Ijzers wel of niet

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Figo3

Ijzers wel of niet

Bericht door Figo3 » ma 21 okt 2013, 19:56

Hallo iedereen,

Ik zit nu toch echt te twijfelen..
Mijn fjorden ruin van 4 jaar loopt voor van zijn hoeven erg wijd uit en naar binnen toe.. (als jullie weten wat ik bedoel) loopt op de weg ook iets gevoelig..
Achter hoeven zien er altijd super uit en heeft ook sterken hoeven zowel voor als achter

Nu mijn punt wel of geen ijzers omdat die wijd uitloopt
Of wat zijn de voor en nadelen van ijzers

Gr Nicky
boyar

Re: Ijzers wel of niet

Bericht door boyar » ma 21 okt 2013, 20:04

Overleggen met een GOEDE hoefsmid zou ik zeggen maar zeker bij een paard dat gevoelig loopt op blote voeten kan een ijzer uitkomst (verlichting) bieden!!!

Al mijn paarden lopen op ijzers en ik kan eigenlijk geen nadelen noemen!!
BOYAR (Jolster x Melissa) Z1 + 2 eindstand. Bedankt topper voor de mooie tijd, veel van je geleerd!

Jelmer ( Beart 411 x naen ) 8 jarige Friese ruin. ( stamboeknaam : Witte fan E Boppelannen )

Z1 + 2

Bella Donna L (Goffert 369) L1 + 8
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 22 okt 2013, 05:46

Nadeel kan zijn met dit weer, dat het soms glad is met ijzers. Maar alleen voor kun je ook ijzers laten zetten. Straks als er sneeuw ligt, kan er sneeuw tussen de ijzers koeken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Krista

Bericht door Krista » di 22 okt 2013, 06:07

Ijzers hebben geen nadeel ondanks alle fabeltjes die worden verspreid mits correct aangebracht door een goede hoefsmid.

Als je paard gevoelig loopt en de hoeven uitwaaieren kan het zeker de moeite waard zijn. Wat Boyar zegt overleg met een goede hoefsmid.
Mijn paarden lopen altijd rondom op ijzers.

Voor de sneeuw en vorstperiode kun je er een speciale sneeuwring onder laten leggen die overigens meer dan 1 beslagbeurt meegaat. Dan blijft er geen sneeuw onder de voeten zitten in klonten.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Fran

Bericht door Fran » di 22 okt 2013, 06:09

Olaf heeft altijd hoefijzers voor. En in de winter heeft hij er sneeuwringen tussen, dan heb je nauwelijks last van klonten.
In de zomer heeft hij ook achter ijzers. Zoek een goede hoefsmid en die weet wel wat te doen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Jilly

Bericht door Jilly » di 22 okt 2013, 06:41

Wat zegt je smid er van en wat heeft je eigen voorkeur?

Mijn fjord had min of meer eenzelfde probleem. Beenharde hoeven, maar achteraan heel scheef afslijten. Eerst op ijzers gehad, waardoor het wel beter was. Maar mijn gevoel zegt toch: liever blootvoets.

Sinds we verhuisd zijn hadden we ook een andere smid en 1,5 jaar later heeft Hay beenharde én rechte hoeven zonder ijzers.
Hier staan ze nu, op eentje na, allemaal blootvoets en er is er geen een meer met probleemhoeven.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Figo3

Bericht door Figo3 » di 22 okt 2013, 09:55

Mijn smid zeg we kunnen het altijd proberen omdat zijn hoeven uitwaaien.. op de weg ga ik echt maar heel zelde alleen met goed weer

Ja ik hoor allemaal dingen eens ijzers altijd ijzers en kan nooit meer op blote voetjes lopen
En dat dit probleem niet helpt
Mijn gevoel zegt altijd liever zonder ijzers maar nu zit ik echt te denken aan voor ijzers want als ze nu iets uitwaaien breken er kleine stukjes af zeg maar..
Krista

Bericht door Krista » di 22 okt 2013, 10:02

Bij uitwaaierende hoeven die zo brokkelen kan je hem nog het beste op een Equilibrium ijzer zetten voor. Dat heeft een dubbele lip en een opzet rondom waardoor ze ook makkelijker afrollen.
Nu zul je ook wel de hele anti dubbele lip voor brigade misschien over je heenkrijgen ;-) maar dit ijzer is echt iets anders dan het onderslaan van een achterijzer onder de voorvoet wat ook nogal eens gebeurd.
Als je een goede en ervaren smid hebt (aangesloten bij beroepsvereniging) kan hij of zij je prima adviseren.

Op internet zoveel smaken, zoveel meningen. Paarden lopen als sinds eeuwen op ijzers en die zijn niet voor niets uitgedacht en gebruikt door de jaren heen. Van een correct beslag is nog nooit een paard slechter geworden. Beslag kan zelfs de loop of de stand positief beiinvloeden.
En natuurlijk kan een paard weer van ijzers af. Dat is ook onzin dat dat niet zou kunnen. Maar misschien is het in het geval van jouw paard beter om blijvend voor op een ijzer te staan. Zeker bij gevoelige voeten. Dat ligt helemaal aan je paard. Ik zou er niet zo moeilijk over doen. Gewoon laten beslaan en lekker gaan rijden.
nina1993

Bericht door nina1993 » di 22 okt 2013, 10:35

Door vaker te bekappen kun je het uitwaaieren ook veel beter in de hand houden. Je kunt natuurlijk je hoefsmid vaker langs laten komen of zelf leren hoe je dit bij kunt houden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Figo3

Bericht door Figo3 » di 22 okt 2013, 10:50

Hij komt nu al telkens om de 3 weken.. vind zonde want achter hoeft er niks af alleen voor dus denk toch maar ijzers beginnen hij heeft zelf ook zijn fjorden op ijzers en lopen er altijd keurig bij
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 22 okt 2013, 12:36

Ik ben niet tegen ijzers maar hoeven die flares hebben zijn niet goed onderhouden en te lang. De hoef probeert dmv de flares de te lang gelaten wand kwijt te raken. Lees dit maar eens door.

http://paardenhoeven.info/wat-is-flare/
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » di 22 okt 2013, 13:31

Figo3 schreef:Ja ik hoor allemaal dingen eens ijzers altijd ijzers en kan nooit meer op blote voetjes lopen
Dat is echt onzin. Ze hebben vaak wel een periode nodig om te wennen, maar dat is normaal natuurlijk.

Mijn Fjord liep na 1 zomer op ijzers zo weer weg en geen pas gevoelig op slechte ondergrond. Maar je hebt er ook die tot een jaar moeten wennen, als het dan nog niet oké is heeft het paard wellicht toch meer baat bij een ijzer :)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 22 okt 2013, 13:47

Ik heb ze ook vaak vanaf het voorjaar op ijzers gehad en dan in de winter weer op blote voeten. Ik reed in de zomer beduidend meer kilometer dan in de winter en merkte dan dat ze het op ijzers prettiger hadden. In de wintermaanden ging het weer prima op blote voeten. Nooit problemen mee gehad. In de winter vond ik het ook wel prettig zonder ijzers, ze liepen 24/7 buiten en als er sneeuw lag hoefde ik ook niet te letten op speciaal sneeuwbeslag of iets dergelijks.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Krista

Bericht door Krista » di 22 okt 2013, 15:55

Nina de aard van de voet en de stand van de voet verander je niet door te blijven kappen of vijlen die doe je hooguit geweld aan of je maakt door eindeloos vijlen de wand nodeloos dun.
De voet moet je respecteren zoals deze is en onderhouden en ondersteunen zoals nodig is voor de voet.'
Iedere drie weken bekappen is belachelijk. Dan hou je geen normale natuurlijke voet meer over.

De grote bruine ruin die ik heb gehad had ook van die schotels van voeten. Plat, ondiep en breed. En brokkelen. Aangekocht met totaal verpeste verbrokkelde voeten op een standaard ijzer. Mijn zwager (hoefsmid) is er maanden mee zoet geweest om er weer een gezonde voet van te maken. Met een Equilibrium ijzer ging dat perfect. Paard verkocht, nieuwe eigenaar vindt de meerkosten niet nodig, paard voor op een simpel wegijzer en achter van de ijzers af. Nog geen 4 maanden... voorvoeten weer totaal verragd en gebrokkeld en uitgewaaiderd en achter kan het paard al helemaal niet fijn wegkomen.
Esther

Bericht door Esther » di 22 okt 2013, 17:19

Je kunt een paard zeker weer van de ijzers af halen, kan soms even duren voor ze weer helemaal zeker lopen, maar het is prima te doen!

Ik heb Jeskim op ijzers gehad omdat ze daar beter op liep, gekantelde hoefbeentjes. Op het moment is ze ijzerloos en op het zachte gaat dat goed, maar op het harde wel gevoelig.
Ze had ook wel wat 'bevangen' hoefjes, maar daar heeft mijn hoefsmid echt weer een mooie hoef van gemaakt met, jawel, ijzer met dubbele lip. Geen achterijzer hoor, mooi zelf warm gesmeed. Ging heel goed!
Werd weer een mooie hoef en ze liep er erg goed op.
Ik wist ervoor nog niet dat Jeskim zoveel beter kon lopen! Denk dat er zeker winst is te behalen met een goede hoefsmid!

In de winter zou een sneeuwdingetje wel handig zijn.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Joram

Bericht door Joram » di 22 okt 2013, 17:50

Jeetje, ik vindt dat hier men wel heer erg pro ijzers is.
Ben van mening dat ijzers zeker nadelen hebben, veel minder grip dan blootvoets, duur, ze kunnen los raken op meest ongunstige momenten en zeer onpraktische in de winter.

Maar terug op verhaal, wat ik zelf om mij heen zie is dat de meeste paaden die blootvoets staan veelste weinig bekapt worden met als gevolg brokkel hoef, scheef afgesleten hoeven en van die waaiers.
Voor dit probleem lijk mij ijzers niet de oplossing, maar vaker bekappen, en als je handig ben zo ook kunnen vragen wat zelf eventueel kan doen tussen de bekap beurten door.
Suus

Bericht door Suus » di 22 okt 2013, 18:33

Morris staat nu voor op ijzers, maar gaan er hopelijk donderdag weer af. Nu staat ie op ijzers vanwege een hardnekkige schimmel waar ie ook een zweer in kreeg. Maar volgens mijn (nieuwe) smid is daarvoor geen ijzer nodig.
Ijzers kunnen er gewoon weer af, soms lopen ze even gevoelig, maar dat went snel.

Ik vind er ook ZEKER nadelen aan ijzers zitten. Morris krijgt juist scheuren en brokkels door de ijzers, is ooit een ijzer van nagelgat tot nagelgat helemaal afgescheurd met als gevolg een halve hoef weg (niet kreupel, maar kost wel tijd voor het weer goed is). Ook glijdt hij heel snel, ook met widia puntjes. Onderweg kwijtraken en de kosten zijn ook minder prettig.

Maar als het voor jouw paard beter is wel doen!
Misschien zijn schoenen nog een optie? Maar dat denk ik niet in jouw geval...
Morris, mijn superfjord!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 22 okt 2013, 19:40

Ik ben niet per definitie pro ijzers overigens. Als het nodig is, is het nodig. Als het op blote voeten kan graag zelfs, maar als een paard gevoelig gaat lopen en daardoor niet fatsoenlijk zijn passen kan maken is het voor mij gauw klaar. Die hoefschoenen zouden dan een optie kunnen zijn voor tijdens het rijden maar het gevoelige lopen heeft vaak te maken met een teveel (natuurlijk) afgesleten hoef door bijvoorbeeld veel door (nat)zand lopen. Dat deden ze bij mij ook als ze niet hoefden te werken. En ze hadden verder geen beroerde hoeven die brokkelden of iets dergelijks. Natuurlijk hebben ijzers ook nadelen, maar die nadelen wegen voor mij als ze nodig zijn niet op tegen de voordelen. Ik heb regelmatig gereden met mensen die wel met hoefschoenen reden maar die verloren ze dan ook met een stevige galop of een kapotte sluiting...nou ja verzin het maar. Die zijn ook echt niet zaligmakend. Te vaak bekappen is ook niet bevorderlijk voor een hoef zoals eerder ook al gezegd is. Ik heb gelukkig wel altijd smeden gehad die het ijzer niet hebben gepromoot als het niet nodig was.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Esther

Bericht door Esther » wo 23 okt 2013, 09:25

Joram schreef: Voor dit probleem lijk mij ijzers niet de oplossing, maar vaker bekappen, en als je handig ben zo ook kunnen vragen wat zelf eventueel kan doen tussen de bekap beurten door.
Ts geeft aan dat de hoefsmid al om de 3 weken komt. Dus vaker bekappen lijkt me niet aan de orde.
Zou misschien eens een andere hoefsmid vragen, hoeft niet kundiger te zijn, maar misschien een ander plan van aanpak wat wel werkt.

Ik heb mijn paarden het liefst blootsvoets natuurlijk, maar als dat niet kan is een ijzer wel een uitkomst.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Krista

Bericht door Krista » wo 23 okt 2013, 09:43

Joram ik ben niet pro ijzer ik ben anti de anti-ijzer beweging :D
Het meest ergerlijke eraan vind ik (zonder iemand te willen beledigen) dat het standpunt vaker voortkomt uit de portemonnee dan uit daadwerkelijk idealisme. Hoe vaak je geen recreatiepaarden ziet met erbarmelijk verzorgde en gevormde voeten ik vind het echt triest.

Wel redeneer ik natuurlijk vanuit een iets andere invalshoek dan een hoop mensen hier. Mijn uitgangspunt is een sportpaard.
Met een ijzer kan je de balans, het gaan en de gangen echt beinvloeden met een hoefijzer. Je kan net de stand een tikje corrigeren indien nodig of een zwaartepunt verleggen.

Ik kan me voorstellen als je een recreatiepaard hebt en nauwelijks op de weg komt dat dit van ondergeschikt belang is. Maar dan nog zijn niet alle recreatiepaarden gezegend met gezonde en makkelijke voeten. Ook die kan je soms helpen met beslag. Toen Ozar met pensioen ging heb ik hem achter ook van de ijzers afgehaald. Omdat hij samen met anderen buiten liep en rond voertijd nog wel eens een tikje uit wilde delen. Voor had hij altijd hele gevoelige zolen die ijzers heeft hij altijd gehouden om die reden.
Plaats reactie