eraf gespoten met een slang en dat was niet echt een smakelijk gezicht. Het natte hoopje maar in de trailer gegooid en ik weet nu nog niet zo goed wat ik er nu eigenlijk mee moet. In de wasmachine en dan ergens waar ik hem niet meer hoef te zien. Ben een nuchter mens, maar dit vind ik persoonlijk wel een dingetje. Ze hadden het van mij wel mogen houden..

Ik heb de dag van te voren een vlecht in de staart gelegd en die afgeknipt. Dat vond ik ook wel even een moeilijk ding. Heb hem ook meteen in de kast gelegd en niet meer naar gekeken.. Geloof dat Jes daar nog wel even aan moest wennen, die was mooi aan het wapperen zonder effect. Maar goed, dit was nog maar voor een nachtje.

Dus op donderdag de trailer klaar gezet, hooinet erin met kuil, paspoort alvast in de tas.

Vrijdag vroeg op. Jeskim ingeladen en die is lekker kuil gaan eten.
Aangekomen wisten we even niet waar we precies moesten parkeren, ik zou zeggen parkeer aan de benzinepomp kant, want daar moet je uiteindelijk zijn.
Het viel ons op dat het echt druk was, er stonden al een paar trailers en er kwamen nog meer aan, misschien een stuk of 8 tot 10 paarden.
We werden aangesproken door een meneer die ons naar binnen verwees. De deur aan de voorkant door en meteen de trap op.
De lucht binnen is wel de lucht van een slagerij, maar ja, dat is het natuurlijk ook. Geen stank hoor, maar wel die typische lucht.
Wij de trap op en daar was een klein kantoor waar de baas zelf zat. Mezelf voorgesteld en het paspoort gegeven. Daar wordt gecontroleerd of er echt niet staan dat het paard uitgesloten is voor consumptie. Dat was goed, ze was schoon, dus het VKI formulier verder invullen. Was alleen mijn adres invullen en een handtekening plaatsen aan de onderkant.
Daar moesten we nog even wachten, er werd gevraagd of we koffie wilden en sommige andere mensen zaten wat te keuvelen. Maar al vrij snel, 2 of 3 minuutjes (voelde langer, maar dat kan het niet geweest zijn) was ook de DA aanwezig, die mocht de paspoorten nog controleren en hij kreeg een lijst met de paarden die die ochtend zouden worden geschoten.
Kreeg nog wel te horen dat we als tweede aan de beurt waren, dat gaf mij ook wel even stress, want hoe lang ging dat dan duren??

Allemaal naar beneden gegaan, haar chip werd door een andere man gecontroleerd en daarna nog even een momentje gepakt in de trailer met Jeskim. Afscheid genomen want ik had gehoord dat het daarna heel snel gaat.

De eerste was ook echt na een minuut of 3 á 4 klaar en toen kon Annabel de trailer achteruit in een poort zetten. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. De deur van de daadwerkelijk slagerij was het nog niet, die was zo'n 5 meter verder, maar er was dus een vierkante plaats voor waar je de trailer precies voor kon plaatsen. Dit heeft wellicht te maken met eventueel ontsnappen, want als je de trailer er recht voor zet kunnen ze absoluut niet meer loskomen.
Toen Jeskim eruit gehaald, ze liep gewoon braaf achteruit en keek even om zich heen waar ze nu eigenlijk was. Ze had echt nog niets door. Het touw aan de slager gegeven en die heeft haar in een paar seconden aan de DA laten zien, die daar ook bij stond. Die DA moet bekijken of het paard nog op zijn benen staat en nog kan lopen en wellicht als ze er heel slecht uit zien bepalen of hij echt voor consumptie geschikt is, maar dat weet ik niet zeker. Heb wel gehoord dat sommige heel magere dieren niet meer voor consumptie mogen i.v.m. onbekende ziekte, maar ook dat weet ik niet zeker. Was bij Jeskim ook niet aan de orde.
De slager liep door naar de slagerij en daar gingen de deuren achter haar wat meer dicht, ze gingen niet helemaal dicht, maar vanuit mijn oogpunt kon ik haar niet meer zien.
Er was me aan de telefoon, tijdens het maken van de afspraak, al gevraagd of ik erbij wilde zijn. Aangegeven van niet, want ik las dat dat beeld voor eeuwig op je netvlies blijft en dat hoefde van mij niet zo. Er werd me ook gevraagd of ik haar nog wilde zien als ze dood was, want dat kon ook en dat wilde ik wel.
Zodra de deuren zo'n beetje dicht waren volgde er al snel een knal, ging echt heel snel. Daarna gingen de deuren weer op en kon ik haar zien liggen, mijn moeder heeft me een duwtje naar de deur gegeven. Ze wist dat ik het wilde zien, maar ik hield wat terug.
Ze was recht door haar benen gegaan en een man met grote laarzen probeerde haar ene been er onder te schoppen zodat ze plat kwam te liggen. Op dat moment dacht ik wel even, hallo, de eigenaar staan achter je he!!
Jeskim lag dus op haar achterbenen na zoals een paard in de wei ligt te dutten, dus haar hoofd was nog rechtop, dat kwam door het schot naast haar.
Er gingen verhalen dat je het helemaal niet ziet bloeden, over stuiptrekken e.d. dus ik wist niet goed wat te verwachten, maar zoals ik haar kon zien, hoofd van opzij, leek dat allemaal nog intact, ook al weet je dat dat niet zo is. Ik zag daar geen bloed aan al kwam dat wel uit haar mond en lag er ook wel aardig bloed naast. Dus als je daar niet tegen kunt, niet kijken. Ik heb geen stuiptrekkingen gezien.
Meteen kwam ook de ketting eraan waaraan ze opgehesen zou worden, dus toen ben ik naar de trailer gelopen om die dicht te doen, maar ik heb deels nog wel gezien dat ze werd opgetakeld. Ik vond dat zelf toch minder eng om te zien dan ik had verwacht.
Toen kwam de baas naar me toen met de vraag of ik het halster terug wilde.
En er werd contant afgerekend en daarna konden we meteen vertrekken richting huis.

Het is me meegevallen. Misschien door de lange aanloop, dus je kunt je er wel op instellen. Het ging netjes en vlot, dus daar heb ik ook absoluut geen nare gevoelens over.
Had voorbereidingen getroffen voor we op weg gingen, emmer mee om te kotsen, handdoek, schone kleren, drinken enz. Mijn vader had Annabel schijnbaar van te voren gewaarschuwd dat ik wel eens van mijn stokje kon gaan en dat ze moest proberen te voorkomen dat ik al te hard met mijn hoofd op het beton zou slaan.
Maar niets van dit alles was nodig of aan de orde.

Afhankelijk van de omstandigheden uiteraard zou ik dit wellicht wel weer zo doen.

di 29 sep 2015, 07:34
Profiel

Bericht Re: Slagerij Nijkerk.
Jeetje Esther... :(:) Allereerst ook langs deze weg nog sterkte met het moeten missen van je maatje. Ik begrijp de keuze die je gemaakt hebt volledig, ik heb jaren geleden voor mijn paard Lennox dezelfde keuze gemaakt, ook in Nijkerk trouwens en om precies dezelfde redenen als jij. Qua geldbedrag was het toen al niet om over naar huis te schrijven. Ik geloof dat ik er om en nabij 350 euro voor kreeg. Al kon het geld me eigenlijk ook wel gestolen worden want ik wilde gewoon een zo snel mogelijke dood voor mijn paard. En het circle of life principe past ook gewoon bij mij.

Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

di 29 sep 2015, 07:44
Profiel

Ik heb 150 euro gekregen, ze was voor zo'n oudje nog wel lekker op gewicht.
Weet niet wat momenteel de slachtwaarde is, maar denk dat je voor de centen hier niet moet zijn.
Maar dat was ook nooit de prioriteit, heb er niet eens naar gevraagd.

di 29 sep 2015, 08:19
Profiel

Precies dat was mij ook een rotzorg.

Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

di 29 sep 2015, 08:26
Profiel

Marijke_ schreef:
Precies dat was mij ook een rotzorg.

Dat was het minste van mijn zorgen inderdaad.

di 29 sep 2015, 08:30
Profiel

Wat een verhaal Es. Nogmaals sterkte. Wel fijn dat het op een goede manier gegaan is en op zo'n manier sluit je het ook mooi af, zonder een nare bijsmaak. Hoewel het natuurlijk altijd een gemis blijft.

Het klinkt idd alsof het netjes gegaan is en op zo'n manier zou ik er idd ook wel voor kiezen.

Afbeelding
Afbeelding

di 29 sep 2015, 09:20
Profiel

Fijn verslag,duidelijk. Ik heb het destijds net zo ervaren bij slachterij Dik. Ik zou ook nog steeds voor deze manier kiezen mocht het kunnen. Het zal altijd een bepaalde lading hebben,de slachter, maar wat jij ook zegt, ze kunnen o deze manier nog wat betekenen..voor de wetenschap, consument noem maar op. Uiteindelijk is het een omhulsel wat over blijft. Het karakter en personage is al vertrokken...

Nogmaals sterkte met het missen van de jeskim dingetjes. .

di 29 sep 2015, 09:25
Profiel WWW

Hoi Esther, wat een mooi en uitgebreid verhaal! Een verhaal waar we helaas allemaal waarschijnlijk wel wat aan kunnen hebben...... Ik ken jou persoonlijk niet en jeskim ook niet maar heb het verhaal niet met droge ogen kunnen lezen. Dat kan aan mij liggen dat de "moeder" hormonen door mijn lijf gieren, of dat ik ook een oudje op de stal heb staan waar ik ook keuzes bij zal moeten maken..... Wat ontzettend knap dat jij deze keuze hebt gemaak, en het ze mooi en helder hebt beschreven.... En natuurlijk sterkte met het verwerken. :sorry:

di 29 sep 2015, 10:43
Profiel

Ik zou het dus ABSOLUUT zo niet kunnen, maar dat moet ieder voor zich beslissen gelukkig. Ik vind het inslapen erg fijn, voor zover je van fijn kan praten. Lekker thuis, eigen omgeving, paardenvriendjes erbij. Ik heb ook alleen maar goed ervaring met het inslapen. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Knap dat je er zo over kan praten. Ik ben blij dat ik bij mijn paardjes echt toch de laatste ademhaling erbij ben geweest. Maar super fijn dat je er zelf een goed gevoel over hebt Esther, dat is het aller belangrijkste.

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....

di 29 sep 2015, 11:02
Profiel

Wauw wat een mooi gedetailleerd verslag Esther!

Ik heb destijds met ongeveer dezelfde overwegingen besloten mijn Fjord ook naar de slager te doen.
Wij hebben hem naar Lichtenvoorde toe gebracht.

Sterkte!

B Fjordsport

KNHS B+11, L1+10, L2+10, M1+3
RUINENKAMPIOEN 2011 VORDEN 37 PUNTEN!!!
B zadelproef dussssss MODELRUIN!!!

di 29 sep 2015, 11:08
Profiel

Meerdere malen goede verhalen gehoord van Nijkerk.
Dit is netjes in detail beschreven.

Nogmaals heel veel sterkte met het verlies van je ouwe trouwe maatje...

Mocht Ydel met de tijd ouder worden en ik voor deze keuze sta, kies ik ook voor de slacht.
Weet alleen niet of ik zo sterk ben als dat jij nu bent geweest.
Vind het echt superknap.

di 29 sep 2015, 11:17
Profiel
Moderator

Ik sluit me bij Ivonne aan. Juist slachten vind ik dan weer griezelig. Ook ik heb goede ervaringen met het laten inslapen. Wat Ivonne zegt eigen omgeving en je kan je paard bijstaan zoals je dat zelf wilt. Dakota lag bijvoorbeeld met zijn hoofd op mijn schoot en is heel vredig gegaan. Vinga heb ik tot haar hart stopte over haar hoofd geaaid en tegen haar gepraat tot het lichtje doofde. Maar ik ben een enorm gevoelig en emotioneel mens en zou dus nooit vrede hebben met slachten. En zo is iedereen anders. Ik respecteer ieder zijn keus.

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013

Trotse mama van Thiemo :+: (19-04-2012)

di 29 sep 2015, 14:39
Profiel WWW

Oh, ik heb helemaal gemist dat Jeskim er niet meer is. Was ze ziek/op? Maar wat een moedige beslissing! Ik vind dat je het ook mooi weet ofer te brengen, ook ik heb het zitten lezen met een traan.

Ik heb geen keus meer te maken, alles is hier uitgesloten voor de slacht. Ik ben zeker niet tegen slacht en ik houd van een stukje vlees maar moet er niet aan denken dat het misschien mijn eigen paard was die op mijn bord ligt. Maar nogmaal, erg dappere beslissing!

In loving memory: Sonja (*23 juni 1997 †7 november 2016) en Jinera (*15 Mei 2013 †13 Oktober 2016)

di 29 sep 2015, 15:10
Profiel

Ik ben ook enorm gevoelig en ik heb met beiden van doen gehad. 2 weken geleden hebben we Jasmijn in laten slapen. Ze was wederom bevangen, maar nu ook ernstig. Het arme dier deed er 2 minuten over om van haar stal naar de drempel van de stal te komen en dat is nog geen 5 meter...
Besloten om haar te laten inslapen. Omdat ik het niet meer dierwaardig achtte om haar te vervoeren in de trailer. Ik heb van de DA 3 zakjes pijnstillers gegeven en die kreeg ze in de middag, avond en de ochtend erna, zodat ze met minder pijn de regenboogbrug over mocht gaan. Jasmijn leefde er goed van op en ook het lopen ging beter. Wel had ze nog veel pijn. Met het maken van de foto's met de meiden hoorde je haar kreunen.
De dames van mij wilde ook de manen en staart en voorpluk. Leo vroeg me al of ik dat deed toen we bij stal waren. Maar ik wilde dat ze zoals ze was over ging. We mochten haar onder de bak bij de buurman leggen, zodat de Rendac haar kon halen, maar de dames haar niet meer zagen liggen.
Toen de DA kwam, zijn we met haar naar de bak gelopen. Dat vond ik wel minder, maar was praktisch gezien makkelijker. Tot het einde toe heb ik haar geaaid. Ik was erg bang voor het vechten en de stuiptrekkingen, maar gelukkig heeft ze die niet gehad.
Met onze welshpony Elles hebben we de keuze gemaakt haar naar de slager te brengen. Elles is vroeger mishandeld geweest, en ik heb haar vertrouwen gelukkig weer een heel eind terug kunnen krijgen. Maar Elles ging zonder reden op haar achterbenen staan. Ik vond het niet verantwoord meer om er kinderen op te laten rijden. Omdat ze zo weinig vertrouwen in de mensheid had, reageerde ze altijd vrij boos. Om haar dan te verkopen en bij mensen te laten, die haar niet goed konden lezen, wilde ik ook niet. Dus was dat mijn laatste optie. Ik ben van te voren bezig geweest bij haar hoofd om er een sproeier van de tuinslang tegen te zetten, zodat dat niet meer eng voor haar was (tja, waar denk je aan? Aan mijn pony's vertrouwen in dit geval...) Leo heeft haar mee weg gebracht, want dat kon ik écht niet! (zit nu weer met tranen in mijn ogen). Ik had haar manen en staart gevlochten en die heeft hij, nadat ze was geschoten, ook afgeknipt. Ook het halster kreeg ik mee. Deze heb ik allemaal gewassen en het halster wordt nu wel weer gebruikt.

