Jonge fjord geen evenwicht wat te doen ?
Jonge fjord geen evenwicht wat te doen ?
Ik heb Hummer nu 2 maanden en heb hem al flink aan het werk gezet een de longe en nu 3 x aan de longe gereden en van de week voor de eerste keer los.
Hummer tikt achter heel erg aan en is ook zwak in zijn achterhand dus dat moet getraint gaan worden.
Met het rijden is het net of hij nog dronken is in de stap heb ik gede controle en luisterd hij ook goed maar in draf is de controle weg.
Wat kan ik nu het beste doen om hem sterkter te gaan maken en hem verder door te trainen zonder dat het gevaarlijk word met rijden want hij maakt soms een bocht echt op het laatste moment als het niet anders kan maar schiet soms ook de andere kant op omdat hij de bocht gewoon niet meer kan maken.
Wat is de beste manier om hem te gaan trainen??
Hummer tikt achter heel erg aan en is ook zwak in zijn achterhand dus dat moet getraint gaan worden.
Met het rijden is het net of hij nog dronken is in de stap heb ik gede controle en luisterd hij ook goed maar in draf is de controle weg.
Wat kan ik nu het beste doen om hem sterkter te gaan maken en hem verder door te trainen zonder dat het gevaarlijk word met rijden want hij maakt soms een bocht echt op het laatste moment als het niet anders kan maar schiet soms ook de andere kant op omdat hij de bocht gewoon niet meer kan maken.
Wat is de beste manier om hem te gaan trainen??
Laatst gewijzigd door dees1980 op zo 05 sep 2010, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Jonge fjord geen evenwicht wat te doen ?
Ik denk dat hij veel kilometers moet maken, is er misschien een lang pad in de buurt? zodat je lange stukken rechtdoor kan draven?
Hoe oud is jou Hummer nu precies???
Maar als jij al zegt dat het lijkt dat hij op 4 benen kreupel is zou ik hem het liefst eerst goed na laten kijken voor ik verder ging met rijden.
Ik heb in een ander topic al weleens aangegeven dat ik behoorlijk veel jonge paarden heb ingereden maar ik heb er nog nooit een gehad die voelde kreupel te zijn met inrijden. Onbalans is natuurlijk heel iets anders maar dat is niet met kreupel te vergelijken.
Als hij strijkt achter zou ik er een paar strijklappen omdoen om verwondingen te voorkomen.
Je zegt hem nu 2 maanden te hebben, toen je hem kocht was hij toen ook al zo slap en heeft een DA hem toen evt gekeurd???
oei wat een vragen allemaal. Maar wel noodzakelijk.
Maar als jij al zegt dat het lijkt dat hij op 4 benen kreupel is zou ik hem het liefst eerst goed na laten kijken voor ik verder ging met rijden.
Ik heb in een ander topic al weleens aangegeven dat ik behoorlijk veel jonge paarden heb ingereden maar ik heb er nog nooit een gehad die voelde kreupel te zijn met inrijden. Onbalans is natuurlijk heel iets anders maar dat is niet met kreupel te vergelijken.
Als hij strijkt achter zou ik er een paar strijklappen omdoen om verwondingen te voorkomen.
Je zegt hem nu 2 maanden te hebben, toen je hem kocht was hij toen ook al zo slap en heeft een DA hem toen evt gekeurd???
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Fran schreef:Ik denk dat hij veel kilometers moet maken, is er misschien een lang pad in de buurt? zodat je lange stukken rechtdoor kan draven?
Daar krijgt hij meer conditie van maar echt veel sterker worden ze er niet van.
Hij is gewoon nog niet toe aan veel kilometers.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Voordat ik Olaf had, reed ik een haflingertje en die merrie was ook erg slap en niet in balans. Toen ben ik met haar ook veel buiten gaan rijden en daar werd ze echt wel beter van.claudia schreef:Fran schreef:Ik denk dat hij veel kilometers moet maken, is er misschien een lang pad in de buurt? zodat je lange stukken rechtdoor kan draven?
Daar krijgt hij meer conditie van maar echt veel sterker worden ze er niet van.
Hij is gewoon nog niet toe aan veel kilometers.
Ook omdat ze aangeeft dat bochten erg lastig zijn. Ik merkte wel dat als ik het buitenrijden (2x per week) en bak (1x per week zelf, 1x les) combineerde dat het echt wel hielp met het rijden in de bak, het ging haar gewoon makkelijkere af.
Maar hij is nog niet zo ver onder het zadel en dan vind ik buitenrijden ook nog niet zo'n slim plan.
Ik denk dat een stuur en een rem ook erg belangrijk is.
Maar ik ben benieuwd of hij zo al was toen ze hem kocht. het gevoel dat hij op 4 benen kreupel is is gewoon niet goed.
Ik denk dat een stuur en een rem ook erg belangrijk is.
Maar ik ben benieuwd of hij zo al was toen ze hem kocht. het gevoel dat hij op 4 benen kreupel is is gewoon niet goed.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Hmmmmm kan wel een keer langskomen om te kijken of ik vanaf de grond iets raars zie? idee?
heb je al eens een pessoa geprobeerd met longeren, wil ook nog wel eens helpen. Maar zou hem dan toch eerst na laten kijken door een VA of fysio (Nico Speksnijder is een aanrader).
Hij is nog jong en niet veel gewend dus hou trainingen kort (max half uurtje) en veel overgangen rijden en veel rechtuit.
Ik weet niet hoe zwaar jullie bak is maar dat kan ook het idee geven dattie niet goed loopt omdattie dan teveel zn balans kwijt raakt.
Geef maar een gil als ik langs moet komen (volgende week zondag ofzo dan zit ik toch op Dort bij de Powerhorse dus ben in de buurt dan).
heb je al eens een pessoa geprobeerd met longeren, wil ook nog wel eens helpen. Maar zou hem dan toch eerst na laten kijken door een VA of fysio (Nico Speksnijder is een aanrader).
Hij is nog jong en niet veel gewend dus hou trainingen kort (max half uurtje) en veel overgangen rijden en veel rechtuit.
Ik weet niet hoe zwaar jullie bak is maar dat kan ook het idee geven dattie niet goed loopt omdattie dan teveel zn balans kwijt raakt.
Geef maar een gil als ik langs moet komen (volgende week zondag ofzo dan zit ik toch op Dort bij de Powerhorse dus ben in de buurt dan).
claudia schreef:Hoe oud is jou Hummer nu precies???
Allereerst bedankt voor jullie reactie's

Hummer is 1 mei 4 jaar geworden maar toen ik hem 2 maanden geleden kreeg nooit gelongeert alleen maar 2 x op gezeten meer hebben ze er niet mee gedaan. Hij was ook veel te mager dus heb ook rustig aan gedaan omdat ik wilde dat hij zou aansterken.
Hummer is klinisch goed gekeurt 1 x door DA bij hun en daarna nog 1 x omdat ik na het verlies van Rambo zekerheid wilde hebben door de DA bij ons. Op de foto heb ik hem niet laten zetten want onze DA vind dat onnodig en ook zo aan de longe zie je niks en loopt hij perfect de DA's zeiden beide dat het onkunde nog is van hem
Hij is ook niet kreupel maar weet niet hoe ik het gevoel moet uitleggen wat ik precies voel met rijden zeg maar !
Strijklappen heeft hij vanaf de eerste dag al om.
Buitenrijden en zo KM rijden dat kan bij ons super we zitten in de polder en hij is verkeersmak maar net wat er al geschreven werd ik moet eerst controle hebben pas dan durf ik naar buiten.
