Waar bemoeien sommige mensen zich mee

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
brendaatjuh

Waar bemoeien sommige mensen zich mee

Bericht door brendaatjuh » ma 16 apr 2007, 12:20

Kreeg ik vanmiddag een smsje van mijn stalgenote dat ze gister veronica 2 uur op wei in de brandende zon had gezet ZONDER overleg met mij. Veronica is al een half jaar niet meer op de wei geweest. Ik was woest want ik weet niet beter dat je dat eerst weer op moet bouwen!

Kom ik bij veroon loopt die stalgenote daar ook rond, zegt alleen hoi kijkt me raar een op een manier van ben je wel wijs waarom mag ze niet op het gras.

Ik heb haar ook netjes verteld dat ik veroon voortaan zelf wel op de wei zet. Omdat ik het eerst op wil bouwen (eerst paar dagen/weken 10 minuten dan maar even een chagerijnige veroon). Omdat ik anders bang bent dat ze koliek krijgt, ik voelen bij veroon onder de keel, helemaal opgezet :(
en haar ontlasting was ook helemaal groen.

Ik ben vreselijk boos op haar en erg ongerust over veroon, ze is echt mijn oogappeltje!

zo dit moest even kwijt.

gr bren
yvette

Bericht door yvette » ma 16 apr 2007, 12:43

Dat is wel vervelend zeg dat ze dat niet met jou overleggen. Maar 10 minuten is wel heel kort om mee op te bouwen, misschien ben je inderdaad wat aan de voorzichtige kant. Of is ze hoefbevangen geweest? Denk dat hoefbevangenheid eerder aan de orde is dan koliek.
Bij ons zijn ze begonnen met 2 uur en dan steeds een half uurtje langer.
Die dikke klieren trekken wel weer weg, dat komt van het eiwit wat in het gras zit nu.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 16 apr 2007, 12:47

gewoon zeggen hoor tegen je stalgenoot en al kijkt ze alsof ze water ziet branden; niks van aantrekken, jouw paard jouw regels. dat hoor een ieder te respecteren,zij ook.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » ma 16 apr 2007, 13:05

yvette schreef:Dat is wel vervelend zeg dat ze dat niet met jou overleggen. Maar 10 minuten is wel heel kort om mee op te bouwen, misschien ben je inderdaad wat aan de voorzichtige kant. Of is ze hoefbevangen geweest? Denk dat hoefbevangenheid eerder aan de orde is dan koliek.
Bij ons zijn ze begonnen met 2 uur en dan steeds een half uurtje langer.
Die dikke klieren trekken wel weer weg, dat komt van het eiwit wat in het gras zit nu.
Ze is nooit _/-o_ hoefbevangen geweest, eerst langzaam opbouwen dit is wat me altijd aangeleerd is op de boerderij op manege en pensionstal! Ik wil het beste voor veroon, want stel dat ze wel aanval had gekregen, dan is dat wel de schuld van een ander. Ik wil het op deze veilige manier doen. Dan weet ik in ieder geval dat het goed komt.
ulljon

Bericht door ulljon » ma 16 apr 2007, 13:06

Wat vervelend zeg, maar goed ze bedoelde het goed. Misschien kun je met haar overleggen hoe lang je paardje naar buiten mag :)*
Ulljon M1 + 13 -> M2 startgerechtigd
lientje

Bericht door lientje » ma 16 apr 2007, 13:08

persoonlijk vind ik 10 minuten ook te kort, maar dat moet ieder voor zich natuurlijk bepalen.

ik houd yvette haar schema aan, maar kijk ook naar het gras. Er zijn ook perioden bij dat ik ze van niks gelijk een halve dag of hele dag de wei op gooi, omdat het gras bijvoorbeeld nog niet in de groei is.

De mijne staan nu zelfs al dag en nacht buiten.

maar wat je stalgenoot heeft gedaan is zeker niet netjes, ik zou daar ook boos om zijn.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
yvette

Bericht door yvette » ma 16 apr 2007, 13:12

brendaatjuh schreef:Ik wil het beste voor veroon, want stel dat ze wel aanval had gekregen, dan is dat wel de schuld van een ander. Ik wil het op deze veilige manier doen. Dan weet ik in ieder geval dat het goed komt.
Dat begrijp ik, we willen allemaal toch het beste voor onze paarden...
Maar ik bedoelde te zeggen dat ze van een keer twee uurtjes niet zo snel blijvende schade zal hebben. Het is vast alleen maar goed bedoeld geweest dat ze haar buiten gezet hebben.
Je moet nu duidelijke afspraken maken, zodat het gaat op de manier die jij wil...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Charret

Bericht door Charret » ma 16 apr 2007, 13:17

Ik zou er ook zeker wat van zeggen. Jouw paard, jouw regels.
Als jij het met haar wilt opbouwen op die manier dan moet jij dat ook kunnen doen zonder dat een ander jouw schema in de war schopt. :)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » ma 16 apr 2007, 13:18

Voor veroon vond ik het super, alleen dat die stalgenoot het zonder :n overleg heeft gedaan, daar maak ik me boos over. Als ik dat bij haar paard had gedaan had ik zeker weten de wind van voren gehad (ze is een hittepetit). Maar goed afspraken zijn er nu zeker gemaakt. Zet haar lekker zelf buiten en ga op mijn eigen gevoel af!
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 16 apr 2007, 14:04

kan me voorstellen dat je dit niet zo leuk vond, maar was het een volle wei?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Viv

Bericht door Viv » ma 16 apr 2007, 15:22

Ik bouw ook per kwartier op hoor (Tjo is dan wel spierbevangen geweest dus ben extra voorzichtig met grasjes) en staat nu al een uurtje op de grasjes.

Was idd niet zo'n slimme maar goedbedoelde actie van je stalgenootje. Gewoon even overleggen hoe lang ze wel mag, ze bedoelde het vast niet kwaad.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 16 apr 2007, 15:36

Ik ben gister ook begonnen met grazen. Had al wel een paar keer gegraast. Maar wil nu iedere keer een half uurtje grazen met haar. Helaas kan ik nu twee dagen niet... Maar daarna gaan we er weer tegen aan.

Daarna kijk ik gewoon hoe Imka zich houdt. Kreeg namelijk van mijn hoefsmid te horen dat ze weer zwaarder werd. En ze is al 2x bevangen geweest en de rest van alle ellende erbij dus doe ook wel voorzichtig. Beter te kort als straks een ziek paardje

Ik hoop dat ze zich nu aan jou regels willen houden
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » ma 16 apr 2007, 19:52

Vervelend allemaal.
Ben blij dat Bas lekker aan huis staat dan heb je het zelf in de hand.
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Patricia (Belle)

Bericht door Patricia (Belle) » di 17 apr 2007, 17:30

Bij ons gaan de paarden met koninginnedag t land op.. Ik laat nu ook halfuurtje 3 kw. gras eten aan t halster....

Wel hammerysk van je stalgenote...
Bij ons wordt er gelukkig wel overlegd hoe of wat...
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 17 apr 2007, 20:38

:= hier staan ze al paar weken in het volle gras en Sas schijt nu dus ook als een rund (die is daar helemaal gevoelig op), maar verder gaat het allemaal goed met het van kuil over op vers gras!

Maar het is inderdaad wel erg vervelend dat het niet in overleg ging. Bedenk maar dat ze het goed bedoeld! En of ze aub de volgende keer dan eerst wil overleggen. (hier gaan ze ook zo op het nieuwe land, tenzij bekend is dat een paard ergens extra gevoelig voor is)
Geluk is de vrucht van intens werk
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » wo 18 apr 2007, 11:56

Ziggy schreef:kan me voorstellen dat je dit niet zo leuk vond, maar was het een volle wei?
de wei is enkele (3weken ongeveer) bemest.en het gras is nog te mals en te vers om haar gelijk paar uurtjes in de wei te zetten dus wil ik het eerst opbouwen. ga vanavond wel even haar kwartiertje op het gras doen :D
YellowD

Bericht door YellowD » wo 18 apr 2007, 14:54

Wij zijn begonnen met een klein stukje wei en dan maar een half uurtje
Yellow SportFjord (L)
Jaarkampioen L2 Klasse
M1 Startgerechtigd

L2+10 / M1 + 0
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 18 apr 2007, 20:11

Ik begin meestal met 1 tot 1,5 uur maar ik begrijp best dat je boos bent als iemand ongevraagd je paard in het gras zet. Gelukkig niets aan de hand en heb je nu betere afspraken voor de volgende keer.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
ekennel

Bericht door ekennel » za 21 apr 2007, 05:43

Ik vind het niet kunnen, zomaar zonder overleg. Daar zou ik ook pissig van worden. Het ene paard reageert nou eenmaal anders als het andere.

Bij de vorige stal waar ik stond hadden we er ook zo een, die zette dan Nikita buiten zonder eczeemdeken. Want buiten zetten wilde ze wel, maar die deken aandoen was teveel werk. Die heb ik ook vriendelijk verzocht om Nikita dan maar binnen te laten staan totdat ik er zelf was. AAARRRRGGGGHHHHHH zulke mensen. Vinden zichzelf vaak nog fantastisch ook, want ze doen dat toch maar allemaal ongevraagd voor de paardjes. Moet je nog dankjewel zeggen ook!!!!!

Wij zijn een paar weken begonnen met aan de hand grazen, zodat ze al een beetje aan het gras konden wennen. En nu zijn ze van de week een paar keer ongeveer een uurtje gegaan, zo bouwen we het langzaam uit. Vandaag weer iets langer, totdat de pensionhoudster ze vanaf volgende maand voor ons buiten gaat zetten. Zij wil ook dat iedereen het opbouwen zelf regelt omdat iedereen dat toch op zijn eigen manier wil doen. Ik vind het prima zo.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 21 apr 2007, 06:30

ja zonder overleg snap ik.... maakt mij ook razend!!!
maar onze paarden lopen nu overdag in paddocks (staat geen gras meer in) maar daar is ook geen schaduw.... volgens mij is dat voor een paard niet zo'n probleem die zon.... tis gelukkig nog geen 30 graden.....
bij ons gaan ze ook op koninginnedag allemaal naar buiten.... gelijk 24/7... wel afgezet stukje en dan iedere week het draadje opschuiven! ik weet dat opbouwen beter is, daarom graas ik vaak zelf ook langs de weg alvast, maar ons land is ook niet bemest enzo dus daar zal ook wel minder eiwit etc inzitten.....

Waar Uniek staat zal ze ook in een keer 24/7 op het land gezet worden.... ook zonder schaduw (helaas voor met het veulen straks) maar die heeft er nog nooit problemen mee gehad gelukkig.... ja de ontlasting misschien iets, maar geen gekke dingen!

2 uurtje vind ik inderdaad ook nog wel mee vallen, maar wat je zelf al zegt 'jouw paard, jouw regels' en die moet een ander maar respecteren!!!
(misschien was t trouwens wel opgezet omdat ze 2 uur heeft staan grazen wat ze al ff niet meer gewend was, overmatig kaak gebruik, kan dat kwaad dan??)

ik zou wel proberen er met die stalgenote uit te komen, want het is wel fijn als er iemand extra is die je paardje af en toe naar buiten kan gooien?! of zijn er nog meer?!?!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Plaats reactie