Vakantie voor je paard!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Fran

Re: Vakantie voor je paard!

Bericht door Fran » ma 04 jun 2012, 14:44

5 uurtjes per dag in de wei voor een paard met vakantie is wel erg weinig vind ik. Wat doet je paard de rest van de dag?

Olaf krijgt als het sneeuwt sowieso vakantie, dan is de bak niet te rijden en ga ik ook niet de weg op. Maar dat is per jaar verschillend.
Verder werd er door de dierenarts afgeraden om Olaf op rust te zetten, maar elke dag (iedergeval lichte) beweging te geven.
Omdat Olaf nu 18 is en een gevoelige rug heeft is het belangrijk dat zijn spieren niet verslappen, vandaar.
Maar dat is specifiek voor hem. Een gezond paard moet makkelijk na die rust, het werk op kunnen pakken.

Maar vind je het niet zonde om de zomer (als het heerlijk weer is) je paard op rust te zetten?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
boyar

Bericht door boyar » wo 06 jun 2012, 19:39

5 uur is voor Boyar zat, staat hij langer id wei dan krijg ik na 5 weken een dikke fjord terug en daar bedank ik voor dus voor de rest staat hij op stal.

Nee ik vind dat niet zonde dat ik dan niet op hem rij, ik ben in die tijd ook erg druk op mijn werk ivm ponykampen enzo, moet zeggen dat ik daar wel gewoon door rij dus het is niet zo dat ik 5 weken niet rij.
BOYAR (Jolster x Melissa) Z1 + 2 eindstand. Bedankt topper voor de mooie tijd, veel van je geleerd!

Jelmer ( Beart 411 x naen ) 8 jarige Friese ruin. ( stamboeknaam : Witte fan E Boppelannen )

Z1 + 2

Bella Donna L (Goffert 369) L1 + 8
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 07 jun 2012, 11:14

Cos en de kleintjes (ehm....NOG kleinere :') ) hebben eigenlijk meer vakantie dan dat ze werken...voor alle 3 geldt eigenlijk dat je ze rustig een paar maanden kunt laten staan (staan wel 24/7 buiten) en dan is het gewoon weer inspannen of ohz, no problemo.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
wolkj

Bericht door wolkj » do 07 jun 2012, 11:32

Faira heeft over en paar weken een maandje vrij. Als ik op vakantie ga laat ik dr lekker stil staan, kan ze alles eens even bedenken. ;) Ik vind het dus wel goed voor het paard hoor.
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 07 jun 2012, 11:34

Dakota heeft 7 maanden stil gestaan ivm met mijn zwangerschap. Hij is er niet slechter van geworden hoor, wel opgelet met voeren, is prima gegaan.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » do 07 jun 2012, 13:15

Noodgedwongen staat Wilco wel eens enkele weken stil in de winter.
Je doet hem er geen plezier mee.
Hij wordt als het langer dan 14 dagen duurt echt chagrijnig.
En dat terwijl hij gewoon de hele dag in de wei staat.
Gelukkig is hij wel zijn eigen brave Wilco als je na weken weer op stapt :D
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Esther

Bericht door Esther » do 07 jun 2012, 14:19

Tea staat altijd stil als ze bevallen is, kan wel een paar maanden zijn, en dan kan het zijn dat ze daarna wat stijver aan voelt, dat ze er even weer in moet komen, maar eigenlijk is dat ook zo weer weg en loopt ze daarna als een tierelier. Maar nu ben ik verder ook absoluut niet fanatiek.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne

Bericht door Daphne » do 07 jun 2012, 20:38

Nee, ik vind vakantie niet nodig. Soms staan ze wel eens een paar dagen stil, maar meestal pak ze elke dag of om de dag als ze een "zware" dag hebben gehad. Soms als ik druk ben of een dag/weekend weg ben dan moeten ze maar hun vakantiedagen opnemen :) Verder staan ze heerlijk in de wei, wel enigszins op rantsoen maar ze hebben wel de hele dag wat te scharrelen.

Koerspaarden en endurancepaarden etc vind ik een ander verhaal, die worden periodes heel intensief getraind en zullen daarom na zo'n periode ook meer rust nodig hebben.

Ik schrik wel een beetje van het feit dat je paard tijdens zijn 'vakantie' 5 uur per dag op de wei staat. Hoelang staat hij dan op de wei als hij geen vakantie heeft?
Krista

Bericht door Krista » do 07 jun 2012, 22:37

Daphne je doelt denk ik op de reactie van Boyar?
Ik vind dat niet zo vreemd hoor. Mijn fjord liep ook nooit hele dagen in de wei om precies dezelfde reden. Die vrat zichzelf ook helemaal rond het gras ging er desnoods met wortel en al uit. Als je ze dan weer op wil pakken na een paar weken ben je al een maand achterop om het vet er weer af te rijden, nog afgezien van de gezondheidsrisico's.

Hele dagen buiten lopen is echt niet zaligmakend zoals op bokt gepredikt wordt. Als het s zomers smoorheet is en ze lekker diervriendelijk weg staan te branden staan veel paarden liever binnen op stal of in een loopstal. In de nattere maanden op een klei achtige ondergrond staan ze ook in de drek en regen te uren te vervelen en te wachten tot ze naar binnen mogen. Daarbij vreten ze zich buiten helemaal vol en is je rantsoen ook zoek. Met een vervet paard kun je niets presteren ik hou dat graag zelf in de hand. Onze paarden en ook mijn fjord eerder krijgen rijkelijk krachtvoer wat ze ook nodig hebben om te presteren.

Onze paarden lopen ook geen hele dagen buiten, maar de ochtend. Ze zijn dat gewend en willen tussen de middag graag naar binnen voor de voerbeurt en de schone stal met vers stro en hooi. Ik heb er nog nooit 1 tegen zijn zin achter me aan moeten slepen of moeten vangen en op stal zijn ze allemaal even relaxed en vrij van ondeugden. In de middag worden ze getraind en aan het einde van de middag is er weer een voerbeurt, net als s avonds.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Jilly

Bericht door Jilly » vr 08 jun 2012, 08:56

Gelukkig bestaat er ook nog iets tussen op stal en vervetten op de wei, branden in de zon en wegzakken in de klei :P
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 08 jun 2012, 09:50

Jilly schreef:Gelukkig bestaat er ook nog iets tussen op stal en vervetten op de wei, branden in de zon en wegzakken in de klei :P
Haha dat dacht ik nou ook! :D
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jankeke

Bericht door Jankeke » vr 08 jun 2012, 11:20

Mijn gedachte, Jilly!
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Krista

Bericht door Krista » vr 08 jun 2012, 11:22

Jilly schreef:Gelukkig bestaat er ook nog iets tussen op stal en vervetten op de wei, branden in de zon en wegzakken in de klei :P
Gelukkig wel.
boyar

Bericht door boyar » vr 08 jun 2012, 11:50

Helemaal mee eens Krista!!

Als hij wel werkt staat hij net zo lang op de wei maar het ligt idd ook erg aan het weer enzo, mocht het lekker weer zijn enzo dan gebeurt het ook wel dat ze 6/7 uur op de wei staan maar Boyar wil met die hitte of regen ook naar binnen, gaat dan bij het hek staan en wacht tot wij hem ophalen.
Ook hij heeft een schone stal bij binnenkomst en hij krijgt over de dag verdeeld 3x ruwvoer, 3x krachtvoer en voor het slapen slobber, alles natuurlijk afgepast op het werk...

Het lijkt door sommige reacties nu dat Boyar ,,zielig, is omdat hij ,,maar,, zo kort id de wei staat maar dat is hij echt niet en hij doet het hier super op en een dikke fjord vind ik ,,zielig,, omdat hij daar gewoon echt last van heeft met werken en ik ben bang voor hoefbevangenheid als hij hele dagen id wei staat.
Laatst gewijzigd door boyar op vr 08 jun 2012, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
BOYAR (Jolster x Melissa) Z1 + 2 eindstand. Bedankt topper voor de mooie tijd, veel van je geleerd!

Jelmer ( Beart 411 x naen ) 8 jarige Friese ruin. ( stamboeknaam : Witte fan E Boppelannen )

Z1 + 2

Bella Donna L (Goffert 369) L1 + 8
Jilly

Bericht door Jilly » vr 08 jun 2012, 12:05

Ik vind persoonlijk 5 uur per dag buiten erg kort, zeker als er verder niet wordt gereden. Dat is nog 19 uur op stal.
Maar jij bent de baas, ik ken Boyar niet dus wie ben ik om daar commentaar op te geven :)

Mijn voorkeur zou dan wel uitgaan naar 24/7 buiten en evt. beperkt weidegang en de rest op een paddock met schuilstal. Maar ik besef ook dat je wat dat betreft meestal geen eindeloze mogelijkheden hebt.
Als jij vindt dat Boyar hier nood aan heeft lekker blijven doen dan.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 08 jun 2012, 12:17

Pablo staat ook 24/7 op de wei en is echt niet dik. Het hangt van zoveel factoren af of ze dik worden van het gras ja of nee. Hoe wordt er begraasd, wat voor soort gras, bemesting van het gras. Ik zal niet zeggen dat Boyar zielig is, ik zou alleen mijn paard niet maar 5 uurtjes per dag buiten willen hebben. Dat betekent dat hij 19 uur van de dag binnen moet staan en daar is naar mijn mening een paard niet op gebouwd om 19 uur stil te staan achtereen. Maar ieder zijn mening, een paard is net als een hond ook een gewoonte dier natuurlijk. Mijn hond is blij als ik thuiskom na een aantal uren weg te zijn geweest maar als ik maar vijf minuten weg ben geweest is ze net zo blij. Ik vraag me dus af of die paarden die zogenaamd staan te dralen bij het hek als het regent omdat ze naar binnen willen (binnen is eten!!) niet even blij zijn als je ze na tien minuten weer naar buiten doet in de regen alsof ze er die dag voor het eerst uitkomen. Volgens mij zijn er niet veel mensen die dat testen :D. Ik wil ook graag dat die van mij 24 uur per dag wat kunnen eten. Ze hebben 40 meter darm en die moeten actief blijven. Dat is nou eenmaal de behoefte van het spijsverteringsorgaan van een paard, net zoals het anatomisch in elkaar is gezet om veel te kunnen bewegen en niet om dag in dag uit in een box door te brengen. Daar is volgens mij geen discussie over mogelijk. Ok ze doen het waarschijnlijk ook prima op een andere manier en ze gaan er vast niet dood aan als je het anders doet maar dat is niet waar een paard voor gebouwd is. Maar als je een beetje nadenkt met wat je ze geeft, wat er aan voedingswaarde in zit, wat voor soort gras heb je mee te maken dan is het prima onder controle te houden en is een langdurige vakantie dus ook best mogelijk op het gras :D.

Nogmaals Boyar is ongetwijfeld niet zielig en heeft het meer dan prima, maar het zou mijn keuze om een paard te houden niet zijn. Geen enkel paard trouwens of het nou een fjord of een NRPS'er of wat dan ook is. Te dik is inderdaad ook zielig en ik denk echt dat de meeste fjorden te dik zijn omdat ze gewoon simpelweg een gebrek hebben aan echte beweging of ze staan op gras waar koeien vele liters melk per dag van moeten geven.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op vr 08 jun 2012, 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 08 jun 2012, 16:14

Mijn paard heeft 23 uur per dag vakantie.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 08 jun 2012, 16:17

Krista schreef: Onze paarden lopen ook geen hele dagen buiten, maar de ochtend. Ze zijn dat gewend en willen tussen de middag graag naar binnen voor de voerbeurt en de schone stal met vers stro en hooi. Ik heb er nog nooit 1 tegen zijn zin achter me aan moeten slepen of moeten vangen en op stal zijn ze allemaal even relaxed en vrij van ondeugden. In de middag worden ze getraind en aan het einde van de middag is er weer een voerbeurt, net als s avonds.

Is dat wat ze gewend zijn of gewend geraken, en prettig vinden, of is dat wat wij gewend zijn en prettig vinden.
Heb je ze ooit horen zeggen dan dat ze graag tussen de middag op stal gaan naar hun verse bedje stro en heerlijke eten. Ik denk als je ze een week 24-7 op het land gooit, ze dat ook helemaal prima vinden. Het is maar net wat wij willen, en het paard past zich(moet zich) daar op aan.

Geen persoonlijk iets naar jou Krista hoor, maar vind dit wel een mooi voorbeeldje,hihi
Krista

Bericht door Krista » vr 08 jun 2012, 19:18

Tamara het is denk ik wat hun gewend zijn, het is hun dagritme. Ze weten niet beter. Maar gezien de uitmuntende fysieke conditie, de goede prestaties, het prettige gedrag in de omgang en de rust die ze vinden op stal concludeer ik dat ze er prima bij gedeien.

En nee ik doe ze geen 24 uur per dag op het land :D. Mijn vos begint tegen half 12 iedere dag al te vliegen omdat hij naar binnen gehaald wil worden. Kan je hem laten staan, dan kan je ook 4 ijzers gaan zoeken en hem een half uur gaan afstappen totdat hij droog en niet meer over de rel is.
Het zal allemaal wel zo zijn dat alles went, als ze uit het werk zijn (zoals Oos was en Vivaldi ook op een gegeven moment) of als de koerspaarden 2 maand op rust gaan dan ligt het anders, dan gaan ze gewoon de hele dag buiten, maar zo lang ze in de sport lopen gebeurt dat niet. 's Morgens buiten, smiddags trainen, afstappen, wassen, naverzorgen, en s avonds kunnen ze rusten. Op stal welteverstaan. Naar mijn mening een prima dagindeling voor een sportpaard. Maar zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk...
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 08 jun 2012, 19:20

Krista schreef:Tamara het is denk ik wat hun gewend zijn, het is hun dagritme. Ze weten niet beter. Maar gezien de uitmuntende fysieke conditie, de goede prestaties, het prettige gedrag in de omgang en de rust die ze vinden op stal concludeer ik dat ze er prima bij gedeien.

En nee ik doe ze geen 24 uur per dag op het land :D. Mijn vos begint tegen half 12 iedere dag al te vliegen omdat hij naar binnen gehaald wil worden. Kan je hem laten staan, dan kan je ook 4 ijzers gaan zoeken en hem een half uur gaan afstappen totdat hij droog en niet meer over de rel is.
Het zal allemaal wel zo zijn dat alles went, als ze uit het werk zijn (zoals Oos was en Vivaldi ook op een gegeven moment) of als de koerspaarden 2 maand op rust gaan dan ligt het anders, dan gaan ze gewoon de hele dag buiten, maar zo lang ze in de sport lopen gebeurt dat niet. 's Morgens buiten, smiddags trainen, afstappen, wassen, naverzorgen, en s avonds kunnen ze rusten. Op stal welteverstaan. Naar mijn mening een prima dagindeling voor een sportpaard. Maar zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk...

Dat is het ook idd, ze wennen er aan, net als ze zouden wennen aan wel of niet op stal staan.
We doen wat wij goed en fijn vinden, en het paard heeft daar maar mee te leven :D
Plaats reactie