Ik zit met twee dilemma's

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dennis

Ik zit met twee dilemma's

Bericht door Dennis » do 05 mei 2011, 06:21

Dat ik weer een keer een paard voor mezelf wil dat staat vast alleen sinds gisteren heb ik ook zoiets waar wacht ik op?

Dat komt eigenlijk doordat ik gisteren Elke ben wezen knippen en de eigenaar haar best aan ons terug wil verkopen. Dat heeft hij zelfs al aangegeven in januari toen Ulrieke weer een dood veulen kreeg. De eigenaar is al 73 en ik denk dat hij zich ergens wel vergist heeft in wat er qua opvoeding allemaal bij komt kijken om een jong paard te kopen.

Dilemma 1: zal ik Elke kopen of zal ik op zoek gaan naar een andere bloedlijn? Aangezien we met Ulrieke niet meer zullen fokken zou dit voor mij een kans zijn om uit onze eigen lijn door te kunnen fokken. Emotioneel gezien heeft dat voor mij veel waarde, zeker ook na 2 jaar op rij een dood veulen te hebben gehad. Aan de andere kant wil ik heel graag een merrie uit een bewezen moederlijn qua predikaten, dat is nog een grotere droom van mij. Natuurlijk hebben onze paarden zich voor mij dubbel en dwars bewezen maar ik wil heel graag een goede foklijn en onze eigen paarden hebben op Norka na geen predikaten.

Dilemma 2: Wat als blijkt dat wanneer mijn oom de verkochte grond heeft afgestaan hij aan 3 paarden te veel heeft? Zolang ik geen paard heb is er altijd de mogelijkheid om Ulrieke mijn kant op te halen mocht mijn oom echt niet gedraaid komen met 3 paarden. Een tijd terug dacht ik dat je net zult zien dat wanneer je Ulrieke verkoopt omdat je te weinig grond hebt straks, een van de andere dames komt te vervallen en je dan zelf weer iets terug zou moeten kopen. Dan zou het een oplossing zijn om Ulrieke hier te stallen en als er iets zou gebeuren zou ze ook weer terug kunnen naar mijn oom zodat hij altijd nog 2 paarden blijft houden. Maar ja, bij dit dilemma zitten weer zoveel "wat als" en onzekerheden. Misschien heeft mijn oom de grond nog langer als afgesproken is, misschien ligt er morgen wel een paard dood in de wei. Ik ben en zal heel trouw blijven aan mijn oom (blijf er ook wekelijks naar toe gaan) maar moet ik daarom afwachten wat die onzekerheden gaan doen. Dan kan ik misschien nog wel 5 jaar wachten.

Stel ik hak de knoop door en besluit een paard te kopen (kan bij mij soms lang duren voordat ik een knoop doorhak haha) dan is er voor mij nog wel de stalling. Ik zal op zoek moeten naar een stal die wel aan mijn wensen voldoet, dus kort in de buurt want ik moet op de fiets er heen kunnen, voldoende weidegang en de mogelijkheid om een veulen te fokken, Diesel moet ook mee kunnen.

Ben benieuwd naar jullie meningen en inzichten, misschien dat het een verhelderende blik geeft
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
nadinefjorden

Re: Ik zit met twee dilemma's

Bericht door nadinefjorden » do 05 mei 2011, 07:53

De enige tip die ik je kan geven is ga even helemaal terug naar t begin van je dilemma,

Welke keuze kwam er als allereerst naar boven
De eerste of sterkste gedachten zijn vaak de juiste
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » do 05 mei 2011, 09:02

Hoi Dennis
Als je besluit een paard te kopen zou ikzeker voor Elke gaan die ken je en daar ligt je hart ja en het tweede punt ligt natuurlijk moeilijker maar ik vind dat je dat ook eerst geregeld moet hebben voor een plekje voor haar zodat je niet voor verrassingen komt te staan
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 05 mei 2011, 11:24

Is je tweede dilemma vanwege de band met Ulrieke of vanwege het hebben van 2 paarden voor je oom?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Dennis

Bericht door Dennis » do 05 mei 2011, 14:01

Het tweede dilemma is natuurlijk ook omdat ik een band met Ulrieke heb maar ook als back up. Je zult net zien dat je evt Ulrieke zou verkopen omdat 3 paarden straks te veel is en er een van de andere weg valt. Als Ulrieke dan hier staat kan ze zo weer terug naar mijn oom zodat hij dan nog steeds 2 paarden heeft. Maar misschien is dat wel helemaal niet aan de orde, gaat het met 3 paarden perfect op het stuk grond dat er straks nog is of zijn er tegen die tijd nog maar 2 paarden. Grete is 25, Norka is 18 dus er is natuurlijk elke dag een kans dat door natuurlijke oorzaak een van deze dames er niet meer is (hoop natuurlijk dat dat nog heel lang mag duren) Als ik rekening hou met een back up doe ik dat misschien wel een paar jaar voor niets.

Welke keuze komt er als eerste naar boven? das moeilijk want ik wil heel graag een goede merrielijn maar aan Elke weet ik wel wat ik heb en hoe ze is opgegroeid. En niet dat onze merrielijn nu zo slecht is, zeker niet want op Elke na is alles wat wij gefokt hebben minimaal 1 keer kampioen geweest alleen hebben we te weinig aandacht besteed aan predikaten. Dat is natuurlijk wel iets wat ik met Elke wel kan opbouwen
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 05 mei 2011, 14:33

Als je straks op kraamvisite komt Dennis gaan we er wel eens een boom over opzetten. Jij en ik denken wat dit betreft over veel dingen hetzelfde.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 05 mei 2011, 15:02

Dilemma 1: Vraag: Hebben jullie paarden geen predikaten omdat ze er nooit voorgesteld voor zijn of omdat ze het niet redden?
Dilemma 2: Je moet doen wat je gevoel ingeeft. Kijken naar de toekomst dat kan niemand...bedenk daarom voor jezelf wat je belangrijker vind voor je eigen doel voor de toekomst. Een plek voor Ulrieke of een eigen nazaat van haar waar je verder mee kunt in de fokkerij?
Wat is de mening van je oom in dit laatste geval?
Geluk is de vrucht van intens werk
Mir

Bericht door Mir » do 05 mei 2011, 15:50

Je leeft in het nu, en de toekomst brengt altijd wat anders dan je denkt...
Ik ken Elke niet, maar predikaten zeggen ook niet alles, als een paard nooit voorgesteld wordt op een keuring. Wie weet scoort ze supergoed op de keuring?
Als jij een kans wilt maken om in de serieuze fokkerij mee te komen zou je eens aan deskundigen (maar wie zijn dat dan :D ) kunnen vragen of Elke ook naar hun inzicht klasse heeft.
Ik kan me voorstellen dat je in je eigen lijn verder wilt. En met een jonkie als Elke kun je op rijgebied ook nog van alles opbouwen.
Ulrieke klinkt eerder als een "wat als, dan red ik haar uit de brand" en om dat nou de reden te laten zijn om voor jezelf eindelijk eens wat te kopen...
Maar jouw gevoel en verstand komen er vast samen uit, wat wij ook zeggen of denken. Succes met je keuze en voorbereiden (is ook erg leuk!).
rowenna

Bericht door rowenna » do 05 mei 2011, 16:00

Tja Dennis die is moeilijk.
Elke is nog een jong paard waar je nog heel lang mee vooruit kunt natuurlijk.
Maar Ulrieke ook nog een mooie leeftijd trouwens, is toch een paardje waar jij veel mee hebt, ik zou zeggen wacht nog even af hoe het dalijk gaat lopen, want het lijkt me verschrikkelijk dat als jij dalijk Elke hebt en je oom moet paarden verkopen dat Ulrieke straks weg moet, gebeurt dit niet dan heb je misschien nog wel het geluk dat Elke er nog is en kun je haar als nog kopen en anders zijn er nog heel veel andere leuk fjorden.
Kort samengevat zou ik dus voor Ulrieke gaan en dus even afwachten hoe het dalijk loopt.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 05 mei 2011, 16:38

Je kunt inderdaad niet in de toekomst kijken, en als we bij alles moeten denken wat als ja er kan zoveel gebeuren,
voor hetzelfde geld gebeurt er iets in je naaste omgeving of met jezelf
maar je leeft hier en nu dus waar jou gevoel het sterkst bij is
Fran

Bericht door Fran » do 05 mei 2011, 16:41

Bella schreef:Dilemma 1: Vraag: Hebben jullie paarden geen predikaten omdat ze er nooit voorgesteld voor zijn of omdat ze het niet redden? Dilemma 2: Je moet doen wat je gevoel ingeeft. Kijken naar de toekomst dat kan niemand...bedenk daarom voor jezelf wat je belangrijker vind voor je eigen doel voor de toekomst. Een plek voor Ulrieke of een eigen nazaat van haar waar je verder mee kunt in de fokkerij?
Wat is de mening van je oom in dit laatste geval?
Ulrieke kan (theoretisch gezien) wel stermerrie worden ondanks dat ze onvruchtbaar is geworden. Dan heeft ze zich toch bewezen als merrie?

Tja, ik denk dat je er later spijt van krijgt als je je dromen niet uitvoert terwijl ze haalbaar zijn/waren. Of dat nu met Elke is of met een andere merrie.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Dennis

Bericht door Dennis » do 05 mei 2011, 18:17

@ Bella: De predikaten zijn er niet door gekomen omdat we per merrie te weinig gefokt hebben of omdat niet alle nakomelingen meer leven waardoor keur en preferentschap er niet meer inzit. Daarnaast heb ik gewoon te weinig tijd kunnen besteden aan het serieus trainen voor de proeven. Denk dat Ulrieke wel Ster/prestatie zou moeten kunnen worden maar 50 kilometer is best een afstand om dat iedere dag te doen om te trainen.

@ Rowenna: Ulrieke is zeker niet oud. Maar als er niets tegen zit blijft ze natuurlijk ook nog gewoon bij mijn oom en is er ook absoluut geen sprake van verkoop. Dat zou alleen in het ergste scenario kunnen gebeuren. Maar daar kan ik misschien wel 5 jaar op wachten.

Moet zeggen dat ik dit gisteren pas zo bedacht heb dus heb het ook niet met mijn oom besproken, maar die heeft al vaker gezegd dat het mooi zou zijn als ik zelf een stuk grond had. Heb ook al vaker aangeven dat ik Elke dan al meteen terug gehaald had
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 06 mei 2011, 08:28

velen denken met mij hetzelfde. In de toekomst kan je niet kijken. Als deze er nu aardig zeker uit ziet. Moet je het gewoon doen. Met het paard waar jij je het beste bij voelt. Je wet nooit wat de toekomst brengt.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
wolkj

Bericht door wolkj » vr 06 mei 2011, 09:10

Ik denk net als truus, in de toekomst kan ej niet kijken, als deze er nu aardig uit ziet moet je het gewoon doen.

Ik denk alleen zelf dat ik voor Elke zou kiezen. Omdat je weet wat je hebt en ik graag daarvoor zou gaan.
Wanneer je er echt voor gaat zal zo toch ook best ver moeten kunnen komen..
Succes met je beslissing
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Vera

Bericht door Vera » vr 06 mei 2011, 14:27

lastig dilemma, dat je eigenlijk alleen zelf op kunt lossen. Persoonlijk zou ik voor Elke kiezen, maar ja ik heb ook die band met Ulrieke natuurlijk niet.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 06 mei 2011, 15:54

Gekke zijweg misschien, maar waarom ga je niet proberen of je je eigen lijn met predikaten op kan gaan zetten dmv Elke?
Verder kun je dan ook overwegen om Ulrieke eerst dichterbij te laten komen zodat je haar naar het ster/prestatieschap toe kunt rijden zodat Ulrieke de eerste in lijn is met meerdere predikaten.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
rowenna

Bericht door rowenna » vr 06 mei 2011, 16:04

dendola schreef:@ Bella: De predikaten zijn er niet door gekomen omdat we per merrie te weinig gefokt hebben of omdat niet alle nakomelingen meer leven waardoor keur en preferentschap er niet meer inzit. Daarnaast heb ik gewoon te weinig tijd kunnen besteden aan het serieus trainen voor de proeven. Denk dat Ulrieke wel Ster/prestatie zou moeten kunnen worden maar 50 kilometer is best een afstand om dat iedere dag te doen om te trainen.

@ Rowenna: Ulrieke is zeker niet oud. Maar als er niets tegen zit blijft ze natuurlijk ook nog gewoon bij mijn oom en is er ook absoluut geen sprake van verkoop. Dat zou alleen in het ergste scenario kunnen gebeuren. Maar daar kan ik misschien wel 5 jaar op wachten.

Moet zeggen dat ik dit gisteren pas zo bedacht heb dus heb het ook niet met mijn oom besproken, maar die heeft al vaker gezegd dat het mooi zou zijn als ik zelf een stuk grond had. Heb ook al vaker aangeven dat ik Elke dan al meteen terug gehaald had
Nou dan weet je denk ik al wat je wil toch?
En ja wie weet wat er over 5 jaar weer is,
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Dennis

Bericht door Dennis » vr 06 mei 2011, 17:32

nina1993 schreef:Gekke zijweg misschien, maar waarom ga je niet proberen of je je eigen lijn met predikaten op kan gaan zetten dmv Elke?
Verder kun je dan ook overwegen om Ulrieke eerst dichterbij te laten komen zodat je haar naar het ster/prestatieschap toe kunt rijden zodat Ulrieke de eerste in lijn is met meerdere predikaten.
Een punt van overweging is dat vruchtbaarheid niet zo'n super succes is in onze lijn. Ulrieke is wel iedere keer drachtig geworden maar de laatste 2 keer een dood veulen. Norka was moeilijk drachtig te krijgen, moest met pillen en Grete werd ook altijd slecht drachtig. Daarbij heeft Elke een cyste gehad, Bart is onlangs aan een tumor geopereerd, Troica heeft als ik me niet vergis in afwijking aan haar ogen en haar enigste nakomeling heeft weer exceem. Dus links en recht mankeert er wel wat dus daar ben ik wel een beetje huiverig voor. Besef me ook wel goed dat met een andere lijn ik natuurlijk ook geen garanties heb qua gezondheid enz enz.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 06 mei 2011, 18:26

@Dennis: Dan is het dus inderdaad dat het wel in de merries zit, maar wegens omstandigheden er niet uitgehaald. Zou ik dan een merrie niet om laten staan qua lijn. Bewezen lijn kan natuurlijk ook op andere manieren.

Vruchtbaarheid, tja, vind het zelf wel een belangrijk punt, maar het is voor jezelf te bepalen: wil je het wel of durf je het niet aan met deze merrie? Daarnaast ook icm hengstenkeuze goed rekening mee houden en het er zo goed mogelijk uit proberen te fokken, die slechte vruchtbaarheid. (tuurlijk is domweg zeggen: Stoppen er mee, de makkelijkste weg, maar daarmee verlies je misschien ook weer net bepaalde punten die wél verankerd liggen in deze lijn? Die afweging is dan aan jou om te maken.)
Geluk is de vrucht van intens werk
nina1993

Bericht door nina1993 » za 07 mei 2011, 06:53

Vruchtbaarheid zou voor mij ook een belangrijk punt zijn inderdaad.

Over het algemeen genomen vallen vruchtbaarheidsproblemen bij fjorden nog wel mee volgens mij, dus dan zou het er icm een geschikte hengst wel uit te krijgen moeten zijn.

Ik zou ook goed kijken naar wat je zelf wilt. Als jij al zo lang een merrie uit een bewezen lijn wil hebben zou ik denk ik toch daarvoor gaan.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Plaats reactie