pony zweet snel na arbeid

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
filou

pony zweet snel na arbeid

Bericht door filou » do 19 mar 2009, 06:58

Een verzorgstertje bij mij op stal heeft een probleempje met haar pony(een welshje van 12jr.)
Als ze lekker een heerlijke buitenrit heeft gemaakt en dat houdt meestal in
stappen,een draf en op een stuk of 3 lange stukken een lekkere galop
zweet de pony heel erg en vooral nu met een dikke wintervacht.
Echt het lijkt wel of hij in de regen heeft gestaan zo nat is hij.
Een zweetdeken heeft ze helaas niet ,is dit aan aanrader trouwens?
Langer uitstappen doet ze zeer zeker wel maar ja na een half uurtje zou je zeggen dat moet
toch wel voldoende zijn.
Ze gaat meestal samen met mij of met mijn verzorgster en moet zeggen Filou zweet soms ook
wel maar niet zo heel erg als haar pony.
Na afloop zet ze hem nu nog op stal tot eind april daarna gaan ze 24 uur naar buiten.
We zijn bang dat deze pony last krijgt van verzuren of zijn spieren maar zo hard werkt ze
helemaal niet met hem.Hoe kunnen we voorkomen dat hij zo erg zweet.
Afbeelding

Afbeelding
de stal moest ze nog helemaal opstrooien enz hoor normaal ligt er veeeeeeeel meer.
Save a Horse,Ride a Cowboy

Filou x Salento= Kai
FaablovesDirk

Re: pony zweet snel na arbeid

Bericht door FaablovesDirk » do 19 mar 2009, 07:02

HEEII
ThnQ alinda dat je het op FW heb geplaats :D
nu hopen dat we goeie tips krijgen :)
I love DIRK :+:
&& I love Andalusiërs ! :+:

Dirk,
Je bent gewoon het beste en het mooiste dat me ooit is over komen.
Niemand kan ons meer scheiden!
Wij zijn vooraltijd!
Jij mijn verzorgpony ik jou verzorgster :D
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 19 mar 2009, 07:42

Wanneer je 2 zweetdekens over elkaar oplegt absobeert de buistenste al het zweet en blijft de binnenste deken droog waardoor er dus geen directe kou op de spieren komt of je pony klam wordt.

Zweetdekentjes zijn al voor heel kleine prijsjes te koop.. Wanneer het trouwens niet al te koud en nat aan de grond is kun je de pony ook even lekker in het losse zand laten rollen, dat absorbeert ook goed.
Viv

Bericht door Viv » do 19 mar 2009, 09:00

Zou zowizo een zweetdeken aanschaffen (hoort bij je basisuitrusting vind ik) en die hoeven helemaal niet veel te kosten.

Verder vind ik het gezien zn vacht niet raar dattie zo bezweet is, en het ene paard zweet meer dan de ander.
Een half uur uitstappen werkt niet voor het zweet maar wel voor het op adem komen en afvoeren van afvalstoffen in de spieren. Dus dat is wel goed alleen het doel waarvoor even bijstellen.

Als hij zo terugkomt op stal even lekker afsponzen (mag met koud water) en dan zweetdeken erop, dan plakken de haren niet zo als het droogt en verdampt het zweet sneller.

Succes!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » do 19 mar 2009, 10:16

Fjordy is altijd zeik nat, :j Al na 15 minuutjes draven en wat galoperen is hij helemaal grijs :P.

Terwijl hij echt super conditie heeft, moet wel met al die crossen.
Mij is altijd gezegt, wees maar blij dat hij zweet !! ;)

Wel goed verzorgen na het rijden.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
FaablovesDirk

Bericht door FaablovesDirk » do 19 mar 2009, 14:29

Wow echt super reactie's Daar kunnen we zeker wel wat mee! :D
I love DIRK :+:
&& I love Andalusiërs ! :+:

Dirk,
Je bent gewoon het beste en het mooiste dat me ooit is over komen.
Niemand kan ons meer scheiden!
Wij zijn vooraltijd!
Jij mijn verzorgpony ik jou verzorgster :D
Esther

Bericht door Esther » do 19 mar 2009, 21:21

Ik zou zeker een zweetdeken aanschaffen, die zijn helemaal niet zo duur..
Tea zweet ook peentjes na de menles. Het liefst laat ik haar rollen na de arbeid, vindt ze zelf ook heerlijk, maar dat kan niet na de menles.. Ik doe haar nu dan een zweetdeken op, dan moet ze nog een dik half uur op de trailer en als ze thuis is doe ik vaak de zweetdeken alweer af, dan is hij ook wel nat hoor..
Maar dat gaat prima..
Zweetdeken dus niet de hele nacht ofzo oplaten!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jankeke

Bericht door Jankeke » vr 20 mar 2009, 09:05

Vlin was van de winter ook steeds nat. Dan deed ik hem een uurtje een zweet deken op. Na dat uur was hij welliswaar nog niet droog maar het ergste was er al wel vanaf. Hij bleef da nog wel een tijdje binnen of de hele nacht. Als het heel erg was deed ik hem ook nog een wollen deken om zijn hals, die ik dan vastmaakte met touwtjes. (kan voor Vlin geen zweetdeken MET hals vinden die hem past). Ik bleef dan wel een uur extra in de buurt van de stal omdat die manier van bevestigen nou niet optimaal was en ik af en toe kon controleren.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 20 mar 2009, 11:49

Jankeke ik weet niet of je handig bent, maar je zou ook zelf een halsdeken kunnen maken (zo'n soort model als bv de eczeem halsdeken van Ivanhoe)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Jankeke

Bericht door Jankeke » vr 20 mar 2009, 16:10

DeeDee: ik ben AB-SO-LUUT niet handig maar ik heb even gegoogeld naar die halsdekens en het ziet er niet moeilijk uit. Ik ga wel even rond kijken naar iemand die wel handig is want dit is natuurlijk ook een mogelijkheid. Weet jij trouwens of die hals aan de voorkant gewoon dicht is of is dat dacht gemaakt met klittenband of gespen. Ik neem aan dat het achter de oren met elastiek is. Hebben we trouwens voor Vlin ook al geprobeerd. Het arme dier stond maar braaf te zijn terwijl wij uit alle macht die elastieken opening over zijn hoofd en oren probeerden te wurmen. Toen die eindelijk zat werd hij bijna gewurgd. Maar i.p.v. elastiek kunnen wij ook een lint of een band met gesp gebruiken. Heb jij ook een idee welke fleece ik daarvoor het best kan gebruiken of is die wollen deken ook goed genoeg. Ik houd het in ieder geval in gedachten. Heel erg bedankt voor de tip.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Esther

Bericht door Esther » vr 20 mar 2009, 16:19

Tea staat wel de nacht op stal na de menles!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » vr 27 mar 2009, 23:50

Kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl klik op zoeken en voer als trefwoord: deken in.. dan vind je veel info over het paardenlichaam en zweten.

Daar lees je de dat de werking van een zweetdeken precies hetzelfde is als wat de paardenvacht zelf doet.
Als jij je paard goed uitstapt en hij goed afgekoeld is kan je je paard gerust nat buitenzetten. De huid is dan alweer op temperatuur en de haren op de huid zijn droog. Alleen de toplaag is dan nog nat, maar daar heeft je paard geen last van en wordt het ook niet ziek van.
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Gerritje

Bericht door Gerritje » za 28 mar 2009, 06:16

auwww natuurlijk werkt de paardenvacht zelf ook goed alleen IN de natuur belast een paard zich echt niet zo als wij dat doen. Dus neem de info van paardnatuurlijk tot je, maar neem a.u.b. niet alles aan als toepasbaar op jouw paard.
Mijn arab krijgt elk jaar een dikkere wintervacht door het lekker buiten staan. als hij gereden heeft is hij ook zeiknat. als ik die na uitstappen zo in de winderige polder in zijn paddock zet krijg ik echt problemen hoor. Ondanks dat een site zoals hierboven wat anders zou suggereren.

Met Uck, mijn fjord, heb ik altijd veel minder problemen gehad. maar wat ik in de winter deed als ik veel ging rijden is zijn hals voor de helft scheren. zweten = gevolg van warmte regulatie.

ik zou zelf gewoon een zweetdeken kopen hoor. wel opletten met als de deken heel nat wordt, hem vervangen danwel afhalen.
---
Plaats reactie