Hij is in ieder geval niet kreupel want hij liep vandaag aan de longe ook weer perfect bij de bochten springt hij ook over in de verkeerde galop als hij galopeert dus hij weet zich totaal nog geen raad ergens mee , hulpteugels heb ik nog niet gebruikt omdat veel mensen zeggen dat dat weer niet goed is dus weet daarom niet zo goed hoe ik hem nu verder kan trainen.
Moet wel zeggen dat onze bak erg zwaar is dus daar kan hij ook moeite mee hebben , denk dat hij in de paddock beter uit de voeten kan.
Ik heb zelf het idee dat hij misschien nog niet klaar is om onder het zadel te gaan maar gewoon eerst getraint moet worden aan de longe??
Viv bedankt voor je aanbieding , ga eens even kijken hoe ik zondags zit volgens mij niks op de planning dus ik hou jou even op de hoogte !!
Ik heb het in me tekst even veranderd want dat was van mij gewoonde een verkeert voorbeeld , het is gewoon een apart gevoel zeg maar heel moeilijk uit te leggen net of hij een beetje dronken is.
En dit gevoel is ook niet de hele tijd op sommige stukken loopt hij wel lekker , hij kan ook nog geen tempo houden en gaat in draf best hard dus dan voelt het ook alweer heel anders dan dat je een normaal drafje maakt.
Hoop dat ik het zo beter uitgelegt heb , wil niet het idee geven dat mijn pony kreupel is aan 4 benen want hij loopt als een trein
En dit gevoel is ook niet de hele tijd op sommige stukken loopt hij wel lekker , hij kan ook nog geen tempo houden en gaat in draf best hard dus dan voelt het ook alweer heel anders dan dat je een normaal drafje maakt.
Hoop dat ik het zo beter uitgelegt heb , wil niet het idee geven dat mijn pony kreupel is aan 4 benen want hij loopt als een trein

Kijk dat is een betere uitleg.
Als ik dit zo lees is hij er gewoon nog niet helemaal klaar voor.
Dit moet je gewoon lekker gaan opbouwen.
En als de bak te zwaar is zou je evt op de wei kunnen beginnen , tot hij wat stabieler is en dan terug naar de bak.
Het dronken zijn is gewoon het zoeken naar balans.
Niks mis met je pony maar nog lekker jong en onbezonnen.
En als de bak te zwaar is zou je evt op de wei kunnen beginnen , tot hij wat stabieler is en dan terug naar de bak.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ja daarom had ik het even anders neergezet kon het niet echt goed omschrijven.claudia schreef:Kijk dat is een betere uitleg.
Oke dan gaan we gewoon lekker rustig aan opbouwen , is het dan het beste om hem lekker aan de longe te zetten met of zonder pessoa of bijzet etc ??
Kan ik hem wel gewoon rijden of is het het beste om dit voorloppig niet te doen of ook gewoon dat doorzetten en langzaam met minuutjes opbouwen de komende maanden???
Ik zou het longeren wat gaan uitbreiden evt met een pessoa.
En ook aan de lijn goed de comando's stap draf galop en zeker ho aanleren.
natuurlijk kun je , als de bodem niet te zwaar is, er gerust weer op gaan zitten. Dit zou ik ook langzaam aan opbouwen.
Van een minuut of 5 naar steeds wat langer. Eerst de stap onder controle en dan langzaam aan de draf.
Kijken of hij daar wat sterker op gaat worden.
Maar hoe ziet hij er nu uit??
En ook aan de lijn goed de comando's stap draf galop en zeker ho aanleren.
natuurlijk kun je , als de bodem niet te zwaar is, er gerust weer op gaan zitten. Dit zou ik ook langzaam aan opbouwen.
Van een minuut of 5 naar steeds wat langer. Eerst de stap onder controle en dan langzaam aan de draf.
Kijken of hij daar wat sterker op gaat worden.
Maar hoe ziet hij er nu uit??
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik zou het rustig aandoen, lekker opbouwen.
