Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 25 mar 2008, 15:30
Björna schreef:maar op z'n plek zettten kan ook d.m.v. straffen op een andere manier, bijvoorbeeld geen snoepje, of niet iets leuks doen. of Boos toespreken, een corigerende tik kan af en toe wel, maar echt gaan "vechten" met je paard en helemaal met zweep enz. de wei in om je paard te slaan vind ik dan weer niet kunnen...
Straffen door het niet geven een snoepje gaat er bij mij ook niet in. Ik geloof prima dat je een paard door je lichaamshouding en manier van opstellen wat kan temperen. Maar als mijn paard mij moedwillig zou meppen zou hij ook flink wat trappen onder zijn hol krijgen. Dat heb ik vaak genoeg moeten doen vroeger. En nu is hij 12 en krijgt hij eigenlijk niet of nauwelijks meer op zijn flikker maar zo nu en dan proberen ze toch waar de grens ligt. Vaak is nu een uh of denk d'r om al voldoende.
Ik vind wel dat je direct moet straffen en dus als je paard wat doet wat niet door de beugel kan ook meteen reageren. Als 500 kilo (en in mijn geval nog meer) geen respect voor je heeft en over je heen gaat walsen heb je toch echt een probleem.
Zo heeft een stalgenootje vroeger Ros omdat hij vervelend was op stal gezet met een plak hooi voor straf. Nou ik denk niet dat hij dat zo vreselijk vond

.
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
Vera
Bericht
door Vera » di 25 mar 2008, 15:38
ik denk dat het probleem ook niet van de laatse dagen is, maar dat je al veel eerder problemen hebt (ook al dacht je van niet) het is duidelijk dat Henk op dit moment geen respect toont, hier moet je wel snel iets aan doen. Castreren helpt al wel iets, maar je moet niet denken dat het gedrag gelijk gaat veranderen, zeker niet als hij het zelf zo wel best vind gaan. Je moet laten zien dat je de baas bent. Dat hoeft niet zozeer door gelijk met een zweep beginnen te meppen zodra hij je ziet, dan krijgt hij alleen maar angst voor jou en/of de zweep. Maar het is echt niet verkeerd om hem gelijk op zijn nummer te zetten zodra hij verkeerd gedrag vertoont. (dat doen paarden tenslotte onder elkaar ook en het is de taal die hij verstaat)
Misschien is het verstandig om eens iemand mee te vragen die ervaring heeft met zulk gedrag.
Veel sterkte met Henkie
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo