Bitlooshoofdstel

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Re: Bitlooshoofdstel

Bericht door Esther » wo 02 mar 2011, 20:47

Ik vind bruin ook onwijs mooi staan, maar heb altijd zwarten gehad omdat ik verder ook zwarte zadels had.. Je moet verder ook doen wat je zelf leuk vindt!! Maar Anne vraagt 'wij'' mooier vinden en dan zeg ik 1 kleur!!

Je kunt ook een zwart hoofdstel kopen en een bruine sidepull ofzo!!

Ik ben ook wel van het proberen, wil best eens bitloos rijden met Tea, eens kijken of we dat ook kunnen en of dat leuk is, ik sta voor veel dingen open hoor, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rowenna

Bericht door rowenna » vr 04 mar 2011, 19:09

Zeker eens proberen esther.
Ik was vorige week aan het rijden in de bak met hoofdstel en bit, naar even gereden te hebben, dacht ik laat ik eens gek doen.
Heb het hoofdstel af gedaan en ben zonder hoofdstel gaan rijden, ik had er gewoon vertrouwen in.
En hij was zo braaf.
Zondag ga ik het bitloze hoofdstel uit proberen.
Ben wel benieuwd.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Lolly

Bericht door Lolly » za 05 mar 2011, 14:53

Ik heb een Rambo micklem multi bridle.
Dit hoofdstel kan je op 3 manieren gebruiken n.l. bitloos gereden op de neusriem, bitloos gereden en dan kaakgekruist { even het extra riempje ertussen schuiven }, en je kan er een bitje aan vastmaken.
Vind het toch wel ideaal met jonge paarden die aan het wisselen zijn.
Of zoals bij Bente die zo'n klein bekkie heeft, dan maar geen bit in.
Maar zoals gezegd word kan zelf een bitloos hoofdstel met een harde hand nog harder inwerken dan een hoofdstel met een bit door een zachte hand gereden.

Er zijn zoveel soorten bitloze hoofdstellen.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Annne

Bericht door Annne » zo 06 mar 2011, 12:47

Esther schreef:Ik vind bruin ook onwijs mooi staan, maar heb altijd zwarten gehad omdat ik verder ook zwarte zadels had.. Je moet verder ook doen wat je zelf leuk vindt!! Maar Anne vraagt 'wij'' mooier vinden en dan zeg ik 1 kleur!!

Je kunt ook een zwart hoofdstel kopen en een bruine sidepull ofzo!!

Ik ben ook wel van het proberen, wil best eens bitloos rijden met Tea, eens kijken of we dat ook kunnen en of dat leuk is, ik sta voor veel dingen open hoor, hihi..
Vind ik ook, bruin staat luxe.. :+
Ik heb geloof ik besloten dat ik mijn zwarte hoofdstel hou met een zwart zadel en dan een bruin bitloos hoofdstel voor bij mn barebackpad en soms bij mn zwarte zadel :+ :D
Hoe is dat? Haha

Leuk dat heel wat mensen lekekr veel proberen..!
Do, mijn eerste eigen paard!
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » zo 20 mar 2011, 07:29

Ook ik ben momenteel bezig met de overstap naar bitloos met Jimmy :j
Inderdaad niet per definitie omdat het paardvriendelijker zou zijn, maar in mijn ogen is het wel paardvriendelijker naar Jimmy toe.
Zoals hier al eerder genoemd werd is het bit voor Jimmy ook duidelijk geen plezierig iets.
Het is een heel gevecht om het bit in te krijgen en als het eindelijk gelukt is accepteerd ie het wel maar je merkt het ongenoegen tijdens het rijden. Kijkt ook altijd wat zurig.
Hij komt van een grote Fjordenstal waar jan en alleman op hem reed tijdens o.a. bosritten en strandritten. Ook beginners.
Waardoor ik dus verwacht dat hij zo enorm in zijn mond getrokken is dat hij daardoor het bit niet meer als fijn ervaart.
Doordat je Jimmy niet in de bak kunt rijden moet ik meteen bitloos met hem naar buiten.
Als voorwerk ben ik nu vanaf de grond met hem aan het werk met het bitloze hoofdstel om te zien hoe hij op hulpen reageert.
En dat gaat allemaal goed. En wat het belangrijkste is... dat zurig kijken is weg en de oortjes staan naar voren.
Dus inderdaad niet paardvriendelijker in zijn algemeen, maar ik denk wel Jimmy vriendelijker ;)

Ik heb voor hem een marylot met bloem welke helemaal naar eigen wens gemaakt is.
Nu zit de bloem er omgedraaid in zodat het een side pull model is.
Het steeltje van de bloem zit nu verwerkt in de bakstukken. Indien het ooit nodig zou zijn kan ik deze omdraaien zodat het steeltje naar onder wijst en we een hackamore effect krijgen. En tevens kan ik door de bithangers ook altijd nog met bit rijden.
Op deze foto is hij nog niet goed afgestelt, maar dan hebben jullie wel een ideetje.
Afbeelding
Nieuwste topic:
Een geweldig jaar met Jimmy:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=47750
rowenna

Bericht door rowenna » zo 20 mar 2011, 18:49

Ja gaaf he hoe ze dan reageren als ze een hekel hebben aan het bit en ze hoeven dat ijzeren ding dan niet in.
Ik heb nu inmiddels al een paar weken een bitloos kingekruist hoofdstel en Udo vind het dan ook veel fijner.
Hij heeft ook een hekel aan het bit.
Had hierboven ergens er op gezet waarom.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Plaats reactie