Uitslagen HK

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 02 apr 2007, 19:15

@Akes: Je moet het niet rechstreeks afkeurend opvatten, maar als ik ik niet wist dat hij een hengst geweest was, had ik er ook veel minder rekening mee gehouden met hoe hij zou kunnen reageren. Anton hier bijv is ook keurig opgevoegd (mag ik toch hoop ik zeggen), maar je ziet wel dat het een hengst is, toch? Dát bedoelde ik....en in mijn visie is dat toch iets wat toch ook hoort. Weet nog dat we vorig jaar Yvar dat meer hengst-achtige hebben proberen te ontwikkelen, omdat hij teveel als ruin op ons over kwam. Misschien verschil in smaak, maar het telt toch wat mee in dat temperament.

En eczeem...nu ik die merrie hier gezien heb waar van bekend is dat ze nooit enige verschijnselen gehad heeft, tot enkele jaren geleden en nu schuurt die enorm. Ja huiverig...(maar ik ben ook pertinent tegen fokken met eczeempaarden)

Het is en blijft mijn mening he ;)

Maar ben wel blij dat je ons een toelichting geeft op de situatie.

En die hengsten opfokken, sja heel verschillend. Over het algemeen staat hier ook alles tot hun 2,5e minimaal buiten!! Maar het is zolangzamerhand ook wel een sport hoor. Geregeld een zeer kritische blik naar de dieren, papieren etc. Er moet eigenlijk echt helemaal niks aan op of aan te merken zijn.
Geluk is de vrucht van intens werk
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » di 03 apr 2007, 06:59

@ Akes

Zoals Bella hierboven al aangeeft. Zomereczeem is wel degelijk te ontwikkelen op latere leeftijd, helaas is mijn merrie het levende bewijs.

Zolang er geen definitief bewijs is in hoeverre eczeem erfelijk is, moet er naar mijn mening niet mee gefokt worden.
En Tunarnakomelingen staan bekend om hun eczeem klachten....... erfelijk of niet je ziet vaak in bepaalde lijnen eczeem terugkomen.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Viv

Bericht door Viv » di 03 apr 2007, 07:44

Esther schreef:Beetje kort door de bocht dat je er nu merries bij haalt, goedgekeurde hengsten hebben zoveel meer nakomelingen dan een merrie en er wordt uiteraard daarom heel streng op geselecteerd.
Mee eens Es. Maar bij de merries mag er ook wel strenger op gekeurd worden vind ik. Keuring zijn toch bedoeld om fokmateriaal te selecteren en een exceempaard (hoe goed van model verder ook) hoort daar niet tussen i.m.o.
En zeker bij een hengst kun je het risico niet nemen gezien het aantal nakomelingen wat zo'n dier dient te produceren om rendabel te zijn.
Als merriehouder kies je niet snel voor een hengst die exceem heeft kan ik me zo indenken. Fokken doe je om het ras/fokproduct te verbeteren, niet te verslechteren.

En exceem kan zich weldegelijk pas op latere leeftijd tentoonspeiden, bv een merrie die veulent kan er ineens last van krijgen.
Net als psoriasis bij mensen bijvoorbeeld, je kunt er mee geboren zijn maar dat hoeft er niet als beebie zijnde al uit te komen, mijn moeder kreg het ook pas toen ze 30 was. En zo is dat met exceem en paarden net zo.

Tot zo ver discussie exceem :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
boaz
Contacteer:

Bericht door boaz » di 03 apr 2007, 08:07

Wel jammer van de magere puntjes bij de jonge hengsten.
Vind het echt jammer dat ik met Boaz niet heb kunnen gaan.
En ook jammer dat ik niet kon gaan kijken :(
Gelukkig zijn er veel foto`s :)
alleen heeft er niemand foto`s van Benjamin ben best nieuwsgierig opzich is toch wel leuk om een beetje te vergelijken haha ;)
:~ Boaz: Inco x Manus :~

Learn from your mistakes, but never regret. People change, things go wrong, but remember 'Life goes on..' :sorry:
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » di 03 apr 2007, 08:56

boaz schreef:alleen heeft er niemand foto`s van Benjamin ben best nieuwsgierig opzich is toch wel leuk om een beetje te vergelijken haha ;)
Daar heb ik 2 foto's van volgens mij!
Ik moet ze allemaal nog uitzoeken, en de meesten zijn niet mooi geworden!
Dus zal ze er vandaag of morgen wel opzetten.
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Esther

Bericht door Esther » di 03 apr 2007, 09:14

Ik heb ook wel, moet ik straks even uploaden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
boaz
Contacteer:

Bericht door boaz » di 03 apr 2007, 09:26

ok dan!!
ben toch wel heel nieuwsgierig naar boaz zijn leeftijdsgenootjes.
Bjork vind ik ook wel mooi maar die is weer zooo anders als boaz dat is niet echt te vergelijken vandaar mijn nieuwsgierigheid naar benjamin haha.
maar is wel normaal denk ik :)

Learn from your mistakes, but never regret. People change, things go wrong, but remember 'Life goes on..' :sorry:
Sophia

Bericht door Sophia » di 03 apr 2007, 09:32

over de kwaliteit van de aangeboden hengsten
sja, ik ben bang dat er idd veel jong sp[ul wat absoluut geschikt zou zijn voor de fok rond loopt
maar ik denk ook dat er veel van de jonge hengsten geruind worden an familiepaardje worden
of sportpoownie ;)
of via markten naar de consumptiemarkt verdwijnen etc (ga kijken hoeveel jong spul aangeboden word op de verschillende markten
doodzonde maar wel realiteit
boaz
Contacteer:

Bericht door boaz » di 03 apr 2007, 09:46

Sophia schreef:over de kwaliteit van de aangeboden hengsten
sja, ik ben bang dat er idd veel jong sp[ul wat absoluut geschikt zou zijn voor de fok rond loopt
maar ik denk ook dat er veel van de jonge hengsten geruind worden an familiepaardje worden
of sportpoownie ;)
of via markten naar de consumptiemarkt verdwijnen etc (ga kijken hoeveel jong spul aangeboden word op de verschillende markten
inderdaad
ik ben nu ook aan het twijfelen of ik m binnenkort laat castreren of m nog wel hengst laat.
Boaz heeft een superkarakter en ik vind m qua uiterlijk ook niet mis.
maar ik ben geen expert.
het castreren denk ik nu overna omdat hij nu gewoon niet reageerd op de merries bij ons alleen op vreemde merries.
ik weet niet hoe hij over n jaar zal zijn als ik m hengst laat.
misschien blijftie zoals ie is, misschien wordie wel n etter.

yvette

Bericht door yvette » di 03 apr 2007, 10:12

Sophia schreef:over de kwaliteit van de aangeboden hengsten
of sportpoownie ;)
Ik snap wel dat het zo gaat, maar voor de toekomst van het Nederlandse stamboek is het wel slecht. Ze zouden voor niet al te veel geld een opfokprogramma kunnen opzetten, waarbij veelbelovende hengstveulens opgekocht worden door het hengstenfonds en de kans krijgen om zichzelf te laten zien op de HK als 3-jarige. Voor de meeste particulieren is het immers niet te doen om een hengst zo lang te houden.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Sophia

Bericht door Sophia » di 03 apr 2007, 10:26

Yvette
ik ben het eingelijk wle met je eens
maar het nadeel (ben ik bang) zou kunnen zijn dat een dergelijke constructie ertoe kan leiden dat degene die het opfok gebeuren beheert em regelt een te grote vinger in de pap krijgt in wat voor hengsten er dus in een dergelijk programma meedoen (de smaak van de aankopers en degene die er geld in stoppen)

het zou wel kunnen maar dan zou daar wel een uitgebreide comissie voor samengesteld zou moeten worden en ene paar flinke protocollen zodat er duidelijkheid is welke dieren er wel en niet voor in aanmerking komen etc

maar zoiets zou ook gedaan kunnen worden door een aantal liefhebbers die het stamboek en dus hun eigen hobby/passie gezond en interessant willen houden
yvette

Bericht door yvette » di 03 apr 2007, 10:28

Natuurlijk zouden daar goede regels en procedures voor moeten komen. Misschien ga ik daar wel eens een voorzet voor doen :P (als liefhebber)
Viv

Bericht door Viv » di 03 apr 2007, 10:42

yvette schreef:[Ik snap wel dat het zo gaat, maar voor de toekomst van het Nederlandse stamboek is het wel slecht. Ze zouden voor niet al te veel geld een opfokprogramma kunnen opzetten, waarbij veelbelovende hengstveulens opgekocht worden door het hengstenfonds en de kans krijgen om zichzelf te laten zien op de HK als 3-jarige. Voor de meeste particulieren is het immers niet te doen om een hengst zo lang te houden.
Klopt, in zo'n project staat de friese hengst van mn vriendin ook. Heel mooi om te zien hoe zo'n koppel zich ontwikkelt tov elkaar. De ene blijft achter en de andere springt eruit na 3 jaar. Zo kun je meteen al een selectie maken nog voor ze naar de keuring verder gaan. Supersysteem want de eigenaar kan zijn hengst ten alle tijde uit het programma halen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Daphne

Bericht door Daphne » di 03 apr 2007, 10:55

Dat is inderdaad heel interessant ja zo`n programma, dat zou echt een uitkomst zijn voor de fjordenfokkerij!

Wij hebben nu ook een heel erg mooi hengstje lopen (wordt nu bijna 1) Carry (Hermanssen x Lenngard), maar die begint nu al aardig onstuimig te worden. Persoonlijk zou ik hem heel erg graag zien uitgroeien tot zn 3e jaar, maar het is gewoon qua huisvesting en verzorging absoluut niet te doen. Nu wordt hij waarschijnlijk in mei geruind. Doodzoonde eigenlijk van zo`n mooi beestje, maarja, hem ruinen en straks mee gaan rijden is een stuk goedkoper en minder omslachtig dan hem hengst laten en straks voor ik weet niet hoeveel euro op de HK voorbrengen... En zo denken waarschijnlijk 9 van de 10 particulieren.

Misschien kunnen we eens een voorstel doen bij het stamboek?!
yvette

Bericht door yvette » di 03 apr 2007, 11:00

Ik ga hier eens goed over nadenken...
Esther

Bericht door Esther » di 03 apr 2007, 12:31

Ik weet niet hoor, ik heb ook bezwaren, zoals het nu bij het stamboek gaat ben ik het er al niet mee eens, waarom niet een derde Kventin goedkeuren als hij wel goed is, nu weet ik niet hoe dat met zijn tanden zit, maar ik heb mijn twijfels erover. Ik vind sowieso al dat het stamboek en bepaalde mensen daarin een te grote invloed hebben..
Die mensen zijn natuurlijk wel expert, maar het komt soms wat raar over..

Ik geloof niet dat ik heel erg voor ben.. Want je weet gewoon welke hengsten er met de meeste punten naar huis gaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » di 03 apr 2007, 13:42

Esther schreef:
Ik geloof niet dat ik heel erg voor ben.. Want je weet gewoon welke hengsten er met de meeste punten naar huis gaan..
Nou als er goede regels zijn, moet het kunnen dacht ik. Ik vind het een briljant idee, maar is daar wel markt voor. Ik bedoel, de fjordenfokkerij kun je niet vergelijken met het friesestamboek, de paarden zijn duurder, meer interesse uit het buitenland etc.
Opzich hebben wij nu wel een aardig hengstenbestand dacht ik. Tuurlijk er kan altijd meer bij, maar dan wel andere lijnen..
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Charret

Bericht door Charret » di 03 apr 2007, 14:28

Daphne schreef: Wij hebben nu ook een heel erg mooi hengstje lopen (wordt nu bijna 1) Carry (Hermanssen x Lenngard), maar die begint nu al aardig onstuimig te worden. Persoonlijk zou ik hem heel erg graag zien uitgroeien tot zn 3e jaar, maar het is gewoon qua huisvesting en verzorging absoluut niet te doen. Nu wordt hij waarschijnlijk in mei geruind. Doodzoonde eigenlijk van zo`n mooi beestje, maarja, hem ruinen en straks mee gaan rijden is een stuk goedkoper en minder omslachtig dan hem hengst laten en straks voor ik weet niet hoeveel euro op de HK voorbrengen... En zo denken waarschijnlijk 9 van de 10 particulieren.
Kan ik me goed voorstellen. Het speelt denk ik ook wel een beetje mee dat je veel krijgt te horen dat jij hengst al weinig kans maakt omdat het bijvoorbeeld geen stamboek hengst is of van een stamboek hengst is. Ik weet niet of dat daardwerkelijk zo is. Maar ik geloof wel dat veel mensen zo denken. Waarom geld, tijd en energie erin steken als het toch maar weinig uit maakt.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Amber_

Bericht door Amber_ » di 03 apr 2007, 14:36

Toot laat ik hengst zeker tot zijn 3de jaar. En ik neem hem op zijn 3de of 4de mee naar het HK mits het een kans maakt :j... Tegen die tijd laat ik mensen kijken naar hem om hun oordeel alvast te geven. Wordt hij afgekeurd dan weet ik nog niet of ik zijn zaakie eraf haal. Ligt eraan hoe hij in omgang is en tegenover de paarden waar hij nu staat :). In mijn ogen speelt het wel degelijk mee wat voor een Aftstamming je hengst heeft.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
claudia

Bericht door claudia » di 03 apr 2007, 14:46

Amber_ schreef:Toot laat ik hengst zeker tot zijn 3de jaar. En ik neem hem op zijn 3de of 4de mee naar het HK mits het een kans maakt :j... Tegen die tijd laat ik mensen kijken naar hem om hun oordeel alvast te geven. Wordt hij afgekeurd dan weet ik nog niet of ik zijn zaakie eraf haal. Ligt eraan hoe hij in omgang is en tegenover de paarden waar hij nu staat :). In mijn ogen speelt het wel degelijk mee wat voor een Aftstamming je hengst heeft.

Ik heb Alco door heel wat mensen laten bekijken. Dierenartsen in Kesteren , eigen dierenartsen en Rien.
Maar het heeft allemaal niet mogen baten. Zijn tanden gaven de doorslag dat hij niet goed was. Helaas, wie weet als hij volgend jaar uitgewisseld is. :D Maar ik moet er echt heel goed over nadenken of hij volgend jaar terugkomt. Maar hengst blijft hij zeker.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie