Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Wat Anka te voeren? 
Auteur Bericht

Bericht Wat Anka te voeren?
Nou de vraag zegt het al. De vraag is opgekomen sinds mijn vaste krachtvoer, Kentucky Lite E op is. Had even geen tijd om naar de Jumper te gaan en de plaatselijke winkel heeft het niet. Het raakt zo'n 3 weken geleden op.
Alleen ziet Anka er beter uit naarmate het langer geleden is dat ze dat voer had en ze loopt als een trein nu. Mijn instructrice en ik denken dat ik in de KLE wellicht toch te veel suikers zaten en dat het toch te royaal voor haar was?? :?

Ik les nu 2x per week en rijd 1-2 keer buiten, en dan houden we van draven en galopperen :D . Wat zou nou iets zijn wat goed aansluit bij wat ze doet? Ze krijgt verder een ruime hoeveelheid voordroog verdeeld over 2 voerbeurten.

ma 06 apr 2015, 19:29
Profiel

Bericht Re: Wat Anka te voeren?
Je zou Fibra kunnen proberen. Op zich hebben onze dieseltjes niet zoveel krachtvoer nodig. Met Nina reed ik 1x p.w. les, ca. 4 keer p.w. ruim een uur buiten en dan 1x p.w. een rit van 3/5 uur. Dat deed ze zonder krachtvoer. Hooguit een handje Subli ponybrok voor het lekker.

ma 06 apr 2015, 19:43
Profiel

Is Light mix van de Aveve iets voor haar? Dat krijgen die van mij een beetje bij. Is speciaal voor sobere paarden en laag in koolhydraten.

ma 06 apr 2015, 20:22
Profiel

Annemarie schreef:
Alleen ziet Anka er beter uit naarmate het langer geleden is dat ze dat voer had en ze loopt als een trein nu.

Waarom zou je dan bij gaan voeren 8)7

Ze krijgen hier alleen maar een handje krachtvoer voor de lekker.
Op het moment zijn we Metazoa aan het testen, bevalt heel erg goed, en helemaal melasse vrij

http://wordpress.metazoa.nl/superfit-broxxx/

di 07 apr 2015, 06:31
Profiel

Vitamine korrel? Ik voer die van je paard gezond en fit.
Heb ook metazoa geprobeerd maar daar zit behoorlijk ijzer in, terwijl dat al voldoende in gras en hooi zit. Plus karev werd daar heet van

Handje krachtvoer doet niks voor de vitamine huishouding, omdat je vaak per 100 kg paard, 1 kg voer moet verstrekken.

Sublie pony brok is wellicht ook een optie. Die is hoger in vitamine

Greving verkoopt ook cavalor dus evt de fiber forse of de sensitive muesli. Die laatste werd karev overigens heel hippig van :D

Verder heb je nog sublie dieet mix. Pavo c4l marstall vito of faser Light. Allemaal met weinig suiker en zetmeel

di 07 apr 2015, 07:30
Profiel WWW

Pablo deed het t best op Pavo Liga of Subli ponybrok als hij in arbeid stond. (vergelijken met Det heeft niet zoveel nut :P die krijgt prestatiebrok met sportsmuesli)

di 07 apr 2015, 07:49
Profiel WWW

ik zou kijken naar een vitamine korrel voor de dagelijkse aanvulling en voor de dagen dat ze aan de arbeid iets voor na het werken.

Geke heeft het tot de laatste 3 maanden van de dracht alleen met ruwvoer moeten doen sinds ze van de zomer bij mijn oom staat. Nu geef ik haar wel merriebrok voor het veulen maar als ze straks weer 24/7 buiten staat en kan leven van het gras, stop ik ook weer met brok.
Persoonlijk vind ik dat Geke het hier heel goed op doet, ze is minder zwaar dan voorheen maar ziet er voor een drachtige merrie goed uit. Ze is zelfs al sinds een week of 3 een heel eind uit haar wintervacht.

Ulrieke en de 2 Shetlanders krijgen dagelijks een klein handje brok, maar dat is eigenlijk alleen maar omdat Geke brok krijgt nu.

