Doen of niet? (Bjorn)
Doen of niet? (Bjorn)
Vandaag heb ik voorstel gekregen. Bennie vroeg me vandaag of ik er ook iets voor voelde om Bjorn van de zomer met nog een aantal (3/4) hengsten/ ruinen van 2 jaar op de wei te zetten. Waaronder 2 belzen, een haf en hij wou nog een paar mensen vragen. Ze zouden dan met z'n allen op 1,5 ha komen.
Ik weet het niet, aan de ene kant vind ik het super voor Bjorn om lekker te ravotten met leeftijdsgenoten. En aan de andere kant.........Tja, heb ik er een heel vreemd gevoel over. Als het een jaarling was geweest, had ik het wel geweten, dan was hij gegaan.
Wat zouden jullie doen?
Ik weet het niet, aan de ene kant vind ik het super voor Bjorn om lekker te ravotten met leeftijdsgenoten. En aan de andere kant.........Tja, heb ik er een heel vreemd gevoel over. Als het een jaarling was geweest, had ik het wel geweten, dan was hij gegaan.
Wat zouden jullie doen?
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Doen! Dat is het eerste dat in me opkomt! Bjorn is nog hengst he? Denk dat hij het harstikke goed kan gebruiken om als hengst lekker
met leeftijdsgenoten te spelen, veel hengst worden lichtelijk asociaal omdat ze alleen gehouden worden.
met leeftijdsgenoten te spelen, veel hengst worden lichtelijk asociaal omdat ze alleen gehouden worden.

Ereplaatsje voor

Ik ben ook helemaal voor.
Hij kan nog lang genoeg alleen staan en geef hem lekker tijd om hem te laten ravotten met vriendjes, hij kan je niet dankbaarder zijn!!
Ook voorkom je dat hij echt vervelend wordt, dat krijgen ze toch op een bepaalde leeftijd..
Hij kan nog lang genoeg alleen staan en geef hem lekker tijd om hem te laten ravotten met vriendjes, hij kan je niet dankbaarder zijn!!
Ook voorkom je dat hij echt vervelend wordt, dat krijgen ze toch op een bepaalde leeftijd..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik zou er ook niet over na hoeven denken en het lekker doen. Is toch heerlijk voor hem? En, zoals iemand voor mij ook al heeft gezegd, hij kan nog lang genoeg in zijn uppie staan. Ik zou het echt als een goede kans zien.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Re: Doen of niet? (Bjorn)
Dat is dus meer dan 4 en dan vind ik, zeker voor dat jonge grut, 1,5 hectare niet veel. Ik snap je twijffels hoor. Mijn motto bij twijffel niet doen, je hebt die twijffels niet voor niks.Nousje loves Bjorn schreef:Vandaag heb ik voorstel gekregen. Bennie vroeg me vandaag of ik er ook iets voor voelde om Bjorn van de zomer met nog een aantal (3/4) hengsten/ ruinen van 2 jaar op de wei te zetten. Waaronder 2 belzen, een haf en hij wou nog een paar mensen vragen. Ze zouden dan met z'n allen op 1,5 ha komen.
Wat zouden jullie doen?
dat is wel weer waar. Had ik het toevallig met claudia nog over.yvette schreef:Een hengst van 2 gaat misschien ook wel erg knokken met de andere hengsten. Als ze nou samen opgegroeid waren was het wat anders. Ik zou het risico niet nemen. 1.5 hectare is ook niet heel groot om elkaar voldoende te kunnen ontlopen.
had ik even vergeten dat hij dan bij andere hengsten ingaat

Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Lijkt met beetje afhankelijk van het aantal en soort paarden. Ik heb zelf met jonge fjordenhengsten en trekpaard hengsten wel goede ervaringen, maar als er een erg bazige tussen zit or er is niet genoeg gras dan kan het minder positief uitpakken. Ik zou het zelf wel proberen mits je hem er weer uit kunt halen als het niet blijkt te gaan.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Re: Doen of niet? (Bjorn)
Muv de onderste 2 puntjes, dan zou ik het zeker doen...
Zeker als ze daar een goede tijd op moeten lopen.
Al kan het wel hoor, maar het is wel a bit croudy.
Ik zou het alleen wel minder vinden dat die Belzen erbij zitten.
Want wij hebben hier ook een bels op stal gehad, de goedheid zelve hoor, maar als die ging spelen
Dat vind ik ook een hectare is 100*100mViv schreef:Dat is dus meer dan 4 en dan vind ik, zeker voor dat jonge grut, 1,5 hectare niet veel. Ik snap je twijffels hoor. Mijn motto bij twijffel niet doen, je hebt die twijffels niet voor niks.

Zeker als ze daar een goede tijd op moeten lopen.
Al kan het wel hoor, maar het is wel a bit croudy.
Ik zou het alleen wel minder vinden dat die Belzen erbij zitten.
Want wij hebben hier ook een bels op stal gehad, de goedheid zelve hoor, maar als die ging spelen

Ik zou er ook heel voorzichtig mee zijnyvette schreef:Een hengst van 2 gaat misschien ook wel erg knokken met de andere hengsten. Als ze nou samen opgegroeid waren was het wat anders. Ik zou het risico niet nemen. 1.5 hectare is ook niet heel groot om elkaar voldoende te kunnen ontlopen.

Yakay stond als jaarling ook tussen de andere hengsten op de wei.
Ze hebben er toen 1x eentje uitgehaald voor 2 dagen omdat hij naar de kliniek moest maar toen ze dier weer tussen hebben gezet wisten ze niet hoe snel hij er weer uit moest.
Alle hengsten vlogen op hem af.

Tja hier gebeurd het ook geregeld. Momenteel staat ook die Kunar als hengst bij twee ruintjes. Gaat zonder problemen. en Yvar die op de HK niet zonder Zizoran kon 
Meestal komt het echt strijdige wanneer ze eenmaal gedekt hebben en de concurrentie toeslaat.
Maargoed, dan moet je inderdaad wel een mooi oppervlak hebben, waar ze zich ook uit de voeten kunnen maken! (zoals alle paarden, hengsten, merries, ruinen...er kunnen altijd pispaaltjes tussen zitten en agressievelingen die niet met een kunnen)

Meestal komt het echt strijdige wanneer ze eenmaal gedekt hebben en de concurrentie toeslaat.
Maargoed, dan moet je inderdaad wel een mooi oppervlak hebben, waar ze zich ook uit de voeten kunnen maken! (zoals alle paarden, hengsten, merries, ruinen...er kunnen altijd pispaaltjes tussen zitten en agressievelingen die niet met een kunnen)
Geluk is de vrucht van intens werk
als het er niet te veel worden zou ik het zeker doen
een anderhalve hectare voor een vier a vijf dieren is prima te doen
en niets is beter voor een jonge kerel dan lekker ravotten met een stel andere jonge kerels...
en geef anders je zorg aan aan Bennie...dat je de groep niet te groot zou willen hebben ivm de ruimte
een anderhalve hectare voor een vier a vijf dieren is prima te doen
en niets is beter voor een jonge kerel dan lekker ravotten met een stel andere jonge kerels...
en geef anders je zorg aan aan Bennie...dat je de groep niet te groot zou willen hebben ivm de ruimte