Zadelervaringen gevraagd

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Boris2005

Zadelervaringen gevraagd

Bericht door Boris2005 » wo 14 aug 2019, 13:59

Hallo allemaal,

Ik heb een zadel issue en ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips en adviezen.

Op het moment heb ik voor Boris een kent en master cob gp. In principe niets mis met het zadel en op Boris ligt ie goed alleen voor mij met mijn heup/bekken problemen niet echt een succes. Staprondjes prima, maar actief stukken draven of galop levert toch problemen op helaas. Op de een of andere manier lukt het niet om mijn bekken te kantelen, ook mijn bijrijdster ervaart dit met het zadel(het bekken kantelen).
Met mijn vorige zadel heb ik deze problemen nooit gehad, maar deze paste niet op Boris.

Helaas ben ik niet gezegend met een maatje 38 en al heeft Boris gelukkig geen korte rug, er valt toch wel wat af qua mogelijkheden en zal veelal uitkomen op een op maat zadel.

Ik ben me dus rustig aan het oriënteren voor een ander zadel. Mijn eigen zadelmaker heeft als enige optie Sella zadels in haar assortiment, dus ben ik eigenlijk benieuwd of jullie nog andere merken hebben als eventuele mogelijkheid ter vergelijking.

Wat zoek ik:
-leren zadel
-zadel die steun geeft ivm mijn klachten(bv wat meer wrong)
-zadel met aanpasbare boom(mag met andere boom of via zadelmaker met pers)
- zadel met Franse kussens of waarbij kussens wat korter dan de zit zijn

Ik rijd geen wedstrijden dus het gaat om een zadel voor recreatief gebruik en dan vaker buitenritten dan in de bak.

Mochten jullie mij kunnen adviseren of tips hebben, heel graag!

Groeten Dunja
Boris v. Reitze mijn stoere vent *o/*
Marijke_

Re: Zadelervaringen gevraagd

Bericht door Marijke_ » wo 14 aug 2019, 14:39

Ik heb dan wel geen fjord maar wel een rond, breed en redelijk kort paard. Die had een U-vorm kopijzer nodig, de V-vorm die de meeste zadels hebben ligt niet goed bij haar. Sella lag op die van mij niet goed, zit wel goddelijk! Ik heb nu een Frank Baines Elegance. Ligt als een huis en zit ook heerlijk. Ik stap fit mijn paard weer af na een paar uur in het zadel te hebben gezeten. Dit is dezelfde prijsklasse als Sella. Harry Dabbs en Schutte waren ook nog opties, die zitten net een tikkie hoger hoger qua prijs. Maar de Frank Baines was echt meteen goed dus vandaar dat ik daar op uit kwam.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Boris2005

Bericht door Boris2005 » vr 16 aug 2019, 18:11

Marijke_ schreef:
wo 14 aug 2019, 14:39
Ik heb dan wel geen fjord maar wel een rond, breed en redelijk kort paard. Die had een U-vorm kopijzer nodig, de V-vorm die de meeste zadels hebben ligt niet goed bij haar. Sella lag op die van mij niet goed, zit wel goddelijk! Ik heb nu een Frank Baines Elegance. Ligt als een huis en zit ook heerlijk. Ik stap fit mijn paard weer af na een paar uur in het zadel te hebben gezeten. Dit is dezelfde prijsklasse als Sella. Harry Dabbs en Schutte waren ook nog opties, die zitten net een tikkie hoger hoger qua prijs. Maar de Frank Baines was echt meteen goed dus vandaar dat ik daar op uit kwam.
Dank je voor je reactie, ik houd deze ook even in gedachten!
foss

Bericht door foss » za 17 aug 2019, 04:02

Ik zweer bij een Sella zadel daar kan je goed je knieën in zetten zodat je rug en heup de klappen niet opvangen en deze zadels zijn volledig aanpasbaar bij een fjord zeer handig.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Boris2005

Bericht door Boris2005 » za 17 aug 2019, 17:01

foss schreef:
za 17 aug 2019, 04:02
Ik zweer bij een Sella zadel daar kan je goed je knieën in zetten zodat je rug en heup de klappen niet opvangen en deze zadels zijn volledig aanpasbaar bij een fjord zeer handig.
Fijn om deze reactie te lezen over het Sella zadel en dan ook icm de klachten die ik zelf heb! Mijn zadelmaker heeft Sella zadels in haar assortiment, dus dat stemt hoopvol :)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 19 aug 2019, 07:37

Het zit echt goddelijk die Sella! Ik baalde ook dat het op mijn paard zo vreselijk schoof. En uiteindelijk was voor mij goed passend op mijn paard toch het belangrijkst en mijn eigen bips van onderschikt belang haha.
Boris2005

Bericht door Boris2005 » ma 19 aug 2019, 18:20

Marijke_ schreef:
ma 19 aug 2019, 07:37
Het zit echt goddelijk die Sella! Ik baalde ook dat het op mijn paard zo vreselijk schoof. En uiteindelijk was voor mij goed passend op mijn paard toch het belangrijkst en mijn eigen bips van onderschikt belang haha.
Jaaa dat staat voorop, dat het zadel wel goed past op Boris! En mijn derrière is minder belangrijk haha. Alleen is de crime bij het zadel die ik nu heb dat ik veel pijn in mijn gewrichten en dan met name heup en bekken en dan ga je ook zeg maar geforceerd rijden vanwege de pijn. En dat doet het lijf van Boris ook geen goed
foss

Bericht door foss » di 20 aug 2019, 04:56

Je kan bij Sella de zadels tegen kosten uitproberen zo kan je er een paar weken mee rijden of het wat voor je is en ook het juiste model want daar zit veel verschil in.
Het is een hoop geld maar doordat ze aanpasboor zijn scheelt het uiteindelijk een hoop geld.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Boris2005

Bericht door Boris2005 » di 20 aug 2019, 13:40

foss schreef:
di 20 aug 2019, 04:56
Je kan bij Sella de zadels tegen kosten uitproberen zo kan je er een paar weken mee rijden of het wat voor je is en ook het juiste model want daar zit veel verschil in.
Het is een hoop geld maar doordat ze aanpasboor zijn scheelt het uiteindelijk een hoop geld.
Vandaag is de zadelmaker geweest en we hebben eerst gekeken naar hoe het huidige zadel lag op Boris en behalve het opvullen was Boris zoveel veranderd in driekwart jaar(meer spieren en minder vet/kilo's) dat hij 2 boommaten kleiner moest hebben :\, dus maar goed haar te laten komen.
Nu is alleen het probleem dat er bij Sella weer een hele nieuwe lijn komt en het niet helemaal duidelijk is hoe de zit zal zijn bij de nieuwe lijn... ze had nog wel een aantal pasmodellen mee zodat we wel konden kijken wat een geschikt zadel voor Boris een mij kon zijn uit de "oude" lijn en degene die het beste past is de Velluto. Alleen had ze deze niet in mijn maat meer. Maar hij zit zo anders, bekken kantelen gaat nu vanzelf en wat mij ook opviel was dat Boris compleet anders hierop loopt. Veel meer gebruik veel achterhand. Ook nog op dressuurmodel van kent en masters gereden, maar merkte weinig verschil met mijn huidige zadel en Boris liep ook minder hierop, meer op de voorhand en minder actief. Waarschijnlijk speelt de vorm van de boom hier ook een rol in en zit Boris dit in de weg.
Zadelmaker heeft gebeld of de Velluto nog gemaakt kon worden en dit is gelukkig het geval :+: . In de tussentijd rijd ik met een Prolite pad zodat mijn zadel voor nu wel goed ligt en niet voor verkeerde drukverdeling zorgt. En nu dus wachten tot het zadel binnenkomt..zucht..hahaha
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 20 aug 2019, 14:20

Fijn dat je geslaagd bent!

En nu geduld inderdaad haha. Ik vond het wel lastig hoor dat wachten. De 6 tot 8 weken werden er bij mij 10 (zadel moest uit Engeland komen, wordt daar met hand gemaakt), toen het er was bleek het een cm te smal en lag daardoor niet goed op Moor. Ivm garantie moest het weer terug naar Engeland want mijn zadelmaker had hem natuurlijk zelf ook even in de pers kunnen zetten. Vervolgens nog weer zes weken gewacht voordat hij weer aangepast terugkwam. Het was gelukkig winter hahaha. Maar het was het wachten meer dan waard! Ook Frank Baines is goddelijk als je van een wintec komt hahaha.
Boris2005

Bericht door Boris2005 » di 20 aug 2019, 17:54

Marijke_ schreef:
di 20 aug 2019, 14:20
Fijn dat je geslaagd bent!

En nu geduld inderdaad haha. Ik vond het wel lastig hoor dat wachten. De 6 tot 8 weken werden er bij mij 10 (zadel moest uit Engeland komen, wordt daar met hand gemaakt), toen het er was bleek het een cm te smal en lag daardoor niet goed op Moor. Ivm garantie moest het weer terug naar Engeland want mijn zadelmaker had hem natuurlijk zelf ook even in de pers kunnen zetten. Vervolgens nog weer zes weken gewacht voordat hij weer aangepast terugkwam. Het was gelukkig winter hahaha. Maar het was het wachten meer dan waard! Ook Frank Baines is goddelijk als je van een wintec komt hahaha.
Ja ben ook echt superblij dat ik geslaagd ben *o/*. En ik houd iig rekening met 10 weken, dan kan het alleen maar meevallen haha. En tot die tijd heb kan ik met dit zadel rijden voor zover dat wil met mijn lijf dus ik heb iig wat ;).
Was wel heel trots dat ze zei hoe hij veranderd was in 3/4 jaar, veel meer spieren en overtollig vet kwijt. Ze vond hem een veel meer sportieve bouw/figuur hebben :L . Dus nu ervoor zorgen dat hij zo mooi in shape blijft
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 21 aug 2019, 07:11

Dat zijn zeker mooie complimenten! Kan me voorstellen dat je daar blij van word :D. En fijn dat je wel een zadel hebt om mee te kunnen rijden. Die mazzel had ik helaas niet. Ik heb dus een aantal maanden veel gewandeld en grondwerk gedaan. Ook erg leuk trouwens!
Boris2005

Bericht door Boris2005 » wo 21 aug 2019, 09:59

Marijke_ schreef:
wo 21 aug 2019, 07:11
Dat zijn zeker mooie complimenten! Kan me voorstellen dat je daar blij van word :D. En fijn dat je wel een zadel hebt om mee te kunnen rijden. Die mazzel had ik helaas niet. Ik heb dus een aantal maanden veel gewandeld en grondwerk gedaan. Ook erg leuk trouwens!
Ik heb dat 'probleem' ook gehad, maar je wordt dan heel inventief met dingen doen met je paard ;). Het zadel wat ik bij de koop kreeg bleek een scheve boom te hebben en mijn eigen zadel bleek te lang al zei de vorige zadelmaker van niet, maar deze vliegles was niet normaal. Alles deed ie om mij van zijn rug te krijgen :\ . Dus andere zadelmaker erbij en die bevestigde wat ik al dacht, zadel te lang. Toen ook iets van 3 maanden op het zadel moeten wachten, maar heel veel met hem gewandeld, longeren, vrijspringen en af en toe met barepackpad stappen in de bak. Maar daardoor zo'n fijne band met hem opgebouwd :D
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 21 aug 2019, 10:43

Dat zeg je heel mooi, daardoor zo'n fijne band met hem opgebouwd. Heel herkenbaar. Die van mij wilde nooit alleen naar buiten, ging lopen spoken en zal overal paard-etende monsters. Sinds ik met dit zadel rij gaan we dus ook alleen op pad. Ik dacht he he ze wordt eindelijk volwassen en stabiel. Maar als jij dit zo zegt denk ik dat het vele wandelen, in de polder en in het bos, en veel klooien in de roundpen daar heel erg aan bijgedragen heeft. Ben betrouwbaarder voor dr geworden denk ik, als de baas zegt we doen het zal het wel goed zijn. Klinkt goed :D!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 26 aug 2019, 10:35

Ah ja, de zadel pas ellende. Ik denk dat iedereen hier wel over mee kan praten.
Maar nu nog eventjes wachten en dan kun je met je nieuwe zadel op pad!
Zelf heb ik nu voor Yessie en mij het perfecte zadel, maar Jella zal volgend jaar ook wel iets anders moeten... Voor Yes heb ik nu een Deuber quantum sport. Voor mij geen pijn meer en voor Yes een speciale flexibele U boom die ik zelf aan kan passen, ideaal!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Boris2005

Bericht door Boris2005 » ma 26 aug 2019, 13:32

Roosjuh schreef:
ma 26 aug 2019, 10:35
Ah ja, de zadel pas ellende. Ik denk dat iedereen hier wel over mee kan praten.
Maar nu nog eventjes wachten en dan kun je met je nieuwe zadel op pad!
Zelf heb ik nu voor Yessie en mij het perfecte zadel, maar Jella zal volgend jaar ook wel iets anders moeten... Voor Yes heb ik nu een Deuber quantum sport. Voor mij geen pijn meer en voor Yes een speciale flexibele U boom die ik zelf aan kan passen, ideaal!
Ik heb er een abonnement op geloof ik ;) . Mijn vorige paard had een hele hoge schoft met rechte rug(gelder, ouder type met hoog kruis) en nu met Boris is mijn lichaam de boosdoener, maar ik heb goede hoop dat dit zadel de juiste is zowel voor Boris als voor mij. Nu nog even een paar weekjes wachten haha
Plaats reactie