Geke 13-05-2010 * 23-04-2015

di 07 apr 2015, 08:24
Profiel

Marstall force is ook vitaminnen korrel.

di 07 apr 2015, 13:33
Profiel

Als ze nu goed gaat met rijden, zou ik enkel een vitaminebrokje bij voeren.

Hay krijgt sinds eind vorig jaar Vitalbix en dat bevalt heel goed.
Voordien stond hij op een vrij schrale wei, goed hooi er bij en na het rijden een handje C4L. Toen werd er bloedarmoede vastgesteld. Had ie niet genoeg aan dus...

Voorlopig nog even afwachten wat het met z'n jeuk doet, maar ik ben nog hoopvol :+

di 07 apr 2015, 19:59
Profiel

Ik voer dieetmix van subli voor de vitamines en verder hooi en kuil

zo 12 apr 2015, 18:21
Profiel

Subli ponybrok voerde ik Nisko eerder altijd en beviel ook goed. Ga geloof ik eerst voor een vitaminekorrel en dan maar eens kijken. Ze krijgt voordroog van goede kwaliteit en lijkt daar goed mee uit te komen. C4L kreeg ik heel hippige paarden van. Geen idee waarom. Cavalor fibre force bevalt wel goed voor Nisko en Gjendra maar voor Anka wilde ik iets met hoger vitamine en mineralen gezien die andere 2 de kaakspieren trainen en Anka nog wat andere spieren erbij 8-) .

ma 13 apr 2015, 08:57
Profiel

Ik voer beide knollies Pavo Condition. Basisbrok met een beetje extra en weinig zetmeel en suiker. Als ze echt heel hard hebben gewerkt krijgen ze nog een schepje Havens muesli (Beer niet nu :+ ) Ik vind Beer alleen te vet nu dus ik lees even aandachtig mee. Alleen die vitaminebrok lijkt me voor hem wel wat nu, ben alleen eerst aan het minderen met Pavo Condition. Viool heeft wel iets meer nodig, die is van zichzelf een schraal ding.

di 14 apr 2015, 15:53
Profiel

Pavo Condition heeft wel minder suikers dan de Kentucky Lite E, maar weinig zou ik het niet noemen... Is toch nog 27%
Dan kan je denk ik beter voor de Subli Pony gaan.

Dat hippig worden van de C4L zat ik ook mee Annemarie. Hay was toch echt wel anders toen ik dat voerde. Sneller opgejaagd etc.
Vond het moeilijk om het echt op het voer te steken, maar sinds ik er mee gestopt ben, is het verschil toch wel duidelijk.

do 16 apr 2015, 20:01
Profiel

Met Pavo hoef ik zeker bij Yessie niet aan te komen, die gaat altijd schuren van Pavo.

Subli pony brok bevalt erg goed, Havens basis ook. Voor de extra (voor de les en lange ritten) heb ik nog wat PAvo cereals staan. Als dat op is wil ik iets van Havens bij gaan voeren.

Ik wil eventueel graag alleen een vitamine/mineralen brokje bij voeren, maar in mijn ogen heeft dat zich nog niet helemaal bewezen. En zeker de verschillen tussen de merken vind ik raar.

Jella!

vr 17 apr 2015, 09:05
Profiel

Wat doet suiker dan precies? Beer heeft nergens last van en is ook niet gevoelig voor zover ik weet, ik heb hem deze week fanatiek gereden en de pens is meteen weer weg dus het zal vooral buikvulling/lucht zijn... gelukkig. :+ Maar wel interessant om allemaal te lezen hoor.

Waarom heet het 'pony'brok? Is dat omdat pony's sneller dik (kunnen) worden en dat het dus minder toevoegingen bevat? En ik hou wel van Havens, paarden vinden dat heerlijk dus zal eens bij mijn voerhandel kijken wat ze allemaal qua brok hebben van dat merk.

vr 17 apr 2015, 17:40
Profiel

Waarom zou je krachtvoer geven als ze het goed doet zonder?

Belle loopt nu wedstrijden tot 50 km op een dag en dat doet ze op nog geen 500 gram topsport van Pavo (20% eitwit en 20% vet) en een kg bietenpulp met een scheutje olie. Daarnaast pavo vital voor de vitaminen en mineralen. Belle is snel schraal (Lees ik kan nu haar ribben zien als ze beweegt en heeft geen vet kussentjes, aldus een vriendin die bij Pavo werkt en de Body Condition Score toepast zit ze op zo'n 2.5) dus die moet wel echt wat hebben.

Als Belle niet werkt, dus wat langer dan en dag of twee vrij heeft, dan krijgt ze en handje pulp en de vital.

vr 17 apr 2015, 19:07
Profiel

*gaat Pavo vital googelen* Beer heeft het ook niet echt nodig nu, heb het al afgebouwd maar wil er dan wel iets voor de vitaminen etc voor in de plaats geven.

Annemarie, ik zag laatst die foto van Anka en ze is echt waanzinnig veel afgevallen en ziet er echt veel beter uit zo, mooie verhoudingen ook! Ik zou dan lekker het krachtvoer weglaten inderdaad en wat vitaminen bij gaan voeren en dus naar je eigen gevoel luisteren. :j

Ben je al weer wedstrijden aan het rijden eigenlijk?

za 18 apr 2015, 07:22
Profiel

Pavo vit al heeft een scheve ca ph verhouding. Even als metazoa. De laatste bevat ook veel ijzer. Dat zit al ruim voldoende in gras en hooi.

Kijk eens op www.jepaardgezondenfit.nl

Pony brok van subli is hoger in vitaminering als gewone brok. Idd omdat pony's vaak soberder zijn volstaat dan de pony brok.

Ik voer momenteel alleen de balancer van jpgef en een beetje marstall faser light voor het idee. Voorheen Had karev altijd jeuk. Nu is ze echt zo verbeterd dat al die ballast voor mij niet meer hoeft. Looplust heeft ze nog steeds meer dan zat.

za 18 apr 2015, 14:06
Profiel WWW

Echt interessant.. ik heb me vanmiddag bij mijn fouragehandel ook uitgebreid laten voorlichten door een vrouw die daar werkt. Zij heeft ook koudbloeden dus kon er heel veel over vertellen. Ze kon alles goed uitleggen de verschillen laten zien/uitleggen. Door dit topic kon ik ook gerichte vragen stellen.

Omdat mijn paarden nergens 'last' van hebben is het niet noodzakelijk om te switchen maar het is wel goed om bewust te zijn. Ik heb nu een zak van Cavalor (strucomix original) meegenomen, eens zien of ze dat lekker vinden. :j Is een kruidig mengsel, niet alleen brok dus en kun je ipv brok geven. Minder suiker en eiwitten en meer vitaminen en dus een heel gevarieerd iets. Ruikt lig heerlijk!

za 18 apr 2015, 17:23
Profiel

Heey,

Ik ben sinds afgelopen winter helemaal gestopt met voer waar graan in zit. Ik voer echt helemaal niks meer van koolhydraten meer. Een paard verteerd dat in een kleiner gedeelte van de darm als wij en komt dan in het volgende stuk darm waar bacterien zitten die nodig zijn om hooi te kunnen verteren of ander ruwvoer. Door al die koolhydraten gaan de bactieren dood en komen er andere bactirien voor in de plaats waardoor het paard zich niet of moeilijk warm kan houden. De warmte komt van binnen door de vertering van het ruwvoer. Daarnaast hebben ze van ruwvoer dus ook langzame energie waar ze iets veel langer mee vol kunnen houden.
Ik ondervind bij mijn paardjes eigenlijk alleen maar voordelen. Ik vind Emy niet zo enorm opgeblazen meer. En Imka trouwens ook niet maar ja wat wil je die word 27 word toch allemaal wat minder.
Het enige wat ik geef is onbeperkt hooi/kuil, en als ik er ben een portie pulp/zemelen (ivm calcium/fosfor gehalte) en een hand lucerne en ze zien er beide prachtig uit :D
Verder staan ze bij mij al 24/7 op het weiland ook. Ik ben ook niet meer van plan om granen te gaan voeren ik vind het prima zo

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog

za 18 apr 2015, 18:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende