Wanneer 'te korte' hoeven

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Love_Jordy

Wanneer 'te korte' hoeven

Bericht door Love_Jordy » do 09 feb 2012, 17:18

Ik heb Jordy sinds sept. weer lekker ijzerloos!
iK vindt ijzers echt knudde dingen, hij glijdt alleen maar half op zn plaat als ze wat glad worden,
of ze zijn weer wat te enthousiast beslagen zodat t net wat leven heeft geraakt.
Ellende dus! Maar nu hoor ik sommige mensen zeggen; Goh wat zijn zn hoeven kort joh! je moet echt ijzers hebben... 8)7 Jordy heeft nog nooit een pas kreupel gelopen zonder ijzers en met ijzers (alleen voor) meer kans.
Hij loopt totaal niet gevoelig, al zie je wel dat zn hoeven snel slijten. (de gaten van de ijzers zijn binnen 2 maanden helemaal weg) Maar zn hoeven zijn echt van beton! dat zegt mn smid ook; blij zijn met zulke harde hoeven!
Ik stap veel op het harde. vooral nu met de winter staat hij even niet in de kudde ivm keiharde paddock, dat is gevaarlijk. Dus rij en stap ik dagelijks minstens een half uur. dus hij komt elke dag wel in aanraking met de stenen.

Ik vindt zn hoeven echt niet te kort! ze glimmen, zien er sterk en gezond uit. Voor mij liever echt geen ijzers...
dus wanneer worden hoeven echt 'te kort' (*als dat uberhaupt kan, want ik lees op internet echt verschillende dingen) 8)7
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Amber_

Re: Wanneer 'te korte' hoeven

Bericht door Amber_ » do 09 feb 2012, 18:15

Verschilt echt per paard denk ik...
Fjordy heeft normaal tot lange hoeven en toch loopt hij erg gevoelig op harde ondergrond. Ik merk zo'n verschil met ijzers!
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Keandra

Bericht door Keandra » do 09 feb 2012, 18:43

Githa heeft een normale lengte van hoeven (in mijn ogen)
maar ze moet op ijzers, toen ze de laatste keer bloot kwam te staan was ze te kort gezet en heeft ze een blein gelopen
sindsdien nooit meer zonder ijzers gestaan, altijd rad
(nu heeft ze wel een ijzer kwijt, maar aangezien ze heel goed oplet, heeft ze er nog geen last van, volgende week komt de smid, was deze week geen plaats meer en was levensgevaarlijk om bij ons een paard te beslaan (geen plek binnen en buiten aan stal was een schaatsbaan))

Jalenka heeft korte hoeven (nu voor haar doen redelijk lang), maar zijn loopt hier goed mee, ook in de laatste 2 jaar niet mank gezien
Jowien

Bericht door Jowien » do 09 feb 2012, 20:15

Verschilt per paard. Als ie gevoelig gaat lopen, dan zijn ze te kort denk ik. Je hoefsmid zal er het beste zicht op hebben.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » vr 10 feb 2012, 06:10

Shadow staat rondom op ijzers, die loopt veel op de stenen en ondanks dat ze goede harde voeten heeft. Als Shadow haar voeten te kort worden zonder ijzers, worden ze te steil en te klein en loopt ze niet lekker, vandaar de keus om ze op ijzers te houden.

Haflinger bij ons op stal loopt ook veel op steen. De eigenaresse heeft het een jaar geprobeerd om hem zonder de ijzers te laten lopen, hij was zo kort en liep zo gevoelig en voorzichtig, dat ze hem op ijzers(alleen voor) gezet heeft. We merkten gelijk verschil. Hij is nu weer de vrolijke blije Haflinger die hij was toen hij net kwam en wil weer graag aan het werk!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 10 feb 2012, 07:02