Ik zou niet weten wat ik zou doen als 1 van mijn fjorden zover is. Ik denk dat dat ook ligt aan de conditie van het paard. Net zoals Jasmijn, die wilde ik gewoonweg niet meer vervoeren. Afscheid nemen van te voren vind ik erg moeilijk. Het laten gaan terwijl je erbij bent, vind ik wel fijner als gevoel. Maar ik was en ben, erg bang voor het feit dat ze ertegen gaan vechten. Hopelijk hoef ik er voorlopig niet meer over te beslissen..

Esther, nog heel veel sterkte met het verlies van Jeskim.

Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend

di 29 sep 2015, 15:15
Profiel

Veel sterkte met het verlies van Jeskim! Ging het niet meer?
Over Nijkerk heb ik al meerdere positieve verhalen gehoord en gelezen. Het is natuurlijk heel verdrietig, maar wel een fijn idee dat het daar op respectvolle wijze gebeurt.

di 29 sep 2015, 17:06
Profiel

Heftig Esther zo
Ik vind je dapper! Ik kon het niet zien, ook erna niet... Dat wilde ik niet
Heel veel sterkte nog! Rot momentjes ga je nog vaak krijgen, ik herken je gevoel

Ivonne schreef:
Ik zou het dus ABSOLUUT zo niet kunnen, maar dat moet ieder voor zich beslissen gelukkig. Ik vind het inslapen erg fijn, voor zover je van fijn kan praten. Lekker thuis, eigen omgeving, paardenvriendjes erbij. Ik heb ook alleen maar goed ervaring met het inslapen. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Knap dat je er zo over kan praten. Ik ben blij dat ik bij mijn paardjes echt toch de laatste ademhaling erbij ben geweest. Maar super fijn dat je er zelf een goed gevoel over hebt Esther, dat is het aller belangrijkste.

Soms heb je 'geen' keuze.
Fjordy is ook naar Nijkerk gegaan.... Op aanraden van mijn DA

Die kende Fjordy heel goed en die was van mening dat Fjordy zou gaan vechten. Juist omdat hij zo pienter was en nog niet klaar om te gaan, alleen zijn pootje was op. Hij zei al, dan moet ik hem zoveel geven om hem alleen al te laten liggen, dat hij gaat vallen en opstaan. Dat is een heel naar gezicht, omdat je je eigen paard in gevecht ziet gaan tegen het liggen...

Ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb, al vond ik het een hele lastige beslissing! Heel erg, het voelde echt wel ergens 'afgedankt'. Overigs kan je er voor kiezen om je paard ter consumptie aan te bieden.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden

di 29 sep 2015, 17:15
Profiel

Dreeke schreef:
Maar ik ben een enorm gevoelig en emotioneel mens en zou dus nooit vrede hebben met slachten.

Mensen die mij goed kennen zullen over mij ook wel zeggen dat ik heel gevoelig ben en heel emotioneel. Dus dat kan i.m.o. de reden niet zijn dat je er wel of geen vrede mee hebt, maar misschien bedoel je dat ook niet.

Ik heb het zo gedetailleerd beschreven omdat ik zelf tegen veel kleine dingen aanliep waar ik niet goed achter kon komen.
Dat vond ik zelf heel stressvol. Kon daar op het internet ook niet heel veel over vinden, alleen in grote lijnen. Het niet weten wat er kwam vond ik zelf heel lastig om mee om te gaan, hoop dat ik daar iemand mee kan helpen.

Ik ben zelf ook nog een beetje verbaasd dat ik dit zo heb gedaan, ben misschien toch sterker dan ik dacht..

di 29 sep 2015, 18:04
Profiel
Moderator

beetje lastig uit te leggen inderdaad, maar ik zou denk ik voor me zelf het minder goed kunnen
verwerken. Ik vind het dan ook raar dat mensen zeggen het is maar een omhulsel wat overblijft het
zieltje is al weg. Zo heb ik dat bij mijn beiden paarden niet ervaren wat van dat omhulsel
heb ik ook gehouden en ookal waren ze dood, ben bij ze gebleven tot ze opgehaald werden want
zieltje weg of niet daar lag toch echt mijn paard onder een zeiltje...

Maar iedereen reageert er anders op... verschilt per mens en per situatie. Maar zo voelde ik het.
Slachten was echt uit den boze voor mij. En soms heb je geen keuze dan is het wat anders natuurlijk.

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013

Trotse mama van Thiemo :+: (19-04-2012)

di 29 sep 2015, 19:31
Profiel WWW

Het ging erg mooi!

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik denk ik ook kiezen voor schieten, tenzij dat niet meer tot de mogelijkheden behoort omdat het paard lichamelijk niet meer in staat is.
Bedoel: Mijn paarden zijn niet moeilijk op de trailer, ondervinden daar geen stress van. Jes had dat evenmin, heb dr werkelijk niet gemerkt onderweg. Stond bij aankomst lekker te vreten en kwam de trailer af van 'hee leuk, wat gaan we doen?'.
Schieten ging retesnel...en wat mij bovenal zo opviel is dat ook de drie WPNers die stonden te wachten in de twee 'stallen' naast de schietplek eigenlijk heel relaxt nieuwsgierig stonden te kijken wat er allemaal gebeurd. Je hoort zo vaak mensen over 'paniek', 'ze ruiken het', etc....die drie bewezen voor mij nog eens extra: Onzin! Er wordt zo snel en netjes gewerkt dat er geen geur van dood hangt.
Die geur van het pand die Esther aanhaalt in dr bericht heb ik trouwens niet zo ervaren. Vond het er niet heel bijzonder ruiken naar 'slachthuis'.

Wat ik nu bij het zien van dit in het echt (had al wel eens filmpje gezien) tov inslapen erg mooi vond is dat bij schieten de hersenen gelijk 'dood' zijn en daarmee ook alle lichamelijke activiteiten. Inslapen staat eerst het hart stil waarna de hersenen nog moeten volgen met de soms bijbehorende lichaamsactiviteit. Nu gaat het per paard natuurlijk verschillend en je weet op voorhand niet hoe.
Bij het schieten was er praktisch geen tijd voor het paard om 'zich druk te maken', wat ik ook erg mooi vind. Bij inslapen komen toch eerst weer twee naalden kijken en niet te vergeten die van de stress, verdrietig en zenuwen op zijnde eigenaar (in het kader van paard als spiegel heb ik dit altijd wel in gedachten als inslapen nabij is).

Wel is het inderdaad zo dat je minder tijd hebt om tijdens en na afscheid te nemen. Dat moet je echt voortijd doen! Per persoon zal het verschillend zijn hoe moeilijk zij dit vinden. De één vind rust voortijdig dat ze afstand doen (moet toegeven, Es en ik hadden al tegen elkaar gezegd dat het geheid janken ging worden, maar viel reuze mee!), de ander begint hier pas mee na de tijd bij het lichaam.

Denk inderdaad dat het gevoelig of emotioneel zijn niets met 'vrede hebben met' te maken hebben. Maar wel hoe je eigen gevoel en ervaring is over slachten. Vroeger vond ik het ook 'zielig', maar nu ik er meer van weet vind ik het eigenlijk wel mooier (sneller) eind dan inslapen (niet als ze op een 48 uur durende reis naar weet ik veel waar moeten natuurlijk, maargoed dan nog heb ik niks tegen het schieten, maar tegen de reis). En omdat ik dat weet kan ik er qua gevoel ook vrede mee hebben. Enige wat ik zelf zou missen en even flink om zou moeten slikken is het korte moment van afscheid nemen van het dode. Merkte nu heel duidelijk dat als hier een paar dood gaat/is ik toch nog altijd even het lichaam rustig bekijk. Dat moment is bij slacht erg kort.

di 29 sep 2015, 19:59
Profiel WWW

Fijn om je verhaal zo te lezen. Ik denk dat veel mensen er ook mee geholpen zijn als ze voor die keuze komen te staan. Ik zelf wil er nog niet over nadenken.... Ik hoop dat het bewuste moment nog heel lang op zich laat wachten. Veel sterkte met het verlies van je maatje.

di 29 sep 2015, 20:15
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende