Welke bodembedekking?
Welke bodembedekking?
Even een vraagje naar jullie ervaringen met verschillende soorten bodembedekkingen
Geke zal waarschijnlijk vanaf volgende week s'nachts op stal gaan. Het liefst heb ik ze op stro staan maar op stal is geen opslagruimte voor een groot aantal pakken stro en de andere paarden staan op zaagsel.
Mijn stalgeld is zo laag dat ik zelf voor de bodembedekking zorg maar wat zijn jullie ervaringen met andere soorten dan stro (zaagsel, vlas, strokorrel enz) hoeveel pakken gebruik je de eerste keer om de stal te vullen en wat verbruik je dan per week. Hierbij uitgaande van een stal van 3x3. Kan zijn dat ze een grotere stal krijgt 5x3 maar dan reken ik zelf wel uit wat je meer nodig hebt.
Wel wil ik een of twee pakken stro zien te regelen zodat ik wel dagelijks een of twee plakken stro door de stal kan doen zodat ze wel wat kan knabbelen als ze het kuil op heeft.
Geke zal waarschijnlijk vanaf volgende week s'nachts op stal gaan. Het liefst heb ik ze op stro staan maar op stal is geen opslagruimte voor een groot aantal pakken stro en de andere paarden staan op zaagsel.
Mijn stalgeld is zo laag dat ik zelf voor de bodembedekking zorg maar wat zijn jullie ervaringen met andere soorten dan stro (zaagsel, vlas, strokorrel enz) hoeveel pakken gebruik je de eerste keer om de stal te vullen en wat verbruik je dan per week. Hierbij uitgaande van een stal van 3x3. Kan zijn dat ze een grotere stal krijgt 5x3 maar dan reken ik zelf wel uit wat je meer nodig hebt.
Wel wil ik een of twee pakken stro zien te regelen zodat ik wel dagelijks een of twee plakken stro door de stal kan doen zodat ze wel wat kan knabbelen als ze het kuil op heeft.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
- nadinefjorden
Re: Welke bodembedekking?
Ik heb zaagsel, vlas en stro gehad
zaagsel was ik het meest tevreden over
vlas vond ik zwaar als ik 1 x per week alles omschepte voor de natte zooi, zaagsel is wat lichter
wel met wat stro idd voor en droge bovenlaag en lekker wat te knabbelen
nu gebruik ik stro (yara kon niet op stro ivm luchtwegen)
als faay de hele dag in deze natte wei heeft gestaan vind ik een lekker droog strobed toch het fijnst
zaagsel was ik het meest tevreden over
vlas vond ik zwaar als ik 1 x per week alles omschepte voor de natte zooi, zaagsel is wat lichter
wel met wat stro idd voor en droge bovenlaag en lekker wat te knabbelen
nu gebruik ik stro (yara kon niet op stro ivm luchtwegen)
als faay de hele dag in deze natte wei heeft gestaan vind ik een lekker droog strobed toch het fijnst
- nadinefjorden
Oh en ik deed 3 of 3,5 baal in een nieuwe stal en wekelijks 1 schone erbij
stro hebben wij in kleine baaltjes 5,50 zijn die en daar doe ik 9 dagen mee en driekwart voor een lege stal
stro hebben wij in kleine baaltjes 5,50 zijn die en daar doe ik 9 dagen mee en driekwart voor een lege stal
- nancy imka
Ik weet wel dat ik in een normale box ongeveer 2 balen zaagsel deed. Ik was er niet kapot van omdat het er zo vies uit ziet. Vlas heb ik nooit geprobeerd het liefst had ik ook stro... En nu ze in de inloop stal lopen hebben we gekozen voor niks op de grond en de vloer met rubbermatten op te vullen. Hier plassen ze helaas ook op en poepen doen ze ook maar we hebben er geen afval van. Ik vind het niet heel ideaal maar toen we stro erin hadden gingen ze er ook niet in liggen dus wat dat betreft vind ik het prima zo 

- Thessa Keizer
Ik heb mijn paarden op zowel stro, zaagsel als vlas gehad, helaas kan ik ze niet op stro meer zetten ivm blaze die heel erg koliek gevoelig is en ze staan samen in een grote stal. Heb vlas gebruikt, vond het fijn werken maar vind het er niet zo fris uitzien, ze staan nu al twee jaar op zaagsel en dat bevalt ook prima, zelfde qua verbruik als vlas maar ziet er net even wat frisser uit. Om te beginnen moet je denken aan drie pakken zaagsel zodat je een lekkere bodem hebt, dan dagelijk de drollen eruit en met twee paarden doe ik om de dag een natte plek eruit halen maar die van mij staan nu continue op stal dus jij kan er denk ik 1x per week een natte plek uithalen en dan 1 nieuw pak zaagsel bij doen. Bij mij gaan er vier pakken in in een week maar heb er twee in 1 stal staan, wel een hele grote stal en ze staan continue binnen. Jij red het wel met 1 baal maar zorg voor een goede eerste laag, dat scheelt een hoop! Voor vlas geld hetzelfd verhaal.
Stro zal je denk ik twee balen kwijt zijn in de week en zeker twee keer in de week een goede natte plek hebben, dagelijks ook drollen verwijderen. Stro is een stuk goedkoper en leuker voor het paard! Ik los het op door flink veel hooi erin te doen zodat ze wat te knabbelen hebben! Een hooizak is ook een fijn iets, dan ligt het niet door heel je stal en moeten ze een beetje moeite doen om het eruit te krijgen.
Groetjes Thessa
Stro zal je denk ik twee balen kwijt zijn in de week en zeker twee keer in de week een goede natte plek hebben, dagelijks ook drollen verwijderen. Stro is een stuk goedkoper en leuker voor het paard! Ik los het op door flink veel hooi erin te doen zodat ze wat te knabbelen hebben! Een hooizak is ook een fijn iets, dan ligt het niet door heel je stal en moeten ze een beetje moeite doen om het eruit te krijgen.
Groetjes Thessa
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Ik heb twee rubberen matten in m'n stal met zaagsel erop en erachter. Nu heb ik wel een heel schoon paard, want ze poept en plast achterin de stal en ze wordt twee keer per dag uitgemest. Haar zaagselbed blijft dus aardig schoon.
Een keer per week houd ik 'mattendag' en dan gaan ze omhoog, zodat ik de stal goed schoon kan maken. Als het erg nat is, doe ik ook zaagsel onder de matten.
Een keer per week houd ik 'mattendag' en dan gaan ze omhoog, zodat ik de stal goed schoon kan maken. Als het erg nat is, doe ik ook zaagsel onder de matten.
Odette&Fenna
- kristelhans
Beer heeft op stro gestaan, werd wel een zooitje vaak..en hij had lichte rotstraal door de nattigheid.. (weet niet of het alleen van de stal was..). Hij staat nu op vlas met rubbermatten en hij heeft hele mooie hoeven. Ik vond het ook jammer dat hij niet wat te knagen had 's nachts maar hem lijkt het niets uit te maken...hij is op de huidige stal veel kalmer. Stro is wel lastig te krijgen hoor ik her en der..? Ik sta op volpension dus ik weet het eigenlijk niet..ook geen idee aan wat voor prijzen je moet denken. Stro is wel lekker zacht, lekker in liggen...Beer ligt ook altijd, ook op het vlas...
-
4 van de 5 staan nog op stro. Anca staat op strokorrels. Het kijkt niet zo mooi, maar het scheelt wel hebben we het idee. Anca was met stro in deze stal altijd ontzettend vies, bijna alles kon er iedere dag uit. Eerst gebruikten we 1 grote baal stro voor zo'n 3-3,5 week. Sinds we hier zijn, konden we maar 2-2,5 week toe komen met 1 grote baal. Dus vandaar de keuze voor korrels.
We zitten nu nog in de probeerfase. Maar willen ws binnenkort ze allemaal op de korrels zetten.
Bij Anca zijn we begonnen met 6 of 7 zakken korrels a 14 kg. Ik heb er vorige week nog een zak bijgedaan, maar dat bleek achteraf nog niet nodig te zijn geweest. We halen er iedere dag drollen en natte plekke uit en we draaien regelmatig de stal even om. Alles maken we dan los en verdelen we weer over de vloer. Ik denk dat Anca nu op een laag van zo'n 7 cm staat/ligt.
We zitten nu nog in de probeerfase. Maar willen ws binnenkort ze allemaal op de korrels zetten.