Hier lopen ze enkel nog op zand, en houden de hoeven het netjes bij. Zodra ik weer over de weg wil, gaan er ijzers onder. Maar dit lijkt me meer een vraag voor een hoefsmid. Ik check wel vaak of ze recht afslijten en of de zool niet te vlak wordt. Yessie haar ene achter hoef slijt nu voor het mooie iets te snel. Maar dat is altijd al een probleem geweest, daarom hebben ze in het westen altijd op ijzers gestaan.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 10 feb 2012, 08:44

Beer heeft van zichzelf ook ienimini hoefjes..hoor ook vaak dat mensen hem zo kort vinden..dan til je ze op en zie je dat ie toch echt wel een rand 'over' heeft. Hij toont alleen heel kort. Ik moet wel zeggen dat hij veel lekkerder op ijzers loopt dus die gaan er straks ook weer onder maar ja, met onze afstanden is dat ook alleen maar eerlijk want zonder ijzers slijten zijn hoeven wel erg snel.
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » vr 10 feb 2012, 09:19

dank allemaal voor de ervaringen :)
Idd voor hele lange afstanden wat jullie afleggen is het wel raadzaam ja.
Ik twijfel zo .. Ik zie dat ze snel slijten maar vindt het ook weer zo zonde. en met ijzers glijdt hij weer sneller, dat lijkt me weer niet bevoordelijk voor zn benen enz. En hij heeft ook alleen voor ijzers als ik hem laat beslaan:) zo raar, want zn achterhoeven blijven gewoon constant qua lengt...
Dilemaaaaaaaaaaa

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 10 feb 2012, 09:40

en hoefschoenen? Dan kan je die aan doen wanneer hij de weg op gaat en staat hij anders gewoon op 'blote' voeten.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » vr 10 feb 2012, 10:23

Hij ziet me al aankomen hahaha! Nee hoor,
zie me daar ook echt niet mee lopen... kan idd wel een optie zijn.
Ga het gewoon nog eens overhebben met mn hoefsmid :)

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 10 feb 2012, 12:46

Niet heel raar dat ze van voren meer slijten..of ik zit er helemaal naast maar paarden die wat zwaarder van voren zijn, lopen automatisch meer op de voorhand lijkt me...slijten gaat dan sneller..
monne

Bericht door monne » vr 10 feb 2012, 13:37

als jouw paard niet gevoelig loopt zou ik me niet al te druk maken over "te korte" hoeven. De groeisnelheid van de hoeven past zich ook nog enigsinds aan. Mijn paard heeft zeker geen te korte hoeven en ze zijn keihard maar loopt wel gevoelig op de zool. Het is sterk verbeterd maar als het niet helemaal weg gaat zet ik hem op (kunststof)ijzers.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 10 feb 2012, 14:11

Als de smid zegt dat het goed is en hij loopt super.... Waar twijfel je dan aan?
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » vr 10 feb 2012, 16:24

ik twijfel aan het feit dat andere stalgenoten soms zijn verbaasd over dat hij in hun ogen korte hoeven heeft...
'pas maar op' dalijk gaat hij nog op zn straal lopen...
Hij loopt idd als een kieviet. Ik vindt ze helemaal niet kort.
Ik moet maar eens naar mn eigen gevoel luisteren geloof ik haha.
Ieder geval bedankt voor alle meningen, :)

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » vr 10 feb 2012, 16:25

kristelhans schreef:Niet heel raar dat ze van voren meer slijten..of ik zit er helemaal naast maar paarden die wat zwaarder van voren zijn, lopen automatisch meer op de voorhand lijkt me...slijten gaat dan sneller..
:)* Zo had ik het nog niet bekeken :+

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Krista

Bericht door Krista » vr 10 feb 2012, 17:02

Zo lang hij goed loopt zou ik me er niet teveel zorgen over maken.
Hebben je stalgenoten warmbloedpaarden? Die voeten kan je namelijk niet vergelijken.
Als hij gevoelig wordt of de hoeven echt scheef of raar gaan slijten kan je er altijd een ijzer onder doen toch?!
Je moet gewoon naar je eigen paard kijken, elk paard heeft andere voeten van model en van stand.

