help!!!! boogje of lang?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
rowenna

Re: help!!!! boogje of lang?

Bericht door rowenna » vr 12 feb 2010, 15:03

silvericathy schreef:maak anders eens een foto van de zijkant zodat we goed kunnen zien hoe het er nu uitziet...dan kunnen we je miss tips geven wat je er het beste mee kunt doen
en ben trouwens wel benieuwt hoe dat uitziet :D
Afbeelding
Manen van de zijkant.
Afbeelding
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 12 feb 2010, 15:34

Ik zeg ook, BOOG! :))
Het is een vergelijkbare manenkam als bij die van mij en dat houd ik toch ook lekker in een boogje, ik knip het gewoon op een lengte en alleen voor speciale gelegenheden zoals een keuring ofzo knip ik het op twee lengtes.

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Esther

Bericht door Esther » vr 12 feb 2010, 17:24

Vergeleken met mijn Jeskim is dit nog niets, hihi...
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rowenna

Bericht door rowenna » vr 12 feb 2010, 20:40

nou ik ben er uit hoor.
Omdat de meeste toch wel vinden dat ik moet knippen, ben ik heeeeeel eigenwijs en laat ze lang groeien.[als ik het vol hou, kan beter de schaar weggooien.]
Voor de gene die willen zien hoe het er uitziet alvast een foto met half lange manen.
Hij staat achter mijn fries.
Udo was toen nog niet van mij en de vorige eigenaar knipte net wanneer hij zin had.
Afbeelding
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 12 feb 2010, 20:46

Lang, gewoon omdat ik van lange manen houd.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Dennis

Bericht door Dennis » vr 12 feb 2010, 20:47

Je moet gewoon bij het boogje blijven haha dat hoort gewoon bij een fjord :)

Ulrieke dr manen zijn ook dik en ik knip haar ook om de 2-3 weken, het is een karwei en ik moet ze echt kort houden maar het staat zoveel mooier. Je kunt evt de zwarte en witte manen gelijk knippen, doe ik ook bij Ulrieke
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Bailey

Bericht door Bailey » vr 12 feb 2010, 21:29

wat een brede kam zeg!
Ik vind het echt aan het fjordje liggen, kort of lang.

Bailey heeft een giga dikke en lange bos, ik vind het prachtig bij hem.
Maar ik ken ook genoeg fjordjes die ik liever met een boogje zie.

Gewoon proberen inderdaad, je kunt het altijd nog knippen als je het zat bent ;)
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » zo 14 feb 2010, 14:45

Ik vind boogjes ook mooier. Maar één van mijn fjorden heeft toch lange manen vanwege een gebrek aan knipdiscipline. Harma heeft wel een (uit de kluiten gewassen) boog omdat ik lange manen bij haar niet mooi vind, halflang vond ik haar nog wel leuk staan.
Als je fjord nou (een beetje) een korte hals heeft, zou ik het zeker al niet doen.
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Jowien

Bericht door Jowien » zo 14 feb 2010, 18:28

Ik ben voor een boog! Niet te hoog. Kan best netjes worden hoor, beetje oefenen. Orlinde heeft minstens zoveel manen, alleen minder wit (helaas). Ik knip ze elke 4 weken zo'n beetje (of eigenlejk, mijn man doet het meestal, die kan het nettter dan ik).
Lange manen lijkt me ook erg warm met zo'n dikke bos. En vlechtjes maken is ook altijd zo'n gedoe met dikke manen.

Zo ziet het er van boven/ achter uit bij Orlinde:
Afbeelding

En van de voor-/ zijkant:
Afbeelding

Andere fjord, met zwarte lange manen. Hij heeft een normale manenkam, niet zo dik als jouw paardje (let niet op de ruiter... we hadden kur op muziek en haar paardje was niet zo gecharmeerd van de speakers).
Afbeelding
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
rowenna

Bericht door rowenna » zo 14 feb 2010, 19:53

Jowien schreef:Ik ben voor een boog! Niet te hoog. Kan best netjes worden hoor, beetje oefenen. Orlinde heeft minstens zoveel manen, alleen minder wit (helaas). Ik knip ze elke 4 weken zo'n beetje (of eigenlejk, mijn man doet het meestal, die kan het nettter dan ik).
Lange manen lijkt me ook erg warm met zo'n dikke bos. En vlechtjes maken is ook altijd zo'n gedoe met dikke manen.

Zo ziet het er van boven/ achter uit bij Orlinde:
Afbeelding

En van de voor-/ zijkant:
Afbeelding

Andere fjord, met zwarte lange manen. Hij heeft een normale manenkam, niet zo dik als jouw paardje (let niet op de ruiter... we hadden kur op muziek en haar paardje was niet zo gecharmeerd van de speakers).
Afbeelding
nou oefenen hoef ik niet meer hoor knip al 20 jaar fjorden, als ik dat nu nog niet kan, dan word het nooit meer iets, ik vind het gewoon veel werk om zijn manen te knippen en dan ook nog netjes.
En dan besteed ik eigenlijk mijn tijd liever aan het rijden of andere leuke dingen met hem doen.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

rowenna

Bericht door rowenna » zo 14 feb 2010, 20:01

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties.
maar ik ga toch een poging[let op, poging hihi] doen om Udo's manen te laten groeien.Heb de schaar al door mijn vriend laten verstoppen. :P
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 15 feb 2010, 07:12

Succes met de lange adem, want echt lange manen duren wel een paar jaar. Bij Ilonk duurde het omvallen toch wel zeker 6 maand, maar nu heeft ze dan ook echt lange manen :) (Ik heb al ehm 10 jaar niet meer geknipt)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Gerritje

Bericht door Gerritje » ma 15 feb 2010, 08:19

Zoef heeft ook zo'n dikke boog en dan helaas nog ongelijk. Ik laat ze dus ook groeien. Het gaat nu een beetje gelijk omvallen. Ik hou ok van lange manen. Zeker als ze dik zijn vind ik dat mooi. Bij mij dus geen schaar voor boogjes.

En als je lang zat bent kun je altijd nog de schaar weer opzoeken.
---
rowenna

Bericht door rowenna » ma 15 feb 2010, 13:44

Ilonka schreef:Succes met de lange adem, want echt lange manen duren wel een paar jaar. Bij Ilonk duurde het omvallen toch wel zeker 6 maand, maar nu heeft ze dan ook echt lange manen :) (Ik heb al ehm 10 jaar niet meer geknipt)
Hoelang heeft het bij Ilonka geduurd voor ze echt een beetje op lengte waren, dus niet alleen omvallen.
Die foto van Udo dat hij achter mijn fries staat daar heeft hij 4 maanden overgedaan.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Suus

Bericht door Suus » di 16 feb 2010, 08:51

Ik ben ook meer van de boogjes, maar sinds hij met wedstrijdpensioen is en alleen maar buiten teddybeer staat te zijn heb ik het laten groeien. Ik vind een paard met een enorm dik pak haar en een strak geknipte boog ook geen combinatie. En bij Morris viel het altijd om, meer nog dan bij die van jou. Hij heeft na 1,5 jaar een dik pak lange manen. Ik kan je wel foto's sturen van tussendoor, moet ik alleen je mail-adres hebben. Hier foto's plaatsen kan ik nog steeds niet.
Morris, mijn superfjord!
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 16 feb 2010, 10:44

het duurde een jaar voor het plat lag, maar nog een paar jaar voor er een leuke lengte in zat. Toen is het jaren op één lengte geweest, best lang, en afgelopen twee jaar zat er in eens weer een groei spurt in.
stalone2

Bericht door stalone2 » do 18 feb 2010, 08:38

Mijn fjord Storm heeft echt extreem dikke manen, dubbele manenkam en dan nog dik, ik heb ze laten groeien toen ik hem bij DC kocht.
In de zomder stond hij onder een vliegendeken met hals, en toen het seizoen voorbij was, was ik al een heel eind op weg! Bovendien gaan de manen wat sneller hangen als er een deken overheen ligt.

Ik weet helaas nog iet hoe je een foto moet plaatsen, anders kon ik het laten zien....
VERMIST CYNTHIA VAN DER HEIDE
machnix
Contacteer:

Bericht door machnix » do 18 feb 2010, 08:52

ik ga voor lang :D

fjordenmerrie bij ons op stal heeft ook zuk dik haar en nu ook doorgezet en nou wordt het lang
ik vind het erg mooi :j
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 18 feb 2010, 10:33

Echt wel een boogje!
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Stefanie_Ynia

Bericht door Stefanie_Ynia » do 18 feb 2010, 14:22

Ynia heeft al heeeeeel lang lange manen. Ik krijg het idee, zelfs, dat ze in haar 7 jaartjes nooit een schaar heeft gezien. Ze heeft een zeer dikke bos met manen die erg apart en wild groeien (Kan waarschijnlijk ook niet anders, ze heeft lang in het 'wild' gestaan!) - ik zal van het weekend wel eens wat mooie actie fotos maken als het weer het toestaat.

Haar manen bedekken haar hele hals en een gedeelte van haar linker shoulder. Persoonlijk vind ik het super mooi. Ik zou het dan ook niet over m'n hart kunnen verkrijgen om ze af te scheren om dat boogje er in te krijgen. Maar, ik geef ook toe dat het niet elke Fjord staat om lange manen te hebben, dus inderdaad, gewoon geduld, lekker laten groeien die handel en kijk maar eens wat het resultaat zal zijn. Aan z'n manenkam te zien zal het hem best stoer staan, denk ik zo!
Plaats reactie