Bij Anca zijn we begonnen met 6 of 7 zakken korrels a 14 kg. Ik heb er vorige week nog een zak bijgedaan, maar dat bleek achteraf nog niet nodig te zijn geweest. We halen er iedere dag drollen en natte plekke uit en we draaien regelmatig de stal even om. Alles maken we dan los en verdelen we weer over de vloer. Ik denk dat Anca nu op een laag van zo'n 7 cm staat/ligt.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
wij hebben al stro en schafelingen gehad
nu gebruiken we schafelingen
we vonden het heel veel werk toen ze per 2 op stal stonden toen er stro in lag
de helft gingen ze dan eens opvreten, dus uiteindelijk kon ik per dag er nog eens een halve bot stro bijleggen (ookal kregen ze al heel veel hooi)
dan zijn we overgeschakeld op schafelingen, veel properder, en ook makkelijker in schoon houden van de stal
nu komen ze niet meer binnen, maar er liggen wel schafelingen in de schuilstal, ze mesten er niet in, en de enige reden dat het voorlopig vuil wordt is als de regen binnenwaait
nu gebruiken we schafelingen
we vonden het heel veel werk toen ze per 2 op stal stonden toen er stro in lag
de helft gingen ze dan eens opvreten, dus uiteindelijk kon ik per dag er nog eens een halve bot stro bijleggen (ookal kregen ze al heel veel hooi)
dan zijn we overgeschakeld op schafelingen, veel properder, en ook makkelijker in schoon houden van de stal
nu komen ze niet meer binnen, maar er liggen wel schafelingen in de schuilstal, ze mesten er niet in, en de enige reden dat het voorlopig vuil wordt is als de regen binnenwaait
Wodan heeft op koolzaadstro gestaan. Ik vond dit altijd erg fijn. Elke dag drollen eruit en 2x pw de pis plekken. Hij kreeg in het begin 2 balen en na 1 wk een baal erbij na bijna 3 wkn hiermee gedaan te hebben begon de cyclus opnieuw. Zijn hoeven bleven ook goed.
Nu staat hij op stro bijna tot zijn knieen (in box van 3x3). Hier doe ik hetzelfde als met koolzaadstro, alleen nu wordt stal wekelijks voor me uitgemest.
Nu staat hij op stro bijna tot zijn knieen (in box van 3x3). Hier doe ik hetzelfde als met koolzaadstro, alleen nu wordt stal wekelijks voor me uitgemest.
Wodan en ik M1+10
Die van mij staan op vlas. ik ben er erg tevreden mee.
Mijn stallen zijn 3.5 x3.5 en voor de eerste keer gingen er 3 in en nu om de 1.5 week 1 erbij.
Ik haal elke dag de natte plekken en de mestballen erit, is dan nog geen 5 minuten werk. (maar mijn hengsten zijn erg schoon op stal. plassen en mesten op 1 plek)
Van zaagsel kreeg mijn merrie altijd hoefontstekingen.
Mijn stallen zijn 3.5 x3.5 en voor de eerste keer gingen er 3 in en nu om de 1.5 week 1 erbij.
Ik haal elke dag de natte plekken en de mestballen erit, is dan nog geen 5 minuten werk. (maar mijn hengsten zijn erg schoon op stal. plassen en mesten op 1 plek)
Van zaagsel kreeg mijn merrie altijd hoefontstekingen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Nog een vraag erbij:
Hoe zit het met de het volgende: wat mag wel op het land uitgestrooid en niet?
Hier staan de paarden op stro. Verder wel tevreden, maar heb ook wel eens aan vlas gedacht, maar de eigenaar van het stalletje zei dat zaagsel en vlas niet over het land mogen. Wie weet daar wat over??
Hoe zit het met de het volgende: wat mag wel op het land uitgestrooid en niet?
Hier staan de paarden op stro. Verder wel tevreden, maar heb ook wel eens aan vlas gedacht, maar de eigenaar van het stalletje zei dat zaagsel en vlas niet over het land mogen. Wie weet daar wat over??
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Zaagsel verteerd heel slecht vandaar dat ze dat niet graag over het land willen, vlas verteerd wel beter maar stro vinden de boeren het beste ook voor het land.
Hier hebben we de paarden verschillend staan stro voor de fjorden, de minies staan op vlas en dat potten we op en er staan er ook een aantal op zaagsel.
Vlas gebruik ik bij de fjorden niet heb er een aantal keren koliek door gekregen want ze gingen het opeten.
Het liefst zie ik een paard lekker in het stro.
Hier hebben we de paarden verschillend staan stro voor de fjorden, de minies staan op vlas en dat potten we op en er staan er ook een aantal op zaagsel.
Vlas gebruik ik bij de fjorden niet heb er een aantal keren koliek door gekregen want ze gingen het opeten.
Het liefst zie ik een paard lekker in het stro.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Zortin staat op stro maar die is veel smeriger op stal.
Ik heb zelf een allergie voor stro dus vandaar dat die van mij op vlas staan.
Guuske neemt alleen een hap als er nieuw vlas in ligt maar doet dit maar 1 keer.
Verder krijgen die van mij genoeg hooi om niet aan het vlas te beginnen.
Vlas verteert goed op het land (volkstuintjes uit vlijmen komen mijn vlas halen
) stro blijft wat langer op het land liggen maar als het onder gedaan wordt hebben ze het liever omdat dat meer structuur heeft.
Zaagsel verzuurt de grond en daar zijn ze niet zo blij mee.
Ik heb zelf een allergie voor stro dus vandaar dat die van mij op vlas staan.
Guuske neemt alleen een hap als er nieuw vlas in ligt maar doet dit maar 1 keer.
Verder krijgen die van mij genoeg hooi om niet aan het vlas te beginnen.
Vlas verteert goed op het land (volkstuintjes uit vlijmen komen mijn vlas halen

Zaagsel verzuurt de grond en daar zijn ze niet zo blij mee.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Qua afvoer van de mest hoef ik me niet druk te maken omdatde rest al op zaagsel staat.
Geke heeft tot nu toe 2 keer een nachtje binnen gestaan (met de keuring enz) en pakte toen van het zaagsel ook een hapje, deed ze van de week ook toen ik zaagsel in de schuilstal deed. Daarom wil ik er ook lekker een plak stro erover heen doen
Vlas heeft toch meer absorbtie vermogen dan zaagsel?
Geke heeft tot nu toe 2 keer een nachtje binnen gestaan (met de keuring enz) en pakte toen van het zaagsel ook een hapje, deed ze van de week ook toen ik zaagsel in de schuilstal deed. Daarom wil ik er ook lekker een plak stro erover heen doen
Vlas heeft toch meer absorbtie vermogen dan zaagsel?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Dakota staat op vlas maar dat is omdat dat moet bij ons op stal, zo blijft de mestbult beperkt want met stro is die vele malen groter.
Wat je het beste kan gebruiken? Vind ik per paard verschillend. Dakota is helaas een zwijn in zn stal en dus ook het vlas zo omploegt
dat het vieze steeds bovenop ligt. Ben al wat milder geworden hoor, maar vorigjaar gingen er soms wel 12 pakken doorheen per maand!!
Nu zo'n 7-8 pakken per maand.
Wat je het beste kan gebruiken? Vind ik per paard verschillend. Dakota is helaas een zwijn in zn stal en dus ook het vlas zo omploegt
dat het vieze steeds bovenop ligt. Ben al wat milder geworden hoor, maar vorigjaar gingen er soms wel 12 pakken doorheen per maand!!
Nu zo'n 7-8 pakken per maand.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Hier staat alles op stro, maar heb op een van mijn stage bedrijven ook gewerkt met stro korrels. Ideaal spul, mits je een zindelijk paard hebt. Anders is het niet rendabel, sommige paarden moest ik elke dag wel de halve stal leeg halen omdat het zo'n rotzooi was. De hengsten waren altijd super makkelijk uit te mesten en daar bleef de rest van de stal ook erg netjes en schoon.
Dus mocht je aan stro korrels denken, ga dan eerst even na hoe 'schoon' Geke is in de stal.
Dus mocht je aan stro korrels denken, ga dan eerst even na hoe 'schoon' Geke is in de stal.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
hier nu stro. Scheelt een stuk in de kosten, vind ik wel een groot voordeel. nadeel is de mestbult, maar daar hoef jij je niet druk om te maken.
Heb ook strokorrel gehad, vond dat 3x niks. Heel zwaar. Vlas ook gehad, maar dat is, net als strokorrel, iets waar je wel mee moet leren omgaan. Ik heb graag een schoon ogende stal, dus ging ik elke dag de drollen én natte plekker er uit halen, terwijl je met strokorrel en vlas meer moet oppotten, wil het zijn werk doen, anders strooi je je arm.
Groot voordeel van stro is dat ze ook wat te knabbelen hebben. Hier betalen we nog 2 euro per baaltje, en doen 2 dagen met 1 baaltje, met 2 paarden, dus vlas of korrel is vele malen duurder
Heb ook strokorrel gehad, vond dat 3x niks. Heel zwaar. Vlas ook gehad, maar dat is, net als strokorrel, iets waar je wel mee moet leren omgaan. Ik heb graag een schoon ogende stal, dus ging ik elke dag de drollen én natte plekker er uit halen, terwijl je met strokorrel en vlas meer moet oppotten, wil het zijn werk doen, anders strooi je je arm.
Groot voordeel van stro is dat ze ook wat te knabbelen hebben. Hier betalen we nog 2 euro per baaltje, en doen 2 dagen met 1 baaltje, met 2 paarden, dus vlas of korrel is vele malen duurder
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Dat is wel heel weinig voor een baaltje stro, hier betaal je als snel 3,50- 4.00 euro per baal.
Vlas ik ook erg duur geworden, van 5,75 naar 7,00 euro.
Vlas ik ook erg duur geworden, van 5,75 naar 7,00 euro.
† I'ts better to have loved and lost them...
hihi, ja, wat dat betrefd ben ik blij dat ik niet in het westen woon!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!