Voorlichtingsavond West-Nile virus en Rhinopneumonie
Re: Voorlichtingsavond West-Nile virus en Rhinopneumonie
Die Shet stond idd op een heel kaal stuk met alleen rotzooi erop zoals zuring e.d. en werd niet bijgevoerd (bedoelde ze idd hooi of kuil mee).
Wij hebben en doen het ongeveer net zo als jij, iedere dag strookje gras erbij en voeren daarnaast hooi bij (wat idd niet zo fanatiek gegeten wordt). Met deze methode hoefden we ons nog niet direct zorgen te maken. Wij hadden mooi land, zei ze, met voldoende gras erop.
Wij hebben en doen het ongeveer net zo als jij, iedere dag strookje gras erbij en voeren daarnaast hooi bij (wat idd niet zo fanatiek gegeten wordt). Met deze methode hoefden we ons nog niet direct zorgen te maken. Wij hadden mooi land, zei ze, met voldoende gras erop.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Gaat er nog iemand heen vanavond? Anita, Annemarie?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ik ga heen samen met Ivonne. Heb ons opgegeven en bevestiging gehad.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ik was wel van plan te gaan maar heb geen bevestiging gehad. Waar in Klijndijk kan ik het betreffende restaurant vinden en weet iemand of je al weer door 't Haantje kunt rijden?
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Thijs & Aafke. Was vroeger restaurant "de Zietak" als je dat nog iets zegt?
Zit aan de doorgaande oude weg naar Emmen richting Odoorn, waar de kliniek ook aan zit.
Dan zie ik jullie vanavond denk ik wel! Hoe laat gaan jullie?
Zit aan de doorgaande oude weg naar Emmen richting Odoorn, waar de kliniek ook aan zit.
Dan zie ik jullie vanavond denk ik wel! Hoe laat gaan jullie?
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ik wil proberen er zo rond kwart over 7 te zijn. Zo meteen even eten en dan op tijd de deur uit.
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Wij zijn er hopelijk net om 8 uur. Eerder wordt wat krap. Ga nu eten en douchen
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
oh, is het niet in de kliniek zelf? Thijs en Affke dus? Die weet ik, kan je heerlijk eten!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
hoe was het?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
ik ben ook wel heel benieuwd hoe het was. Bink en Rai staan nu op de winterstand zo wij dat noemen. dat stuk is dus zwart en een enkel grassprietje. ze gaan nog een dagdeel op het gras en worden bijgevoerd met kuil/hooi.
Ik heb heul geen zin in enge virusjes en dat soort ongein
Ik heb heul geen zin in enge virusjes en dat soort ongein
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ik vond het een interessante avond maar wel doorspekt met een vleugje verkoop.
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Vond het opzich ook heel interessant.
Een beetje dubbel inderdaad maar aan de andere kant denk ik ook wel dat alle medicijnen door iemand geproduceerd moeten worden en dat doen ze natuurlijk niet voor niets.
Zoals ik het begrepen heb wordt het inenten tegen het West-Nile virus in eerste instantie zeker aangeraden voor paarden die de grens over gaan.
Het virus wordt overgedragen door muggen en vogels. Vogels worden besmet maar merken daar niet veel van (behalve kraaien). Deze besmette vogels kunnen tijdens de vogeltrek onze kant op komen. Als ze geprikt worden door muggen, kunnen deze muggen op hun beurt ook weer besmet worden met het virus. Steekt zo'n besmette mug dan een mens of paard dan is er een kans dat hij de besmetting overdraagt. Paarden en mensen kunnen alleen besmet worden door zo'n mug en kunnen elkaar niet aansteken. Het soort mug dat de virus kan overdragen, komt in Nederland voor.
Het virus komt in Europa nu vooral voor in Oost-Europa (Hongarije etc.) en in Italië en Zwitserland.
Gezien de snelheid van verspreiding in de Verenigde Staten is de prognose dat het virus ook onze kant op komt. Wanneer weet men nog niet, maar volgens de sprekers was het niet een kwestie van óf het virus onze kant op komt maar meer wanneer het ons land bereikt.
Net als de enting tegen bijvb. influenza moet een paard 2x een basisenting hebben met 4 - 6 weken ertussen. Daarna 1x per jaar. Het paard is dan 12 maanden voor 97% beschermd.
Er werd aangeraden, mocht je beslissen je paard tegen het WN-virus in te laten enten dit omstreeks april te doen.
Het duurt ongeveer 6 weken na de 1e enting voor een paard beschermd is tegen het virus. Voor mensen bestaat er nog geen vaccin.
Ik heb voor mijzelf bedacht dat ik even de berichten afwacht hoe snel e.e.a. zich ontwikkelt in het buitenland. Mocht het erg snel deze kant op komen dan kan ik altijd nog de paarden inenten. Aan de andere kant wil ik ook niet de 1e in Nederland zijn die dit overkomt... Ik denk er nog even over na.
Een beetje dubbel inderdaad maar aan de andere kant denk ik ook wel dat alle medicijnen door iemand geproduceerd moeten worden en dat doen ze natuurlijk niet voor niets.
Zoals ik het begrepen heb wordt het inenten tegen het West-Nile virus in eerste instantie zeker aangeraden voor paarden die de grens over gaan.
Het virus wordt overgedragen door muggen en vogels. Vogels worden besmet maar merken daar niet veel van (behalve kraaien). Deze besmette vogels kunnen tijdens de vogeltrek onze kant op komen. Als ze geprikt worden door muggen, kunnen deze muggen op hun beurt ook weer besmet worden met het virus. Steekt zo'n besmette mug dan een mens of paard dan is er een kans dat hij de besmetting overdraagt. Paarden en mensen kunnen alleen besmet worden door zo'n mug en kunnen elkaar niet aansteken. Het soort mug dat de virus kan overdragen, komt in Nederland voor.
Het virus komt in Europa nu vooral voor in Oost-Europa (Hongarije etc.) en in Italië en Zwitserland.
Gezien de snelheid van verspreiding in de Verenigde Staten is de prognose dat het virus ook onze kant op komt. Wanneer weet men nog niet, maar volgens de sprekers was het niet een kwestie van óf het virus onze kant op komt maar meer wanneer het ons land bereikt.
Net als de enting tegen bijvb. influenza moet een paard 2x een basisenting hebben met 4 - 6 weken ertussen. Daarna 1x per jaar. Het paard is dan 12 maanden voor 97% beschermd.
Er werd aangeraden, mocht je beslissen je paard tegen het WN-virus in te laten enten dit omstreeks april te doen.
Het duurt ongeveer 6 weken na de 1e enting voor een paard beschermd is tegen het virus. Voor mensen bestaat er nog geen vaccin.
Ik heb voor mijzelf bedacht dat ik even de berichten afwacht hoe snel e.e.a. zich ontwikkelt in het buitenland. Mocht het erg snel deze kant op komen dan kan ik altijd nog de paarden inenten. Aan de andere kant wil ik ook niet de 1e in Nederland zijn die dit overkomt... Ik denk er nog even over na.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Heel interessant, maar idd wel een verkooppraatje voor het vaccin.
Ik ga sowieso niet enten tegen het west nile virus, rhino denk ik ook niet, aangezien tegen de neurologische ellende niet te enten is. Abortus is hier niet aan de orde. Paarden komen nauwlijks van het terrein af. Ik twijfel nog.
Ik ga sowieso niet enten tegen het west nile virus, rhino denk ik ook niet, aangezien tegen de neurologische ellende niet te enten is. Abortus is hier niet aan de orde. Paarden komen nauwlijks van het terrein af. Ik twijfel nog.
Baranna 13-5-2006