Waarom fjord?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Tamara
Contacteer:

Re: Waarom fjord?

Bericht door Tamara » wo 11 feb 2009, 12:56

ja, waarom eigelijk, dat is best lastig te omschrijven. Als ik een fjord en een kwpnér naast elkaar zet(bijv) dan krijg ik kriebels al sik naar de fjord kijk, de kwpn zegt me dan niets. Ze zijn dapper, koel, trouw sober. aantal van die dineg zal een kwpn ook best kunnen zijn idd, maar toch.

als 12jarige ontmoette ik mijn 1e fjord, arjola. zij was erg leuk om te zien, maar een draak in de omgang,geen zin, arjola liep niet. de2e die ik tegen kwam, mellie, was juist het tegenovergestelde, niet heel mooi, maar erg braaf en werkwillig. Ik heb dus beide kanten van de fjord meegemaakt vroeger. ik vind ze mooi, vooral mijn eigen. Ik ben rustig, de fjord over het algemeen ook. Ik ben geen druktemaker, fjord ook niet.

zei het zostraks nog tegen de staleigenaar, kregen we het over dure bloedkikkers enz. Ik zeg, wat heb je nou aan een paard met een prachtig papier, waar je geen stap op kunt rijden, niks toch? Ik heb een paard voor mijn plezier, kan er alles mee doen wat ik wil, springen, leuk stukje in de bak rijden, crossen, en vooral plezier hebben met zijn 2en!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
sparky10

Bericht door sparky10 » wo 11 feb 2009, 12:58

waarom een fjord ? ik wou nooit een fjord :o

ik ben een tijd uit huis geweest en daar kwam ik op een boederij terecht heb daarvoor opde manege gereden maar wou nooit op de fjord die daar stond tara heette ze ik vond haar gewoon te sloom...
Maar eenmaal 12 jaar en na 5 jaar manege gereden te hebben kwam ik op de boerderij en daar hadden ze een makke fjordenmerrie, daar heb ik pas echt leren rijden , de bossen in enz .
Toen werd anouscka drachtig voor de derde keer eerste veulen was inimini grootste fjord van nederland op dat moment , ende volgende die eruit rolde was polly , oef polly was me alles ! ik had een rot tijd en pol steunde me .
niemand vond polly leuk nou ik wel .
Anouscka was weer drachtig en toen kwam renner ..renner en ik hadden geen klik nee die had ik alleen met polly .

ik probeerde weer met mijn ouders op vakantie te gaan , want de man waar ik leefde die als pap voor me was was ernstig ziek , dus ik wou hun de rust gunnen .
toen ik weer thuis was belde ik meteen dat ik eraan kwam en kreeg de nare mededeling dat polly op 2,5 jarige leeftijd aan kholiek was overleden dit was 24 maart 1994 .

ow ik was zo stuk ! maar ik mocht renner wel hebben .
nee die wou ik niet nooit nooit meer een fjord!
er kon er toch geen een tippen aan polly!

Toen ik weer bij mijn moeder en stiefpap woonde had ik natuurlijk al zoveel gespaard , dat mijn stiefpa zei kom ik heb een aantal rij paarden voor je gezien en we gaan er een kopen .
ik oh ok leuk

bij 3 kwpn ers gekeken maar nee vond ik niks
op naar de volgende .
maar ik moest zoohoo nodig naar de toillet dat de auto aan de kant werd gezet en ik achter een gebouw wat enorm stonk ben gaan plassen
En jah daar stond die !!

De snottebellen hingen uit zijn neus zijn ogen stonden op half 7 hij was zoooo klein en broodmager .
maar hij hoefde me maar 1 keer aan te kijken en ik wist het .
dat is hem !

ik terug naar de auto tegen me stiefpap ik heb hem ik heb hem !!!
hij dacht nah die is gek geworden wat heb je dan ?
ik zo de pony die ik wil !
hij waar ??? ik nou daar dat gebouw!

ik keek naar de letters van het gebouw en schrok slachthuis albergen ...
me stiefpa nee joyce stap in we gaan verder ik nee ik stop hier
nou wij naar binnen en ja daar stond het hummeltje!

nou 490 gulden slachtprijsje mochten we hem meenemen meneertjewas 3 mnd zware longontsteking + infectie aan zijn bronchieen .
heel veel liefde geduld tranen en nachten op stal hebben ervoor gezorgd dat het kleine hummeltje inmiddels uitgegroeid is tot een flinke fjord van bijna 12 jaar
Sparky

heb er nog geen moment spijt van gehad en zal het ook nooit krijgen .
heb wel de fokker opgezocht en gevraagd waarom waarom waarom ?
nou ik ben hdnelaar en ga er geen geld aan uit geven en het vervolgens niet meer eruit halen was het antwoord ongeveer..

nou spark gaat nog jaren mee hoop ik want door en met mijn ziekte zijn we o zo close!
ik kan gewoon niet zonder hem

na spark ...denk ik nog niet eens over na ben veel te bang mijn kostbare kereltje kwijt te geraken
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 11 feb 2009, 18:25

Ontroerend verhaal over Sparky zeg ;( . Wat heeft dat beest een mazzel gehad, en hij is uitgegroeid tot een prachtige beer van een fjord, helemaal mijn type!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ootje

Bericht door Ootje » wo 11 feb 2009, 18:39

Ook ik ben op de Wildkamp begonnen met rijden en daar hebben ze bijna alleen maar fjorden. Als ze na bijvoorbeeld een proefjesdag met z'n allen in de bak lopen voor de prijsuitreiking, kan ik er echt van genieten. Ik zou nooit een ander ras willen. 'Grote paarden' vind ik maar niks.
Odette&Fenna
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 11 feb 2009, 19:15

Ik ben eigenlijk heel praktisch bij de fjord uitgekomen.
Ik had geen 3 a 4 duizend euro voor een knap gezonde kwpner, ik wilde geen sportpaard, ik wilde geen groot paard. Dus keuze fjord of haflinger. Gekozen voor de fjord en Pablo was de eerste die ik ging bekijken. Daarna nog wel meer fjorden gekeken, maar na een week toch Pablo gekocht (en eigenlijk wist ik dat meteen al hoor :P ) Voor Pablo heb ik 1 week op ponykamp op fjorden gereden (6 jaar daarvoor) verder geen ervaring met ze. Als Pablo wegvalt weet ik niet zo goed wat ik moet. Een mooie Welshcob vind ik machtig om te zien voor de wagen, maar een toltende ijslander onder mijn kont vind ik ook gaaf. Maar het word niet perse weer een fjord.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 11 feb 2009, 19:21

wat een mooi verhaal van sparky.
Je was echt de reddende engel voor hem,. ik hoop dat je nog heel lang veel plezier met hem zal hebben.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 11 feb 2009, 19:26

Ik wou helemaal geen fjord, ik wou een grote arabier, een springpaard of een groot basispaard,
niet lichtgekleurd en geen merrie.
Ik kreeg (echt gekregen) een fjorden merrie.
Ze is nooit meer weggegaan.
Als ik iets zou moeten kopen vermoedelijk geen fjord, aangezien ik vrij groot ben.
Ik wil nu wel een veulen fokken, dat is dan wel voor mij, maar dat is ook in het kader
van mijn eventueel toekomstige 2-span. En een kwpner of arabier naast mijn fjord staat wat raar.

Ben er wel achter dat de dame met pit die ik heb getroffen mijn ideale paard is.
Madam dresuurt, hobbelt recreatief door stad, bos, over strand en hei, tuft voor de kar,
doet een sprongetje, kunt er mee crossen, binnenkort kennismakings endurance rit.
Wat wil je nog meer? Ik kan het even niet verzinnen.
Leuke van een bepaald ras hebben is wel dat het veel gezelliger is om over je pown te
kwekken. En heb nog geen nadeel aan mijn fjord kunnen ontdekken.
Deze gaat nooit meer weg.
Wat erna komt? veulen van Sjol andere grote fjord of totaal iets anders, tja, de toekomst zal het leren.
Voorlopig hoop ik nog vele jaren plezier te hebben van mijn bolleke, ondanks dat
half Nederland die geen fjord heeft en wel dressuurt me al jaren een KWPNer probeert aan te smeren.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
sparky10

Bericht door sparky10 » wo 11 feb 2009, 20:24

ik zie het zo ik heb het zo getroffen met sparky
hij vond mij door die enne blik kon niet anders !
we blijven ook altijd samen
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 11 feb 2009, 23:00

Mooie verhalen lees ik hier, vooral die van Sparky :)

Vroeger las ik altijd de penny en dat soort blaadjes, en in één zo'n blad stond er een artikel over het fjordenpaard met mooie foto's. Wow, dacht ik meteen. Vanaf dat moment was ik helemaal gek van fjorden, zonder er ook maar eentje in het echt gezien te hebben. De eerste fjord die ik geaaid heb was voor mij geneens een echte fjord, want deze had rood in z'n manen :D Haha, wist ik veel. Het bleef altijd een droom van mij om een keer op een fjord te rijden.. Dus ik ging op zoek naar fjorden in de buurt en toen had ik een groepje fjorden gevonden bij Mop, en tsja...de rest is nu bekend :D

Ik vind het echt geweldige dieren om mee om te gaan, vooral ook erg leergierig en zeer veelzijdig. Maar ik moet eerlijk zeggen dat, sinds ik ook op Annelien rijd, (en voorheen op Willem) dat ik ook zeer onder de indruk ben van de luxe gangen die het rijpaard te bieden heeft. Een beetje zoals Krista het mooi vertelde.
Maar toch, als ik zou moeten kiezen dan zou ik toch voor de Fjord gaan :)
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
sparky10

Bericht door sparky10 » do 12 feb 2009, 09:24

evy haha
ja via de penny kan ook natuurlijk .
Charlot

Bericht door Charlot » do 12 feb 2009, 20:55

Van kleins af aan loop ik al bij opa op De Wildkamp. Begonnen op Shetlander Udine, die nog steeds bij ons loopt met een leeftijd van 26 jaar.
Na heel wat jaartjes op Udine gereden te hebben, werd ik een beetje te groot dus de overstap naar Fjord Freja was gauw gemaakt. Toen kwam Nadja en uit haar kwam mijn eigen Fjord Tjico. De liefde voor Fjorden zal altijd blijven bestaan. Heerlijk dat rustige en betrouwbare karakter. En wat Marjon (Ootje) zei het is een prachtig gezicht die jonge kinderen op die soms wat eigenwijze Fjorden.
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
serenza

Bericht door serenza » vr 13 feb 2009, 16:14

Ik heb fjorden omdat ik ze leuk en ongecompliceerd vindt voor erbij.
Toen ik alleen maar fjorden had miste ik wel de warmbloed.
Het is voor mij een mooie combinatie een koud en warmbloed.
En mn dochtertje gaat zo leuk met ze om kan er zo mee weglopen zo sweet..!!!!!
Yoehoew YOLIEN (V.RONNIE) BEVALLEN VAN ANTON= FLOW 11-05-2009 OM 23.50UUR
LUNA (V BRIGGEN) BEVALLEN VAN REINAR= FLAIRE 26-05-2009 OM 02:45UUR
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » vr 13 feb 2009, 16:53

Opa heeft al jaaaren Fjorden en van kleins af aan ben ik er helemaal weg van :D
Op de manege hadden ze een Fjord en daar wilde ik altijd op (Ook al had ik helemaal niks te zeggen over dat beestje :+ )
Ik wilde er altijd al een, maar eerst kreeg ik een 'gewone' pony, omdat mama me nog te klein vond voor een Fjord.
Toen ik daar te groot voor werd, had opa een Fjord voor mij, maar dat klikte niet.
En toen kwam Ukie, pats boem klik :D
colunder

Bericht door colunder » vr 13 feb 2009, 18:49

Charlot schreef:Van kleins af aan loop ik al bij opa op De Wildkamp. Begonnen op Shetlander Udine, die nog steeds bij ons loopt met een leeftijd van 26 jaar.
Na heel wat jaartjes op Udine gereden te hebben, werd ik een beetje te groot dus de overstap naar Fjord Freja was gauw gemaakt. Toen kwam Nadja en uit haar kwam mijn eigen Fjord Tjico. De liefde voor Fjorden zal altijd blijven bestaan. Heerlijk dat rustige en betrouwbare karakter. En wat Marjon (Ootje) zei het is een prachtig gezicht die jonge kinderen op die soms wat eigenwijze Fjorden.
Is men.van de Brink jouw opa???
wat leuk.
Mijn vorige fjord,Colunder c188 heb ik daar gekocht!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 15 feb 2009, 09:35

Ik ben eigenlijk heel toevallig in het fjordenwereldje gerold, was er niet specifiek naar op zoek. Maar via een toenmalig klasgenootje ben ik aan verzorgfjorden gekomen.

