Stokmaat grootste fjord?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jilly

Re: Stokmaat grootste fjord?

Bericht door Jilly » ma 31 mei 2010, 07:10

adanco schreef:Of een Fjord wel of niet mooi is heeft toch niks met grootte te maken? Als een grote Fjord goed in model staat en niks inlevert (vanwege zijn maat) aan kwaliteit is er niks mis mee lijkt me. Er zijn zoveel lelijke kleine mormels die kwalitatief bagger zijn..Heeeel veel!
Een klein rastypisch Fjordje die goed op de benen staat en goed in elkaar zit vind ik net zo goed een lust om naar te kijken als een grote met dezelfde eigenschappen.
Een grote is alleen wat praktischer aangezien er weinig hele kleine mensen zijn. Een kleine Fjord met groot mens erop is ook niet echt plezierig om naar te kijken. ;(
Maar inderdaad, ze moeten wel echt Fjord blijven..
Denk dat het er vooral om gaat is dat we met de fjorden niet moeten streven naar een standaardmaat van 1.55 of hoger ;)
Een uitschieter is prima mits hij fjords blijft, zo is er voor iedereen wat wils, maar ze hoeven niet allemaal zo te zijn, toch?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » ma 31 mei 2010, 07:27

groot en klein samen op de foto..

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 31 mei 2010, 08:03

Die van mij heeft van mij gewoon veel schoppen onder zijn kont gehad vroeger, net als ik zelf :D.
Ik heb hem gekocht als bijna jaarling en had geen idee hoe groot hij zou worden. Ik had het niet erg gevonden trouwens als hij wat kleiner was gebleven. Ik heb met mijn lengte ook vaak op fjorden gereden die wel een stuk lager waren en doordat ik met name lange benen heb en niet zo'n lang bovenlijf is dat ook geen heel raar gezicht.
Die van mij komt ook niet uit grote ouders.

Valt me wel op dat het gros van de grote fjorden die Anita genoemd heeft al wat ouder zijn klopt dat? Dat zou betekenen dat het niet de tendens is om grotere fjorden te fokken. Mensen worden ook steeds langer, zou dat bij paarden niet gewoon ook zo werken?
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 31 mei 2010, 08:14

Nan is gemeten op 1.51,5 en er werd destijds 1,5 cm afgehaald voor de ijzers :S En ik denk zomaar dat ze sindsdien nog wel wat gegroeid is.

Een fjrod van een kennis is namelijk vorig jaar gemeten op 1.52 dacht is en Nan Echt een stukkie groter dan die fjord....

het hoeft trouwens geen kasteel te zijn vind ik. Het belangrijkste is dat alles in verhouding is. Maar vind wel dat we niet de oorspronkelijke fjord uit het oog meoten verliezen! ;)
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » ma 31 mei 2010, 09:20

Esther schreef:Hihi, Carolien voelt zich aangevallen..
Ik, en dan heb ik het alleen over mezelf, zei ook dat ze wel mooi zijn, maar dat je een wat grotere kans hebt dat ze minder mooi zijn, te paardachtig.. Maar Adanco niet hoor, die is mooi!!
Alladin ook trouwens!!
Haha Esther, voel me niet aangevallen hoor! Het lijkt alleen af en toe wel een hype om TEGEN grote Fjorden te zijn. En dat vind ik een beetje simpel. Een Fjord is mooi/goed/correct etc of niet en dat heeft niks met stokmaat te maken.
Zo liepen Jose en ik vorige jaar met Aladin en Adanco van het keuringsterrein en werden we nageschreeuwd door iemand uit Anderen: Daar gaan ze weer met hun paarden in Fjordenjasjes!!
Ik weet niet of grote Fjorden (die met verstand gefokt worden!!) sneller lelijk of uit verhouding zijn? Ik ken meer grote kwalitatief goede paarden dan kleine haha... Maar dat kan ook aan mijn omgeving liggen :+ En dan doel ik niet eens op Adanco hihi. Ik vind persoonlijk een stokmaat van 1.52/1.53 ook meer dan genoeg hoor, al zou ik mijn Fjord helemaal te gek vinden als hij 1.60 zou zijn!
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 31 mei 2010, 09:52

Ook al is dit 'stel je vraag' en geen 'discussie topic', ik wil er toch even op in gaan. Ik ben het met Carolien eens! Lijkt inderdaad vaak of groot per definitie slecht wordt gevonden!

Mensen zijn ook steeds langer geworden.. je fokt om te verkopen (meestal) en de klant vraagt om grotere fjorden..Ook het fokdoel is veranderd..een fjord is geen werkpaard meer maar een gebruikspaard voor de recreatie/sport en dan voornamelijk voor volwassenen.

Natuurlijk moet alles goed in verhouding en kwalitatief in orde zijn. Je hebt net zoveel lelijke kleine fjorden met slecht beenwerk (om maar even een voorbeeld aan te halen) als grote fjorden..dat heeft naar mijn mening niet per definitie met formaat te maken.. En smaken verschillen en dat is toch prima? Beer is ook groot maar wel echt een fjord! Prachtig stel benen en goed in verhouding.

Dit is echt zo'n onderwerp waar je eindeloze discussies over kan voeren maar waar je nooit een antwoord op krijgt, simpelweg omdat het voornamelijk een smaak-kwestie is. zo, nu stop ik want dit is geen discussie topic. ;)
Esther

Bericht door Esther » ma 31 mei 2010, 10:11

Volgens mij is het geen hype om tegen grote fjorden te zijn hoor, iedereen wil er toch een!!
De meeste mensen die informeren naar een fjord willen eentje van rond de 1.50..
Dat vind ik dan wel ergens gevaarlijk.. Fokkers willen inderdaad aan de vraag voldoen en gaan dus stokmaat hoger waarderen. Nu maakt het op sommige merries niet zo veel uit, maar er wordt minder kritisch gekeken. Ook al heeft een merrie bijvoorbeeld minder goed beenwerk, toch maar die grote erop, dat verkoopt beter.
En nog slechter, die kleine merrietjes moeten allemaal onder een grote hengst. Moet ik dat nog uitleggen??
Dat verschil is te groot, gevolg problemen en paarden uit verhouding.. Ik geloof dat dat ook de reden was dat er zoveel negatiefs over Manus was, daar is gewoon verkeerd mee gefokt en Manus wordt er onterecht op aangekeken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rowenna

Bericht door rowenna » ma 31 mei 2010, 12:21

Er is helemaal niks mis met grote fjorden, alleen moeten er wel opgepast worden dat er niet niet bewust groot gefokt word en er alleen nog maar daar na gekeken word en niet meer naar de bouw.
Een paar jaar terug was dit bij haf ook zo er werd alleen nog maar gekeken naar slanke grote haflingers, wat ten koste ging van het karakter van het dier en fries moest alleen nog maar luxe zijn, dat zijn knieen naar de knoppen gingen en dwerggroei en noem maar op wat meer werd allemaal niet op gelet, gelukkig zijn ze er wel achter gekomen nu, maar wel aan de late kant waardoor er nu weer anders gefokt gaat worden.
En dit is toch wat we bij de fjord niet willen, en alleen maar groot fokken en verder nergens naar kijken, nu zijn er mooie grote fjorden, maar hoe gaat het in de toekomst als iedereen alleen maar grote fjorden van boven de 1.50 wil, gaat dit dan ook ten koste van dit o zo mooie paardenras, en gaan we de fries achter na, laten de fokkers hier met zijn allen goed over na denken wat en hoe hij fokt, zodat we ook over 20 jaar nog mooie fjorden hebben.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Daphne

Bericht door Daphne » ma 31 mei 2010, 12:26

Grappig hoe iedereen voor de stokmaat van z'n eigen fjord opkomt :D Mensen met een grote fjord geven af op kleine chique fjorden met slechtbeenwerk en vice versa. Punt is gewoon dat een fjord een fjord moet blijven. Of de stokmaat nou 1.35m of 1.55m is is niet eens het punt van discussie volgens mij. Zolang de paarden voldoende raskenmerken hebben vind ik het ok. Een grote stokmaat opzich zou geen doel moeten zijn.
Esther schreef:En nog slechter, die kleine merrietjes moeten allemaal onder een grote hengst. Moet ik dat nog uitleggen?? Dat verschil is te groot, gevolg problemen en paarden uit verhouding..
En tóch vraag ik me dat af :D Als een vrouw van 1.60m een kind krijgt van een man van 1.95m dan komt er toch ook niet direct een misbaksel uit? :D

Andersom wordt er vaak gezegd "of je nou een fjord van 1.42m of 1.47m hebt, wat maken die 5 centimeters nou uit??" maar in dit soort discussies wordt het altijd omgedraaid. Dit is overigens geen aanval op jouw uitspraak hoor Esther! Ik vraag me gewoon af waar zo'n grens ligt? Als je je merrie van 1.40m onder een hengst van1.40/1.45/1.50m/1.53 doet, wat is dan te groot? Het gaat meer om het totaalplaatje (lichaamsbouw, beenwerk etc) van zo'n hengst dan om zijn maat in mijn opinie.
rowenna

Bericht door rowenna » ma 31 mei 2010, 12:34

Wat Esther denk bedoelt Daphne is dat sommige mensen perse hun kleine merrie willen laten dekken met een grote hengst om een groot veulen te krijgen en dan vinden ze het niet belangrijk hoe hij er uitziet, als hij maar groot is en dan gaat het tenkoste van het ras.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 31 mei 2010, 12:35

Ulvi was 1.41 m en Ronan 1.50 m. Ging beiden goed. Al voelde ik me in het begin op Ulvi wel wat dikker.

Mijn schoonpa had Urma en Urzula allebei uitgebracht op de CK. Urma stond vaak 2e en Urzula een stuk verder naar achteren. Toch denken wij dat dat kwam, omdat ze gewoon kleiner was. Terwijl Urzula ontzettend goed kan lopen!!

Ik denk dat we zeker het fjordenrastype in het oog moeten houden, maar wat al wordt gezegd, de Nederlandse mensen zijn de langste mensen van Europa. Dit komt oa door goede voeding. En de paarden krijgen tegenwoordig ook goede voeding, dus die worden wel wat groter. Ik denk ook niet dat ze groter moeten worden gefokt dan 1.55 m hoor.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » ma 31 mei 2010, 18:57

Met Esther en Daphne eens!
Misschien bedoelt Esther het zoals dat je een melkkoe laat dekken door vleesstier? Ha..
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Esther

Bericht door Esther » ma 31 mei 2010, 21:05

rowenna schreef:Wat Esther denk bedoelt Daphne is dat sommige mensen perse hun kleine merrie willen laten dekken met een grote hengst om een groot veulen te krijgen en dan vinden ze het niet belangrijk hoe hij er uitziet, als hij maar groot is en dan gaat het tenkoste van het ras.
Zo bedoel ik dat en er komen geen misbaksles uit, maar je levert soms in op kwaliteit..

Ik heb bij Desiree een boekje gezien van het haflingerstamboek, ben daar wel geschrokken van hoe die er tegenwoordig uit zien.. Zijn net hazewinden. :n . Als fjorden er ooit zo uit zien dan kap ik er mee, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nando

Bericht door Nando » ma 31 mei 2010, 21:50

hee daar komt zo maar mijn kanjer weer eens voorbij, wat leuk die complimenten over Nando, dank jullie wel,
Ik kijk wel regelmatig maar post eigenlijk nooit zoveel over hem.
Nando staat inmiddels in Harmelen en het gaat hartstikke goed met hem.
Hij is inderdaad wel groot maar ook echt een fjord.
Jessica heeft hem nog een tijd voor mij verzorgt dat klopt.
Helaas nu niet meer maar heb een super bi rijdster voor hem die met haar 1.80 helemaal niet misstaat op hem.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 01 jun 2010, 07:11

Hé Monique, leuk dat je weer op FW te vinden bent! Fijn om t horen dat het goed gaat met je kanjer.

Ik denk dat bepaalde hengsten gewoon een grote maat vererven. Ik ben in ieder geval een aantal grote Fjorden tegengekomen die allemaal van Havstad waren.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 01 jun 2010, 07:51

Daar is Manus ook weer een voorbeeld van, ook een Havstad.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » di 01 jun 2010, 08:18

rocky is een myrstein x tunar. Ik zie ook nog redelijk veel tunar's met een hogere schofthoogte.

Ik moet hier alleen soms wel om lachen want we praten over het verschil van 1.48 naar 1.52/3. Dat is 5 cm.. Er zijn rassen die in 10 tot 15 jaar ruim 10 cm erbij hebben gekregen op het gemiddelde daar zou ik me meer zorgen om maken.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 01 jun 2010, 09:00

Lenngard fokt ook groot, Ronan en Silas zijn daar met hun 1.50 m ook een voorbeeld van. En zo zijn er wel meer.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Yvonne6

Bericht door Yvonne6 » di 01 jun 2010, 19:42

mijn merrie staat in haar paspoort als 1m41,maar laatst is ze weer eens opgemeten,en dat was toen 1m38?

nouja goed,ik heb haar laten dekken door Rubis die dacht ik 1m50 is,en ja ik heb idd een hengst van een maatje groter gekozen,in de hoop dat het veulen ook iets groter wordt.
maar ik heb zeker niet alleen om de maat gekozen.

verder maakt de maat voor mij een fjord niet mooier of minder mooi.
een kleine kan net zo mooi zijn als een grote of andersom.
Ravina(OrstaxBrusvein)
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) Geboren: 17-05-2011 - † 01-08-2012
Vera

Bericht door Vera » wo 02 jun 2010, 07:58

grote van de ouders zegt niet altijd alles. Lando had een moeder van 1.40 en vader van 1.44 en is zelf 1.56 geworden. Die maat zat zowel bij vader als bij moeder nergens in de lijn. want new forest pony's hebben een stokmaat van maximaal 1.48 willen ze goedgekeurd worden voor het hoofdstamboek. Deze staat nu in het sportregister (maakt niet uit, hij is toch ruin) maar zo zie je maar dat er zo oppeens toch eens een grote uit 2 kleintjes kan komen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie