Hulpmiddel om het hooi eten te 'vertragen'?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Mrln_
Contacteer:

Hulpmiddel om het hooi eten te 'vertragen'?

Bericht door Mrln_ » vr 25 feb 2011, 20:45

Hee fw'ers,

Sinds ik Benthe 'verkocht' (ze is nog tot juli van mij) heb, staat ze meer op stal (wat ik heel skjede vind, maar daar is helaas niets aan te doen). Dit is ze natuurlijk helemaal niet gewend en dit zorgt voor verveling. Het enige wat ze kan doen is eten (ze kan wel direct contact hebben met andere paarden gelukkig, maar die kent ze nog niet zo goed omdat ze er net staat).
Dit doet ze dan ook erg graag (!!!).
Nu wil ik dit hooi eten een beetje 'vertragen'. Dus het op de een of andere manier moeilijker maken om het allemaal naar binnen te schrokken door een of ander hulpmiddel, zodat ze zich minder snel gaat vervelen. Ik heb thuis ook wel eens een hooinet gebruikt, toen ze ook tijdelijk op stal stond. Maar dit vond ik niet ideaal, gaat snel kapot e.d.

Misschien hebben jullie nog leuke ideeën? Ik sta open voor alles!

Echt goede andere tips om verveling in de stal te voorkomen/bestrijden zijn ook welkom! Had eerder wel zo'n hangbal in haar stal maar daar deed ze vrij weinig mee, vond ze eerder eng.

Ik ben benieuwd :)

Liefs Marleen
I wish you were a little smaller, not just small but really really short. So I could put you in my pocket, and carry you around all day.
Bella
Contacteer:

Re: Hulpmiddel om het hooi eten te 'vertragen'?

Bericht door Bella » vr 25 feb 2011, 20:52

Een dikke tak waar ze op kan knagen? Stro en hooi door elkaar mengen?
Wat doet ze precies om haar 'verveling' tegen te gaan? Heb hier naast een liksteen ook nog een himalaya steen opgehangen, kunnen ze beetje 'lollyen'. Verder heb ik hier eigenlijk weinig in de stal waar ze zich mee kunnen vermaken...ze kunnen een beetje rondkijken. De eerste dagen moeten ze vaak even wennen als ze op stal moeten blijven, maar na een tijdje zijn ze het ook wel gewend en nu zijn ze het zelfs al zo gewend dat ze veel staluren moeten maken, dat ze na een paar uurtjes buiten spelen alweer staan te smeken of ze naar binnen mogen 8)7 gewoontedieren.
Geluk is de vrucht van intens werk
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 25 feb 2011, 20:54

hmmm, ik heb dus ook een hooinet omdat karev echt bunkert haha. Dit werkt heel goed. Ik heb een ormaal hooinet, en die is zeker al een dik half jaar in gebruik, en niet stuk te krijgen, en word dagelijks flink op de proef gesteld.

Je kan ook evt een fijnmazig hooinet gebruiken. de mazen zijn 3x3 cm, erg klein, en ze zijn er gegarandeerd lang mee bezig.
Anders zou ik niet weten hoe. ja, een grote bak in de stal maken, en daar een betonroostertje op, zodat ze moet gaan pulken.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » vr 25 feb 2011, 21:00

ik heb een soort hooi net bij de paarden drogist gekocht http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... er/125517/

Wammes moet een beetje afvallen, het werkt goed, alleen maakt hij er herrie mee, hij laat dat ding alle hoeken van de stal zien 8)7 ik slaap er een paar meter vanaf, dus in de nacht gaat het ding eruit en hooi op de grond.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » vr 25 feb 2011, 21:09

Ja vergeten te zeggen, hooi en stro mengen doe ik nu ook al... Maar Benthe is echt een snelle henkie en bunkert het inderdaad echt weg (en ze krijgt nu 3 x per dag hooi, dus verspreid over de dag).
Hmm toch maar weer kijken naar een hooinet. Liksteen moet sowieso nog komen, die heeft ze nu helemaal niet namelijk. Die helpt natuurlijk inderdaad ook tegen verveling.
Ik denk ook dat het gewenning is bij Benthe, maar ik herken nu echt mijn paard niet meer. Ze begint een beetje voedernijd te ontwikkelen. Ze is altijd bang dat ze tekort komt, en doordat ze zo snel eet, eten die andere twee nog terwijl zij al lang en breed klaar is. Dan wordt ze chagrijnig en gaat ze irritant doen (oren in de nek, zowaar tegen de box aan trappen, schrapen over de grond met haar voorhoeven).
Heel vervelend, maar dit zie ik, en is dus op het moment dat ik er bij ben. Ik weet nou niet hoe ze zich gedraagt als ik er niet bij ben, ik geef haar natuurlijk hooi, en als ik dan kom om wat anders te doen dan voeren, op het moment dat ze haar ochtend hooi net op heeft en het nog geen tijd is voor het middag hooi, ik dus NIET voer, dan wordt ze chagrijnig.
Baas komt betekent hooi krijgen, zo ziet ze dat nu denk ik.

Dikke tak durf ik nog niet zo aan te beginnen vanwege mijn geringe bomen kennis := Heb hele vreselijke verhalen gehoord over de verkeerde tak in de stal en paard dood :o Er liggen wel takken in de paddock, misschien moet ik die dan toch maar eens in de stal slepen...

Ik zal ook even kijken naar een fijnmazig hooinet, goed idee.

Ze kan inderdaad ook prima rondkijken, heeft een groot raam aan de achterkant waar ze uitkijkt op de paddock en het bos, en de voorkant is gewoon open. Ze staat tussen de twee andere paarden in en hebben zeg maar alleen een onderschot, ze kunnen dus wel manenkrabben enzo (dit doen ze ook wel).

Olivia, dat hooinet ziet er super degelijk uit! Kun je dat ding openklappen zodat het hooi er makkelijk in gaat?
I wish you were a little smaller, not just small but really really short. So I could put you in my pocket, and carry you around all day.
Nioba

Bericht door Nioba » vr 25 feb 2011, 21:13

Bij ons op stal geven ze de paarden dan minder hooi per keer maar veel vaker,zodat ze telkens opnieuw weer wat te doen hebben,dan staan ze niet zolang te wachten voor er weer gevoerd wordt,maar alleen als ze door slecht weer lang binnen blijven staan, normaal krijgen ze 4 keer per dag.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » vr 25 feb 2011, 21:58

ja :)) je kan hem open klappen, zit een touw en haak bij.
het scheelt echt qua tijd dat ze eten!
vond het wel prijzig :=
Esther

Bericht door Esther » vr 25 feb 2011, 22:07

Je kunt ook nog twee hooinetten over elkaar doen, dan wordt het meer hooi eten voor gevorderden..

Maar wat Annabel ook aan geeft, het moet ook even wennen, natuurlijk zal ze nu haar draai even moeten vinden, maar het went ook wel.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 25 feb 2011, 22:14

Er blijken ook van die voederballen te zijn. Waar je het voer dus in kunt doen en ze dus met steeds een beetje voer krijgen. Maar hoe dat precies werkt weet ik niet.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » za 26 feb 2011, 06:31

Of zo'n hooibak van hartog, kan ook gewoon hooi in. zijn ze ook ff langer mee bezig. Maar het went vanzelf hoor langer op stal staan en eten meer verdelen.
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
roos

Bericht door roos » za 26 feb 2011, 07:14

Die hooibak die Viv aangeeft werkt goed hoor. Een paard hier op stal heeft die bak en idd het duurt lang voordat het hooi op is.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
claudia

Bericht door claudia » za 26 feb 2011, 07:33

Coen heeft een hooibal (van carolien overgenomen) die stop je vol met hooi en hang je "vrij"op. hij moet dus moeite doen om hooi te kunnen pakken omdat hij draait en zwaait.
Coen doet nu veel langer met zijn hooi. Verder heb ik zo'n soort paddestoel waar je idd voer in kunt doen maar die gebruik ik eigenlijk niet zo vaak omdat ze daar nogal eens gefrustreerd op kunnen reageren.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 26 feb 2011, 07:51

Er bestaan hooinetten met extra kleine mazen (4cm i.p.v. 6cm) speciaal voor gulzige paarden. Misschien is dat een idee?
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Joram

Bericht door Joram » za 26 feb 2011, 07:52

Bij Tobbe hang ik wel eens gewone hooi voor de tralies van zijn stal. Dat werkt ook goed. Dan moet hij moeilijk het hooi door de tralies heen trekken.
Jowien

Bericht door Jowien » za 26 feb 2011, 12:08

Wij hebben in de paddock een hooinet met kleine mazen, zijn ze lekker de hele dag bezig. Gekocht bij hooinet.nl maar je kunt zoiets ook zelf maken van een net dat bedoeld is voor over een aanhangertje en wat strotouwtjes.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Jilly

Bericht door Jilly » za 26 feb 2011, 12:48

Small hay net :j http://paddockparadise.wetpaint.com/pag ... chool+Nets

Het voordeel daarvan vind ik dat je het probleemloos in de stal kan ophangen en ze in hun natuurlijke houding kunt laten eten zonder dat je schrik moet hebben dat ze er in verstrikt geraken.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jowien

Bericht door Jowien » za 26 feb 2011, 17:25

Hee, die netten op de site die Jilly noemt zijn bijna hetzelfde. En meteen een slim idee gejat: een stuk tuinslang door de bovenrand rijgen om het vullen makkelijker te maken.
Maar zelf maken van een aanhanger-afdeknet (bouwmarkt ofzo) is nog wel goedkoper. Wel kleine mazen nemen, of dubbel doen. Of een stuk visnet, als je daaraan kan komen.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 26 feb 2011, 17:28

Ik vind het met netten altijd zo eng dat ze met de benen erin vast komen te zitten :=
Wat dat betreft is een bal of ruif of voerbak voor hooi wel een stuk veiliger :))
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » za 26 feb 2011, 21:35

Bedankt voor alle super reacties!! Zitten hele leuke ideeën tussen! Ik heb inmiddels een hooinet met één gat er in, dit was nou niet het eerste wat ik op 't oog had, maar een stalgenootje had hem nog liggen ;)
Verder heb ik meteen de liksteen er in gehangen, en Benthe lijkt daar wel even druk mee. De liksteen zal morgen wel half op zijn, daar was ze vandaag al druk mee bezig! Misschien maar om de dag ophangen ofzo, maar kijken hoe het staat met de diarree morgen... Het hooinet heb ik zo in stal gehangen dat hij niet geheel los hangt maar dat ze nog wel énige moeite moet doen om het te pakken te krijgen. Dat ziet er prima uit +:)+
Ik denk ook dat het wel went hoor.. Maar vind het zo lastig om te zien (combinatie van het rotgevoel om haar te moeten verkopen en haar zo te zien veranderen op stal. Ik herkende mijn paard niet joh, zo onvriendelijk!!)
Volgens mij gaat het zo vast goed komen. Ik heb nog een filmpje gemaakt van de stal enzo, die is nog aan het uploaden, maar jemig wat duurt dat lang zeg!! 445 minuten :o
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 27 feb 2011, 09:20

Marijke heeft een adresje waar ze heeeeeel fijn mazige hooinetten verkopen. Moet het ook ergens hebben opgeslagen maar kan het even niet vinden. Daar doen ze veel langer meer dan met een gewoon hooinet of hooizak.
Mijne krijgen altijd uit hooizak, puur omdat ze het anders als bodembedekking gebruiken. Goed ophangen aan degelijke contructie, komen ze er ook niet met hun benen in
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Plaats reactie