Slachten..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Slachten..

Bericht door Esther » do 22 jan 2015, 19:48

Tja, hoe begin ik..
Ik zie dat Jeskim echt ouder aan het worden is.
We hebben een poosje gehad dat ze 's ochtends in de box lag en dat ze niet meer in de benen wilde. Uiteindelijk na aandringen kwam ze wel overeind, zo stijf als een hark natuurlijk, maar na wat beweging ging het wel weer.
Ik had eigenlijk al besloten om er in januari een eind aan te breien. Momenteel gaat het weer beter, ze heeft een uitloopje in de stal beweegt dus stiekem toch wat meer en we vinden haar 's ochtend niet meer liggend en dat ze niet op staat.

Maar ja, het komt toch een keer..
Als het zover is, en het is mogelijk, dan kies ik er toch voor om haar naar de slager te brengen. Ik heb daar zelf persoonlijk geen problemen mee, snap wel dat anderen dat niet zouden doen hoor.

Heeft iemand hier ervaring mee??
Heb zelf al wat dingen gelezen op Bokt. De een is bij het schieten, een ander wil er absoluut niet bij zijn.
Mijn oom, heeft er ervaring mee, heeft al aangeboden om haar van huis op te halen en weg te brengen. Ik heb zelf sterk het gevoel dat ik mee wil om haar weg te brengen, maar niet bij het schieten. Verstandig of niet?

Ik heb ook gelezen dat het verstandig is om de chip te controleren voor je een paard weg brengt. Serieus, als hij kapot is, of weg o.i.d. dan moet er een dierenarts komen om het dier alsnog te chippen alvorens het te laten slachten. Dat moet daar gebeuren omdat het ongechipte paard niet meer de weg op mag. Echt gebeurt!

Verder moet je een VKI formulier ingevuld hebben, moet je dat zelf doen of moet een Da dat doen ofzo?

En dan heb ik nog gelezen dat je het paspoort af moet geven. Ik zou dat graag willen houden natuurlijk.

Natuurlijk kan ik dat vragen bij de slachterij, maar was benieuwd naar de ervaringen hier.
Het moeilijkst is, denk ik, het moment bepalen. Ik wil niet te laat zijn, maar als het nog niet nodig is, ze loopt absoluut niet in de weg.
Ze is momenteel stram en stijf, rennen doet ze niet meer. Maar ze scharrelt wel dapper rond, ze ligt en ze rolt nog. Is niet te missen bij vrouwe viespeuk die laatst nog een heerlijke keutel aan haar hoofd had.
Het natte weer helpt ook niet mee natuurlijk, veel artrose paarden hebben op het moment problemen geloof ik.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Roosjuh

Re: Slachten..

Bericht door Roosjuh » do 22 jan 2015, 20:18

Je kunt altijd afscheid nemen, dus wel of niet erbij is dan echt eigen gevoel. Ik zou er bijvoorbeeld voor kiezen om daar dan niet bij te zijn, maar wel even afscheid te nemen.

En je moet kiezen voor consumptie of destructie, heb ik pas gelezen.

Verder begint mijn DA steeds erover dat ik het formulier moet tekenen zodat ze niet naar de slacht mogen, want dat zou ik toch nooit doen. Met andere woorden: het scheelt de DA een hoop werk. Alle medicijnen e.d. moeten dan geregistreerd staan, bij de schapen hebben wij dat in het computer systeem en printen we vanuit daar ook de VKI verklaring. Ik denk dus dat dat bij de paarden via de DA gaat.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 22 jan 2015, 20:39

Ik heb de ervaring met nirvana natuurlijk. Ik heb het schieten niet gezien. Wilde ik niet. Wel.heb ik haar dood zien hangen om er 100% zeker van te zijn dat het gebeurt was. Kan ik je aanraden, van een afstandje weliswaar. Dan weet je dat het gebeurt is maar te dicht bij wil je denk ik niet vanwege de doorgesneden keel .