Paard dat nog op eigen benen moet leren lopen zou ikzelf juist niet bijzetten; de buiging op de longecirkel is al moeilijk zat en 'insnoeren' kan hij juist van gaan hangen, zeker als de balans nog niet goed is. Ik zou eerder helemaal niets gebruiken, of lange lijnen, of alleen een band om z'n achterhand. Maar ik zie al; de meningen verschillen daarover.
Als je rijdt zou ik het juist met een heel los teugeltje doen zodat hij de ruimte heeft zelf z'n balans te zoeken.
Grondwerk kan ook een hele goede ondersteuning zijn. Lekker aan de hand veel balkjes lopen, doolhofjes van balkjes maken, een 'waaier' van balken leggen of gewoon mikado ervan maken. Doordat hij dan heel geconcentreerd met z'n beentjes bezig moet zijn help je hem bewust te worden van wat z'n voeten doen.
Paard dat nog op eigen benen moet leren lopen zou ikzelf juist niet bijzetten; de buiging op de longecirkel is al moeilijk zat en 'insnoeren' kan hij juist van gaan hangen, zeker als de balans nog niet goed is. Ik zou eerder helemaal niets gebruiken, of lange lijnen, of alleen een band om z'n achterhand. Maar ik zie al; de meningen verschillen daarover.
Als je rijdt zou ik het juist met een heel los teugeltje doen zodat hij de ruimte heeft zelf z'n balans te zoeken.
Grondwerk kan ook een hele goede ondersteuning zijn. Lekker aan de hand veel balkjes lopen, doolhofjes van balkjes maken, een 'waaier' van balken leggen of gewoon mikado ervan maken. Doordat hij dan heel geconcentreerd met z'n beentjes bezig moet zijn help je hem bewust te worden van wat z'n voeten doen.
Met een passoa snoer je hem niet aan maar leer je hem juist van achterui te laten lopen.
Dat vind ik heel iets anders dan bijzetten.
Dat vind ik heel iets anders dan bijzetten.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
het idee van bijzetten werd ook genoemd, dat was vooral waar ik op doelde.
Was absoluut niet negatief bedoeld naar jou claudia!
Was absoluut niet negatief bedoeld naar jou claudia!
Terug aan de longeer lijn dan maar tijdens de les,
en idd veel grondwerk doen,
Corner vind het geweldig om over balkjes heen te springen,mannetje wacht zelfs geduldig totdat ik balkje weer terug gelegd heb,
Ook hij dweilt nog tijdens draven ,dus balkjes neer gelegd zodat hij leert op te tillen.
misschien ook tip voor jou.Jou paard moet ook nog veel verwerken tussen zijn oren.
Dat ineens omkeren is bekend,maar met geduld houd dat wel een keertje op hoor.
en idd veel grondwerk doen,
Corner vind het geweldig om over balkjes heen te springen,mannetje wacht zelfs geduldig totdat ik balkje weer terug gelegd heb,
Ook hij dweilt nog tijdens draven ,dus balkjes neer gelegd zodat hij leert op te tillen.
misschien ook tip voor jou.Jou paard moet ook nog veel verwerken tussen zijn oren.
Dat ineens omkeren is bekend,maar met geduld houd dat wel een keertje op hoor.
Helemaal mee eens, en buiten gewoon iemand ernaast nemen met halster onder/over je hoofdstel en touw eraan. Kan hij eerst wennen aan gewoon rechtuit lopen en zn balans zoeken dan komt dat daarna vanzelf goed in de bak. Hoef jij je ook niet druk te maken over rem of stuur.claudia schreef: En als de bak te zwaar is zou je evt op de wei kunnen beginnen , tot hij wat stabieler is en dan terug naar de bak.
Bedankt voor jullie antwoorden en raad , we gaan gewoon weer lekker rustig aan de slag en ga jullie adviezen opvolgen !!
PS: onze bak was vandaag ook zwaar (te weinig regen en Andy had geen tijd om te slepen met kdies) en Kdies liep vandaag ook weer lekker te mikadoën met zn lange stelten dus er is hoop hahaha.