Zadelmak, inrijden, doorrijden??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Marianne1980

Re: Zadelmak, inrijden, doorrijden??

Bericht door Marianne1980 » vr 23 nov 2012, 10:15

Leuk topic!
Ik vind ze zadelmak wanneer ze het zadel (en hoofdstel) accepteren en dat je rustig op kunt stappen. Sturen hoeft nog niet persé, als er iemand naast loopt of jou "longeert" en het paard blijft rustig, vind ik hem zadelmak.
Ingereden; stap en draf knopjes zitten erop, maar vooral ook de hoo! Het stuur zit er in zoverre op dat je naar links en naar rechts kan wanneer jij dat wilt. Stelling en buiging komt bij mij pas bij het doorrijden..

Ik zie er bij een heleboel staan bij zadelmak, dat het paard het longeren accepteert.. Laten wij die stap nou meestal weglaten.. Andere manier van zadelmak maken denk ik.. Het ligt er aan per Fjord natuurlijk, maar als de Fjord in omgang al rustig is en hij het opzadelen rustig ondergaat, nemen we hem mee naar de bak. Daar wordt hij vastgehouden, aan de andere kant staat ook iemand die én een beetje staat te kletsen én die het zadel tegenhoud, mocht dat gaan schuiven. De eerst persoon heeft de Fjord aan z'n hoofd vast.. Halster zit onder het hoofdstel en daar zit de longeerlijn aan vast. De ruiter klimt erop, Fjord blijft nog even staan.. Dan neemt degene die er dus naast loopt, de Fjord mee door de bak, ruiter zit alleen maar.. En dit wordt zo verder uitgebouwd! Kan er een bijbel over schrijven..... Al is dit laatste stukje misschien offtopic..
We longeren dus niet eerst een paar maanden o.i.d., maar wanneer hij/zij ingereden wordt, gaan we dit weer combineren met longeren.. Wanneer de ruiter kan sturen, stappen, draven en vooral stilstaan, wordt hij/zij ook voor de kar beleerd..

Ik vind het longeren dus niet bij het "zadelmak maken" horen..
Plaats reactie