Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
een 3- of 4-jarige, waar moet ik aan denken? 
Auteur Bericht

Bericht een 3- of 4-jarige, waar moet ik aan denken?
Ik ben begonnen met het zoeken naar een nieuwe fjord.
Ik zoek een paardje dat graag loopt, dat blij wordt van duinritten en voor de wagen (hoeft niet per se beleerd te zijn aangespannen, dat kan nog geleerd worden). Af en toe een weekendje Veluwe ofzo. Spelletjes te paard.
Maar ook rustig is, zodat mijn dochtertje af en toe voorop een rondje mee kan in stap.
En zodat ik zonder ervaren groom kan gaan mennen.

Er zijn af en toe fjorden van 8-12 jaar te koop, best interessant.
Maar de meesten die te koop staan zijn jonkies, 3 of 4 jaar. Daar heb ik geen ervaring mee. Waar moet ik aan denken bij een jonkie?
Hoeveel kun je een jonkie belasten, hoe lang duurt opbouwen en spieren ontwikkelen?
Waar moet je echt nog een paar jaar mee wachten en wat kan wel, zij het met mate?
Hoe zorg je dat een jonkie een gezond braaf evenwichtig en blij paard wordt?
Genoeg mogelijkheden om regelmatig les te nemen, dat is geen probleem (grondwerk, dressuur).

Gewoon even ter ori├źntatie, al zijn tips voor leuke paardjes ook welkom.

ma 18 dec 2017, 12:24
Profiel

Bericht Re: een 3- of 4-jarige, waar moet ik aan denken?
Belangrijkste bij een jong paard is dat je een paard zoekt die voor jou gevoel bij jou past.
Er zijn zoveel verschillende types en karakters, zoek eentje waar je een goed gevoel bij hebt.

Als het gevoel namelijk goed is, ga je sneller 'gemakkelijk' met het paard om en zal deze ook veel sneller door jou gewenste signalen oppakken.
Vanaf 3 jaar kan je er mee aan de slag (bekijk dit gewoon per paard, de ene is sneller aan werk toe dan de ander), rustig aan wennen aan het werk. Geef ze de tijd om over het werk na te denken, dit hoeft niet in de vorm te zijn van volledige rust maar blijf naar ze kijken.
Worden ze vervelend ga dan even wat anders doen of zet ze een tijdje op het land zonder 'werk'.
Maar zorg wel dat ze blijven luisteren, consequentheid is bij jonge paarden echt heel belangrijk.
(zelf begin ik met jonge paarden vaak 1 a 2x in de week en dan max een 15 a 20 min. iets doen..... Dit hou ik een tijdje vol, zolang ze nog voor het hek staan te wachten tot ik kom zit ik goed. Als ze weglopen laat ik ze gerust een paar weken staan. Dan is het gewoon even teveel.

Een jong paard onderhoud je net als een volwassen paard, lekker met soortgenoten op de wei (jonge ruinen houden vaak wel van een speelmaatje). Een natje en een droogje en aandacht.
Qua werken kan eigenlijk alles met een jong paard wat ook met een ouder paard kan, alleen minder lang en minder intensief....zolang je het rustig opbouwt zie ik daar geen problemen mee. Het zijn kleine kinderen met korte spanningsbogen, daarnaast zijn ze nog volop aan het groeien en leren en dit gaat gepaard met puberen en uitproberen.
Dus zorg dat je net als het opvoeden van kinderen en alle andere dieren consequent blijft. (maar je hebt ervaring met fjorden ja, dus wat dat betreft geen probleem.. haha)

De rest van je 'wensenlijst' is ervaring opdoen met het paard, kilometers maken!
En blijf gewoon ten alle tijd naar je paard kijken.

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)

do 21 dec 2017, 20:44
Profiel WWW

Wat leuk Jowien dat je op zoek bent naar een maatje!

Reya v.Knud 1972 - 1998

wo 03 jan 2018, 11:44
Profiel

Een onbeleerde durf ik niet aan, ik vind niet dat ik daar genoeg voor kan bieden. En zelf geen ervaring mee.
Groen is wel te overwegen, als er al een basis in zit. Vooral onder het zadel is dan belangrijk vind ik. Aangespannen kan ook later geleerd worden, en na een opleiding bij bv Bart durf ik het dan wel zelf verder op te pakken.

Ik kijk rond, heb nog niet h├ęt paard voor mij gevonden.

wo 03 jan 2018, 14:58
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]