hoe straf je steigeren?
Re: hoe straf je steigeren?
Grondwerk wordt hier toch vaak leuk gevonden, vooral bij de jonkies. Je moet het niet te lang doen of te moeilijk doen, aanpassen aan leeftijd natuurlijk..
Moeders gaf ook wel eens problemen als ze ergens niet langs wilde, die laat ik tijdens een buitenrit gewoon een poosje kijken totdat ze ontspant en dan gaan we weer verder..
Moeders gaf ook wel eens problemen als ze ergens niet langs wilde, die laat ik tijdens een buitenrit gewoon een poosje kijken totdat ze ontspant en dan gaan we weer verder..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nancy imka
@ Esther, wij kunnen momenteel het land niet op anders hadden we idd door willen gaan met grondwerk. Dat ging ook heel goed, en dan doet hij het ook wel braaf hoor...
Ik heb buiten het probleem dat Emy erg hard loopt en dat ik dat niet bij houdt. Maar ze is gelukkig wel heel braaf daar ben ik Monique en dr ouders wel dankbaar voor maar die is ook van jongs af aan al in het dorp geweest. Ik hoop dat ik dat harde lopen er nog wel uit krijg maar weet ook nog niet zo goed hoe. Op het land op op het erf doet ze dat niet. Het word idd tijd dat we weer in het land kunnen oefenen
Ik heb buiten het probleem dat Emy erg hard loopt en dat ik dat niet bij houdt. Maar ze is gelukkig wel heel braaf daar ben ik Monique en dr ouders wel dankbaar voor maar die is ook van jongs af aan al in het dorp geweest. Ik hoop dat ik dat harde lopen er nog wel uit krijg maar weet ook nog niet zo goed hoe. Op het land op op het erf doet ze dat niet. Het word idd tijd dat we weer in het land kunnen oefenen
Dat harde lopen herken ik dat kan Bente ook heel goed ik wacht op wat beter weer zodat ik weer aan de hand kan trainen op haar oplettendheid voor mij en tempo's lopen in stap en draf.
Agilitydogs get over it
cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Grondwerken vind hij opzich wel leuk,maar moet ook zeggen dat ik het een beetje kwijt ben.
Met mijn vorige paard ben ik begeleid hier in,en wil niet maar wat aanmodderen.Dus ja wat is grondwerk?
Ben wel heel blij Esther dat hij niet door me heen loopt,hij is erg braaf met halthouden enzo.En loopt losjes mee zonder je mee te trekken!
Met Elvis doe ik een beetje commando's aanleren,achteruit op stem,om,mee lopen,halthouden.Terwijl ik met Hosta echt andere dingen aan het doen was...
Het is lastig dat Elvis puur uit verzet de lucht in gaat,ook op stal doet hij dit.Vandaag gingen Emy en Imka even uit wandelen en Elvis had ik op stal gezet omdat hij anders over het hek er achteraan springt.Ook op stal staat hij niet anders als te steigeren.Moet hij lekker zelf weten ik ga gewoon me gang maar ook hier wil hij wel laten zien het er niet mee eens te zijn.
Het is precies wat Lolly zegt.
Maar ik lees graag jullie ervaringen en tips hoor!Dus nogmaals bedankt.
Met mijn vorige paard ben ik begeleid hier in,en wil niet maar wat aanmodderen.Dus ja wat is grondwerk?
Ben wel heel blij Esther dat hij niet door me heen loopt,hij is erg braaf met halthouden enzo.En loopt losjes mee zonder je mee te trekken!
Met Elvis doe ik een beetje commando's aanleren,achteruit op stem,om,mee lopen,halthouden.Terwijl ik met Hosta echt andere dingen aan het doen was...
Het is lastig dat Elvis puur uit verzet de lucht in gaat,ook op stal doet hij dit.Vandaag gingen Emy en Imka even uit wandelen en Elvis had ik op stal gezet omdat hij anders over het hek er achteraan springt.Ook op stal staat hij niet anders als te steigeren.Moet hij lekker zelf weten ik ga gewoon me gang maar ook hier wil hij wel laten zien het er niet mee eens te zijn.
Het is precies wat Lolly zegt.
Maar ik lees graag jullie ervaringen en tips hoor!Dus nogmaals bedankt.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Met Bente was het puur, terug, vooruit, ho, ik een rondje er omheen, de leadrope overal omheen kunnen draaien, Overal kunnen aanraken en dat soort dingen.. Niets van trucjes of kunstjes maar meer bewust worden van mij, gehoorzaamheid en bewust woren van haar lichaam. En steeds in korte brokjes..
Bij steigeren uit verzet niet te bang zijn om hem aan te pakken!!
Bij steigeren uit verzet niet te bang zijn om hem aan te pakken!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Zoals Esther al zegt moet je niet bang zijn om hem aan te pakken als hij steigert uit verzet.
En wat bij mij jonge paarden gewoon goed helpt als ze zich zo verzetten is toch meteen in de achterwaarts zetten als ze de grond raken, ik geef ze dan een tik met het halstertouw op de borst, en dat mag je best wel een beetje hardhandig aanpakken, hij moet wel weten dat bij zulk gedrag meteen een straf volgt.
En vooral niet bang zijn maar wel oppassen.
En dit moet je echt heel consequent doozetten echt iedere keer als hij het doet maar ook als hij door je heen wil lopen of je mee trekt.
Wat ik doe om ze op mij te laten letten is met ze aan de hand in de bak trainen op een hele speelse manier, vooral veel bochtjes lopen linksom, rechtsom, stilstaan, achterwaarts, tempowisselingen, maar niet te lang bij jonge paarden.
En elke keer als ze even niet opletten en het kopje komt niet mee een rukje aan het touw zodat hij wel meekomt en leert opletten, ik geef hierbij ook veel stemcomando's en beloon bij het goed doen, maar alleen echt afstraffen als hij zich zwaar verzet en dan door middel van het abrupt in de achterwaarts zetten, dus niet gaan schreeuwen of anders straffen, nou dit gedrag leren ze hier snel af en ze leren goed op de baas te letten.
Zo train ik mijn jonge Quarters al jaren voor de Halterclasses en Showmanship { een soort keuring aan de hand waar het paard superbraaf moet zijn en op de lichaamstaal van de leader moet reageren } en zo train ik Bente ook voor de keuring, en het werkt prima op beide rassen al zijn Fjorden ietsie stugger, en als het weer wat beter word mag Anton er ook aan geloven.
En wat bij mij jonge paarden gewoon goed helpt als ze zich zo verzetten is toch meteen in de achterwaarts zetten als ze de grond raken, ik geef ze dan een tik met het halstertouw op de borst, en dat mag je best wel een beetje hardhandig aanpakken, hij moet wel weten dat bij zulk gedrag meteen een straf volgt.
En vooral niet bang zijn maar wel oppassen.
En dit moet je echt heel consequent doozetten echt iedere keer als hij het doet maar ook als hij door je heen wil lopen of je mee trekt.
Wat ik doe om ze op mij te laten letten is met ze aan de hand in de bak trainen op een hele speelse manier, vooral veel bochtjes lopen linksom, rechtsom, stilstaan, achterwaarts, tempowisselingen, maar niet te lang bij jonge paarden.
En elke keer als ze even niet opletten en het kopje komt niet mee een rukje aan het touw zodat hij wel meekomt en leert opletten, ik geef hierbij ook veel stemcomando's en beloon bij het goed doen, maar alleen echt afstraffen als hij zich zwaar verzet en dan door middel van het abrupt in de achterwaarts zetten, dus niet gaan schreeuwen of anders straffen, nou dit gedrag leren ze hier snel af en ze leren goed op de baas te letten.
Zo train ik mijn jonge Quarters al jaren voor de Halterclasses en Showmanship { een soort keuring aan de hand waar het paard superbraaf moet zijn en op de lichaamstaal van de leader moet reageren } en zo train ik Bente ook voor de keuring, en het werkt prima op beide rassen al zijn Fjorden ietsie stugger, en als het weer wat beter word mag Anton er ook aan geloven.
Agilitydogs get over it
Nou ben met me vorige paard wel wat voorzichtiger geworden,dit was een tank(lees dominant trekpaard) en daar ben ik soms behoorlijk los op gegaan.Soms ben ik dan weleens wat bang dat ik te streng ben voor Elvis omdat ik haar mee heb gemaakt.
Wel reageert hij erg goed op me stem zoals ik al schreef,en net zoals vandaag naar het land toebrengen heeft dat toch veel effect bij hem.
Ben echt niet bang om hem op ze flikker te geven,maar ja wat is de juiste manier.
Nu denk ik dat ik die aardig gevonden heb...
En jou tips Lolly lijken me ook wel wat.
Wel reageert hij erg goed op me stem zoals ik al schreef,en net zoals vandaag naar het land toebrengen heeft dat toch veel effect bij hem.
Ben echt niet bang om hem op ze flikker te geven,maar ja wat is de juiste manier.
Nu denk ik dat ik die aardig gevonden heb...
En jou tips Lolly lijken me ook wel wat.

Idd niet teveel mee doen, maar doet hij het bijv in de "gewone" dagelijkse omgang heb ik altijd geleerd dat je m een mep onder zijn buik moet geven (met zweep).
Klinkt in mijn oren vrij logisch.
Maar dat alleen als hij onhandelbaar wordt lijkt me. Heb het gelukkig nog nooti bij de hand gehad dit probleem. Heb t wel bij andere mensen gezien en zag dat bovenstaande zeer effectief was.
Klinkt in mijn oren vrij logisch.
Maar dat alleen als hij onhandelbaar wordt lijkt me. Heb het gelukkig nog nooti bij de hand gehad dit probleem. Heb t wel bij andere mensen gezien en zag dat bovenstaande zeer effectief was.
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
L2 Fjordsport
- Cindy+Uniek
meppen onder de buik?
de buik is mij altijd geleerd is een van de gevoeligste plekken van een paard!
zoiets als 'stomp je kerel maar in zn zakie'
nee ik sla nooit onder/tegen de buik
meppen heeft geen zin imo
ik denk dat je het beter op kan lossen zoals hierboven wordt beschreven 'bezig houden en afleiden'
met geweld los je niets op
alleen maar een slechtere band met je paard
en heus een tik geven doet iedereen wel eens, maar denk niet dat het de oplossing is bij dit gedrag (denk dat het zelfs averechts werkt en het die nog erger zou worden)
de buik is mij altijd geleerd is een van de gevoeligste plekken van een paard!
zoiets als 'stomp je kerel maar in zn zakie'
nee ik sla nooit onder/tegen de buik

meppen heeft geen zin imo
ik denk dat je het beter op kan lossen zoals hierboven wordt beschreven 'bezig houden en afleiden'
met geweld los je niets op

en heus een tik geven doet iedereen wel eens, maar denk niet dat het de oplossing is bij dit gedrag (denk dat het zelfs averechts werkt en het die nog erger zou worden)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Hahaha... ik heb nog nog nooit een paard onder zijn buik geslagen hoor.
Zal idd erg gevoelig zijn. maar als je een paard hebt met zeer ongewenst gedrag zal hij niet veel klappen onder zijn buik nodig zijn voor te beseffen het niet meer te doen. Lijkt me...Hij zal niet meer omhoog willen en zijn buik beschikbaar stellen voor een tik?
Zal idd erg gevoelig zijn. maar als je een paard hebt met zeer ongewenst gedrag zal hij niet veel klappen onder zijn buik nodig zijn voor te beseffen het niet meer te doen. Lijkt me...Hij zal niet meer omhoog willen en zijn buik beschikbaar stellen voor een tik?
Adanco, Jars x Eros
L2 Fjordsport
L2 Fjordsport
Als ik hem en mep geef is het op de hals-borst of op de bips..Tenzij hij hapt dan krijgt hij om ze toetje.
Maar opzich gedraagt hij zich nu wel weer...Ben wel blij met de vele tips.Bedoel er zal er vast 1 tussen zitten die helpt
Maar opzich gedraagt hij zich nu wel weer...Ben wel blij met de vele tips.Bedoel er zal er vast 1 tussen zitten die helpt

Ik heb ook van iemand die toch al jaren in de paarden zit en echt wel wist[goede man leeft niet meer]
wat hij deed, geleerd dat als een paard omhoog komt hem een tik met een lang touw tegen zijn buik te geven, maar je hoeft natuurlijk niet keihard te meppen en ik denk ook niet dat dit de bedoeling is van Adanco[ben even je naam kwijt].
Ook in diverse boeken staat dit beschreven, door die ene tik schrikken ze vaak en komen weer naar beneden en dan probeer je hem weer voorwaarts te laten lopen.
Ik denk dat dit ook minder frustratie oplevert van het paard dan wanneer er iemand met een ketting aan zijn hoofd loopt te trekken, wil natuurlijk niet zeggen dat het gebruik van een ketting niet goed is, als je hem maar niet constant op spanning hebt staan, want daardoor kun je dus weer het steigeren opwekken.
wat hij deed, geleerd dat als een paard omhoog komt hem een tik met een lang touw tegen zijn buik te geven, maar je hoeft natuurlijk niet keihard te meppen en ik denk ook niet dat dit de bedoeling is van Adanco[ben even je naam kwijt].
Ook in diverse boeken staat dit beschreven, door die ene tik schrikken ze vaak en komen weer naar beneden en dan probeer je hem weer voorwaarts te laten lopen.
Ik denk dat dit ook minder frustratie oplevert van het paard dan wanneer er iemand met een ketting aan zijn hoofd loopt te trekken, wil natuurlijk niet zeggen dat het gebruik van een ketting niet goed is, als je hem maar niet constant op spanning hebt staan, want daardoor kun je dus weer het steigeren opwekken.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Ik heb ook wel eens (meerdere malen trouwens) zien gebeuren dat een steigerend paard met een zweep en lel tussen de oren kreeg. Als straf voor het naar boven komen een lel om weer naar beneden te gaan. Maar die zat erop. Maar of dat nou de manier is?
Ik denk het niet.

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Dat is inderdaad een methode, ik kende hem, maar ik vind het toch wat gevaarlijk..
Je moet wel zorgen dat je geen maai krijgt terwijl jij je op zijn buik richt. Daarom had ik het hier ook nog niet genoemd.. Misschien een menzweep mee, of inderdaad een lang touw..
Je moet wel zorgen dat je geen maai krijgt terwijl jij je op zijn buik richt. Daarom had ik het hier ook nog niet genoemd.. Misschien een menzweep mee, of inderdaad een lang touw..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nou Marijke wat jij nu zegt heb ik een keer mee gemaakt, dat paard deed niks anders dan steigeren, en dat meisje viel er af, toen is de eigenaar zelf op dat paard geklommen, en heeft dat paard verschillende malen tussen de oren geslagen,maar het paard raakte daardoor gedesorienteerd en viel achter over met de eigenaar, vind dit ook geen manier van omgaan met paarden, maar een vorm van mishandeling.Marijke_ schreef:Ik heb ook wel eens (meerdere malen trouwens) zien gebeuren dat een steigerend paard met een zweep en lel tussen de oren kreeg. Als straf voor het naar boven komen een lel om weer naar beneden te gaan. Maar die zat erop. Maar of dat nou de manier is?Ik denk het niet.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Nee sorry vind ik ook niet de manier eerder onkunde en ongelukken opzoeken.
Agilitydogs get over it
In dit geval gebeurde het op een bedrijf met goede naam door een ruiter met even goede naam op een bekende dekhengst.
Was ook een draak van een paard hoor die klom gewoon tegen de bakranden op als hij gereden werd, levensgevaarlijk.
En daarnaast was het een manier die gebruikt werd bij het beleren van paarden die dan een beetje stout werden daar ging als ze niet begrepen dat ze voorwaarts moesten op beendruk zonder pardon de varkensprikker op.
Daar betalen mensen dan grof geld voor om je paard te laten beleren door een zeer goede ruiter....
Ik heb er geen goed woord voor over hoor, maar het is helaas geen uitzondering.
Was ook een draak van een paard hoor die klom gewoon tegen de bakranden op als hij gereden werd, levensgevaarlijk.
En daarnaast was het een manier die gebruikt werd bij het beleren van paarden die dan een beetje stout werden daar ging als ze niet begrepen dat ze voorwaarts moesten op beendruk zonder pardon de varkensprikker op.
Daar betalen mensen dan grof geld voor om je paard te laten beleren door een zeer goede ruiter....
Ik heb er geen goed woord voor over hoor, maar het is helaas geen uitzondering.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op di 16 mar 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! 

Zie maar eens gericht en snel een steigerend paard tussen zijn oren te slaan haha.. Dat valt vast nog niet mee! Of je moet erbij springen, of je bent te laat of je krijgt een hoef in je gezicht. Ik bedoel inderdaad niet megahard met een zweep op zijn buik rammen, maar een corrigerende schrikeffectachtige tik. Lijkt mij wel een effectieve plek in ieder geval.
Adanco, Jars x Eros
L2 Fjordsport
L2 Fjordsport
Ik zal ook even zeggen wat ik dan wel zou doen. Ik zou het wandelen even laten zitten en het steigeren daarmee niet "uitlokken". Hem gewoon even zijn ding laten doen en dan over een tijdje weer eens proberen met een braaf dier erbij. Je zit niet op ongelukken voor jezelf en voor je paard te wachten. Als je dit soort protesten krijgt kan je een scheve basis krijgen.Zou het een wat ouder dier zijn dan zou ik me er meer zorgen om maken. Dit lost zich waarschijnlijk in de loop der tijd wel weer op. Ik zou met zo'n jong ding nog niet gaan denken aan meppen geven tenzij het gedrag vertoont als je niets van hem vraagt en hij doet het gericht naar jou maar daar lijkt het niet op als ik jouw verhaal lees. Zeker met zo'n jong dier kan je een super goede vertrouwensband opbouwen maar je kan hem even gemakkelijk verstoren.
Morgan!!