De dag dat ze kwam

Beetje freestyle, beetje wandelen tussen de weides in. Het ging redelijk makkelijk. Tot Brass half juni haar halster in de wei kwijt raakte en ze daarna in blinde paniek raakte als je ook maar een touw aan haar halster klikte (het halster om doen was vreemd genoeg niet zo'n probleem).
Brass bleef extreem explosief als je haar wilde leiden, zwarte ogen, opgetrokken neusgaten en dan was ze echt, letterlijk en figuurlijk weg.
Heb Petra Vlasblom er bij gehad in de wei maar helaas kon die het niet oplossen zo op een dag in de wei, wat ze in eerste instantie wel had gedacht. Wel met haar verder gewerkt maar na een maad ging het weer fout, toen we voor het eerst de wei weer uit gingen. Petra zat inmiddels in Frankrijk en daar had ik dus niets aan.
Brass in de zomer nog mét halster

Probleem werd steeds groter en mijn wildebras steeds wilder. Er bleek toch wat meer verhaal achter Brass te zitten dan ik in eerste instantie doorhad (Ik ga hier niet over uitwijden, ik heb haar gekocht omdat ik haar wilde kopen.) en ik kon het gewoon niet oplossen.
Op een gegeven moment koste ze me al een hele poos alleen maar geld, tijd en frustratie en ik trok het écht niet meer. Het duurde nu al maanden.
Redelijk resoluut de beslissing genomen haar naar de Balingehof te brengen en als dat niet zou helpen/werken was het gewoon einde oefening.
Brass en Ilonk naar de Balingehof (gewoon los achter me aan de trailer opgelopen, dat dan weer wel)

Ik had er een hard hoofd in maar Brass leek toch te trainen (Monya was heel duidelijk over het probleem en ook heel duidelijk dat het wel eens niet op te lossen zou kunnen zijn en dat ze dit dan snel zou laten weten) en na 6 weken kon ik haar weer ophalen. In die tijd heb ik alleen voor Brass, voor het werken met haar, voor het bijwonen van wat training etc 5000 km gereden.
John had Brass geleerd als ze in paniek raakte naar hem toe te draaien, ze heeft geleerd aan de lange lijnen te lopen. Monya heeft haar verder zadelmak gemaakt. Toen ik haar weer kon ophalen was ze dus zadel en mens mak, lopen onder het zadel deed ze nog niet uit zichzel, wel achter een bak brok aan (blijft een Fjord)
Schriktraining gedaan daar, Brass is nou niet echt bang uitgevallen oid

Dus Brass ging meer naar huis, de dag voor het begon te sneeuwen. Thuis dus niet echt de mogelijkheid gehad om haar verder in te rijden omdat het zo hard/glad was. Wel veel gewandeld een maand lang. Samen met Tonkie en een IJslander of iemand anders met een IJslander uit mijn wei. Er wel een paar keer opgezeten, wat geen probleem was. Na een dag of wat ben ik er zo in de wei zonder zadel en hoofdstel opgesprongen dat vond ze allemaal prima.
Ik ging half januari op vakantie en Ilonk en Brass mochten bij Jaël logeren. Brass kreeg een maand vrij, lekker in de wei staan.
Brass houd onwijs van knuffelen (het lijkt alsof Ilonk dat ook wil, maar Ilonk houd niet van knuffelen)

Kijk je kan er zo bovenop zitten

Terug van mijn vakantie mijn eerste 'buitenrit' gemaakt op Brass. Wat een braverd, 4 weken niets gedaan en ik kan zo opstappen! Ze liep dus achter Jaël met een handje snoep aan want ze vond het helemaal geen goed idee om achter Ilonk, die we mee hadden genomen als rots, aan te lopen.
Kijk de rots loopt er achter...

Hier toch even een stukje achter Ilonk aan

Thuis ging het toch weer even fout (Brass begon zich weer los te rukken) en zijn we op 'opfriscursus' op de Balingehof geweest. Sinds die tijd gaat het hard!
We hebben een aantal keren in de bak gereden en dat ging steeds beter. Na een keer of 4 besloten maar naar het bos te gaan, toch leuker voor paard en ruiter en veel makkelijker dan al die bochtjes. Tonkie ging met Vaskur mee. Buiten, tja daar houd Brass wel van! Ze loopt zo gemakkelijk en het sturen en de tempo controle gaan steeds beter. Inmiddels ook al een keer alleen naar het bos geweest.
Afgelopen weekend zijn we naar de Posbank geweest, naar mijn oude stal en naar Djilan en Bliksem dus. Ilonk had een singelplek dus ik kon haar niet rijden en het idee was toch al om Brass daar ook te laten lopen. Op haar 6e keer met mij op haar rug buiten, meteen een trein tegengekomen, het spoor, een drukke kruizing en een stadsbus. Brass verblikte of verblooste niet, heuveltjes op en af, een houten bruggetje over (voorop) het maakte haar niet uit. Ze vond het prachtig en ik ook!
Opweg naar het bos

Laatste stuk

Ik hoop dat deze steigende lijn doorzet. Brass vind het erg leuk om aan het werk te zijn en ik vind het erg leuk om met haar te werken, dus wat dat betreft moet het lukken!
Tot hier onze update.