Leuk dat jullie naar strand geweest zijn, en super dat jullie trailer laden zo hebben geoefend. Maar hoe goed ook de chauffeur is, je hebt paarden die liever niet in de trailer staan terwijl je ook paarden hebt die geen enkel probleem vindt.
Ik heb zelf ook eentje die eng vindt in de trailer, hij sluit zich af, reageert nergens meer op tot dat we op de bestemming zijn aangekomen en het deurtje weer open gaat en mij ziet. Dan komt weer leven in.
(Gaat ondertussen wel steeds beter)
Maar hoe ging oefenen met Zolmar?
Kon hij 10 tellen op de trailer blijven staan zonder weer uit te lopen (zonder bil stang)?
Kan je Zolmar poetsen wanneer die in trailer staat?
Kan je zijn hoeven uitkrabben op de trailer?
Afzadelen?
Hooi eten?
En daarna met trailer laden, hoe reageerd Zolmar wanneer die eenmaal op de trailer staat.
Gaat hij meteen mesten (teken van angst).
Als bak voer neerzet, gaat hij dan eten, of eet hij dan heel gestrest of niet? (En eet hij het hooi?)
Tijdens trailer laden zijn de meeste paarden niet bang. Meestal is probleem van ik wil niet (dominantie) en de reden kan zijn dat omdat paard weet wat ze te wachten staat wanneer ze eenmaal in de trailer staan.
Wat bij Tobbe goed heeft geholpen is om het trailer laden een doel te geven. Dus eerst de trailer op, en dan bak voer als beloning, en na buitenrit ook eerst trailer op en dan pas krijgt hij zijn voer. Korte/lange ritten. Zijn verschillende theorieën over, zo zal een hele lange trailer er voor zorgen dat paard op den duur zich er bij neerlegt om in de trailer te staan zolang het maar lang genoeg duurt. Aan andere kant, met instructrice woont 10km van stal vandaan en merkte aan Tobbe dat hij met die rit minst moeite had en steeds makkelijker werd. Daar heb ik veel gebruik van gemaakt.
Voor volgende rit raad aan om in ieder geval te gaan naar een plek waar je nooit onder zadel naar toe rij. Probleem van dat soort plekken is dat vaak paarden denken een keuze te hebben tussen in trailer te gaan, of zelf naar huis te lopen. Doe je in gebied waar je niet van af stal wel eens naar toe rijdt, dan heb je deze discussie niet.
Rijstijl,
Mijn stal ligt aan een slecht 80km/h klinkerweg. Rij ik over deze weg 60km/h dan weet ik dat ik daarna problemen heb met laden. Vandaar dat over die weg maar 50km/h rij (wel netjes aan de kant zodat ik niemand hinder). De andere wegen rij ik wel vlot.
Bilstang,
Ook die fout heb ik gemaakt en eerste keer is moeilijkst. Je moet net zolang wachten tot dat het paard rustig is, en niet meer aan drangen is. Dan pas bilstang weg en uitladen. Elke keer wanneer je dit niet doet, beloon je het paard om zo tegen achterstang te drangen en daardoor kan op gegeven moment erg moeilijk worden om pratroon te veranderen. Gelukkig viel bij die van mij mee, maar eerste keer moest ik wel even heel veel geduld hebben.
Op deze website kan veel informatie vinden;
http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... eddy-modde
Hoop dat je wat aan heb. Ik denk het kan toch nooit kwaad om wat info te delen, al is aan ieder voor zich zelf om te bepalen welke technieken en methode's je gebruikt en elk paard is ook verschillend in.