Witte plekken normaal bij fjord?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jowien

Re: Witte plekken normaal bij fjord?

Bericht door Jowien » vr 03 feb 2012, 20:45

Orlinde heeft in haar wintervacht een duidelijke witte plek (voor ik haar kocht slecht passend tuig gehad een keer). In haar zomervacht zie je het nauwelijks.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » za 11 feb 2012, 13:25

Machteld&Falco schreef:Mijn vraag naar jou is dan meteen: heeft hij je zadel ook bekeken terwijl jij aan het rijden was?
Ja, hij heeft ook gekeken terwijl ik aan het rijden was.

Genista: Dat is inderdaad waar ik ook al aan zat te denken, maar heb verder bij de fjorden nooit witte vlekken ergens anders gehad.
Fjorden krijgen natuurlijk allemaal een gigantisch dikke vacht, dus ik kan me voorstellen dat er wel vuil blijft zitten onder het zadel (ondanks goed poetsen). En ik denk inderdaad ook dat een zadel op een fjord meer beweegt en er daardoor dus meer wrijving zou zijn, wat de plekken kan veroorzaken.

Machteld haar reactie is natuurlijk wel een goede (dat de houding van de rug tijdens het rijden anders is). Dat kan hier wel aan de orde zijn: Balloo is heel wisselend in houding. Als ik zo terug denk, hield Balloo zijn rug wel strakker (holler) dan dat hij meestal doet. Ik zal er eens op letten.
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 11 feb 2012, 17:13

Ik denk ook dat de witte haren wel een (negatief) gevolg zijn van een verdrukking of iets anders.
De oorzaak moet liggen bij het zadel, wat in ieder geval voor ongemak zorgt voor de huid, anders krijg je geen witte haren.
Oude plekken kunnen wel weer zichtbaar worden door verharen/scheren is ook mijn ervaring (bijv. na een jaar niet meer rijden, dat toch oude plekken weer boven komen). Maar het is geen goed teken, waar je wel iets mee zou moeten doen.

Sommige mensen wisselen bijna nooit van dek of wassen het amper uit.
Ook oud zweet en zand kan schuur/drukplekken geven. En tussen die winterharen blijft natuurlijk ook het een en ander zitten..

Beste oplossing is gewoon geen zadel gebruiken :D
Nee geintje, maar ik zou me niet laten afschepen door zo'n zadelmaker.
90% vd paarden loopt denk ik (onbewust) met een slecht zadel rond. Zeker de fjordenruggen zijn lastig. Ze zijn bijna allemaal kort en wij als volwassenen hebben in verhouding dan te grote billen voor die korte ruggetjes. Die combinatie zorgt denk ik eerder voor witte-haren-leed.
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » ma 20 feb 2012, 20:17

Wodan heeft het in het verleden ook gehad. Die kreeg witte plekken op een geschoren vacht! Bij hem was het wel degelijk het zadel waarmee het probleem was veroorzaakt. Gelukkig zie je er inmiddels zowel geschoren en niet geschoren niets meer van.
Ik heb destijds een nieuw zadel gekocht. Ben van breedte 3 naar 5 gegaan en passer constateerde ook dat als hij stil stond zijn rug holler was en zodra hij ging lopen hij bol werd. Zijn zadel is ook zo aangepast dat als hij zijn rug bol maakt het goed ligt. Nu al 2 jaar geen problemen meer.
Wodan en ik M1+10
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 21 feb 2012, 08:14

Wodan schreef:Wodan heeft het in het verleden ook gehad. Die kreeg witte plekken op een geschoren vacht! Bij hem was het wel degelijk het zadel waarmee het probleem was veroorzaakt. Gelukkig zie je er inmiddels zowel geschoren en niet geschoren niets meer van.
Ik heb destijds een nieuw zadel gekocht. Ben van breedte 3 naar 5 gegaan en passer constateerde ook dat als hij stil stond zijn rug holler was en zodra hij ging lopen hij bol werd. Zijn zadel is ook zo aangepast dat als hij zijn rug bol maakt het goed ligt. Nu al 2 jaar geen problemen meer.
Inderdaad! Ik heb dit destijds aangegeven bij de man die mijn zadel aangepast heeft, maar die heeft er schijnbaar geen rekening mee gehouden, met alle gevolgen van dien. Nu heb ik een maatzadel en ik heb de vrouw in kwestie hem laten aanmeten met zijn hals naar beneden zodat zijn rug wat omhoog kwam. Voorlopig nog geen probleem en ik rijd nu toch al een goeie twee jaar met dit zadel!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » do 23 feb 2012, 14:14

nog nooit van gehoord die stelling dat het typisch iets voor de fjord is, ik denk zelf dat elke vorm van ineens witte haartjes ontstaat uit iets wat niet zo hoort te zijn

laat ik daar met mijn witte fjord nou geen last van hebben ;)
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Plaats reactie