paspoort krijg je weer mee. Paard moet afgemeld worden en ik weet noet meer of ik hem direct weer mee kreeg of een wk later nadat ik het geld ophaalde. Iig weergekregen.

papieren invullen heb ik bij de slachteer gedaan. Op het moment van brengen ingevuld.

hou er rekening mee dat als ze voor consumptie geslacht wordt dat je met evt wachttijden zit.

als je zelf mee gaat zou ik vragennof je dan gelijk als 1e kan. Dan hoef je niet te wachten.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 22 jan 2015, 21:40

Ik heb 1x laten doen. Paard was nog jong niet ziek alleen wel onherstelbaar geblesseerd en een wandelende tijdbom.
Heb het zelf niet gezien maar ben wel meegegaan en heb mijn chauffeur mee laten gaan, die heeft een foto van hem gemaakt terwijl hij na het schieten op de grond lag. Papieren ook gewoon weer meegekregen. Wij zijn inderdaad 's ochtends vroeg gegaan en waren direct aan de beurt. Paard had (voor zover ik dat kan beoordelen) geen stress en was binnen een seconde weg heb ik mij laten vertellen.
Een soortgelijk verhaal als Tamara dus.

Ik zou er zo weer voor kiezen :j.

Het bepalen van het moment kan alleen jijzelf, maar dat weet je ook wel natuurlijk :). Maar echt waar als het moment daar is, dan weet je het. Klinkt heel cliché maar op een gegeven moment is de koek gewoon op en dan weet je dat het zover is.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
sassies84

Bericht door sassies84 » do 22 jan 2015, 22:10

Heftig moment! De keuze is zo definitief maar het kan ook niet zo zijn dat je het beestje in leven houdt alleen voor jezelf...
Bri had hetzelfde met Igor, die had ook atrose en is naar de slacht gegaan.
Wij zijn daar niet bij geweest, vonden het al erg genoeg dat we afscheid moesten nemen.
Dat deden we liever gewoon op stal, onze stal eigenaresse heeft hem weggebracht! Diep respect!
Mijn mening is dat de methode het snelst tot zijn doel komt en uiteindelijk wil je natuurlijk dat ze zo min mogelijk mee krijgen.
Sterkte met deze moeilijke beslissing!
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
M1 + 8 WP --> Nu lekker met Pré pensioen! :D

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
Amber_

Bericht door Amber_ » do 22 jan 2015, 22:17

Fjordy is ook weggebracht.

Paspoort kreeg ik niet mee terug want dat hoort naar betreffende stamboek gestuurd te worden. Daarna kon ik het ophalen bij Stamboek. De volgende zal bij mij weer weggebracht worden.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 22 jan 2015, 22:27

Soms heb je het niet voor het kiezen. Met Cratos waren we al op de kliniek toen we erachter kwamen dat hij echt heel erg ziek was. Hebben we daar dus direct uit zijn lijden laten verlossen. Wilden we niet mee gaan slepen.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 22 jan 2015, 22:33

Bij de laatste opmerking van Marijke sluit ik mij volmondig aan. Je weet idd direct als het zo ver is dat je afscheid moet nemen. Zo hebben wij dat ook bij al onze honden beleeft en dat zal bij je paard waar je zo'n band mee hebt niet anders zijn.

Wij hebben 2x een paard laten slachten, beide keren bij slager Dik in Stadskanaal. Een adres dat ik je 'echt kan aanraden'. Het zij echte paardenmensen die zelf ook paarden houden en er mee fokken.
Ruim 10 jaar geleden hebben we Rianne hier laten slachten. Ik heb toen op stal afscheid van haar genomen (in de trailer waar ik haar zelf ingezet had) en Jeroen heeft haar weggebracht. Hij is daar erg prettig ontvangen. Rianne is van de trailer afgehaald en de slachtruimte ingeleid. Nog voor ze door had waar ze was was ze al geschoten en lag ze dood op de grond. Jeroen is daar bij geweest maar hij heeft mij nooit willen vertellen wat, hoeveel en tot wanneer hij het gezien heeft omdat hij mij niet nog meer verdriet wilde aandoen. Als je contact met hem opneemt (via FB bijv.) wil hij jou vast vertellen wat hij er nog van weet hoe het gegaan is.

Een ander adres waar je veel goede dingen over hoort en leest is Jan van der Veen in Nijkerk. Deze man heb ik ook een keer op TV gezien waarin hij vertelde over het slachten en zijn slachterij. Ik weet dat ze daar alleen op vrijdagmorgen slachten. Deze man is een echte paardenman en groot liefhebber van paarden. Ook hier is alle aandacht voor (het verdriet van) de eigenaar.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » do 22 jan 2015, 23:24

Fjordy is idd naar Nijkerk gegaan. Man met hart voor paarden :j
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
foss

Bericht door foss » vr 23 jan 2015, 05:37

Nijkerk is een heel goed adres deze man staat bekend als netjes afhandelen, heb er 2 jaar geleden een jaarling naar toe gebracht paspoort moet wel ingeleverd worden .
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Kelly

Bericht door Kelly » vr 23 jan 2015, 07:43

Wij hebben ons paard destijds ook naar Nijkerk gebracht.

Alle benodigde papieren vul je samen met Jan in.
Daarna wordt je paard achterom gereden met de trailer en vanaf het moment dat ze de trailer uit zijn hoeven ze nog maar 10 passen te doen voor ze in de slachtruimte staan.
Aai over de bol en poef... Ze merken er echt niets van.

Paard wordt opgetakeld door een ketting aan de achterbenen en naar achter gereden (automatisch systeem).. Daar wordt de keel doorgesneden.
Dus sterke verhalen van mijn paard ruikt bloed is in ieder geval bij Nijkerk niet van toepassing.
Aan de achterzijde van de slachterij worden de paarden pas ontleed.
Ik heb hierbij gekeken maar dat is maar net wat je zelf aan kunt.
Vond het wel een mooi proces.

Paspoort kregen wij overigens meteen weer mee. Wel met een stempel ongeldig erin.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 23 jan 2015, 09:15

Die van ons is inderdaad ook naar Nijkerk gegaan, maar wij woonden daar ook in de buurt natuurlijk :). Inderdaad een prima adres :j.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 23 jan 2015, 12:31

Slager dik kan ik je ook aanbevelen. Di en vr slachten ze. Ik heb het nummer van Renny wel mocht je die willen.
sterkte met je besluit..xx
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 23 jan 2015, 13:48

Ik heb er geen ervaring mee. Heb altijd gedacht dat ik mijn paard naar de slacht zou brengen.
Maar toen de tijd voor Brass, zoveel te vroeg, daar was leek het niet meer de beste oplossing. Brass was als de dood voor vreemde mannen. Zelf met haar mee naar binnen kon ik niet. Dus voor haar toen besloten haar als nog te laten inslapen, door een bevriende vrouwelijke DA.

Sterkte met Jeskim! Niet meer op kunnen staan is niet fijn. Zou het schelen als ze gewoon dag en nacht op het land loopt? Heb je die optie en zou je dat een kans willen/kunnen geven?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 23 jan 2015, 15:29

Ik heb het 1 keer mee gemaakt in Nijkerk bij Jan en dat is me 100% mee gevallen.

Als mijn paarden nog in de situatie zijn dat het kan gaan ze daar naar toe. Het wordt allemaal
netjes gedaan met respect voor het paard.

In een situatie dat ze al op een kliniek zijn of accuut ziek ga je er natuurlijk niet meer
mee reizen dan kies je voor inslapen.

