Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
wat voeren jullie en waarom 
Auteur Bericht

Bericht Re: wat voeren jullie en waarom
lindy ik heb dit nu ook voor fayah sinds een week
In overleg met DA, ik moest alleen op de energiebehoefte letten en dan vooral in de winter, wat is jou ervaring daarmee?
bijv na een lange rit of training toch iets van musli als extra?

ma 24 aug 2015, 18:22
Profiel

Beer kreeg altijd standaard sportbrok op de pensionstal waar hij stond en dagelijks op de wei, weer of geen weer, van 9 tot 5... maar hij staat nu bij ons thuis. Eerst heb ik in de zomer basisbrok geprobeerd omdat ik hem wat vadsig vond worden en weidegang door strookbegrazing en 's nachts met wat hooi op de paddock. Hij viel wel wat af maar jeukte zijn staart.

Nu de brok weggelaten en krijgt Beer 2 x een halve schep Cavalor Strucomix Original, dat is een muesli, ruwvoerachtig iets met minder suiker en meer vitaminen. Hij gaat rond half 8 de wei op (soms eerder) en dan rond een uur of 13:00 er af (lang leve mijn vriend) want we hebben even te maken met veel nattigheid waardoor strookbegrazing even moeilijk is. Als het droog is gaan ze weer op strookbegrazing en daar ben ik wel zuinig mee..haha! Dan staan ze de hele dag in het land en vanaf een uur of 5 nog even op de paddock. Nu vanaf 13:00 nu dus op de paddock met rond half 3 een plakje hooi en rond 5 uur weer en dan naar binnen waar hij de strucomix krijgt. Rond 09:00 een netje hooi voor de nacht.

Viool is een ander verhaal want die is wat bottiger maar ik heb nu een goede balans gevonden. Ook de strucomix voor haar maar dan 2 x een volle schep met wat homeo druppels momenteel voor haar nieren. Ze krijgt in de avond ook een schep Speedibeet gemengd met haar muesli en water, heerlijk vind ze dat! Beide paarden krijgen 's avonds een scheutje zonnebloem olie door het voer om eventueel zand makkelijker mee naar buiten te werken. Viool krijgt een heeel groot en vol hooinet voor de nacht.

Als ze een zware week hebben krijgen ze vitamine E en selenium over het voer en met de hele hete dagen heb ik ze ook wat elektrolyten gegeven omdat vooral Viool slecht dronk en veel heen en weer rende door de vliegen en zich een hoedje zweette. :P

Komende winter krijgt Viola wellicht een brok want die heeft het meer nodig dan Beer. Beer doet het hier prima op denk ik en anders kijk ik weer verder om te zien wat bij de situatie van dat moment pas. In de winter krijgen ze 's morgens ook hooi, daarna het land op als het niet zeiknat is en 's avonds weer veel hooi. Afgelopen winter hadden we de wei van de overbuurman en hebben ze lekker elke dag op 1,5 hectare gestaan. :D

Beetje warrig misschien maar hoop dat je het kunt volgen.

di 25 aug 2015, 20:25
Profiel

Nadine, waar woon je? Ik heb nog driekwart zak Marstall Vito staan, dan kun je het uitproberen!
Ik ga voor Celinde deze week over op Vitalbix, ze heeft eerder Metazoa gehad, maar daar werd madam mega druk van.

do 27 aug 2015, 09:49
Profiel

Vreemd dat Celinde er druk van werd. Theoretisch gezien zit er niets in wat dat kan veroorzaken. Sommige paarden worden wel actiever omdat ze lekkerder in hun vel zitten.

Ik heb hem tijdens de vakantie waarin ik veel van hem verwachtte speedibeet (bietenpulp) bij gaan voeren, na een week at hij het niet meer. Weggelaten en heel eerlijk, geen verschil ondervonden. Hij had het dus helemaal niet nodig.
Het buurmeisje van de pensionstal waar ik sta rijdt vrij hoog in de sport met haar Welshpony's, zij voert de broxx en hp.

In principe moeten de paarden hun energie uit het ruwvoer halen en komen de vitaminen en mineralen uit de metazoa. De hp stimuleert de spieropbouw door toevoeging van eiwitten.

do 27 aug 2015, 12:06
Profiel

Karev werd ook ronduit heet op metazoa

do 27 aug 2015, 16:49
Profiel WWW

wow kristel wat leuk zo uitgebreid dank :)

fayah is van zichzelf zeeeeer voorwaarts dus energie tekort ben ik niet heel snel bang voor.

moet zeggen nu ze is ontwormt en de redplex nu 2 weken krijgt is de jeuk al heeeel veel minder en alle kale plekken zijn zo goed als weg.
mag haar volgende week weer opbouwen dus wat de metazoa nu doet kan ik niet zeggen.

ze eet de brokjes en luzerne ervan goed in ieder geval
scheelt dat ze lekker op de wei staat overdag en swinters hele dag hooi in de paddock dus aan ruwvoer geen gebrek

marstall vito ben ik geen fan van de knoflook die erin zit ik hoor niet anders of dat het eigenlijk niet in paardenvoer thuishoort

do 27 aug 2015, 20:11
Profiel

weet niet meer hoe ik fotos erop krijg anders had ik graag wat plaatjes erbij gezet

(voorheen via img hyves eigenschappen enz alleen via fb lukt me dat niet)

do 27 aug 2015, 20:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2