help!!!! boogje of lang?
Re: help!!!! boogje of lang?
Morris heeft ze ook lang en dik, dus aan twee kanten een dikke bos tot onder aan de hals. Probleem: Het is zo warm nu, hij zweet zich rot! IK heb eerst allemaal halve vlechten gemaakt (doen ze in de endurance veel). Ben er een uur mee bezig geweest, maar omdat de manen zo dik zijn werkt het niet echt, ze zitten veel te dicht op elkaar!
Oplossing 1: Eén vlecht proberen (maar dan aan allebei de kanten één, zal wel moeten). Ga ik dit weekend maar eens proberen.
Oplossing 2: Toch weer knippen...
Oplossing 1: Eén vlecht proberen (maar dan aan allebei de kanten één, zal wel moeten). Ga ik dit weekend maar eens proberen.
Oplossing 2: Toch weer knippen...
Morris, mijn superfjord!
En als je nu eens niet vlecht, maar gewoon staartjes maakt die je halverwege vastzet? Dat gaat veel sneller en is makkelijker te herstellen als alles instort. Het zou zonde zijn als je zulke mooie lange manen moet afknippen omdat- ie onder zijn manen een sauna heeft....
Nu snap ik we dat Fjorden geknipt worden: al dat manengedoe is voor de meesten toch te veel werk.
Nu snap ik we dat Fjorden geknipt worden: al dat manengedoe is voor de meesten toch te veel werk.
VERMIST CYNTHIA VAN DER HEIDE
Zijn manen zijn gewoon te dik, er blijft dan teveel hals bedekt zeg maar, nog meer dan nu bij vlechten. Knippen laat ik nog even als laatste oplossing, want ik vind de lange manen toch wel gaaf.
Morris, mijn superfjord!
Een hengstenvlecht- in jouw geval dan twee -is eigenlijk meer voor de show en niet echt practisch. Ik had er ook heel lang over gedaan en voordat ik aan de andere kant van zijn manenkam stond, liet-ie alweer los. Dikke manen is mooi maar niet handig.
Hoe heb je dat dan de andere jaren gedaan?
Of eeeeeehhhhhhhh een rasta-coupe, is dat niks?
Hoe heb je dat dan de andere jaren gedaan?
Of eeeeeehhhhhhhh een rasta-coupe, is dat niks?

Gewoon een hengstenvlecht er in, maar niet te strak, deed ik bij mijn fries ook ging goed, je moet zijn manen echt niet afknippen hoor hardstikke zonde, anders wil ik ze wel voor Udo hihi.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Twee hengstenvlechten wil ik doen ja. Een vriendin van me had een Haflinger met lange manen (een meter lang!) en die had altijd twee hoge vaste vlechten. Zoiets dus, bleef goed zitten bij die van haar. In de winter kan het gewoon los, lekker warm.
Morris, mijn superfjord!
Ik zou ze niet te hoog en te vast vechten, nadeel is als met het hoofd naar beneden staan[wat een fjord bijna de hele dag doet hihi]dan trekt de manenkam strak en als je de manen dan te strak en hoog hebt gevlochten gaat dat trekken, niet fijn voor het paard, maar je trekt dan ook makkelijk manen uit.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Nou ja, blijkbaar heeft hij er toch zat.....
Manen van een meter lang is wel echt lang ja. Dat zou ik wel eens willen zien. Heb je een foto misschien. Misschien voor een Haf ook wel leuk, een boogje!

Manen van een meter lang is wel echt lang ja. Dat zou ik wel eens willen zien. Heb je een foto misschien. Misschien voor een Haf ook wel leuk, een boogje!
hoop dat Udo ook ooit manen van een meter lang heeft, maar zal bij dromen blijven.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
- Ilonka
Ik doe altijd bij een hengstenvlecht een paar slagen en dan een elastiekje, dan weer een paar slagen en weer een elastiekje. Anders bleef het niet goed zitten op de lange westrijden.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
met wedstrijden kan dat ook, want lopen ze niet met hoofd naar beneden.
Wel slim trouwens om er steeds een stiekje tussen te doen.
Maar heb ik voorlopig bij Udo nog niet nodig.[helaas]
Wel slim trouwens om er steeds een stiekje tussen te doen.
Maar heb ik voorlopig bij Udo nog niet nodig.[helaas]
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Nou die hengstenvlecht lukt me niet echt, hij gaat veel te snel naar beneden zeg maar, ik wil hem graag hoger houden (dat had die Haf ook altijd en dat bleef prima zitten). Nu zijn de manen los met bij de oren één vlechtje, zodat ik het hoofdstel daarachter kan leggen (anders heeft ie een voorpluk die bijna niet over de prontriem komt. Toch nog eens proberen die hengstenvlecht, met elastiekjes ertussen wellicht.
Morris, mijn superfjord!
Met stiekjes er tussen heb je natuurlijk wel kortere vlechtjes, misschien dat het dan wel blijft zitten.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Stiekjes ertussen is inderdaad wel een goed idee, maar ik ga nu niet opnieuw beginnen met Storm, ik ben nog niet eens klaar!
De bovenste manen en de maantop bij het hoofdstel is ook een hersenkraker, want welke pluk haar moet nou waar?
Bij ons op stal lossen ze dat heel gemakkelijk op: afknippen dat tussenstuk!
Ik houd het bij de vlechtjes, maar Rowenna zag de rare pluk bij Storm en dacht dat het een grapje was. Maar zo zit het vaak echt en het kan geen kant op....
De bovenste manen en de maantop bij het hoofdstel is ook een hersenkraker, want welke pluk haar moet nou waar?
Bij ons op stal lossen ze dat heel gemakkelijk op: afknippen dat tussenstuk!
Ik houd het bij de vlechtjes, maar Rowenna zag de rare pluk bij Storm en dacht dat het een grapje was. Maar zo zit het vaak echt en het kan geen kant op....
- Ilonka
Suus qua warmte onder de manen daar maar ik me trouwens niet zo druk om. Alle paarden van SBB hebben lange manen en die worden ook niet gevlochten. Alle IJslanders hier op de wei (stuk of 25) hebben ook lange dikke manen en het zal wel warm zijn maar het gaat prima.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Dit is de pony van mijn vader, in de zomer heeft hij ook nooit de manen gevlochten en hij heeft echt gigantische manen en kuif, hij heeft er wijnig last van.

♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Nono van ons heeft ook mega dikke en lange manen(shetlander) en die heeft het ook niet echt warm eronder.
maar voor een fjord ben ik nog steeds voor knippen.
maar voor een fjord ben ik nog steeds voor knippen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sorry Clau, ik laat ze lekker lang groeien, lijkt me wel stoer bij Uud.
Hoop alleen dat ik het vol hou.
Hoop alleen dat ik het vol hou.

♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Vandaag even gereden, maar hij zweet wel hard onder die bos hoor. Gaat ie niet dood van, maar goed. Ik probeer nog wel eens wat. Hij is nu bij de schoft ineens een bos manen kwijt, is een stuk korter, gebeten of geschuurd waarschijnlijk ;-)
Morris, mijn superfjord!