Dekenpasvraag

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Dekenpasvraag

Bericht door Annemarie » wo 20 okt 2010, 09:59

Anka heeft nu een dek op maar nu de vraag. Misschien een hele blonde vraag :o? maar hoe weet ik of hij goed past? En dan vooral bij de hals?

Ze heeft hem nu 2 dagen in de plenzende regen op gehad en ze is van schoft tot staart mooi droog en warm. Maar het loopt bij hele harde regen bij de hals een beetje in. Dat loopt dan via de voorbenen aan de zijkant naar beneden. En de boeg is een beetje nat, maar dat valt mee. Deken is dus ook aan de binnenkant beetje nattig. Maar kun je dit wel helemaal voorkomen? Heb het idee dat ik de deken dan met tape om de nek vast zou moeten plakken.

En als 2e, Aan de deken zit een mooie staartflap maar rondom de staart was ze vanmorgen wel wat nat en koel. Ding kan best opgewaaid zijn in de regen of hij lekt op de naad waar de staartflap eraan gezet is.

Eigenlijk heb ik het idee dat de deken wel goed past en dat deze dingen eigenlijk niet te voorkomen zijn, paard staat wel 24/7 buiten. Maar hoor dus graag ervaringen van andere mensen die ook paarden onder dek hebben die in de regen buiten staan.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Tamara
Contacteer:

Re: Dekenpasvraag

Bericht door Tamara » wo 20 okt 2010, 10:05

als het hier de hele dag regent, is karev op de (voor de ) schouder ook wat nattig, daar ontkom je denkik niet aan als ze dagen in de regen staan hoor.
Als hij gewoon overall netjes aansluit zou ik me daar geen zorgen over maken.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 20 okt 2010, 10:23

Dakoot (en andere paarden bij ons op stal) is ook zn schouders ook vaak wat nat als het een hele dag heeft geregend, daar ontkom je niet aan als ze een hele dag buiten staan.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
lauraatje

Bericht door lauraatje » wo 20 okt 2010, 17:10

San had altijd een deken op met halve hals en daardoor regende het niet in. Ze stond altijd de hele dag buiten en het is nooit ingeregend.
De staartflap kan heel makkelijk opwaaien en dan natuurlijk aan de onderkant nat worden. Sommige dekens hebben een lus aan de staartflap om de staart doorheen te doen, dan heb je dat probleem niet.

Als de deken verder overal goed aansluit, zou ik me geen zorgen maken.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 21 okt 2010, 08:47

Vanmorgen was ze bij de staart wel helemaal droog en ook lekker warm verder. Alleen tot aan de schoft/schouder onder dek wel wat nat. Vraag me gewoon af of dat niet gaat irriteren. En vind het ook wel bijzonder dat de deken aan de binnenkant naar achteren niet ook nat wordt. Maar dat doet ie niet, stopt echt bij de schouder schoft. Ik wil eigenlijk liever geen halsstuk, helemaal zo'n gedoe met de manenboog dan. Na ja, is net wat ik dacht en wat Tamara en Andrea ook al zeggen, helemaal te voorkomen zal enige nattigheid voor bij de hals met die plensregen wel niet zijn.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » do 21 okt 2010, 09:04

Bij Harma regent het eigenlijk nooit echt in en die heeft niet een deken met hals oid. Merk nu bij mijn paard dat ik de deken bij de hals niet zo mooi vindt aansluiten en het inderdaad ook een stukje inregent. Vorig jaar zat deken beter en regende het ook niet echt in.

Dus ik kan me wel voorstellen dat het uitmaakt in hoeverre deken echt aansluit. Harma heeft natuurlijk altijd een mégavacht, waardoor die met haar haar de randen mooi "dichtkit"..

[edit] Ik heb nog nooit meegemaakt dat paard bij kont/staartflap helemaal nat was, behalve toen daar een gat in de deken zat. Moet zeggen dat ik voornamelijk weather beeta dekens heb en die hebben een extra grote staartflap die ook een stukje verder naar beneden vastzit (niet zo'n "los vierkantje" oid)
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 21 okt 2010, 10:10

Anka heeft ook een Wheater Beeta deken met zo'n staartflap die idd nog stukje naar beneden vastgezet is. Maar vorig jaar zag ik dat als ze met de kont vol in de wind staan en het waait hard dat ie best op kan waaien haha. Niet zo snel, maar het kan wel.

Hmm tsja, ik ben verder heel tevreden met de deken. Kan ook kijken of de 185 van Nisko beter aansluit. Anka is aardig breder dan vorig jaar dus misschien dat ie daarom bij de hals toch wat afstaat? Of de borstsluiting moet toch 1 strakker, maar goed, paard moet nog wel kunenn grazen natuurlijk. Lastig gedoetje ook 8)7 .
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 21 okt 2010, 21:11

Niet meer mensen met dit probleem?
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 21 okt 2010, 22:16

Ik gebruik altijd Bucas dekens en ik heb nog nooit gehad dat mijn paarden nat waren op de schouders. Zou ik ook niet blij mee zijn want ik heb die dekens niet voor niets op. (Heb, vermoed net als jij, geen stal)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 22 okt 2010, 07:03

Klopt ik heb geen stal. Nog niet, met 6 weken wel trouwens. Maar goed, ik ben dus ook niet zo blij met het inregenen. Het is weliswaar alleen bij de schouder maar toch. Ik heb nog eens goed gekeken en denk dat Anka te breed is geworden en dat de deken om de schouders toch ietsje trekt en daardoor bij de hals wat afstaat.

Hoe strak heb jij je dekens dan Annalyn? Heb je toevallig een foto van Ilonka met de Bucas?
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 22 okt 2010, 12:20

Die kan je niet 'afstellen' er zit maar één standje op. Ilonk heeft maat 185 (6.0") Ilonk is 1.42m en is aardig breed, Brass heeft ook die 185 op, die is 1.39 en ook behoorlijk breed. Ze zitten wel redelijk strak, mijn 'graadmeter' is dat ik mijn hand er aan de voorkant tussen steek en de paarden van de grond laat eten. Mijn hand zit dan aardig klem maar niet te. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden.

Ik zie wel dat mijn dekens ruim over de schoft liggen, echt wel een cm of 10-15. Op de tweede foto kan je zien dat hij redelijk strak zit (er hangt een stukje nekvel/huid over de sluiting)
Afbeelding
Afbeelding

Edit: foto's toegevoegd
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie