Stokmaat grootste fjord?
Stokmaat grootste fjord?
Fjorden worden steeds groter gefokt, ik ben benieuwd hoe groot de grootste fjord is..Weet iemand dat?
ik houd er niet van als mensen denken dat ik een dom blondje ben.. 

Re: Stokmaat grootste fjord?
Ik weet dat er een in Duitsland staat die 1.56 is..
Afstamming weet ik zo niet..
Afstamming weet ik zo niet..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Laatst gewijzigd door Silas op za 05 jun 2010, 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.

- Ilonka
Grappig hoe mensen daar anders tegenaan kijken. Ik vind dat helemaal niet gaaf. In mijn wereld horen Fjorden niet zo groot. (Ik heb heel hard gezocht naar een kleintje, mijn Ilonka (1988) is 1.42 en Brass (2005) is 1.39/1.40 oid.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
****************************v

- nancy imka
Ik denk ook dat het de fjorden niet ten goede komt als ze zo groot gefokt worden. Ik vind Imka groot zat die is ff groter als 1,40
Ik vind het niet erg als ze groter zijn, als alles maar in proportie blijft en het wel een "echte fjord" blijft.
Persoonlijk vind ik dat een fjord een bergpony moet zijn lekker lenig en niet zo'n slagschip met puthoeven waar de grond van dreunt als ie langsdraaft. Of een slappe slungel. Dan vind ik jammer.
Die van mij zijn ook niet zo groot maar voor mij ideaal. Zero is 1.44m en Dorinn weet ik niet. Ik denk zo'n 1.40m. Die zal nog wel eventje groeien. Maar ik ben ook niet zo lang (1.69m.) Als ik 1.80m of langer zou zijn zou ik denk ik ook wel een grotere fjord mooier vinden als combi.
Aladin van José is toch ook behoorlijk aan de maat? En die ruin die vorig jaar op de keuring in Rolde was, wat had die niet voor stokmaat
Persoonlijk vind ik dat een fjord een bergpony moet zijn lekker lenig en niet zo'n slagschip met puthoeven waar de grond van dreunt als ie langsdraaft. Of een slappe slungel. Dan vind ik jammer.
Die van mij zijn ook niet zo groot maar voor mij ideaal. Zero is 1.44m en Dorinn weet ik niet. Ik denk zo'n 1.40m. Die zal nog wel eventje groeien. Maar ik ben ook niet zo lang (1.69m.) Als ik 1.80m of langer zou zijn zou ik denk ik ook wel een grotere fjord mooier vinden als combi.
Aladin van José is toch ook behoorlijk aan de maat? En die ruin die vorig jaar op de keuring in Rolde was, wat had die niet voor stokmaat

Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998

Ik ben zelf 1.76 en Danc is 1.42 en Ekdal is nu al 146,5 dus die wordt wel boven de 150.
Ik heb wel eens een grotere fjord gezien van ruim 150, maar vaak zijn ze dan uit verhouding(uitzonderingen door gelaten hoor). Fjorden zijn vaak wat compacter qua bouw en als ze dan ook nog groot zijn, zijn het uit te kluiten gewassen fjorden, vind ik persoonlijk heel lelijk.
Ik heb wel eens een grotere fjord gezien van ruim 150, maar vaak zijn ze dan uit verhouding(uitzonderingen door gelaten hoor). Fjorden zijn vaak wat compacter qua bouw en als ze dan ook nog groot zijn, zijn het uit te kluiten gewassen fjorden, vind ik persoonlijk heel lelijk.

- kristelhans
Aladin en Adanco, de prinsen uit Balloo zijn inderdaad ook lekker groot..
Nou, dan hebben we Beer natuurlijk ook nog..die meet nu 1,53..ik ben 1.70. Ik ben bewust op zoek gegaan naar een wat grotere fjord want ik vind dat wel mooi. Of het nou wel of niet goed voor het ras is..Beer was al gefokt en iemand moest hem toch kopen dus ja..dan ik maar he?
Beer's ouders zijn helemaal niet groot geloof ik dus waar hij zijn hoogte vandaan heeft, is mij een raadsel. Hij was nogal slungelig toen ik hem kocht maar nu hij een tijdje onder het zadel is en we veel grondwerk hebben gedaan zie je hem veranderen in een echte fjord.
Ik vind de kleine fjorden die sportgefokt zijn lelijk..de rondere modellen vind ik wel mooi maar die hele iele dingen vind ik echt vreselijk! Dat vind ik meer zonde van het ras dan een fjord met hoogte maar wel de stevige bouw.
Hoe groot de grootste is weet ik niet maar ben wel benieuwd!
Nou, dan hebben we Beer natuurlijk ook nog..die meet nu 1,53..ik ben 1.70. Ik ben bewust op zoek gegaan naar een wat grotere fjord want ik vind dat wel mooi. Of het nou wel of niet goed voor het ras is..Beer was al gefokt en iemand moest hem toch kopen dus ja..dan ik maar he?

Ik vind de kleine fjorden die sportgefokt zijn lelijk..de rondere modellen vind ik wel mooi maar die hele iele dingen vind ik echt vreselijk! Dat vind ik meer zonde van het ras dan een fjord met hoogte maar wel de stevige bouw.
Hoe groot de grootste is weet ik niet maar ben wel benieuwd!
- Thessa Keizer
Inderdaad grappig dat daar de meningen zo over verdeeld zijn, aike is 1.48, groot zat vind ik!!
Eigenlijk vind ik ook dat ze niet zo groot moeten zijn, komt niet ten goede van het ras. Denk dat als je graag meer maat zou willen dat je dan misschien beter voor een ander ras kunt kiezen, al is er natuurlijk geen ras zo leuk als de fjord
Groetjes Thessa
Eigenlijk vind ik ook dat ze niet zo groot moeten zijn, komt niet ten goede van het ras. Denk dat als je graag meer maat zou willen dat je dan misschien beter voor een ander ras kunt kiezen, al is er natuurlijk geen ras zo leuk als de fjord

Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
- kristelhans
Zou het ook met voer te maken kunnen hebben? Er zijn best wat fjorden waarvan de ouders niet absurd groot zijn (die van Beer zijn ook klein) maar dan komt er toch zo'n joekel van een veulen uit...

Laatst gewijzigd door Silas op za 05 jun 2010, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Een paar jaar geleden op het fjorden jubileum was de grootse fjord van nederland en waarschijnlijk van de wereld, hij was 1.60m, maar de verhoudingen klopte totaal niet.
Vond hem echt niet mooi, hij was ook enorm lomp.
Vond hem echt niet mooi, hij was ook enorm lomp.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Ja die bedoel ik denk Rowenna...het moet in verhouding zijn, maar dat vind ik bij andere rassen ook hoor...een dikke kleine uit verhouding Tinker vind ik net zo lelijk.
Laatst gewijzigd door Silas op za 05 jun 2010, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Weet je, er wordt zo vaak blindgestaard op stokmaat 1.50 of hoger. Haugeblakken was 1.47 of 1.48m zoiets. Dat is maar twee cm. verschil met 1.50 Hij had een vrij lange hals en toonde vrij groot. Als mensen hem zagen, was het vaak who..... wat een grote. maar dat was in wezen niet zo.
Zero is 1.44 maar toont ook groter omdat hij zijn hals opricht. Het is dus maar net hoe een paard zich toont. Of een combinatie mooi is, ligt ook vaak aan je eigen lichaamsbouw. Mensen met een hele lange rug steken meer boven een kleiner paard uit dan iemand met in verhouding langere benen en een kortere rug. Ook al zijn ze even lang als ze op de grond staan. Omdat fjorden lekker rond zijn, steek je er niet snel met je benen onderuit.
@Kristel; hele kleine sportgefokte fjordjes ken ik eigenlijk niet.
Zero is 1.44 maar toont ook groter omdat hij zijn hals opricht. Het is dus maar net hoe een paard zich toont. Of een combinatie mooi is, ligt ook vaak aan je eigen lichaamsbouw. Mensen met een hele lange rug steken meer boven een kleiner paard uit dan iemand met in verhouding langere benen en een kortere rug. Ook al zijn ze even lang als ze op de grond staan. Omdat fjorden lekker rond zijn, steek je er niet snel met je benen onderuit.
@Kristel; hele kleine sportgefokte fjordjes ken ik eigenlijk niet.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
- Machteld&Falco
Het probleem met groot fokken, en dat hoor ik al van verschillende smeden en gerenommeerde fokkers, is dat als je opeens veel groter gaat, de bespiering niet volgt. Een groter paard heeft een groter skelet en veronderstelt grotere spieren om dit skelet te ondersteunen. Ga je ineens te groot (wat bij sommige barokke rassen het geval is, daar zijn ze op 20 jaar tijd zo'n 15 cm in stokmaat gestegen), is dat nefast voor pezen, gewrichten en ook de hoeven krijgen het zwaar te verduren. Voorzichtigheid is dus wel de boodschap. Ik weet niet in hoeverre dit voor de fjorden ook geldt natuurlijk. Daar zit ik zelf niet zo in.
Ik ben zelf 1.76m en Falco ligt rond de 1.45. Vind ik persoonlijk prima passen. Groter zou ik hem ook echt niet willen! Mijn vriend is 1.82 en zit er ook nog netjes op. Alleen zijn benen komen wat verder onder zijn buik uit piepen
Heb wel eens op een fjord van nog geen 1.40 gezeten. Voelde me erg belachelijk, maar blijkbaar stond het nog niet verkeerd.
Ik ben zelf 1.76m en Falco ligt rond de 1.45. Vind ik persoonlijk prima passen. Groter zou ik hem ook echt niet willen! Mijn vriend is 1.82 en zit er ook nog netjes op. Alleen zijn benen komen wat verder onder zijn buik uit piepen

Heb wel eens op een fjord van nog geen 1.40 gezeten. Voelde me erg belachelijk, maar blijkbaar stond het nog niet verkeerd.
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!