OpLatere leeftijd castreren van een reu nog nuttig?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
kimmetjuh

OpLatere leeftijd castreren van een reu nog nuttig?

Bericht door kimmetjuh » vr 03 jun 2011, 09:18

Hoi hoi,
Dit is geen topic over mijne grote liefde in mijne leven :) maar een topic over mijn 2e grote liefde haha onze husky's...
het verhaal zit zo:
Wij hebben 4 honden, een lab kruising dog en 3 husky's.
We hebben 3 reuen en een teef (teef is al gesteriliseerd en de lab kruising is gecastreerd) dus er blijven 2 husky mannen over...
De 2e husky man hebben we pas sinds half maart. Super leuke hond vind alles goed en vind iedereen lief ene is dan ook zeker geen ruzie maker. Nu is het zo dat de reu die we al hadden de laatste tijd alleen maar wil knokken met de andere reu... (die we al hadden is kenzo de nieuwe is kizmo) kizmo reageerde eerst totaal niet op dat geruzie zoek van kenzo maar uiteindelijk werd ook hij het beu. met als gevolg een gevecht met wat licht gewonden. Nu blijft kenzo kizmo de hele dag uitlokken en in de gaten houden.

Wat denken jullie?
Zou het nuttig zijn om kenzo (is nu 5 jaar) te laten castreren? Zou dat macho en uitlokkerig gedrag dan verminderen?

Misschien dat jullie mij je mening willen geven en ik zo een goede beslissing kan nemen.

Doei doei...
Dewi, mijn eerste eigen knappe fjorden dame!!!
Veline, 1e klasse model!
Mijn meissie is dus STERMERRIE!!!
M1 + 7
Naisven
Moderator

Re: OpLatere leeftijd castreren van een reu nog nuttig?

Bericht door Naisven » vr 03 jun 2011, 09:21

Ik denk wel dat het scheelt als je hem laat castreren. Wij hebben net (noodgedwongen) onze reu op 11-jarige leeftijd moeten laten castreren en het scheelt wel iets qua gedrag.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 03 jun 2011, 10:25

Ik heb mijn Jack op 10-jarige leeftijd laten castreren en dat scheelde enorm!
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
claudia

Bericht door claudia » vr 03 jun 2011, 10:45

Niet over nadenken Kim, ballen eraf.
Natuurlijk blijft er altijd wel een strijd maar zeker stukken minder.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
kimmetjuh

Bericht door kimmetjuh » vr 03 jun 2011, 16:32

Nou, mijn mening was ook ballen eraf hoor...
Maar ik wil wel eerst zeker zijn van alles voordat ik het ga doen.
Vandaar mijn vraag wat jullie mening is.
In ieder geval alvast bedankt!
Veline, 1e klasse model!
M1 + 7
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » zo 05 jun 2011, 19:02

Ik denk dat het per omgeving/hond verschilt.
Het lijkt me dat ze de rangorde even overhoop gaan gooien.
Het zal wel iets gemakkelijk worden, maar denk toch dat jullie ook de riem aan moeten snoeren
met dit gedrag.
Succes igg.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Mieke

Bericht door Mieke » zo 05 jun 2011, 19:54

Nadeel met oudere honden is dat het vaak al wat vastgeroest is in het gedrag. Door de hormonen weg te nemen kan dit wel minder worden, maar zie hier ook genoeg honden voorbij komen waar het geen nut bij heeft gehad.
Maar idd wat Marije zegt, even flink aansnoeren..
Ctje :)
kimmetjuh

Bericht door kimmetjuh » zo 05 jun 2011, 20:53

Nou, strakker aansnoeren als dat hij hier eiglijk is dat zal al moeilijk worden (al zeg ik dat zelf)
Ik heb nogeens zitten denken ene misschien dat we hem eerst chemisch kunnen laten castreren... Dan komen we er achter of het helpt ene kunnen we hem alsnog castreren... Toch?
Veline, 1e klasse model!
M1 + 7
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 06 jun 2011, 05:31

Ik zeg castreren, morgen nog!
Het slimste is om de momenteel onderdanigste te Castreren.

Zal het even uitleggen, knokpartijen krijg je doordat 2 (of meer dieren) de rangorde even niet helemaal in de smiezen hebben,
te dicht bij elkaar liggen qua niveau en het toch maar even gaan proberen.
Als je dan de ranglaagste castreerd, vergroot je het verschil.
Dus meeste kans dat er minder geknokt wordt.
Uiteraard in combinatie met zelf goed roedelleider zijn, dus zelf ook in de gaten houden wie van de honden er chef is
en deze ook als zodanig behandelen.
Dus niet de ranglaatste eens flink gaan knuffelen, want dan kan je wachten op gedonder.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
kimmetjuh

Bericht door kimmetjuh » ma 06 jun 2011, 05:50

@ sjolvir:
Bedankt voor de informatie. Klinkt inderdaad erg logisch. Alleen de ranghoogste (kenzo dus) doet het niet alleen thuis. Hij knokt momenteel met alles ene iedereen. Het is gewoon niet eens leuk meer om met hem weg te gaan...
Veline, 1e klasse model!
M1 + 7
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 06 jun 2011, 11:44

Dan zal ik eens flink met hem aan het werk gaan (intensief op het gebied van gehoorzaamheids training). Dit gedrag is totaal niet nodig en al helemaal niet in jullie (rang hogere) positie.
Je weet zeker dat Kenzo boven aan staan wat honden betreft?
Je zou zijn ballen er af kunnen halen, maar wat Mieke ook al aangaf geeft dit niet
bij elke hond een garantie op ander gedrag.
En toch denk ik dat er ook wat vanaf jullie kant moet komen, want ook reuen kunnen prima binnen een roedel samen leven. Als de rangorde maar duidelijk is.
En wat Sjolvir ook al aangeeft. Behandel elke hond naar zijn positie binnen de rangorde.
Ga niet de underdog meer aandacht geven omdat hij zo zielig is. In elke rangorde heb je gewoon een underdog nodig. Voer ook op volgorde van de rangorde.

Mag ik vragen waarom je die riem niet nog verder aan kan snoeren? Voorbeelden bijv?
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
kimmetjuh

Bericht door kimmetjuh » ma 06 jun 2011, 13:24

@ vosse:
Ik vind het super lief, aardig en meedenkend dat je het gedrag in een roedel probeert uit te leggen maar dat weet ik allemaal... (ik heb, en nog) mijzelf erg verdiept in het gedrag van honden en het leven in een roedel. Daarom juist weet ik nu niet goed wat ik moet.

Ik weet zeker dat Kenzo (op ons naar natuurlijk) de rang hoogste is.
waarom?
Als wij ze in de tuin laten ene zelf gaan massaal drinken, dan mag kenzo eerst, als kenzo ergens staat of ligt gaat kizmo daar omheen. Dat is dus duidelijk.

Wij voeren naar rangorde ene zelfs als we zelf gaan uitlaten gaan ze op rangorde de deur uit ene weer terug naar binnen...
Het is dus duidelijk (voor iedereen) wie welke plaats heeft.
ik wil alleen dat dit gedrag bij kenzo niet constant goedgekeurd wordt. Als duidelijk is hoe of wat dan hoeft hij niet te vechten ene zeker niet uit het niets zomaar honden aan te vallen...
Veline, 1e klasse model!
M1 + 7
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 06 jun 2011, 13:57

kimmetjuh schreef:@ vosse:
Ik vind het super lief, aardig en meedenkend dat je het gedrag in een roedel probeert uit te leggen maar dat weet ik allemaal... (ik heb, en nog) mijzelf erg verdiept in het gedrag van honden en het leven in een roedel. Daarom juist weet ik nu niet goed wat ik moet.

Ik weet zeker dat Kenzo (op ons naar natuurlijk) de rang hoogste is.
waarom?
Als wij ze in de tuin laten ene zelf gaan massaal drinken, dan mag kenzo eerst, als kenzo ergens staat of ligt gaat kizmo daar omheen. Dat is dus duidelijk.

Wij voeren naar rangorde ene zelfs als we zelf gaan uitlaten gaan ze op rangorde de deur uit ene weer terug naar binnen...
Het is dus duidelijk (voor iedereen) wie welke plaats heeft.
ik wil alleen dat dit gedrag bij kenzo niet constant goedgekeurd wordt. Als duidelijk is hoe of wat dan hoeft hij niet te vechten ene zeker niet uit het niets zomaar honden aan te vallen...
Sorry ;)
Maar wat voor gedrag vertoont hij buiten op straat naar andere honden dan?

Je kunt castreren altijd proberen. Doe je het niet weet je nooit of er verandering komt natuurlijk.
Succes met je keuze iig.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
kimmetjuh

Bericht door kimmetjuh » ma 06 jun 2011, 15:16

@ Vosse:
Geen probleem hoor, ben al blij dat er mensen met me mee denken enzo.

Op straat doet hij niet normaal tegen geen 1 hond. Vaak begint hij al te grijnzen op afstand, wat ik afstraf door hem meteen plat te leggen. En van het weekend was het zelfs zo dat hij een labrador greep, zonder enige toelijding en zonder waarschuwing...
Daar hou ik natuurlijk helemaal niet van. Een beetje dominantie vind ik ook niet erg en ik vind het ook wel goed dat er af en toe wat meningsverschillen zijn en dat ze eventjes hun plekkie opnieuw duidelijk willen maken. Maar bij kenzo gaat het nu in mijn ogen nergens meer over...
Of ben ik nu gek aan het worden???
Veline, 1e klasse model!
M1 + 7
Mieke

Bericht door Mieke » ma 06 jun 2011, 17:18

Castreren zal altijd wel iets helpen, je haalt toch de hormonen weg. Zo te lezen heb je m verder aardig onder de duim en weet je wel waar je mee bezig bent, garantie heb je nooit maar ik zou het zeker doen.
Chemische castratie zou je ook kunnen proberen, ik vind het zelf een beetje onzinnig, waarom dan niet direct castreren? (tenzij je zo je redenen hebt om hem reu te houden)
Ctje :)
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 06 jun 2011, 18:53

kimmetjuh schreef:@ Vosse:
Geen probleem hoor, ben al blij dat er mensen met me mee denken enzo.

Op straat doet hij niet normaal tegen geen 1 hond. Vaak begint hij al te grijnzen op afstand, wat ik afstraf door hem meteen plat te leggen. En van het weekend was het zelfs zo dat hij een labrador greep, zonder enige toelijding en zonder waarschuwing...
Daar hou ik natuurlijk helemaal niet van. Een beetje dominantie vind ik ook niet erg en ik vind het ook wel goed dat er af en toe wat meningsverschillen zijn en dat ze eventjes hun plekkie opnieuw duidelijk willen maken. Maar bij kenzo gaat het nu in mijn ogen nergens meer over...
Of ben ik nu gek aan het worden???
Abnormaal gedrag dit. Okay dat hij niet elke hond/reu mag allá. Hij mag ook wel even mopperen, maar gelijk ergens vol op knallen is niet normaal. Ik denk dat je het anders aan moet gaan pakken met hem.
Hoe staat hij onder appél?
Geeft hij zich 100% over als je hem domineert?

Ik heb natuurlijk niks in het echt gezien, maar het klinkt zo wel een beetje dat ook jullie verhouding niet helemaal duidelijk is (op straat).

Ik heb het zelf ook gehad met een DH reu van 45 kg. Ik had het idee dat ik de baas was. Maar onze orde was ook op dit soort momenten niet duidelijk. En dat wist hij.
Toen ben ik daarin anders gaan staan en kon hij weer in groepen honden los lopen zonder gelijk de aanval in te zetten. Okay er mag gemopperd worden, maar meer pik ik niet!
Wel moet ik zeggen dat deze hond de hondentaal erg slecht geleerd had bij zijn eigenaar.

Je woont ook niet echt in de buurt ofwel. Ben eerlijk gezegt wel benieuwd naar hem op straat.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
kimmetjuh

Bericht door kimmetjuh » ma 06 jun 2011, 19:38

Wij wonen in Kaatsheuvel!
Hij is inderdaad soms ook tegen ons niet zoals het hoort. Als hij bijvoorbeeld door mij op zijn rug gegooid word moppert hij ook tegen mij... Uithalen, dat niet, maar wel dat commentaar (als je begrijpt wat ik bedoel) als ik hem strak onder appel zet dus volgen en zit en staan en dat soort oefeningen is hier helemaal niks van te merken en doet hij braaf zijn dingetje voor me... Het mopperen tegen mij is dus ook voornamelijk als hij al pissig is op `iemand` (een hond) anders.
Veline, 1e klasse model!
M1 + 7
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 06 jun 2011, 19:48

En daar gaat het volgens mij fout. Dus als ik zo vrij mag zijn is jullie orde ook niet helemaal duidelijk op elk moment?
Maar je domineert hem door op dat moment op zijn rug te leggen?
En dan? Wanneer laat je hem weer gaan?
Corrigeer je hem dan ook met stem?
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
kimmetjuh

Bericht door kimmetjuh » di 07 jun 2011, 06:46

Meestal zeg ik dan foei of euh...
hij mag van mij ook pas overeind als hij zichzelf echt volledig overgeeft en ontspannen blijft liggen...
Veline, 1e klasse model!
M1 + 7
Gerritje

Bericht door Gerritje » di 07 jun 2011, 16:38

dat mopperen zou ik ook niet accepteren van hem. maar zo te lezen weet je zelf goed hoe je met hem om moet gaan.

chemische castratie hoeft niet hetzelfde gedrag als een castratie te geven. Mijn reu is ook op latere leeftijd gecastreerd. De stalhouder kwam op een dag heel leuk en vrolijk vertellen dat Nelson vast zat aan zijn teef... Ja, ja wat leuk. Ik schrok. hij vond het wel grappig want Nelson was toch een leuke hond... ik was er niet zo blij mee.. heb hem toen chemisch laten castreren omdat hij sindsdien erg achter de teefjes aan ging. maar ondaks de chemische castratie verminderde zijn interesse voor teefjes niet. met een echte castratie wel. die was wel wat effectiever. natuurlijk een ander 'probleem' maar ik zou voor de echte castratie gaan.
---
Plaats reactie