hitte en veulens

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: hitte en veulens

Bericht door Bella » wo 08 jul 2015, 10:14

nina1993 schreef:Klopt hoor Annabel, we hebben wel meer warmte gehad de afgelopen jaren. Het is ook gewoon opjutterij.

Wat betreft het minder goed tegen warmte kunnen: Wanneer mensen zweten wordt ca. 50% van het zweet effectief gebruikt om ons lijf te koelen, bij paarden is dat ongeveer 25/30%. Vandaar dat paarden meer last van de warmte kunnen hebben dan mensen. Voor mij is dit overigens niet nieuw, wist dit al diverse jaren. Ik heb ook nog even gezocht naar artikelen, maar kreeg alleen deze naar boven:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 5956&hilit
Maar, denk ik even logisch, is dat niet omdat bij mensen verdamping rechtstreeks vanaf de huid gebeurd en bij paarden verdamping enkel geschied wanneer het vocht door de vacht heen komt? Die vacht is dan mede een beschermende isolatie-laag tegen het verwarmende zonlicht. (dan kom je weer bij het inpakprincipe van de woestijnlanden)
Hierbij zouden onze relatief lichte fjorden een voordeel hebben omdat meer UV-straling wordt afgeketst, dan bijvoorbeeld een donkerbruin of zwart paard.
Geluk is de vrucht van intens werk
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » za 18 jul 2015, 09:21

Beetje late reactie misschien...

Ik denk dat het dit jaar meer geroepen werd, omdat er ook weer steeds honden in de auto gemeld werden. Mensen zijn er dan veel meer mee bezig (ineens).. Bij ons op de wei was het met het warme weer beter dan binnen in stal! Een aantal mensen haalden overdag hun paard binnen en dan 's avonds weer naar buiten, maar die paarden stonden juist vreselijk te zweten in stal! Op de wei was namelijk nog een windje...
Natuurlijk moet je het werk wat aanpassen als het 35 graden is en zorgen voor voldoende water. En inderdaad, het ene paard kan er beter tegen dan het andere!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 18 jul 2015, 10:11

Het is niet omdat er nu veel meer aandacht aan werd besteed. Ik zag kleine Leyla gewoon heel erg liggen puffen in de wei.. En inderdaad, op stal is het bij mij veel warmer dan buiten. Helaas waait het hier soms erg hard en kan ik de parasols die ik heb staan niet rechtop open laten staan, simpelweg omdat ze dan weg of kapot vliegen. Heel veel schaduw heb ik niet. Dus nu probeer ik op de hete dagen de paarden toch in die weides te zetten waar wel schaduw is.
Aangezien Anca nu 3 weken ongeveer op vakantie is, wil ik niet alles bij elkaar zetten. Anca vindt veulens helemaal geweldig. En als oud-leidster van de kudde wil ik niet weer een machtsstrijd. Evita reageerde nl. niet zo heel erg lief, toen ze elkaar weer voor het eerst zagen...
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Plaats reactie