Pony lenen, leuk of vragen om problemen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ivonne

Pony lenen, leuk of vragen om problemen?

Bericht door Ivonne » do 14 nov 2019, 14:49

Ik heb weer een stal leeg/vrij. In de winter wel fijn dat ik wat minder werk heb, maar het is ook erg lastig. Ik kan nu niet met mijn pensionklant Mariska en haar haflinger Fleur mee met Kayo. Onze KWPN-er Baranna kan echt niet alleen zijn, ook niet opsluiten in een stal. Ik heb voorlopig niet zo'n trek meer in een pensionklant eigenlijk. Geld voor een eigen erbij heb ik ook niet. Een shetlander zou nog gaan, eet niet veel, verbruikt minder stro in de stal. Maar moet ook bekapt, ontwormt, kan ziek worden, moet naar de tandarts. En wat als je een uitbreker treft, of eentje die niet op het gras kan ivm hoefbevangenheid?

Nu is me een leen pony aangeboden, voor gezelschap voor Baranna mocht ik met Kayo mee gaan met Mariska en Fleur. Maar wat is nou redelijk qua kosten? Neem aan dat dierenarts, hoefsmid en ontwormen voor rekening van de eigenaar blijven? Waar ik ook nog mee zit, is dat die pony dus ook tijdelijk komt. Moet ook weer weg na een tijd. Ik merk hier echt dat het veel impact heeft op de kudde (of eigenlijk alleen Baranna, die hecht zich snel) als er steeds wijzigingen zijn. Baranna is al zo veel vriendjes verloren in haar jonge leven. Sowieso moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden, want wat als het dier bv een trap krijgt, of in het draad komt? Lastig....wat zijn jullie ideeën hierover?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ilonka

Re: Pony lenen, leuk of vragen om problemen?

Bericht door Ilonka » za 16 nov 2019, 13:10

Ik zou denk ik gaan werken aan Baranna toch leren dat ze alleen achter blijft. Nee dat is niet leuk voor haar, maar het lijkt me dat het toch te doen moet zijn.
Tuurlijk rennen die van mij (ook Ilonk van 31) echt wel eens een half uur in de rondte als ik de andere mee heb. Dat vind ik wel sneu, maar ik kan er geen ander paard voor bij gaan houden.

Nadeel van een Shet is dat ze niet eens gek zoveel minder kosten dan een gewoon paard/pony. Daarnaast zijn heel veel omheiningen niet Shetlander-proof. En hoe zit het het met de hoeveelheid gras in de zomer bijvoorbeeld? Kan de Shet er dan wel bij?

Of kijken of je iemand kan vinden met een pensioenpaard die zelf eigenlijk niet meer (veel) wil komen/doen maar wel gewoon de kosten op zich neemt. Een kennis van mij heeft een stal voor pensioenspaarden. De mensen betalen gewoon en komen maar eens in de zoveel tijd (weken/maanden). Zij doet alle zorg, de mensen betalen alles. Maar goed met een paard van een ander weet je nooit wanner die weer opgehaald wordt omdat ze toch iets anders willen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ivonne

Re: Pony lenen, leuk of vragen om problemen?

Bericht door Ivonne » wo 20 nov 2019, 10:48

Baranna is echt een apart geval hoor, dat ga ik niet proberen. Die gaat overal overheen, onderdoor of doorheen. Ik zou ook het liefst een pensioenpony hebben, ik hou mijn oren en ogen open of iemand een stal zoekt.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Plaats reactie