Als ik mijn rijpaarden vergelijk dat verschilt ook van dag op nacht. (ik heb ze wel op ijzers staan rondom)
De een heeft hele mooie moderne vrij stijle en makkelijke voeten en staat gewoon op een maatje 2 rondom, de ander heeft ontzettend grote ouderwetse voeten, die nauwelijks in de hoogte groeien maar meer uitwaaieren in de groei. Die lijken dus ook altijd veel korter maar dat zijn gewoon zijn voeten. Hij staat voor op een Equilibrium maat 5 (jawel) en achter op een maat 4. Geen regulier beslag maar voor hem het beste, zijn voeten blijven mooi heel en groeien niet langer alle kanten op met scheuren en ellende van dien.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » zo 12 feb 2012, 16:12

Krista schreef: Hebben je stalgenoten warmbloedpaarden? Die voeten kan je namelijk niet vergelijken.
Als hij gevoelig wordt of de hoeven echt scheef of raar gaan slijten kan je er altijd een ijzer onder doen toch?!
Je moet gewoon naar je eigen paard kijken, elk paard heeft andere voeten van model en van stand.

JA :+ en die hebben bijna allemaal van die langwerpige hoge hoeven.(op ijzers)
Maar ik ben juist weer bang dat als hij niet lekker/gevoelig lijkt te lopen, het dan al to late is,
Eigenlijk maak ik me denk ik te druk hoor, want in de tijd zonders ijzers, heeft tie nog nooit gevoelig gelopen naar mijn idee.
meningen van anderen laten je soms zo twijfelen!! :=

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Jowien

Bericht door Jowien » zo 12 feb 2012, 16:49

Een paard zonder ijzers hoort juist met de straal op de grond te lopen. Misschien weten je stalgenootjes dat niet, maar met blote voeten is dat heel normaal.
Ik zou zeggen: blijf naar je paard kijken, of ie niet gevoelig loopt, en luister naar je hoefsmid, die heeft ervoor geleerd. Stalgenootjes hebben dat niet, en fjordenhoeven zijn niet te vergelijken met de stijle hoge warmbloed-hoeven die veel paarden hebben.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Esther

Bericht door Esther » zo 12 feb 2012, 18:42

Die van Tea zijn 'te' kort, kun je aan haar merken, die loopt nogal voorzichtig. Zolang dit niet het geval is zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » zo 12 feb 2012, 20:55

Dat is een lastige situatie.
Ik heb helaas in dezelfde gezeten.
Hoefsmid was er stellig van overtuigd dat Jimmy niet zonder ijzers kon.
Hoeven waren té kort om goed blootvoets mee uit de voeten te kunnen.
Biotine die ik voerde zou ook geen zooien aan de dijk zetten.
Tja, je vertrouwd op de woorden van je smid, dus op ijzers gehad.
Maar o o o wat heb ik die dingen vervloekt.

Na een tijdje overgestapt van smid en dezelfde stelling aan hem voorgelegd.
Konden het altijd proberen volgens hem en als hij niet extreem gevoelig liep (moest hem wel ruim de tijd geven om te wennen)
Als eerste kon hij mij op de hoeven perfect de werking van de biotine laten zien.
En inmiddels loop Jimmy ook alweer enkele maanden zonder ijzers.
En geen stapje gevoelig gelopen.

Wil wel binnenkort even overleggen met de smid aangezien de langere en meerdaagse tochten er weer aankomen.
Maar ik denk dat we allebei voor hetzelfde zullen kiezen... gewoon een keer proberen.

Dus als jij vind dat de hoeven prima zijn en je smid bevestigd dat.... gewoon lekker blootvoets laten :j
Nieuwste topic:
Een geweldig jaar met Jimmy:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=47750
Plaats reactie