[edit] Hoera zadel besteld! (Zadels passen)

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Lies

[edit] Hoera zadel besteld! (Zadels passen)

Bericht door Lies » zo 27 sep 2009, 06:27

Hoera ik heb een zadel.. (nou ja besteld ;) )

Vandaag kwam Callista zadels passen.
De eerste die eerst de rugbespiering voelde en bekeek, de breedte van haar rug voor en achter opmeette, bekeek op welk stuk van de rug het zadel mocht liggen (een erg klein stukje bij Zanoukje O:) ) en hierna Zanouk ook los wilde zien draven.
Vervolgens even twee Zaldi's (waar ik eigenlijk voor dacht te gaan) erop gelegd, maar die waren allebei te lang voor Zanouk haar rug.
Hierna kwamen we uit bij de Strada en de Jeremy Rudge. De laaste wordt alleen helemaal op maat gemaakt dus viel niet zo erg te passen.
Voor de Strada's werden eerst de bomen van de zadels op Zanouk haar rug gelegd. Callista twijfelde en beetje welke er nou beter paste, de ene keer leek het de een te zijn en de andere keer de ander }-o
Conclusie: Zanouk moest even stoppen met friemelen, aandacht vragen en om zich heen te kijken en 'gewoon' voor zich kijken, arme pony :+
Hierna gereden met het eerste zadel. Help wat was dat opeens breed. Zat veel dichter op Zanouk waardoor ik meer haar vorm moest volgen en dus niet op een 'punt-achtige' vorm zit zoals bij mijn zadel nu.
Verder zat het zadel erg lekker, nergens hobbels en bobbels. Eigenlijk is het zelfs een beetje een kaal zadel.
Toen ik ging draven begreep Callista wel een beetje waar ik tegenaanloop (naast de korte en brede rug van Zanouk), haar rug beweegt vrolijk mee. Dit zadel is flexibeler dan 'gewone' zadels en dan de Jeremy Rudge.
Voor een logisch verhaal hierover zie: http://www.exclusivesaddles.com/html200 ... -about.htm
Over 't zadel: http://www.exclusivesaddles.com/html200 ... esprit.htm

en even een plaatje
Afbeelding
En ik heb er een lichtbruin zadel besteld, gewoon omdat 't er in het zwart helemaal zo weinig zadel overbleef en bruin eigenlijk stiekem wel mooi stond .. dus nu heb ik weer genoeg te vragen met de feestdagen de komende tijd...ik denk dat ik een fonds ga oprichten.. help Nienke en Zanouk in het bruin O:)
Nu nog 6-8 weken wachten... :x Maar goed, dan heb ik wel een zadel gemaakt in 'de beste zadelfabrieken in Engeland lees ik net O:)

vorige verhaal ;)
Pff wat heb ik daar een hekel aan inmiddels :\
Inmiddels is het drunens ruiterhuis 2 keer langsgeweest..
De eerste keer was meer oriëntatie, conclusie: hij moest bredere zadels meenemen als hij weer kwam...

Gister heb ik op van alles gezeten.. een zelfde anatomica als ik al heb maar dan een boommaat breder, een nieuwe model van anatomica, met voor mijn gevoel enorme kniewrongen, zat niet lekker, vervolgens zo'n beetje alle euroridings, welke allemaal echt niet mijn ding zijn (zwabberde ik alle kanten in op of ik werd juist 'klem' gezet door alle hobbels en bobbels in het zadel, en waarvan er één goed leek te liggen op Zanouk, geen idee meer welke ) een bates zadel heb ik ook nog 2 seconden op gezeten, paste niet en zat niet, prestige wilde ik proberen maar had hij niet in de goede maat... verder heb ik op een albion slk gezeten.
Die zat eigenlijk wel heel lekker, maar was voor Zanouk nog te smal (was ook weer een smallere boommaat dan de andere gepaste zadels), een bredere had hij nu niet mee laat staan een breder zadel in een kleinere inch maat..
Die gaat hij nu bestellen, dan gaan we weer passen...
De bredere anatomica lag wel wat beter dan degene die ze nu heeft, maar durf ik toch niet helemaal meer aan.. de albion zat ook echt lekkerder en ik zat dichter bij Zanouk, dus die gaan we nog een maatje breder passen.. als hij die binnen heeft
En als die niet passen ga ik huilen :+

Iemand nog briljante tips/aanraders :?
Don't believe everything you think
Mir

Re: Zadels passen

Bericht door Mir » zo 27 sep 2009, 06:32

De bredere Anatomica lag wel beter maar niet goed genoeg dus?
Balen Nienke, vind de Anatomica op zich een heel fijn zadel. En ben zelf weg van de KN symfony (wat oudere model) maar volgens mij komt die erg overeen met de Anatomica.
Vroeger (oh wat word ik oud, maar als je maar ouder wordt gaat het goed he ;) ) had je Hubertus zadels, daar vond ik de dressuur ook altijd erg fijn van. Maar weet niet of die sowieso nog in de handel zijn?
Verder heb je aan mij weinig... ja dispensatie aanvragen om zonder zadel wedstrijden enzo te rijden, kom jij vast ook nog mee weg :D .
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 27 sep 2009, 06:50

Jeeeeeemig wat veel zadels! kan me voorstellen dat je daar een beetje gefrustreerd van raakt zo.. Gewoon volhouden met passen.. Ik heb een Daaleman..heb je kans om dat merk te proberen? Ligt als een huis op Beer..heb ik overgenomen van iemand die ook een fjord heeft..

Heel veel succes met je zoektocht!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 27 sep 2009, 07:08

om precies die wanhoop heb ik dus een hulsebos aan laten meten! nog 9-11 weken wachten....
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 27 sep 2009, 08:26

en om precies die ellende zijn wij bij de msfc extreem icelandic gestrand. speciaal voor brede korte paardjes
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 27 sep 2009, 08:46

Ik had er via Anna al iets over gehoord, wat een ellende zeg om een goed passend zadel te vinden. Hopelijk is de volgende keer succesvoller.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » zo 27 sep 2009, 08:58

en een boomloos zadel van barefoot al geprobeerd?
je kan ze vaak een week lenen!
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 27 sep 2009, 09:07

Jeeh, tja het is altijd lastig. Dan bedenk ik me altijd maar weer hoe super veel geluk ik heb gehad met mijn stubbentje. Op de gok en voor een spotprijsje gekocht, en paste super op het paard waar ik hem voor kocht. Nu gebruik ik hem ook bij andere paarden en annabel heeft hem ook op andere paarden gebruikt en ook daar lag ie netjes op. Al veranderd het altijd bij jonge 'net beleerde' paarden.
En nu op het paardje gelegd waar ik straks in de winter mee wil gaan beginnen met beleren, lag ie ook super. Heerlijk zadeltje. (en je leert er ook nog eens op rijden ivm de totale vrijheid van de zit. Je kan alle kanten op)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
roos

Bericht door roos » zo 27 sep 2009, 10:21

Dat is echt balen. Ik heb zelf een Kn Symphonie voor Danc
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Lies

Bericht door Lies » zo 27 sep 2009, 15:15

Ja de KN symfonie zou ook nog een optie kunnen zijn heb ik inmiddels al meerdere keren gehoord dus wie weet...
anders denk ik toch inderdaad richting Daaleman ofzo, daar valt wat meer aan op maat te maken toch?
Don't believe everything you think
roos

Bericht door roos » zo 27 sep 2009, 15:34

Je woont toch ook in zuidholland, anders kan je Danc zijn zadel wel een keer komen lenen. Ik rijd toch niet meer zo veel ivm pre pensioen ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 27 sep 2009, 16:49

Ik heb niet veel kaas van Daaleman zadels gegeten behalve dat diegene van wie ik hem gekocht heb mij vertelde dat die dingen inderdaad op allerlei fronten kunnen aangepast worden.. 't Is voor ons een mooie begin optie maar ik ben ondertussen wel aan het sparen voor wat nieuws..dan wil ik ook richtig MSFC of een ijslander achtig zadel (met zo'n ribbelzitting..)
Viv

