Hoe reageren op agressieve hond?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Marloes

Hoe reageren op agressieve hond?

Bericht door Marloes » vr 26 dec 2008, 12:51

Hier in de buurt wonen mensen met een Rhodesion Ridgeback, een flinke hond dus. De mevrouw in kwestie laat de hond altijd loslopen (waar dat niet mag), maar de hond luistert totaal niet naar haar. Het gevolg is dat deze hond de paarden in de wei opjaagt. Als we hem tegenkomen op buitenrit rent hij altijd grommend en blaffend op de paarden af en probeert ze in de benen te bijten (probeert hij in de wei overigens ook). Mevrouw loopt altijd een eind verderop fanatiek te roepen maar het duurt altijd een hele tijd voordat hondlief ook daadwerkelijk komt. En zlefs als de hond eenmaal bij haar is maakt ze hem niet vast, waardoor hij regelmatig voor de tweede keer op de paarden afvliegt. Overigens heeft de hond in kwestie al een aantal maal andere honden en koeien gegrepen.

Tot nu toe heb ik nog niet de kans gehad om haar te spreken. Ik zou haar graag aan willen geven dat ik het niet prettig vind als de hond in de wei losloopt, in verband met paarden die trappen of de hond die bijt. Het schijnt dat mevrouw denkt dat de hond alleen maar wilt spelen. Verder zou ik willen vragen of ze de hond vast wilt maken als ze ons ziet rijden.

Maar mijn vraag is nu, hoe kan ik tot die tijd het beste reageren als we de hond tegenkomen? Ullwinn en één van zijn weidegenootjes reageren er niet echt op. Maar kan ik dan het beste doorlopen in stap, of het hoofd van Ullwinn naar de hond toe draaien? Overigens reageren twee andere weidegenootjes van Ullwinn een stuk minder rustig (vluchten en/of trappen).

Graag tips. :)
geertje

Bericht door geertje » vr 26 dec 2008, 13:34

ik zou haar er persoonlijk op aan spreken, desnoods gewoon een huisbezoek afleggen,
dit gaat alle perken te buiten, je kan er zelfs melding van maken bij de politie, als ze niet voor rede vatbaar is.

we hebben het zelfde probleem wel eens gehad met de schapen,
eenmaal eentje doodgebeten, en een ander maal drie in het kanaal.
[en krijg ze er maar eens weer uit, ze worden loodzwaar]
we hebben de bewuste eigenaren aansprakelijk gesteld en ze moesten de schade vergoeden. moet je ze natuurlijk wel op heterdaad betrappen.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 26 dec 2008, 14:18

Oh Sylvy gaat er keihard vandoor waarop ik uitgescholden wordt omdat hun honden weglopen, maar ja ik woon in Rotterdam ;) (vorige week gebeurd, maar dat waren ook 8 honden van de ''zeer geliefde meneer'' die langs de rijbak zijn niet luisterende honden uitlaat |() . Dan is het enigste dat ik kan doen *blijven zitten* 8)7.

Rijd ik op Yessi gebeurd er niks! Kan ik zo doordraven of wat die geeft echt helemaal nergens om 8-) en staan ze voor de wagen krijgen die honden die in mijn paarden hun staart hangen een fikse klap met de menzweep.

Eigen consequentie want die twee op hol voor de wagen zie ik niet zitten. Praten heeft in mijn ogen niet veel zin aangezien ik dan altijd degene ben hier die het verkeerd doet! Honden zijn gewoon ergernis nummer 1 voor mij en mijn honden luisteren inderdaad ook gewoon anders hebben ze een probleem!

Dat ze bij jou in de wei komen zou ik nooit en te nimmer accepteren, zet mijn sylvy erbij in jou wei en het is dag hond, die mept echt gericht!

Zou even duidelijk stellen met die mevrouw dat je daar niet van gediend bent!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 26 dec 2008, 15:45

ja idd gelijk persoonlijk regelen, als je ze buiten tegen komt gelijk op mevrouw afgaan en even duidelijk stellen hoe en wat
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 26 dec 2008, 22:28

Ronan reageert er ook niet echt op, maar ik zou toch aangeven dat de kans bestaat dat je paard kan trappen. En dat jij dan degene bent die hebt gewaarschuwd!!
Ik zou ze wel erop aanspreken, zeker dat ze bij jou in de wei komen. Ik zou er toch niet van gediend zijn, dat door haar hond bijv jouw paard gebeten of bijv door de draad gaat.
Tja en anders maar eens een stroomdraadje laag over de grond spannen?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Mir

Bericht door Mir » za 27 dec 2008, 08:24

Zou ook zo snel mogelijk het gesprek aangaan, als ze boos wordt is dat haar probleem en niet het jouwe. Daarbij een melding bij de politie (hoeft geen aangifte te zijn, maar zodat er ergens zwart op wit staat wat er speelt als het fout gaat) en daar evt. melding maken als het weer gebeurt.
Liep hier vaak een oud hondje over de dijk te zwalken, die deed geen vlieg kwaad maar mensen hebben gebeld om hem op te laten halen door de dierenambulance }> (wegens gevaar voor het hondje hoor, ze rijden hier echt als gekken soms, en voor de autobestuurders die van hem schrokken en uitweken). Eigenaar kon hem gaan halen en dokken... was zo over met dat los laten zwerven O:) . Terwijl die eigenaar verder een aardige man was hoor, maarja... er gebeurde toch niks?
Claudje

Bericht door Claudje » za 27 dec 2008, 15:03

Hm, wat vervelend! Ik zou die eigenaresse er wel op aanspreken, straks gebeuren er nog ongelukken!
Voor hetzelfde geldt grijpt die hond straks een kind in plaats van een pony/koe/andere hond... :(

Als het Ullwinn trouwens te veel wordt, dan mept hij wel hoor :o
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Marloes

Bericht door Marloes » za 27 dec 2008, 17:42

Ik wil die vrouw graag aanspreken, maar altijd als ik haar tegenkom zit ik op Ull en loopt zij ergens ver terwijl die hond om ons heen springt. Is niet echt een veilig moment om haar aan te spreken helaas, omdat ze de hond als hij bij ons wegloopt niet weer vastmaakt. Moet dus even een ander moment afwachten, en anders inderdaad toch eens aanbellen daar.
Vera

Bericht door Vera » zo 28 dec 2008, 07:51

mijn paarden reageren ook niet op honden, maar toch zou ik het niet zo fijn vinden als er een vreemde hond los loopt op mijn weiland.
Inderdaad zo snel mogelijk de dame in kwestie proberen te spreken te krijgen en heel vriendelijk uitleggen dat het echt niet de bedoeling is dat de hond los loopt op iemand anders erf. En als ze het echt niet wil snappen, dan toch echt aangifte doen, voordat er een keertje echt iets mis gaat.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Brittlover

Bericht door Brittlover » zo 28 dec 2008, 08:31

kun je bij het weiland niet een lager draadje maken?? zodat ie een beste schok krijgt als die het weiland ingaat.
ik zou anders gewoon naar haar huis gaan. straks word jij er op aan gekeken dat jouw paard haar hond heeft geschopt.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 28 dec 2008, 09:50

zou zeker niet lagerd draadje gaan bevestigen, maw heb jij dan extra kosten omdat n ander zijn hond niet in t gareel kan houden??? ook al springt die hond om jullie heen en loopt zij verder weg, toch erop aflopen, ziet ze gelijk wat je bedoelt, en anders zweepje mee en die blaffer goeie tik op zijn neus verkopen, dat deden wij vroeger bij de duinen vaak
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » zo 28 dec 2008, 16:22

Als de hond dicht genoeg in de buurt is en ik heb een zweep bij me geef ik 'm een flinke klap met de zweep, tenzij Skreia me al voor is geweest met haar achtervoetjes :D
Ik heb het hier al helemaal gehad met sommige mensen/honden. Er lopen hier ook een aantal hondenuitlaatservices rond en zo'n hele roedel achter je aan is niet echt grappig.
Als mensen nog de moeite doen om hun hond te roepen ga ik stappen, zo niet draaf ik gewoon door en zijn ze hun hond maar ff kwijt.
Ik heb zelfs een keer gehad dat een man tegen mij zei dat ik zijn hond maar een flinke klap met de zweep moest geven en dat laat ik mij natuurlijk geen 2x keer zeggen en heb 'm zo even op zijn poezelige neusje gemept (hond was gelijk weg)
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Unique
Contacteer:

Bericht door Unique » ma 29 dec 2008, 10:56

Ik rij altijd standaart met zweep buiten mocht ik een vervelende hond achter me aan krijgen.
Heb het al zo vaak gehad! Eer dat die honden teruggaan duurt meestal toch even als ze echt afgeleid zijn.

Unique(Jars x Halstor)
http://www.fjordunique.nl

Afbeelding
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » ma 29 dec 2008, 14:46

We hebben in met het rijtuig ook al een paar keer te maken gehad met opdringerige honden. Ondanks dat ik een grote hondenliefhebber ben kan de opdringerige hond een flinke mep met de rijzweep verwachten. Als de baas hem hierin niet opgevoed heeft dan doe ik het wel even. Ik kies in dit geval voor mijn eigen veiligheid en die van het paard. Ik zou idd de eigenaar in kwestie erop aanspreken, op een vriendelijnke mannier. Ik zou het echt niet pikken als hij de wei inkwam. Desnoods de politie op de hoogte stellen.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Kelly

Bericht door Kelly » ma 29 dec 2008, 15:07

Ik keer buiten altijd het hoofd van mijn paard er naartoe :j
Honden zijn dom en denken dat het gevaar aan de voorkant zit.
In Taco's geval is dat ook zo want die parkeert gerust zijn voorbenen op de hond O:)

Maar idd de eigenaar wel hierop aanspreken en ook uitleggen dat het die hond zijn dood kan worden als hij een trap krijgt.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Marloes

Bericht door Marloes » ma 29 dec 2008, 17:27

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik ga in ieder geval zo snel mogelijk die mevrouw aanspreken, helaas nog geen kans toe gehad.
De tip van de zweep en het hoofd van je paard er naartoe draaien onthoud ik ook! :)
Marloes

Bericht door Marloes » vr 02 jan 2009, 12:52

Inmiddels heeft de eigenaresse van de paarden die bij Ull staan mevrouw aangesproken. Ze zou er proberen rekening mee te houden, maar ze heeft wel een heel andere denkwijze als wij (zij kan er toch niets aan doen als die hond niet luistert en daardoor een trap krijgt? :o?). Even afwachten dus hoe het gaat.
Plaats reactie