Paard 'ineens' jeuk, wie heeft tips..?!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
_Marjon_

Re: Paard 'ineens' jeuk, wie heeft tips..?!

Bericht door _Marjon_ » vr 24 jun 2011, 11:28

Ronan had ook weinig kriebels en de afgelopen maanden ineens meer. Hij krijgt vanaf begin december de Pavo brokken.
Had het over de Liga ook nog nooit gehoord, wel over de summerfit koeken.
Maar het blijkt dus dat Pavo adverteert met weinig suikers enzo maar dat dat geen waar is.
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
Keandra

Bericht door Keandra » vr 24 jun 2011, 14:48

bij ons hebben de paarden lichtjes geschuurd tot vorig jaar
dit jaar zijn ze op Pavo eten gezet en geen schuur meer

dus denk ik wel paardafhankelijk (ik geef niet de Liga maar Nature's best muesli)
engelina42

Bericht door engelina42 » wo 06 jul 2011, 18:24

_Marjon_ schreef:Hoi allemaal,
hallo marjon..

tip: paardendrogist.nl heeft biotine in brokvorm te koop..
sommige hoefsmeden kunnen het ook voor jou leveren..maar dat is afhankelijk van elk hoefsmid.

gr engelina

Sinds een aantal maanden 'jeukt' Ronan meer als normaal.
Nu zijn er wel wat dingen veranderd. Roon is in November verhuisd naar een andere stal. (ongeveer 50 km verder, en nog dichter bij zee als eerst)
Op de huidige stal moet ik zelf brok bijvoeren, en heb ik gekozen voor de Pavo Liga, omdat hier niet zoveel in zou zitten en speciaal gemaakt zou zijn voor de sobere paarden.
Roon staat nu ook op een weiland waar naar mijn idee meer te grazen valt.
Meneer is momenteel dan ook wat aan de spekkige kant.

Op de vorige stal schuurde Ronan eigenlijk zelden, af en toe een keertje als hij flink gezweet had. Nu begint hij gelijk aan zijn manenkam te schuren op het moment dat hij op de poetsplaats komt. Dit was eerder nog enigszins te verklaren vanwege het verharen, maar nu niet meer!

Nu probeer ik dus erachter te komen wat hem zo aan het schuren maakt. Het gaat overigens meer om een kriebel hoor, want hij schuurt niks kapot. Het is vooral de manen en de hals.
Heeft het feit dat hij te dik is hier mee te maken? Of misschien de brokken? Ik heb namelijk ook gelezen dat pavo brokken paarden jeukerig !!kunnen!! maken, maar dat dat niet bij ieder paard zo hoeft te zijn.

In principe is Ronan een paard wat niet veel extra's nodig heeft. De reden dat ik brok bij voer (nog geen halve kg op een dag), is omdat ik biotine geef vanwege zijn hoeven.
Op het moment zijn Ronan zijn hoeven hartstikke goed en dat wil ik graag houden. Ik zou zo geen andere optie weten om de biotine te voeren zonder brok.

Is er iemand die mij kan 'helpen'. Het is in de hand te houden, heb niet het idee dat het hem irriteert, maar ik wil zo graag weten waarom hij dit ineens doet.
Net kreeg ik van iemand al gelijk de tip om een exceemdeken op de doen, dat ben ik dus NIET, van plan, want hij heeft geen exceem, en geen extreme jeuk.
Sta er wel b.v. voor open een ander soort brok te proberen, of een andere manier om de biotine te kunnen voeren.

Alvast bedankt voor het lezen.

Marjon
Plaats reactie