buiten of binnen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
maartje87
Contacteer:

buiten of binnen?

Bericht door maartje87 » zo 11 feb 2007, 18:52

Zoals jullie misschien wel gelezen hebben is Yakay waarschijnlijk in zijn stal gevallen en heeft zijn heup gekneusd.
Yakay gaat ook altijd liggen rollen in zijn stal.
Nu heb ik dus een hele discussie met mijn moeder gehad. Zij vind dat ik een andere stal moet gaan zoeken voor Yakay. Nu staat hij in de zomer dag en nacht buiten en in de winter dag en nacht op stal. Hier in de omgeving is ook een pensionstal waar de paarden in de winter wanneer het weer het toelaat overdag enkele uren naar buiten gaan. En voor zover ik weet gaan ze in de zomer alleen 's nachts naar binnen.
Hoe staan jullie paarden 'gestald'?
Mij moeder denkt dat als yakay overdag naar buiten gaat de kans op dit soort 'ongelukken' kleiner word en yakay het buiten ook veel leuker vind.
Nu ben ik het er wel mee eens dat yakay liever buiten staat en ik denk ook wel dat de kans op dit soort ongelukken hierdoor verkleind word. Maar van de andere kant zijn er toch zoveel die in de winter op stal staan.

Ook is het een beetje een probleem dat ik eigenlijk niet weg wil waar ik nu sta omdat we onder elkaar het erg gezellig hebben. Wel ben ik van mening dat Yakay het belangrijkste is. Nog een probleem is dat bij die andere stal je eerst een drukke 80 kilometer weg over moet om in het bos te komen en ik dit eigenlijk wel eng vind.

Wat is jullie mening?

Als ik weg ga is dit waarscheinlijk toch pas na de zomer omdat hij dan zoiezo naar buiten mag.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 11 feb 2007, 19:11

Als ik kon kiezen dan wist ik het wel. Dan zou ik ook zeker willen dat mijn paardje 's winters buiten kwam.

Zelf heb ik de mijne 24/7 op de wei staan.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 11 feb 2007, 19:20

Ik sluit me helemaal bij bovenstaande reactie aan. Geen van mijn paarden wil ik 24/7 op stal hebben staan. Ook de WPN'ers die we gehad hebben kwamen overdag altijd buiten.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
lauraatje

Bericht door lauraatje » zo 11 feb 2007, 19:35

Sandra staat altijd overdag op de wei en 's nachts op stal, zomer of winter. In de winter vaak wel korter i.v.m. het weer, maar ze komt er elke dag een paar uur uit :j
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 11 feb 2007, 19:48

het is natuurlijk altijd het fijnste als een fjord overdag in ieder geval lekker buiten kan lopen.... maar helaas ben ik al menig keer verhuist omdat de afspraken hierover niet na werden gekomen.....
nu staat uniek dus ook 24/7 binnen... (ik rijd wel iedere dag) ze kan wel een paddock in, maar dat is zo'n paddock waarvan je ijzers zich vastzuigen en je paard zijn kroonranden/kootholtes wel kapot loopt :? ik was dus aan het kijken voor een andere stal, maar degene die me aansprak kreeg ik zoveel slecht nieuws over dat ik dacht 'nou hier staat ze dan wel 's winters binnen, maar er wordt op haar gelet, er wordt niet gestolen, iedereen is vrienden (er zijn maar 6 pensionpaarden en 2 eigen paarden) dus ikzelf heb hier de minste problemen.... alleen de bak is slecht en dus het buitenspelen voor 's winters......
uniek is naarmate ze ouder (en drachtig) werd gelukkig wel rustiger op stal geworden (ze draaide altijd heel veel rondjes en is luchtzuiger geworden, maar ze heeft nooit een band om en nooit koliek gehad.... gelukkig.... alleen met haar veulen nu (in haar buik en straks ernaast) heeft ze de band om!!!
wie weet kom ik nog s een mooie stal tegen die ook betaalbaar is!!
succes ermee en ik zou kiezen voor een plek waar je je zelf in ieder geval ook prettig voelt!!!
(soory voor mijn lange l*lverhaal!!!!) :D
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 11 feb 2007, 20:12

Buiten lopen is natuurlijk wel natuurlijker voor een paard. Ik weet ook nog wel een stalletje bij jou in de buurt. Staan ook veel fjorden. Beetje meer richting Gilze en vlak aan het bos via een rustig straatje. Weet alleen niet of ze op dit moment plaats vrij hebben. Misschien kun je eens informeren.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Leentje

