Prettig bit?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Daphne

Prettig bit?

Bericht door Daphne » ma 05 mei 2008, 08:07

Lang verhaal:

Zoals ik misschien al wel eens verteld heb hier is Yanneke best wel een drammer. Ze neemt het bit nooit helemaal lekker aan, is onrustig in haar nagevelijkheid en kan soms een hele bakrit alleen maar hangen in mijn handen. Ze loopt ook compleet door mijn handen heen. Ik heb vaak het gevoel dat ik alleen maar met mijn handen bezig ben. Ik heb sinds een tijdje wel les en dat geeft wel iets van verbetering, in de zin van gehoorzamen. Ze blijft wel zwaar in mijn handen.

Eerst reed ik haar op een dubbelgebroken bit. Omdat ik voor mijn gevoel maar aan het vechten bleef heb ik een enkel gebroken bit aan mijn hoofdstel gedaan. De eerste keer had ik het idee dat ze daar ietsie fijner op liep, tot het de volgende keren rijden weer precies zo`n gevecht was als daarvoor.

Nu was het gister geweldig weer dus ik wilde `s avonds nog even het bos in. Overdag scheen het erg druk te zijn geweest daar (mensen die lekker in het hoge gras van de ruiterpaden gingen liggen... :( ) dus ik wilde graag een noodrem, mocht het nodig zijn. Normaal ben ik echt de laatste die allerlei `gekke` bitten gebruikt omdat ik er van overtuigd ben (/was...) dat ieder paard op een normaal bit te rijden moet zijn. Maarrr tussenstukje van de slof was kwijt dus toen maar de menstang gepakt. Eerst even een proefrondje in de bak gereden en... geen gedribbel, geen onrustig hoofd, gewoon lekker stappen en lekker draven. Toen ik naar buiten ging precies hetzelfde: ik haar bijna niet hoeven te corrigeren, haar gangen waren superconstant (terwijl ze anders vaak haar heil zoekt in dribbelen en onrust) en bovenal: GEEN GEVECHT! Als ik de teugels aannam liep ze netjes en constant nagevelijk zonder dat ik eraan moest `sjorren`. Ze was gewoon al met al superrrbraaf, dat had ik al heel lang niet meer meegemaakt!

Maargoed, nu dus mijn twijfel: zou Yannes last hebben van haar andere twee bitten? Hoe kom ik daarachter en wat kan ik doen om een bit te vinden dat wel prettig is voor haar? Ik ben namelijk niet van plan om met mijn menbit te blijven rijden :D Maar het verschil was zo gigantisch, dat ik wel heel sterk het gevoel heb gekregen dat ze echt last heeft van haar andere twee bitten. Ik voel me eigenlijk al schuldig... Help!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 05 mei 2008, 08:14

ik vraag me meer af óf ze wel zo lekker nageeflijk liep?!?!
een stang is natuurlijk veel scherper en dat voelt een paard ook....
kroop ze er niet gewoon wat achter om haar mond te ontzien?!?!
dit heb ik namelijk ook al vaker gezien.....

want als een paard natuurlijk makkelijk kan ontspannen en nageven, moet het niet uitmaken vind ik wat er in de mond hangt, want je rijd geen ontspanning in het lijf met je handen..... ik zou daar dus ook met rijden niet meer zo mee bezig zijn.....

ik zou dan meer lengte geven en gewoon veel overgangen, figuren, schakelen, etc gaan rijden.....

het is mij vrij duidelijk geworden dat ontspanning er absoluut niet in gereden wordt met je handen ;)

ik kan natuurlijk vanaf mijn pc niets zien en voelen, maar dit is mijn gedachtegang op dit moment...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » ma 05 mei 2008, 08:27

Een paard kan voor de kar toch ook nageeflijk lopen met een menbit in, waarom niet onder het zadel..

Als je denkt dat ze last heeft van het bit kun je misschien een hackamore proberen o.i.d. Dan heb je niets in de mond..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne

Bericht door Daphne » ma 05 mei 2008, 08:29

@ Cindy: Ik snap dat je dat denkt, want dat zou ik waarschijnlijk ook denken! Maar ik heb in het bos gereden, dus dan ga ik niet constant lopen dressuren, bos rijden doen wij voor de lol :D

Maar ik heb sterk het gevoel dat ze echt niet prettig loopt op het bit. Ze zoekt ook zelf mijn hand op, het is niet dat ik er zelf aan ga lopen trekken. Maar op een gegeven moment wordt het trekken hangen en dan probeert ze gewoon de teugels uit mijn handen te trekken. Als ik haar dan aandrijf wordt het wel minder, maar we komen altijd terug op dat punt. Er zal ook best een deel ongehoorzaamheid bij zijn hoor, absoluut, Yannes is best een stoute poonie af en toe }-) maar ze loopt er gewoon absoluut niet fijn mee. Korte stapjes ed.