Volg je gevoel en kies het gene waar je zelf het beste gevoel bij hebt.
Dennis

Bericht door Dennis » vr 23 jan 2015, 16:09

Ik heb de ervaring niet dus kan je alleen maar sterkte wensen in je besluit!
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther

Bericht door Esther » vr 23 jan 2015, 16:20

Ik heb over de slager waar Jes heen zou gaan ook wel goede dingen gehoord en is niet zover rijden.

@Ilonka, Jeskim loopt zoveel mogelijk dag en nacht buiten, maar als het heel nat is is dat geen doen. Dus af en toe gaan ze een nacht op stal. Jeskim heeft nu een uitloopje aan haar stal, zodat ze wat meer scharrelt en dat gaat de laatste tijd weer goed.

Ik zou het graag nog even willen zien als ze dood is, maar ik weet niet of ik dat wel trek.. Maar dan heb je de bevestiging dat ze dood is. Daar zal ik nog goed over na moeten denken en ook van het moment af moeten laten hangen. Kan wel zeggen dat ik het wil zien, maar ik weet niet goed hoeveel ik op dat moment nog kan hebben.
Het is ook nog eens zo dat mijn pa absoluut niet mee wil, ik zal dus met mijn oom moeten en die ken ik niet zo heel goed eigenlijk..

Het is met Jeskim nog niet zover allemaal, maar ik wil me wel goed voorbereiden. Dat ik niet straks tegen allemaal dingen aanloop die ik niet wist. Zal al moeilijk genoeg worden.
Daarbij is Jeskim wel in een fase dat het ineens snel kan gaan.

Dus paspoort kun je wel terug krijgen, via de slager of via het stamboek.
VKI formulier kun je zelf invullen.

@Saskia, hoe erg was de artrose dat jullie Igor hebben laten gaan? Wat was zeg maar de druppel?

@Roosjuh, mijn DA vroeg het laatst wel over Tea, maar daar hebben we nog niets ingevuld o.i.d. omdat het niet aan de orde was. Ze hoefde geen rare medicijnen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 23 jan 2015, 16:29

Esther, vraag anders nog iemand met je mee.

Ik ben ook met een vriendin mee geweest. Uiteindelijk durfde ze niet meer te kijken
en heb ik dat even gedaan. Stukje haar afgeknipt en een foto gemaakt.
Die heeft ze een weekje later gezien.

Je kan moeilijk voorspellen hoe je je op zo moment voelt.
Dat is ook helemaal niet erg toch? Iedereen snapt dat het heel moeilijk is.
Dennis

Bericht door Dennis » vr 23 jan 2015, 18:04

Bij ons zijn Norka en Grete niet naar de slager gegaan, maar ik vond het wel fijn dat ik er bij Norka bij was en had er geen moeite mee om haar uiteindelijk dan dood te zien liggen. Hoort voor mij ook wel bij het afscheid nemen.

Grete heb ik niet meer gezien omdat mijn oom toen snel de beslissing moest nemen en ik die dag niet er heen kon, de volgende dag was ze al opgehaald. Natuurlijk weet ik dat ze dood is, bedoel mijn oom was erbij maar gevoelsmatig heb je dan net dat laatste stukje niet kunnen afsluiten.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
sassies84

Bericht door sassies84 » vr 23 jan 2015, 19:44

Igor liep slecht, de dierenarts zei dat we hem nog konden laten functioneren als "grasmaaier" maar dat hij wel pijn zou hebben.
Dan daarbij dat wij ook geen weide tot onze beschikking hebben en we hem niet uit handen wilden geven aan mensen waarvan je dan niet weet wat ze er ooit mee gaan doen..
Maar de doorslag bij ons bleef de pijn, je kan niet in het hoofd van zo'n beestje kijken en we gunden hem ook geen leven vol pijn.

Zijn artrose was waarschijnlijk ontstaan door een ongeluk/ trauma van vroeger ofzo want hij had echt "haken"

Het is zo'n moeilijke beslissing! Veel sterkte, ik leef met je mee!
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
M1 + 8 WP --> Nu lekker met Pré pensioen! :D

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
Plaats reactie