Bericht door Viv » ma 28 sep 2009, 04:34

Lies schreef: Iemand nog briljante tips/aanraders :?
Tsja kan mn massimo wel fkes meenemen die kant op, geen idee of je zoiets wat vind maar dan heb je er iig weer een pas zadel bij. Ik vind hem super zitten en liggen op Kdies en das toch niet echt een smalletje van boven.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Gerritje

Bericht door Gerritje » ma 28 sep 2009, 05:46

daaleman en hulsebos maken zadel idd op maat. vanaf de boommaten die zij voeren. Wordt kale boom op je paard gelegd om boommaat te bepalen.

het verschilt per merk zadel welke boommaten er zijn. zo heft de massimo heel veel maten, andere soms maar 3 danwel 5.
---
Esther

Bericht door Esther » ma 28 sep 2009, 09:28

Verschrikkelijk die zadeljachten.. Ik zie er ook als een berg tegenop..
Tea is in de laatste 2 maanden ook wel van zadelmaat verwisseld, dat is ook nog een last met een fokmerrie.. Boomloos was een uitkomst geweest, als hij door die buik niet steeds naar voren schoof..
Vorige week kon ik ook nog heerlijk met mijn mentuig rijden, geen plekken van de singel, nu na 2 dagen op het gras begint de ellende weer.. zucht..

Heel veel succes en dat je toch maar een passend zadel mag vinden..

Is veel te ver weg, maar ik ben van plan om naar Hollandscheveld te gaan, daar zit een zaak met allemaal tweedehands zadels en daar ga je dan met je knol naar toe en kijken ze wat past en helpen ze je met aanmeten..
Je zal wat extra moeten betalen dan dat je hem van Marktplaats plukt, maar goed, om alle ellende voor te zijn heb ik dat er wel voor over..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 28 sep 2009, 09:34

Ik ben groot fan van Van Rijs! Ze komen 2x per jaar naar Texel en dan moet je voorrijden en kijken ze hoe naar je paard beweegt en passen het eventueel aan of je kan voor een nieuw of 2e hands zadel gaan.
Je mag echt alles uitgebreid testen. Ik heb een 'Prestige Topdressage' die heeft een ingebouwde voorsingel waardoor deze heel stabiel ligt en stoort ook minimaal in de schouder. Laatste keer zei die weer dat ik een super goed zadel had voor Svenna ( en niet eens via hem gekocht)
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 28 sep 2009, 10:39

ik heb mijn zadels ook bij Drunens ruiterhuis vandaan, had eerst n Kn Symphonie (2e hands) en nu een Euroriding Luxor.

enige tip die ik je mee wil geven is dat als je een zadel koopt, het ook echt dat zadel moet zijn waar je zelf op hebt egzeten, heb vaak zat gelezen dat er n type wordt gepast, vervolgens dat type wordt besteld en dat je dan n gloednieuwe hebt wat dan toch net weer niet helemaal goed ligt.
Laatst gewijzigd door Carolinef op ma 28 sep 2009, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » ma 28 sep 2009, 10:42

Tip: Drunens ruiterhuis niet meer laten komen :x :+
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 28 sep 2009, 10:54

Ukie schreef:Tip: Drunens ruiterhuis niet meer laten komen :x :+

waarom niet? dat is denk ik n hele persoonlijke keuze, ik heb er 2 zadels vandaan en na service is prima en uitleg ook, al moet ik wel eerlijk zegen dat dat toen door Kees is gedaan, die werkt r nu niet meer.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
grietsje

Bericht door grietsje » ma 28 sep 2009, 10:57

Ik heb hetzelfde probleem gehad en ben uiteindelijk bij een JC Vries Diamond uitgekomen! Zadel is speciaal voor wat bredere paardjes met weinig schoft!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Plaats reactie