Een ongeluk zit in een klein hoekje...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Een ongeluk zit in een klein hoekje...

Bericht door Reinou » zo 10 feb 2008, 14:23

Is niet de 1e keer dat ik deze titel gebruik, zie ik nu :+ Maar oh wat ben ik geschrokken vanochtend!

Ik ging Woudina knippen (was hoognodig, oeps), dus ik had haar vastgezet. Aan de buis, net als anders. Nu wil Woudientje wel eens met haar hoofd onder de buis door, om te kijken of er nog wat eetbaars ligt (eens een fjord, altijd een fjord). Zo ook vandaag. Niet handig als je wilt knippen, dus ik wilde dat ze d'r hoofd omhoog deed...en dat deed ze ook, maar aan de verkeerde kant van het touwtje...

Zodra ze de druk van het touw achter haar oren voelde, raakte ze compleet in paniek. Een paar 100 kg aan paard dat heen en weer springt, totaal over haar toeren, om maar van die druk af te komen. Ik ben met m'n volle gewicht aan haar hoofd gaan hangen, ondertussen van alles schreeuwend om haar rustig te krijgen (dat helpt dan natuurlijk niet, maargoed), heb echt álles in de strijd gegooid. En wonder, het leek uren later, maar ik kreeg het halster los. Het touw niet, de knoop was helemaal vastgesnoerd....

Het heeft toch denk ik wel 5 minuten geduurd voordat ik weer een beetje bij de wereld was. En Woudina was gelijk weer rustig...maar ben er later niet meer opgestapt, vond ik iets te link. Alleen even een stukje gewandeld, zat genoeg vaart in gelukkig.

Voorlopig gaat ze iig. niet meer aan de buis vast, en ik zet haar nu altijd met paniekhaak vast, lijkt me wel zo veilig...
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 10 feb 2008, 14:45

Oh ik heb dat ook gehad met Bo!! Steigeren als een gek, en idd het touw ging alleen maar strakker ! Ze nam het hele hek mee omhoog !
En sinds ben ik er als de dood voor. Ik heb nu ook zon veiligheids clip !

Dat is heel erg schrikken ! Het zal in igg geen 2de x gebeuren!
Gelukkig is toch goed afgelopen !
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
lauraatje

Bericht door lauraatje » zo 10 feb 2008, 17:17

Jeetje, das schrikken... Gelukkig kreeg je het wel los.
San doet het ook wel eens, maar die wordt er niet warm of koud van, raar dier.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 10 feb 2008, 17:46

Vorige week had ze het ook voor elkaar gekregen, maar toen bleef ze staan alsof er niks aan de hand was :? Daarom vond ik het ook zo vreemd dat ze nu zo in paniek raakte..
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
lauraatje

Bericht door lauraatje » zo 10 feb 2008, 17:47

Ja, das dan inderdaad raar... Maar soms krijgen ze het ineens in hun hoofd... Voorkomen is beter dan genezen, dus zo'n paniekhaak is het veiligst :j
Dorothea

Bericht door Dorothea » zo 10 feb 2008, 17:51

Dat zal inderdaad schrikken zijn geweest. Raar he dat ze zo verschillend kunnen reageren op vrijwel dezelfde situatie.
Mir

Bericht door Mir » zo 10 feb 2008, 17:54

Pff kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent! Heb weinig hangende paarden in de omgang gehad, maar Oblion doet dit dus ook af en toe (waarbij ik nu nog kan zoeken naar een oorzaak). En op de een of andere manier ga je heel hard "HOHO"roepen, vreemd he...
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 10 feb 2008, 17:59

O, ik ben dus niet de enige met een hangend paard. Anka doet het de laatste tijd niet meer *klopt af* maar in het begin ging ze echt enorm hangen als ze vaststond. 1* vlogen de manege schotten zelfs los toen ze paniekeerde. Je schrikt je dood.

Gelukkig liep het goed af Reinou, maar kan me voorstellen dat je enorm schrok. Wat gebeurde er de vorige keer dan? Zelfde soort iets? Vervelend zeg.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 10 feb 2008, 18:31

Altijd akelig als je paard zo over der toeren is :o Schok wel van de titel :o :o
Jenny

Bericht door Jenny » zo 10 feb 2008, 19:11

Hihi, wat heb ik toch een brave kameel dan :D

Wodan doet dit dus echt dagelijks, en blijft dan met een domme uitdrukking wachten totdat ik het weer goed heb gedaan...

Maar voor jou fijn dat het allemaal goed afliep!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 10 feb 2008, 19:12

Las de titel en dacht al even: topic omhoog gehaald? haha

:= Sas heeft dit ook altijd eens in de zoveel tijd 'zomaar' (heb ook geen knippen meer aan mn halstertouwen, zelfs het laatste goede touw wist ze binnen een dag te mollen, alsof het r om die knippen ging 8)7) die laat ik het vaak maar beetje uitzoeken en meestal hangt ze op gegeven moment dan zover achterover dat ie over dr hoofd schiet.
Of ik geef dr een skup onder dr kont of een beste brul, zodat ze even vooruit schiet of een onderdanig moment heeft en de spanning op het touw verdwijnt.
(want wat je inderdaad zegt, touw loskrijgen lukt 9 vd 10 keer toch niet)

Maar wel 1 ding geleerd (bij Orthos destijds al): Hoe harder ik zelf paniek, hoe meer ze dit overnemen en daarom raak ik dr nu niet heel ondersteboven meer van en doe daarna gewoon verder gaan alsof er niks gebeurd is, maakt het sneller een eenmalige actie.
Orthos kon ook altijd in paniek heen en weer springen als ie vast stond, van voor naar achter, trok nooit touw kapot en hield dat gerust minutenlang vol. Maar die kreeg je pas weer 'rustig' als je ongeïnteresseerd weg liep. (al is dat niet je natuurlijke reactie, heb de nodige mensen destijds moeten bevelen van m weg te lopen, als die 'te hulp wilden schieten'.)

Hopelijk voor je maakt ze geen gewoonte van deze geintjes.
Geluk is de vrucht van intens werk
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » zo 10 feb 2008, 21:15

pfeww, dat is schrikken! je zal idd niet snel weer haar aan een buis vast knopen.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Esther

Bericht door Esther » zo 10 feb 2008, 21:19

Heb je ook geen mes bij je dan?? Zou ik ok niet zo snel uit kunnen klappen, maar ja, ik heb hem wel bij me!!
Ik kan niet zeggen dat ik er problemen mee heb, maar ik zet ze meestal of vrij kort vast of ze staan los..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 11 feb 2008, 08:36

Oef dat was schrikken, gelukkig kwamen jullie beiden er goed af...
Lolly

Bericht door Lolly » vr 15 feb 2008, 11:59

Gelukkig is het goed afgelopen met julie het had veel erger kunnen zijn.

Bij jonge paarden en paarden die ik niet helemaal vertrouw als ze vastgeknoopt staan, die zet ik met het halstertouw aan een heel dun touwtje vast zodat als ze gaan hangen het touwtje knapt en er verder niets aan de hand is en dit werkt prima, geen levensgevaarlijke situaties meer { het touwtje mag een beetje druk aankunnen maar zodra ze gaan hangen moet het knappen }
Paniekhaken zijn ook bijna niet los te krijgen als ze echt erin gaan hangen.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Plaats reactie