Wat ik in mijn eerste post ook al zei: als er iemand van mening is dat ieder paard op een normaal bit normaal moet kunnen lopen dan ben ik het wel! Maar dan moet dat bit wel prettig in de mond liggen en geen pijn doen oid. Dus mijn vraag is meer, hoe kom ik er achter dat mijn bit wel prettig ligt in Yannes haar mond? Dus niet zo zeer dat ik haar met een stang wil gaan rijden.

@ Esther: ik wil liever niet bitloos gaan rijden. Ik hoef echt geen hoogstaande dressuur te gaan doen, maar ik vind het wel leuk om `normaal` een rondje in de bak te kunnen rijden. En evt een keer fjordcup/ABOP-poging-2 te kunnen doen. Dat zal toch op een bit gereden moeten worden denk ik. Ben dus meer op zoek naar een lange termijn oplossing.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 05 mei 2008, 08:57

@ esther ja zo bedoel ik het ook niet, een menpaard kan in principe toch ook op een gewoon bit nageeflijk lopen?!?!
snap je wat ik bedoel?!
een menbit/stang is veel scherper dus het kon zo zijn dat yannes dat voelt en dan vanzelf wat 'weg kruipt'

@ daphne ja voorlopig is dressuur volgens mij de enige discipline waarbij je nog niet bitloos mag starten!

en ik bedoelde ook niet dat je in het bos aan de teugels zit te sjorrenhoor :D maar meer zo van 'ze voelt dan misschien toch dat hij scherper is waardoor ze die houding aanneemt'

dat 'uit je handen trekken' heeft uniek ook een paar keer gedaan in mijn lessen volgens AdB systeem....
in het begin snapte uniek niet dat ze 'lengte mocht vragen' en dook ze dus soms naar beneden....
nu begint ze te snappen dat ze zachtjes maar vragen om lengte en als ik dat haar geef, neemt ze die ook! maar dan komt het wel voort uit ontspanning! als ik ze dan vervolgens op wil pakken wil ze het nog wel eens proberen om ze weer terug te trekken, dan is de ontspanning ook al weer over en beginnen we weer opnieuw met de contra-stelling en gewoon stelling vragen tot ze weer 'zachtjes vraagt'

misschien zou je eens zo'n les kunnen proberen? ik vind het erg verhelderend! en ik zie uniek ook bij eva goed vooruit gaan op deze manier! ik heb nooit geen last meer van mijn schouders/nek nat het rijden wat ik in het verleden wel had!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
fjordido

Bericht door fjordido » ma 05 mei 2008, 08:59

missch heeft jouw fjord een dikkere tong of een ietwat hangend rooster of i.d.
hierdoor heeft je paardje dan wat minder ruimte in de mond.
een menbit is vaak wat dunner dan een trens, waardoor een paard met minder ruimte in de mond dit makkelijker aannneemt. veel mensen denken dat een dik bit "zachter" is, maar veel paarden zijn meer gebaat bij een wat dunner bit en iemand die met zachte hand rijdt.
ikzelf heb veel goede ervaringen met een dunne enkelgebroken trens met D ringen. maar dan moet je dus wel met een rustige hand rijden.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 05 mei 2008, 09:26

Ik denk dat als je persee over wilt op een ander bit je gewoon verschillende bitten moet gaan proberen. Dan niet 1 dagje ermee rijden, maar gewoon bv 2 weken per bit uittrekken. Zijn altijd wel mensen in de omgeving die iets anders hebben dan jij en het even uit willen lenen. Zorg wel dat het goed past!

Orion van mij loopt absoluut niet op een dubbel gebroken bit, tenzij het de sprenger KK is van 18 mm. De 16 en de 21 mm variant doet die niks op. Gewone dubbelgebroken bitten accepteert die al helemaal niet en gaat die op trekken en in houdingen lopen.

Ook het lichtste Myler bit ligt bij hem heel erg prettig en schijnt op meer paarden zo'n uitwerking te hebben.

Een dikker bit hoeft trouwens geen zachter bit te zijn. Bij sommige paarden is de mond zo vol door een dik bit dat het ontzetten vervelend en scherp in kan werken.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Mir

Bericht door Mir » ma 05 mei 2008, 09:43

Absoluut niet vervelend bedoeld, maar kan het ook zijn dat het aan je handen/armen ligt? Ik heb snel spanning onbewust in mijn schouders en dat merk je aan het paard. Hebben andere mensen ook de ervaring die jij hebt? Bij hangen op het bit heb je 2 partijen nodig, 1 die gaat hangen en 1 die de boel laat hangen. Meestal komt het hangen in je handen toch door een niet actief genoege achterhand, de voorwaarde voor goed nageeflijk rijden. Yannke is natuurlijk nog aan het leren meer gewicht op de achterhand te nemen en dat gaat met stapjes. Ik merk ook vaak dat als ik onrust van voren heb, ik de achterhand niet genoeg actief heb. Zodra ik dan meer been geef gaat het van voren makkelijker
Heb je wel eens een tandarts erbij gehad? Misschien heeft Yanneke ergens last van dat ze zo reageert (hoeft niks ernstigs te zijn) en misschien kan zo iemand een deskundig advies geven over de vorm van de mond en een goed bit erbij.
Succes ermee!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 05 mei 2008, 10:18

Sas loopt ook veel prettiger op een stang (anton juist weer niet). Heb het idee dat Sas icm mijn handen natuurlijk, moeite heeft met dat scharnierpunt van het bit..het wordt wel beter naar mate van wennen, maar als ik er nu een stang in hang is ze meteen rustiger. Een stangetje neemt ze ook gelijk prettiger aan.

Hangen op de hand is mij geleerd als 'het vijfde been'...evenwicht zoeken op jou handen.
Geluk is de vrucht van intens werk
yvette

Bericht door yvette » ma 05 mei 2008, 10:19

De keuze van je bit hangt heel erg af van de mond van je paard. Als die namelijk weinig ruimte in de mond heeft, kan een dik bit alleen maar vervelend zijn.
Soms kan een ongebroken bit juist zachter inwerken, omdat het stiller ligt. Een menbit (het woord zegt het al) is niet geschikt om mee te rijden, maar misschien dat je kan experimenteren met een ander soort ongebroken bit, omdat dat beter ligt bij jouw fjord.
Los daarvan staat natuurlijk het hele rijkunstige verhaal, en de tandenkwestie die door meerdere mensen al zijn aangestipt, maar daarvoor ken ik de situatie niet goed genoeg.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 05 mei 2008, 10:20

Heel herkenbaar dit, Fjordy heeft dit ook :j Vooral dat blijven Drammen ! VRESELIJK.

Ik ben van een dubbel, naar enkel en nu dan naar Pessoa bit gegaan. Is echt stukken beter, ik kan nu gewoon moment rijden met lange teugel ipv altijd maar druk te hebben ! Handen lagen echt open :j.

Zoals je zegt, geen gevecht meer.
Dus ik blijf lekker met dit bit rijden.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
yvette

Bericht door yvette » ma 05 mei 2008, 10:23

@ Amber: rij je al lang nu met dat Pessoa bit?
ik bedoel eigenlijk: heb je niet het gevoel dat je straks nog meer nodig hebt om hem te kunnen sturen?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 05 mei 2008, 10:25

yvette schreef:@ Amber: rij je al lang nu met dat Pessoa bit?
ik bedoel eigenlijk: heb je niet het gevoel dat je straks nog meer nodig hebt om hem te kunnen sturen?
Daar was ik heel bang voor, dat je weer wat sterkers nodig hebt na een tijd.
Ik rijd er nu alweer zeker een jaar mee, en ik heb nog steeds het zelfde effect. In de bak, en dus ook met springwedstrijd, is hij juist fijner geworden en daar ga ik ook nu een ringetje hoger. :j Met buiten rijden blijf ik echter gewoon op de onderste, heb het geprobeerd, maar hij merkt het gewoon echt. En gaat gelijk drammen !
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Daphne

Bericht door Daphne » ma 05 mei 2008, 10:54

Mir schreef:Absoluut niet vervelend bedoeld, maar kan het ook zijn dat het aan je handen/armen ligt? Ik heb snel spanning onbewust in mijn schouders en dat merk je aan het paard. Hebben andere mensen ook de ervaring die jij hebt? Bij hangen op het bit heb je 2 partijen nodig, 1 die gaat hangen en 1 die de boel laat hangen. Meestal komt het hangen in je handen toch door een niet actief genoege achterhand, de voorwaarde voor goed nageeflijk rijden. Yannke is natuurlijk nog aan het leren meer gewicht op de achterhand te nemen en dat gaat met stapjes. Ik merk ook vaak dat als ik onrust van voren heb, ik de achterhand niet genoeg actief heb. Zodra ik dan meer been geef gaat het van voren makkelijker
Heb je wel eens een tandarts erbij gehad? Misschien heeft Yanneke ergens last van dat ze zo reageert (hoeft niks ernstigs te zijn) en misschien kan zo iemand een deskundig advies geven over de vorm van de mond en een goed bit erbij.
Succes ermee!
Ik vat het helemaal niet vervelend op! Je hebt gelijk dat ik natuurlijk ook mijn aandeel in het probleem heb, ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Maar ik heb dus juist het idee dat mijn spanning pas ontstaat wanneer Yanneke gaat drammen. Van mijn instructrice heb ik al een aantal tips gekregen om zelf ontspannen te zitten en die pas ik ook heel bewust toe. Loslaten, ontspannen blijven zitten, een keer diep uitademen en vooral niet terugtrekken (wat ik op de automatische piloot toch gauw doe). Maar buiten dit alles om, wanneer ik haar ook maar iets wil corrigeren, lijkt ze enigzins in paniek te raken (pijn?) en daarvoor weg te willen rennen. Waardoor ik dus weer meer moet terugzitten, opvangen, druk op de teugels...waarna Yannes weer weg wil. Ik heb dus sterk het idee dat het bit absoluut niet prettig ligt waardoor ze druk op de teugels associeert met pijn en `wegrennen`. Maar je hebt absoluut gelijk hoor Mir, dit probleem is een combinatie van factoren!

@Amber, fijn dat het pessoa bit bij Fjordy zo fijn werkt. Echt een verademing om rustig te kunnen rijden ofniet? Ik had gister in elk geval echt een halleluja-moment!

De tandarts is ongeveer vijf maanden geleden geweest. Binnenkort moet Yanneke nog een keer geent worden dus dan zal ik ook vragen of hij haar mond nog eens na wilt kijken.

Ik ben ook nog eens gaan googlen en kwam toen ook op een site over de Myler-bitten. Zij schrijven dat een bit eigenlijk ook als maatwerk gezien moet worden: niet ieder bit past in elke paardenmond. Heel logisch ook eigenlijk, want je zoekt je zadel en je hoofdstel en je eigen kleding en laarzen er ook op uit dat ze zo goed mogelijk passen. Waarom dat bij bitten eigenlijk nog niet zo is doorgedrongen snap ik eigenlijk niks van bij mezelf. Maargoed, ik ga me hier eens verder in verdiepen!

In elk geval bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » ma 05 mei 2008, 11:20

Dubbelgebroken trenzen schijnen niet zo zacht te zijn als altijd gedacht werd en enkelgebroken trenzen hebben een behoorlijke 'knijp'werking, daarnaast kan het scharnier in haar gehemelte prikken en dat is natuurlijk vervelend. Dus wellicht is een ongebroken trens iets voor jouw paard, een gewone of een K&K Correctiebit, veel paarden doen het daar heel goed op!

Trouwens, helemaal niet gek dat ze zo lekker ging op het menbit, je hebt dan natuurlijk wel te maken met hefboomwerking. Wat jij aan kracht zet komt tig keer versterkt aan in haar mond. Als jij fluistert met je hand, kan dat een schreeuw zijn in haar mond om het zo te zeggen.
Nu wil ik uiteraard niet beweren dat je haar pijn hebt gedaan! Maar je paard zal meteen het verschil gemerkt hebben en dus heel 'stil' worden in haar houding. Ze hoeft zelf maar wat tegendruk op jouw hand te geven en dat voelt ze dan een heel stuk heftiger (en op een andere manier/andere plaats) dan met een trens.
Veel paarden kiezen dus snel eieren voor hun geld met een hefboom-bit in ;)

Ohja, als je bitloos wil proberen, hoef je heus niet meteen helemaal om te schakelen hoor. Afwisselen is prima en af en toe een tijdje bitloos rijden kan je veel helpen als je daarna toch weer met een bit aan de slag gaat! Dus wie weet is dat toch ook nog niet zo'n gek idee.

Succes er mee :)
Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 05 mei 2008, 11:29

De hefboomwerking geeft toch juist druk achter de oren? Dat heeft toch weinig met scherpte in de mond te maken?

Je zal inderdaad moeten testen. Ros van mij loopt niet lekker op een enkelgebroken bit, de dubbel gebroken africhtingstrens pakt hij wel lekker aan. Het zal toch per paard verschillen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Daphne

Bericht door Daphne » ma 05 mei 2008, 11:42

@ Klijntje: klopt helemaal hoor wat je zegt! Ik heb juist het idee dat ze het erg prettig vond, ze was superhappy en haar gangen waren beduidend ruimer . Toch wel een teken dat ze lekker ontspannen was volgens mij :) En voor mij is het alleen maar prettig als ze zichzelf corrigeert ;)
Marijke&Rosco schreef:De hefboomwerking geeft toch juist druk achter de oren? Dat heeft toch weinig met scherpte in de mond te maken?
Volgens mij geeft het druk achter de oren maar daarnaast ook extra druk op de tong. De druk achter de oren ontstaat namelijk doordat je de hefboom dmv je teugel naar je toe trekt, daarmee druk je het bit (verder) in de tong en doordat het bit `lager` is, drukt het hoofdstel achter de oren.

Ik denk dat ik gewoon maar eens bij een ruitersportzaak moet gaan kijken wat zij daar allemaal te vertellen hebben. Die Myler bitten vind ik trouwens ook steeds interessanter worden, als ik de theorie daarachter lees denk ik ja, helemaal mee eens!

Wie rijden hier ook al weer met een Myler bit? Claudje van Ullwin toch? En *naam-kwijt* van Wikke?
Claudje

Bericht door Claudje » ma 05 mei 2008, 11:59

Ik reed met een nep-myler, een Billy Allen. Maar ik rijd nu met een bitje waar Ullwinn nog beter op loopt :j
Ik heb een vragenlijst ingevuld bij 1 van onze distributeurs (van Equimatch.nl) Daar kwam uit dat Ullwinn
een hele dikke tong heeft en een laag gehemelte waardoor hij heel weinig ruimte in zijn mond heeft voor
een bit. Ik rijd nu met een heel dun ongebroken trensje met een klein tongboogje.

Afbeelding
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 05 mei 2008, 12:05

Ik heb dit ook met Ronan. Alleen is Ronan gewoon door verschillende manieren van rijden ontzettend sterk geworden. Ook ik heb verschillende bitjes geprobeerd, maar bij mijn menstang loopt hij nog het lekkerste. Hij wordt dan ook niet korter of wat dan ook.
Ik heb dubbelgebroken, enkelgebroken trens geprobeerd, soort pessoa, maar ik heb het idee dat zodra hij een knik in het bit voelt, zijn nek erop zet, hoofd omhoog en ontzettend gaat drammen. Ik was alleen maar bezig met bijhouden en dus handen.
Ik heb ook een ongebroken trens geprobeerd, maar ook daar liep hij door. Ik probeer wel heel zacht in mijn handen te blijven en ik moet zeggen dat dat meestal prima gaat. Ik heb juist het idee gekregen dat ROnan meer plezier heeft gekregen hierdoor.
Ik ben wel aan het kijken of ik een ander soort bit kan krijgen ipv de menstang, maar de ruiterzaken begrijpen me niet zo goed denk ik.
DUs ik ga ook maar eens naar dat Myler bit en zo googlen.
Ik houd dit topic dus even in de gaten.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Daphne

Bericht door Daphne » ma 05 mei 2008, 12:53

Claudje schreef:Ik reed met een nep-myler, een Billy Allen. Maar ik rijd nu met een bitje waar Ullwinn nog beter op loopt :j
Ik heb een vragenlijst ingevuld bij 1 van onze distributeurs (van Equimatch.nl) Daar kwam uit dat Ullwinn
een hele dikke tong heeft en een laag gehemelte waardoor hij heel weinig ruimte in zijn mond heeft voor
een bit. Ik rijd nu met een heel dun ongebroken trensje met een klein tongboogje.
Kan ik die test ook doen toevallig? Lijkt me erg handig en verhelderend!
Plaats reactie