Hoe laat je een paard afscheid nemen van zijn maatje?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Zolmar
Contacteer:

Hoe laat je een paard afscheid nemen van zijn maatje?

Bericht door Zolmar » vr 04 jan 2013, 16:20

Zolmar grote liefde (Zolmar is ook haar grote liefde) krijgt binnenkort een spuitje. Nu vroeg ik mij af hoe je een paard afscheid laat nemen, laat je een paard nog bij zijn dode vriendinnetje om afscheid te nemen zodat het duidelijk is dat ze er niet meer is, want ik weet dat als ze even weg is, hij gewoon blijft wachten in zijn uitloop tot ze weer terug is om weer samen verder te eten. Of juist niet. Ik weet ook niet hoe hij reageert. Zijn er mensen met ervaringen of tips?
S_imonee

Re: Hoe laat je een paard afscheid nemen van zijn maatje?

Bericht door S_imonee » vr 04 jan 2013, 16:34

Mijn vorige pony heeft vorig jaar een spuitje gehad. Dat kwam nogal onverwachts. Zij en mijn andere paard waren ook de beste maatjes. Ze stonden al op stal en mijn paard heeft alles gezien, hoe ze met pijn in haar stal heeft gelegen, een hart aanval kreeg en vervolgens direct een spuitje heeft gekregen. De pony is vlak na haar dood naar buiten geschoven. Ze heeft nog een aantal dagen buiten gelegen (In het weekend werden er geen dode dieren opgehaald). Elke dag ben ik met mijn paard langs haar gegaan, even laten snuffelen en toen ze voor aan de weg lag ook nog een keer.
Elk paard reageert weer anders natuurlijk, maar ik vrees dat het wel een paar dagen, misschien weken duurt voordat Zolmar er aan gewend/er over heen is. Ik zeg niet dat het zo zal zijn, maar dat is mijn ervaring met mijn paard.
Heeft Zolmar nog een ander maatje of is hij straks helemaal alleen?
Ziggy ♥ (v. Lenngard) 24-06-2003
sinds 21-01-12 ♥
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 04 jan 2013, 16:37

Als het even kan wordt een paard hier op de weide ingeslapen op een afgezet stukje. Zo is de groep er wel bij, maar kun je er ook een rustig moment van maken. Nadat het gebeurt is het draadje weghalen zodat de rest kan kijken. Je ziet dat ze er vaak aan snuffelen en er beweging in proberen te krijgen. Anderen moeten er juist niks van weten en willen er het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt blijven. Mijn ervaring is dat ze er hierna ook niet meer naar talen. Ze zijn niet anders dan anders. Ze weten wat er gebeurd is en daarmee is de kous af.

Ik zou dus Zolmar in ieder geval de kans geven om afscheid te nemen, hoe hij ermee omgaat is aan hem.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
foss

Bericht door foss » vr 04 jan 2013, 17:13

Moeilijk elk paard reageert anders onze dierenarts zei dat het niet echt nodig was want een paard denk alleen maar aan overleven.
Wij hebben anders meegemaakt, Uzziel zijn grote vriendin werd ingeslagen en hij kon op afstand alles zien .
Nadat alles was gebeurd gingen we naar Uzziel hij was niet meer benaderbaar en boos op ons na ruim 10 minuten konden we hen pas pakken hij stond helemaal te trillen pas toen hij geroken had aan zijn vriendin was het goed en ging hij eten.
Vond dit erg frustrerend om te zien hij had echt verdriet het waren maatjes van elkaar .

Ik zou hem er zeker even bijlaten even ruiken dan weten ze vaak genoeg.
Nog een tip, ik heb rendex van te voren gebeld en alles geregeld ze was binnen 12 uur weg dat was erg fijn wel moeilijk maar achteraf super.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Wiesje

Bericht door Wiesje » vr 04 jan 2013, 18:23

rendex, hihi, het is Rendac.

Hier enkele paarden ingeslapen.
Hier hebben de andere paarden steeds kunnen kijken, erna snuffelen, en ze gingen toen ook verder met eten.
Ze probeerden wel om er beweging in te krijgen door te duwen met hun neus, of er tegen te duwen met hun voorbeen,
maar verder ook niks.
S_imonee

Bericht door S_imonee » vr 04 jan 2013, 18:38

Dat is zeker een goede tip om alvast de rendac te bellen! Bij mij heeft pony nog een dag of vier gelegen, dat is ook geen pretje!
Ziggy ♥ (v. Lenngard) 24-06-2003
sinds 21-01-12 ♥
foss

Bericht door foss » vr 04 jan 2013, 18:43

Sorry Rendac.

Ja als je het kan regelen is dat echt super.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Megan

Bericht door Megan » vr 04 jan 2013, 19:44

Mijn dierenarts raadde juist aan om de andere paarden wel te laten kijken. Ze begrijpen meer dan je denkt. Een van mijn vorige fjordjes Zigrun, kon eigenlijk niet zonder haar moeder Reya. Was altijd gillen en rennen als Reya van stal weg was. Toen we Reya moesten laten inslapen, hebben we haar ook afscheid laten nemen. Ze heeft niet 1x gegild of gerend. Ze begreep het gewoon. Ze heeft wel twee weken lang in de wei staan treuren en was superbraaf. Vond dat wel naar. Alsof ze bang was dat wij hetzelfde met haar zouden doen (maar dat was misschien meer mijn idee).

Ik zou je paardje wel afscheid laten nemen van zijn vriendinnetje.

Trouwens, ik kan mij herinneren dat mijn DA vertelde dat het middel dat ingespoten wordt, erg giftig is. Wij werden geadviseerd erg voorzichtig te zijn.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 04 jan 2013, 21:18

Ik heb er nu 3 in laten slapen en bij alle 3 zijn de andere paarden gewoon aanwezig geweest. Toen Jackie stierf heb ik hem expres de volgende dag op laten halen. Hij en Diëgo waren al 18 jaar maatjes, dag en nacht bij elkaar. Diëgo en Baranna hebben bij hem gestaan tot hij opgehaald werd. Ik had verwacht dat Diëgo Jackie ontzettend zou missen, ze waren altijd samen. Maar hij wist dat hij overleden was en heeft niet 1x gehinnikt toen Jackie opgehaald was. Bij de laatste, Diëgo, had ik de d.a om 8 uur geregeld en Rendac om 4 uur. Hij heeft de hele dag zo gelegen dat de andere paarden afscheid konden nemen. Marga ruikt even en wil dan weg. Baranna heeft echt de hele dag bij Diëgo gestaan, likken en doen. Maar ze heeft nooit 1 keer gehinnikt toen hij weg was, ze wist dat hij overleden was.
Ik zou ze zeker afscheid laten nemen, erg belangrijk
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Plaats reactie