zadel perikelen
Re: zadel perikelen
Lijkt mij dat een antislip mat juist veel meer voorwaartse druk op de rug uitoefent. Of zie ik dat verkeerd?
Zal binnenkort eens een vzh lenen om te testen.
Zal binnenkort eens een vzh lenen om te testen.
Ctje 

-
Als je shabrakken onder je zadel wegglijden, zou je denken dat het zadel op dit moment (met haar bouw etc) niet goed (genoeg) ligt omdat er ruimte is om te kunnen glijden. Kan me voorstellen dat het frustrerend rijdt als je continu moet afstappen om het goed te leggen.
Zou een zadel waarbij de singelstoten onder het blad zitten, zoals bij een veelzijdigheid, en met meer singelstoten geen oplossing kunnen zijn? Dan ligt het drukpunt misschien ergens anders dan achter de oksel? Is het een zadel met een diepe zit (en veel kamerruimte?)
Ik rij met een Black County (show) zadel. Het oogt als een dressuurzadel, maar is het net niet.
http://www.blackcountrysaddles.com/imag ... dle_16.jpg
De singelstoten zitten onder je zadelblad, net als bij een veelzijdigheid. Het is ook platter (minder diepe zit) en ik heb er bij het maken een vilte onderkant bij gekozen i.p.v. een leren. Ik heb vijf singelstoten (een beetje veel), maar je kunt dan wel kijken hoe het zadel het beste blijft liggen.
Een tijd geleden heb ik met een VZG-zadel gereden, waarbij de dekjes ook weggleden.
Ik kon het dekje niet volledig in de kamer trekken door een extra pad wat eronder kwam te liggen.
En daarbij paste het achteraf gezien niet goed genoeg, maar was het een tussenoplossing i.v.m. groeien en verandering bouw.
Ik heb nu het Black Country zadel erop liggen en alles blijft perfect liggen, ben er erg blij mee.
Zou een zadel waarbij de singelstoten onder het blad zitten, zoals bij een veelzijdigheid, en met meer singelstoten geen oplossing kunnen zijn? Dan ligt het drukpunt misschien ergens anders dan achter de oksel? Is het een zadel met een diepe zit (en veel kamerruimte?)
Ik rij met een Black County (show) zadel. Het oogt als een dressuurzadel, maar is het net niet.
http://www.blackcountrysaddles.com/imag ... dle_16.jpg
De singelstoten zitten onder je zadelblad, net als bij een veelzijdigheid. Het is ook platter (minder diepe zit) en ik heb er bij het maken een vilte onderkant bij gekozen i.p.v. een leren. Ik heb vijf singelstoten (een beetje veel), maar je kunt dan wel kijken hoe het zadel het beste blijft liggen.
Een tijd geleden heb ik met een VZG-zadel gereden, waarbij de dekjes ook weggleden.
Ik kon het dekje niet volledig in de kamer trekken door een extra pad wat eronder kwam te liggen.
En daarbij paste het achteraf gezien niet goed genoeg, maar was het een tussenoplossing i.v.m. groeien en verandering bouw.
Ik heb nu het Black Country zadel erop liggen en alles blijft perfect liggen, ben er erg blij mee.
Ik heb nu idd een zadel met diepe zit en veel kamerruimte. Ik kan het chabrak ook flink omhoog in de kamer trekken maar na het draven valt ie al strak op de schoft eigenlijk. Met stappen blijft het zadel perfect liggen en ook de chabrakken blijven dan op hun plek. Heeft dus echt met draf en galop te maken.
Ctje 

Qua schuiven weet ik niet, maar ik weet wel dat een vzh van zichzelf al makkelijker op de schouder komt. Dat had ik ook met de vzh. Nu heb ik een dressuur zadel (geen wintec)en de schouder blijft nu beter vrij.Mieke schreef: Zag dat mn stalgenootje een wintec 500 in de kast heeft hangen, die maar eens vragen of ik er een testritje mee mag maken.
Zit er ook nog verschil tussen dressuur en veelzijdigheid wbt het schuiven?
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Komt mij heel bekend voor...
Ik zou een beter passend zadel zoeken. Zadel schuift wss doordat de boom te smal is. Die knijpt dan op de schouder en schuift op die manier naar voren. Singels etc helpen daar niet bij..
Tenminste zo was het bij mij.. Ben inmiddels 4 zadels verder en heb alles geprobeerd, maar uiteindelijk werkte bij mij alleen een nieuw zadel helaas..
Hoop voor jou dat je zadel wel goed ligt, wens je in ieder geval veel succes!
Ik zou een beter passend zadel zoeken. Zadel schuift wss doordat de boom te smal is. Die knijpt dan op de schouder en schuift op die manier naar voren. Singels etc helpen daar niet bij..
Tenminste zo was het bij mij.. Ben inmiddels 4 zadels verder en heb alles geprobeerd, maar uiteindelijk werkte bij mij alleen een nieuw zadel helaas..
Hoop voor jou dat je zadel wel goed ligt, wens je in ieder geval veel succes!
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur
Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport
Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport

En een bontje om de singel? Of zal dat de ruime nog kleiner maken en meer schuren? Denk gewoon een beetje mee..
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Boom is wel goed. Heb nu een rossner singel anatomisch gevormd, en nu blijft het zadel veel beter op zn plek liggen.
Ik ben zelf uiteindelijk bij de osteopaat terecht gekomen omdat ik zo scheef als een hoepel bleek te zijn, niet Celin
Ik ben zelf uiteindelijk bij de osteopaat terecht gekomen omdat ik zo scheef als een hoepel bleek te zijn, niet Celin

Ctje