Bericht door Leentje » ma 12 feb 2007, 06:37

bij ons stan ze in de zomer van 9:00 tot 22:00 uur buiten,en s'winters om de dag(in groepen)op een soort paddock.
verder zetten ze vaak,op de dag dat ze niet aan de buurt zijn voor de paddock,een greopje nog lekker in de bak,om te spelen.
ik ben er erg tevreden.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
lientje

Bericht door lientje » ma 12 feb 2007, 06:43

tja ik vind de overige dingen op een stal eigenlijk ook wel erg belangrijk. Buitenstaan is voor mij belangrijk maar andere dingen zijn dat ook. Zoals eeng ezellige sfeer, goede verzorgingvan de paarden, zeker weten dat ze goed in de gaten gehouden worden, goede bak etc.

mijn paarden staan nu met zijn 3tjes op een pensionstal, zomers lopen ze daar vaaf vrij vroeg dag en nacht buiten, maar wil ik ze binnen hebben is het ook goed. s'winters inprincipe geen weidegang, alleen deze winter is het weer zo zacht dat ze er eigenlijk nog veel op gelopen hebben,

Flash mijn shet staat wel iedere dag buiten, omdat daar verder niks mee gedaan wordt.

op zich klinkt die andere stal ook leuk, maar ik zou er wel goed over na tdenken. het moet in de anderepunten ook leuk zijn.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » ma 12 feb 2007, 06:55

Shadow staat in de zomer overdag iedere dag buiten, eerst 's avonds naar binnen en daarna dag en nacht buiten. Ze hebben tot eind november zo'n beetje iedere dag buiten gelopen. Nu staan ze binnen, maar je mag ze zelf iedere dag een paar uurtjes op de wei zetten. Zo komt Shadow toch vaak zo'n 2 tot 4 uurtjes per dag buiten.

Verder heb ik ook geen klagen onderling, het is erg gezellig en ik ben met een vriendin de enige pensionner.

Het is een moeilijke keuze, er is voor beide stallen wat te zeggen natuurlijk. Succes met de keuze hoor!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 12 feb 2007, 07:35

Lastig zeg..

Hier staan de paarden overdag áltijd buiten. Of het weer moet TE rot zijn dat de paarden niet naar buiten willen, maar ze moeten toch minstens een uur naar buiten als de stallen gedaan moeten worden. En in principe staan ze overdag de hele dag buiten, met een goeie deken op.

In de winter de paarden 24/7 op stal zou ik niet zo prettig vinden voor mijn beestjes, als je de mogelijkheid hebt tot winterweidegang zou ik ervoor gaan.

(Hoe is je stal daar, ruim genoeg? Of had Yakay gewoon een verkeerde plek gekozen om te gaan liggen?).
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » ma 12 feb 2007, 08:24

Ik ben ook verhuisd van een stal met prima buitenrij mogenlijkheden (klein bosje aan de overkant van de rustige weg en een groot bos op ruim een half uur stapen) naar een stal nagenoeg zonder buitenrij mogenlijkheden (niet helemaal waar, we gaan het dorp in en ik weet zeker dat het ook wel anders kan, kep t alleen nog niet geprobeerd).

Reden: hier kan ze 's winters overdag naar buiten. En buiten dat word er super goed op haar gelet, hoef ik niet bang te zijn dat m'n spullen verdwijnen enz...
alex19

Bericht door alex19 » ma 12 feb 2007, 09:04

Onze fjorden staan altijd buiten ze kunnen wel een schuurtje inlopen maar doen het haast nooit. (alleen om te schuren :o ) Ook bij heel slecht weer gaan ze niet uit zich zelf naar binnen.
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 12 feb 2007, 11:52

Ja lastige beslissing, ik zou het ook fijn vinden als die van mijn zowel zomer als winter naar buiten zou kunnen. Hier gaan ze vanaf april t/m oktober het land op en in de wintermaanden staan ze binnen, kunnen wel iedere dag een uurtje in de paddock. Maar wat Carolien ook schrijft, ik vind het ook heel belangrijk dat je het zelf naar je zin moet hebben en dat er goed voor de paarden gezorgd wordt. Ik zou niet meer weg willen van waar ik nu sta.
Succes met het nemen van je beslissing.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 12 feb 2007, 12:03

Ik zou het vreselijk vinden als Pablo niet minstens 3 a 4 uur per dag buiten kwam. Hij is niet te rijden, drammerig, gewoon rot in zijn lijf. Sinds 2 jaar sta ik op een stal waar ze het hele jaar door op het weiland staan, hij zit beter in zijn vel hierdoor. Van mei tot eind september staan ze dag en nacht op het land en in de winter van 7.15 (ja ook in het donker) tot 's middags als het donker wordt. En ja, de sfeer is geweldig op stal :D Ik zou er nooit meer voor kiezen om op een stal te gaan staan waar ze er niet uitkomen.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 12 feb 2007, 12:09

Pablo schreef:Ik zou het vreselijk vinden als Pablo niet minstens 3 a 4 uur per dag buiten kwam. Hij is niet te rijden, drammerig, gewoon rot in zijn lijf. Sinds 2 jaar sta ik op een stal waar ze het hele jaar door op het weiland staan, hij zit beter in zijn vel hierdoor. Van mei tot eind september staan ze dag en nacht op het land en in de winter van 7.15 (ja ook in het donker) tot 's middags als het donker wordt. En ja, de sfeer is geweldig op stal :D Ik zou er nooit meer voor kiezen om op een stal te gaan staan waar ze er niet uitkomen.
Ja dat is ook prettig, maar goed je maakt het er zelf van hoe vaak en hoe lang ze eruit komen natuurlijk. Aike staat dan in de wintermaanden helaas maar een uurtje buiten, maar verder wandel ik heel wat af met hem en wordt ie ondertussen gelongeerd, en Blaze van ons wordt zoiezo dagelijks gereden en dat zijn bijna altijd buitenritten, dus dan is ie ook zo anderhalf uur onderweg, naast dat ie dan nog een uur buiten staat.
Maar goed ik zou het ook heerlijk vinden als ze altijd naar buiten konden. Maar die van ons komen op deze manier toch wel genoeg uit hun stal. En ach het is alweer bijna april :D

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 12 feb 2007, 12:26

Maar het staat me gewoon tegen. Vroeger was ik niet anders en dacht ik er gewoon niet over na. Maar nu ik zie wat het met die lompe boer van mij doet dat buiten staan, hij zit veel lekkerder in zijn vel. En dan komen ze 2 uurtjes op de 24 naar buiten, tja, das gewoon veeeeeel te weinig imo.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Charlot

Bericht door Charlot » ma 12 feb 2007, 12:51

Ben er ook overeens dat paarden het liefst de hele dag moeten staan, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.

Tjico staat in de zomer zowel overdag als 's nachts in de wei. Ik haal hem dan op om te rijden en na het rijden breng ik hem terug. 's Winters staat hij wel op stal, maar dan komt hij zeker 2x buiten in de paddock en dan rijd ik hem nog een uur.
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 12 feb 2007, 14:34

ik kan niet wachten totdat mijn jongens straks weer naar buiten gaan en hun eigen inloop stal hebben,ze gaan dan aankomende winter ook niet meer naar binenn maar blijven 24/7 in de frisse lucht. denk dat dit voor elk paard het ideaalste is, tuurlijk zijn de sfeer etc op een stal ook belangrijk maar als het duidelijk zou zijn dat de andere stal een betere optie zou zijn, dan zou voor mij de keuze simpel zijn.

tsja die 80km weg is denk ik kwestie van eraan wenenn en rekening mee houden, de mensen die er al staan daar kuinnen je misschien tips geven of de eerste paar keren met je meegaan voor een fijner gevoel.

succes
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 12 feb 2007, 17:35

DeeDee schreef:Als ik kon kiezen dan wist ik het wel. Dan zou ik ook zeker willen dat mijn paardje 's winters buiten kwam.
Hier nog 1!! Ik vind het erg belangrijk dat paarden bewegingsvrijheid hebben, lekker kunnen spelen ed.
Paarden zijn naar mijn mening niet gemaakt om binnen te staan.
Iwan staat zowel zomers als 's winters overdag de hele dag buiten in de weide.
Alleen als de boel hard bevroren is blijven ze in de buitenbak of staan ze in de binnenbak.
Raya staat 24/7 buiten in de winter. In de zomer gaat ze 's nachts op stal vanwege haar eczeem.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
!#niekie#!
Contacteer:

Bericht door !#niekie#! » ma 12 feb 2007, 17:55

ja columbus staat dag en nacht buiten. en de paarden die op stal staan gaan voor het donker of als het net dnker word op stal en smorgens om 6 uur weer in de wei
10 Mei 2010 Galldur geboren!

Stermerrie
A zadelproef 09 :D

B+5
http://www.staldolfing.nl
Plaats reactie