Hoi hoi!
ik rijd nu een aantal weken met mijn lieve shetlander Mooike voor de sulky. Dit gaat uitstekend!!!
Tot nu toe heeft ze nog geen stap verkeerd gedaan. Ik kan haar bijna met mijn pinken bij me houden...
Ze geeft niks om verkeer, blaffende honden etc.
Mooike is dan ook 13 jaar en heeft heel wat jaren wedstrijd ervaring. Ze heeft in vier en tweespan gelopen en tandum (voorop).
Nu sprong ze laatst aan voor de kar in een rustig galopje. Dit gaat ook uitstekend. Ik heb extra lange bomen ervoor zodat ik zeker weet dat ze haar benen niet kan stoten aan de kar.
Ik kan haar makkelijk weer terug nemen naar de draf en daarna weer naar stap. Dus nu laat ik haar wel vaker een galopje doen op een breed bospad. (waar geen mensen of honden lopen op dat moment)
Nu ben ik zelf nog niet zo'n enorm ervaren menner. Maar ik zou nooit iets uithalen waarvan ik niet weet of het vertrouwd is ja of nee.
Van het weekend viel de staleigenaresse enorm uit tegen mij. Hoe haalde ik het in mijn hoofd om een pony in galop voor de wagen te laten lopen??? Ik had nog niet veel ervaring dus hoe kan ik nou zoiets doen???
Zij zegt dat het ook te noooit en te nimmer mag, een paard in galop voor de kar. Zij heeft jaren lang menles gegeven dus zij wist dat wel.
(het is natuurlijk ook de toon die de muziek maakt, het kwam er niet echt leuk uit... Ik sta echt wel open voor feedback of kritiek. Tis maar net hoe je het brengt...)
Nu ben ik heel benieuwd hoe dat nou zit. Ik ben natuurlijk ook wel boos over de manier waarop zij het zegt. Ik neem heus wel mijn verantwoordelijkheid en ik zou mezelf en mijn pony en de mensen op de weg niet onnodig in gevaar brengen. Ook weet ik dat er altijd wat kan gebeuren, net zo goed in de draf of de stap. Maar ik vond dit wel erg aanvallend.
Ook weet ik dat het allemaal beheersbaar moet zijn, anders moet je er natuurlijk niet aan beginnen.
Maar is het zo dat een paard nooit in galop voor de kar mag??? Volgens haar zijn dat de regels van het mennen. Met wedstrijden moet je toch zelfs in galop???
Ben benieuwd!
Groetjes Jessica
galop voor de wagen?
galop voor de wagen?
Zooo blij met mijn nieuwe aanwinst!!!
Mijn mooie shet meiske MOOIKE!!! 

Re: galop voor de wagen?
Ik doe vaak galop voor de wagen.. Leuk toch!!
Het is wel zo dat ze misschien eerder een bok geven en ze springen meer, zorg dat je strengen mooi hoog blijven en dat er niet ineens benen over het lamoen o.i.d. kunnen gaan..
Ik vind het wel spannend als Tea een bok geeft voor de wagen, als ze er toch overheen schiet, maar zo hoog bokt ze niet..
Tea vind galopperen heel moeilijk, dus ik vind het juist fijn om het aangespannen te oefenen, dan zit ik haar tenminste niet in de weg..
Het moet uiteraard wel veilig zijn, maar als het dat is, waarom niet??
Het is wel zo dat ze misschien eerder een bok geven en ze springen meer, zorg dat je strengen mooi hoog blijven en dat er niet ineens benen over het lamoen o.i.d. kunnen gaan..
Ik vind het wel spannend als Tea een bok geeft voor de wagen, als ze er toch overheen schiet, maar zo hoog bokt ze niet..
Tea vind galopperen heel moeilijk, dus ik vind het juist fijn om het aangespannen te oefenen, dan zit ik haar tenminste niet in de weg..
Het moet uiteraard wel veilig zijn, maar als het dat is, waarom niet??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'