Is 8 jaar te jong om op een fjord te rijden?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
druppeltje

Bericht door druppeltje » ma 26 feb 2007, 12:38

*Pien* schreef: Ik weet ook dat fjorden erg sterk zijn, maar ik ben vroeger zelf begonnen op een Welsh die het qua eigenwijsheid en kracht op kon nemen met een fjord. Maar nogmaals; we doen het rustig aan en onder goede begeleiding :D
Dan doe je het toch beter dan veel andere mensen die van andere soort paarden houden. Ongeacht wat ze ervan zeggen....

En ik vind het er prima uitzien hoor, en niet drukmaken om die reacties hoor. Fjorden zijn nou eenmaal te gek 8-)
Dressuur: L1+2
Viv

Bericht door Viv » ma 26 feb 2007, 13:59

*Pien* schreef:[Ik bedoelde eigenlijk mensen van buiten FW, bijvoorbeeld uit onze omgeving die vinden dat een fjord alleen geschikt is voor de kar. Zelfs één van de dierenartsen vroeg tijdens de inenting "je rijdt toch niet op die beesten??"
Owww wat wil ik graag in discussie met jouw VA :D
Niet rijden op die beesten..... hij weet niet wat hij mist :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 26 feb 2007, 14:02

Die DA moet je gelijk dumpen... die neemt jouw als eigenaar toch niet serieus (of hij moet het als grapje hebben bedoeld)...
Vera

Bericht door Vera » ma 26 feb 2007, 14:16

zolang de fjord ook af en toe door een volwassen gereden word (zodat ie niet al te eigenwijs en sterk gaat worden)zie ik het nog steeds niet als probleem.

Maar het is wel zo dat mensen te gauw denken dat fjorden kinderponies zijn, maar dat is echt niet zo! maar dat had je zelf al lang begrepen.

lekker doorgaan zo, je ziet vanzelf wel waar het schip eventueel strand.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » ma 26 feb 2007, 16:56

Ik zal niet zeggen dat het niet kan.. Elke fjord is weer anders..
Maar de ervaring hier is wel dat ze ontzettend sterk en eigenwijs kunnen zijn, dat maakt ze minder geschikt voor kinderen.. Maar nogmaals er zit veel verschil in.. Kijk hoe leuk fjorden ook in kinderlessen en gehandicaptenlessen lopen.
Als de fjord netjes is ingereden en onder begeleiding zie ik er weinig kwaad in. En die begeleiding zit wel goed, volgens mij..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 27 feb 2007, 10:34

Ik heb zelf jarenlang les gegeven op een fjordenmanege waar kinderen vanaf 6 jaar reden. Een betrouwbare fjord onder begeleiding is geweldig om kinderen met paarden en rijden kennis te laten maken. Vooral in de verzorging zijn ze vaak superlief en geduldig.
Om in het rijden wat beter de puntjes op de i te zetten vind ik andere ponies geschikter maar als je dan weer wat handiger en sterker bent kun je daarentegen met een fjord weer heel ver komen.
Veel plezier met jullie fjordjes! (Da's toch het belangrijkste, zeker op deze leeftijd).
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » di 27 feb 2007, 16:32

Viv schreef:
*Pien* schreef:[Ik bedoelde eigenlijk mensen van buiten FW, bijvoorbeeld uit onze omgeving die vinden dat een fjord alleen geschikt is voor de kar. Zelfs één van de dierenartsen vroeg tijdens de inenting "je rijdt toch niet op die beesten??"
Owww wat wil ik graag in discussie met jouw VA :D
Niet rijden op die beesten..... hij weet niet wat hij mist :D
Idd, mijn Da heeft na de operatie ontzettend veel respect gekregen voor de fjord, vanwege zijn vechtlust en taaiheid. (natuurlijk heb ik hem ook even het boek Fjord in Beeld gekocht, konnie zich nog meer verdiepen in de fjord ;)

Maar fjorden zijn idd geen kinderpownies.. alhoewel, Raya erg geschikt zou zijn om met kindertjes rond te hobbelen in een manege... die vind dat ook wel erg leuk.

Iwan daar en tegen, niet. Kinderen vind hij leuk, maar rondjes tuffen in de manege zou niets voor hem zijn, qua uitdaging.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
svennieboy

Bericht door svennieboy » di 27 feb 2007, 18:43

hallo ik snap wel wat je bedoeld dat je wat onzeker word als je zeggen dat je niet op die beesten moet rijden en dat je ze maar beter gewoon voor de kar kunt laten lopen maar des te langer je met die lekkere dingen leeft des te makkelijker zul je erboven gaan staan want als ze je vertrouwen doen ze alles voor je en tuurlijk zul ze wel eens de kop (sorry hoofd) }> tegendraads hebben maar welk paard heeft dat niet toch????
gewoon neus in de lucht en lekker door doen
Startgerechtigd voor de L1
We gaan ervoor!!!!!
*Pien*

Bericht door *Pien* » di 27 feb 2007, 20:29

Hartstikke fijn, al deze reacties. Die zijn tenminste ergens op gebaseerd, zowel de positieve als de negatieve! Normaal gesproken trek ik me niet zo aan wat mensen (niet FW-mensen ;) ) over mijn fjord zeggen, maar ik was zo verbaasd over al die negativiteit over fjorden (en dan nu vooral over zo'n wollige winterfjord voor een kind -nota bene-) dat ik blij ben dat er nog zoveel 'gelijkgestemden' zijn. Bedankt voor al jullie harten onder de riem! En wij genieten vrolijk verder van onze kudde (van twee :D )
* Pien is Pretty in Pink *
-onze eerste wedstrijdkilometers zijn een feit...-
!#niekie#!
Contacteer:

Bericht door !#niekie#! » zo 04 mar 2007, 07:06

ik denk dat een meisje van acht best op een fjord kan rijden maar kan ze de pony wel goed aansporen :=
10 Mei 2010 Galldur geboren!

Stermerrie
A zadelproef 09 :D

B+5
http://www.staldolfing.nl
Plaats reactie