En toen ik eenmaal voor het ras was gevallen, is het nooit meer overgegaan :+ Kan niet goed uitleggen wat het nou precies is, denk gewoon een combinatie van uiterlijk, uitstraling (kijk naar Woudina en je weet gelijk wat ik bedoel), die prachtige ogen en het topkarakter (ook al kun je ze af en toe wel achter het behang plakken). En de maat vind ik ook best fijn eigenlijk. Misschien ben ik voor het mooie net iets te lang, maar je valt tenminste ook niet zo'n end O:)
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Ootje

Bericht door Ootje » ma 16 feb 2009, 13:24

colunder schreef:
Charlot schreef:Van kleins af aan loop ik al bij opa op De Wildkamp. Begonnen op Shetlander Udine, die nog steeds bij ons loopt met een leeftijd van 26 jaar.
Is men.van de Brink jouw opa???
wat leuk.
Mijn vorige fjord,Colunder c188 heb ik daar gekocht!
Dat klopt inderdaad! Meneer v/d Brink is Charlottes opa.
Odette&Fenna
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 16 feb 2009, 15:31

Ik ging in 1995 voor het eerst op ponykamp naar de wildkamp. Toen reed ik op Fjella. Die was niet een van de makkelijkste met rijden, maar ze heeft mijn hart gestolen. Het jaar erna reed ikw eer op haar. 1997 t/m 1999 heb ik geholpen als leidster op de wildkamp. Dat was ook super leuk altijd.

De maneges waar ik reed verkochten iedere keer de paarden. Ik reed namelijk altijd op eigen paarden (van instructeur) of de moeilijkere manege paarden. Tja als iedereen er naast lag (incl. ikzelf op een gegeven moment) deed het beestje z'n werk niet meer goed dus moest weg. Op een gegeven moment zei mijn moeder van: joh wordt er niet eens tijd voor je eigen beessie.

Ik heb toen Anton (vd Brink) gevraagd om te zoeken naar een fjord van min. 1.50. Ik heb eerst er nog over gedacht om Fjella te kopen(wat mogelijk was) maar die was al 12 en ik wilde toch een jonger paardje.

Ik ging 2 weken later kijken. De dag ervoor nog op knotjes paard wedstrijd gereden en volop winst en een 1e plek ;) maar toch voor de fjord gaan omdat je die gewoon lekker buiten kan laten, een dag kan laten staan enz.

Anton had twee fjorden voor mij staan: een ruin Oswin, en een merrie Nanneborg. De ruin was heel slank en zo'n 1.54 m. Totaal niet echt het beeld van fjord. Ik vond hem te slank en te groot. Nan daarin tegen was breed(lees vet haha) en 1.51 m.
Ze kon niets maar dat maakte niet uit. Rondje in de bak, rondje buiten en de week erna zijn we haar op gaan halen!

Heb nog geen dag spijt gehad dat ik dat mooie meissie meegenomen heb ! :+:
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » ma 16 feb 2009, 17:04

Ik heb een kwpn er gehad, een welsh kruising, een andalusier en toch kon ik het niet vinden. Nu heb ik een fjord, wat zonder jan en jose ook een haflinger had kunnen zijn.. :P Maar nu wil ik toch echt niet meer anders. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik veel fjorden ook niet mooi vind. Ik vind een grote, luxe, maar toch niet te fijngebouwde fjord met mega kuif, staart en manen super mooi, beetje type sportfjord. Heb wel t idee dat type karrepaard wel een beetje verdwijnt langzamerhand. Ik had ook niet gedacht dat ik ooit een fjord zou kopen. Maar voor t eerst zo lekker ontspannen bezig en dressuurmatig(vast ook springen, maar dat doe ik weinig) kan je ver komen met een fjord. Ik kende een fjord alleen van voor een huifkar hihi..Ik vind ze in ieder geval minder gevaarlijk := en wat stabieler en ze zijn ook niet zo gevoelig voor een beetje regen of blessures. En .. de zebrastrepen zijn ook zo mooi!!!!
Op zich ben ik gek op fjorden geworden, maar vooral mijn eigen Prins heeft mijn hart gestolen :+:
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 16 feb 2009, 18:40

Ik ben pas op mijn 18e begonnen met rijden, en als eerste zat ik op .... een Fjord :D . Op de manege in Winschoten waar ik toen reed hadden ze 2 Fjorden, Gerrie en Edna. Ze waren eigendom van de stichting paardrijden voor gehandicapten maar ze werden ook wel voor valide mensen gebruikt. Ik zal die eerste les nooit vergeten. Weet niet of ik nu op Gerrie of Edna zat, maar we moesten afwenden naar links. En ik geef alle hulpen voor links, maar.... de vooral niet eigenwijze Fjord gaat rechts. Instructeur zegt ik zei links ik zeg ja dat doe ik... Zegt ie van ja ze kunnen wat eigenwijs zijn de Fjorden. Ik dacht echt van nee je meent het 8)7 . Maar vanaf dat moment was ik verkocht.

Ik heb daarna nog in Wageningen gereden en in Groningen op maneges op grote paarden, maar vond dat nooit zo leuk en vooral erg hoog O:) . Op een gegeven moment was ik uitgestudeerd en streken we neer in Gieten. Mooie omgeving, fijn recreeren. Toen kocht ik een racefiets. Tijdens een van mijn ritjes kwam ik door Anderen. En jawel, ik kwam voorbij manege Nijend :)ddd . En daar stonden me een berg Fjorden. Ik had zoiets ach, zal wel voor kinderen zijn he. Toen ik er weer eens langs kwam nog eens gekeken en op het bord stond duidelijk ook voor volwassenen les. Ik dacht dat lijkt me nou super leuk, een manege met alleen Gerrie's en Edna's :)) . Dus opgebeld en op les gegaan. Nou ik was gauw om hoor en reed al gauw 2 keer per week, erg leuk. Denk dat ik na 1,5 a 2 jaar bedacht dat ik wel een eigen Fjord wilde.

Op de manege was op een gegeven moment Nis gekomen. Ze kwam van een fokker uit Drouwen en er had heel lang een veulen bijgelopen. Nis was heel erg schraal en een enorme haarbal, ze woonde tot die tijd altijd buiten, maar ze was erg lief en braaf. Dat werd mijn eerste Fjord. Die heb ik inmiddels al weer 5 jaar. En we hebben al van alles gedaan, Fjordsport, ABOP, paardrijvierdaagse, wedstrijden en Sint-intocht. Nis is overal voor in.

Helaas bleek Nis ooit erg bevangen geweest te zijn en had ze gekantelde hoefbeentjes. Daarom werd vorig jaar Anka aangekocht om weer meer in de bak mee te rijden. Hoe dat afgelopen is hoeft niet herhaald denk ik. |(

Nu zoek ik dus nog steeds een gele baal om aan mijn collectie van 1 (Nizzzzzzzz :D ) toe te voegen. Zo heel verhaal, maar zo is het gegaan. Ik vind de verhalen van andere Fjord-verslaafden ook erg leuk om te lezen moet ik zeggen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Tanja

Bericht door Tanja » di 17 feb 2009, 08:10

Dat ik begon met paardrijden,was ik 9 jaar en ik reed voornamelijk op de fjorden en waren er maar twee op de manege
en ze waren best een beetje stout in de les. }>
Toen ik groter werd reed ik meer op de grote paarden maar fjorden blijven voor mij één van de leukste paarden,
ik ben gestopt dat ik een jaar of 17 was.
Ik ben begonnen weer met rijden ruim vier jaar terug (ben nu 36 jaar) als bijrijdster maar na drie maanden heb mijn eigen paard gekocht en ingereden.
Dat het een fjord zou worden was voor mij al gauw duidelijk,ze zijn sober in onderhoud,sterk en gewoon errruuug leuk.
Ik heb Tika volgende maand 4 jaar en ik ben nog steeds blij met haar ,ze heeft gewoon karakter,en is altijd blij als ik kom. *o/*
Dat fjorden karakter hebben dat blijkt wel uit de verhalen hier op FW. :D
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Plaats reactie