Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » zo 07 mar 2010, 08:57
Hoi,
Zoals sommige van jullie misschien weten is Imka dampig. Ik heb van Yvette een soort thee samenstelling gekregen maar dacht misschien is er nog meer op de markt echt specifiek voor dampige paardjes?
De winterperiode is Imka echt super doorgekomen

maar nu het langzaam aan toch weer wat beter weer gaat worden zie ik dat ze weer wat meer met haar buik mee gaat ademen. Ik wil proberen of ik haar conditie weer wat omhoog kan krijgen. Maar ik wil ook kijken of ik het kan ondersteunen met een kruidenmengsel ofzoiets.
Voor de echt slechte dagen heb ik ventipulmin en als het echt HEEL slecht is heb ik ook pretnisolon. Maar dit wil ik het liefste niet geven omdat ze ook hoefbevangen is chronishe (schrijf ik het zo goed?).
Imka is verder vrollijk en levendig dus helemaal happy. Werd van de week nog aangezien voor een 2 jarige dus wat dat betreft gaat het super
Wie heeft er tips....
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Rosjo
Bericht
door Rosjo » zo 07 mar 2010, 09:11
Mijn oude pony was ook dampig. Bij ons moeten in de avond de paarden op stal. Mijn dierenarts raadde mij aan om mijn stro in een emmer nat te maken en dan pas in de stal te leggen. Weet niet of je er wat aan hebt, want kan niet lezen of ze binnen of buiten staat.
-
nina1993
Bericht
door nina1993 » zo 07 mar 2010, 09:37
Je kunt eens Breeze-spray van Silverlinde proberen. Is een homeopatisch middel wat je over het hooi of op Imka's boeg vernevelt en speciaal voor dampige paarden.
Ik heb geen idee of het werkt, maar het valt natuurlijk wel te proberen of misschien heeft iemand anders er ervaring mee.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » zo 07 mar 2010, 09:38
Imka staat helemaal aangepast aan haar dampigheid. Ze staat in een open stal op rubber tegels dus niks geen stro zaagsel of wat anders op de bodem. Ook krijgt ze kuilgras dus daar kan ik ook niks meer aan verbeteren.
Volgens de dierenarts staat ze ideaal voor haar luchtwegen. Ze kan altijd buiten staan als ze wil of binnen als ze daar behoefte aan heeft.
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
rowenna
Bericht
door rowenna » zo 07 mar 2010, 09:44
Bij mijn oude stal stond ook een dampig paard. hij kreeg geen hooi, maar kuil en stond zo veel mogelijk buiten en als hij binnen stond had hij zijn bovenluik van de deur altijd los.
Fenegriek wil ook wel helpen krijgen ze wat meer lucht van.
En is natuurlijk dus niet schadelijk.
Het paard van mijn vader heeft op het moment een keel infectie en heeft een spuit gehad en de VA heeft ook gezegt dat fenegriek ook goed helpt, maar dit had toen mijn vader al gegeven.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
-
Viv
Bericht
door Viv » ma 08 mar 2010, 05:56
Je hebt ook puffers voor paarden van ventolin (geen ventipulmin dus), werkt ook super!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
foss
Bericht
door foss » ma 08 mar 2010, 11:01
Persoonlijk denk ik dat je het beste wat vlas op de bodem kan doen dit neemt de urine op en dat scheelt weer in amoniac lucht want daar kunnen ze ook slecht tegen.
Is het niet mogelijk haar helemaal buiten te zetten, ik heb zelf ook een paard met chronische bronchitus en die staat dag en nacht buiten met een warme deken op het liefst heb ik hem ook binnen maar dat gaat echt niet.
De spray die Nina zecht werkt ook goed.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » ma 08 mar 2010, 19:41
foss schreef:Persoonlijk denk ik dat je het beste wat vlas op de bodem kan doen dit neemt de urine op en dat scheelt weer in amoniac lucht want daar kunnen ze ook slecht tegen.
Is het niet mogelijk haar helemaal buiten te zetten, ik heb zelf ook een paard met chronische bronchitus en die staat dag en nacht buiten met een warme deken op het liefst heb ik hem ook binnen maar dat gaat echt niet.
De spray die Nina zecht werkt ook goed.
Imka staat dag en nacht buiten, met de gelegenheid dat ze kan schuilen. En daar liggen ook rubber matten in de stal omdat ze dan toch zacht kunnen liggen. Dus last van amoniak dampen zal ze niet hebben aangezien zij echt heel weinig binnen staat
Die spray ga ik eens opzoeken. En verder aan Viv wat is dat voor spul dan? Ook iets preventief's of is het echt een medicijn?
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Fran
Bericht
door Fran » ma 08 mar 2010, 20:09
Ik vind Imka er niet zien als een 2 jarige, haha! Maar ze ziet er wel goed uit daar nie van.
Krijgt ze op het moment ook hooi of kuil? maak je dat nat van te voren?
Verder ben je denk ik al heel ver op weg, lekker weer haar conditie op bouwen voordat de benauwde zomer periode begint.
-
foss
Bericht
door foss » ma 08 mar 2010, 20:27
O, ik begreep uit je verhaal dat ze echt op stal staat nou dan staat ze daar prima en meer dan dat kan je niet doen.
Die spray is volgens mij te bestellen bij de paardendrogist.
Succes ermee.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » di 09 mar 2010, 08:36
Ik vind Imka er niet zien als een 2 jarige, haha!
Ze ziet er ook niet uit als een twee jarige, maar van de week was Dees met haar aan het rijden geweest en liep er naast aan de hand uit te stappen en toen dacht ons verzorgstertje even dat het Elvis was omdat ze zo gek deed
Verder ziet ze er idd niet uit als een twee jarige al ziet ze er wel goed uit dit jaar

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
nina1993
Bericht
door nina1993 » di 09 mar 2010, 10:15
Die spray kun je ook bestellen in de webshop van Silverlinde zelf.
www.silverlindeshop.nl
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie