proefgericht trainen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nadinefjorden

proefgericht trainen

Bericht door nadinefjorden » ma 08 feb 2010, 20:43

Aangezien ik heel graag weer wil gaan starten maar alleen zo onzeker als de pest ben zodra iemand gaat lezen

heeft iemand ervaring met echt proefgericht trainen of lessen of eventueel clinics?
en zo ja wie wat en waar?
Viv

Re: proefgericht trainen

Bericht door Viv » di 09 feb 2010, 06:01

Ik train altijd voor de wedstrijden proefgericht. Rij vaak de proef paar keer door zodat ik weet wat er gaat komen en weet waar de knelpunten zitten voor ons. Dat scheelt al een hoop stress.
Toen ik bij Tyrza leste nam ik na de wedstrijd de protocollen mee en gingen we met de verbeterpunten aan de slag. Werkte prima.

Voor clinics moet je even googelen, volgende week is er een in Wijk b D.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 09 feb 2010, 07:24

wil je dan de proeven uit je hoofd gaan leren?

in de B stellen de figuren en wendingen natuurlijk nog niet zoveel voor, dus in dat opzicht valt in mijn ogen weinig te trainen dan hooguit de proef uit je hoofd leren

als je wel gewoon wordt voorgelezen en je hebt dat thuis al een paar keer met iemand geoefend weet je een beetje hoe of wat er komt

als je paardje gewoon de basisi goedbeheerst en jij gaat een beetje relaxed zitten met de gedachte dat het maar een proef is en dat als je maar lekker rijdt de punten geen zak uit maken is het alleen nog een kwestie van goed voorgelezen worden :))

leen is op een gegeven moment leren voorlezen, omdat ik wel eens zonder lezer op pad moest, ik vertrouw blind op hem en heb regelmatig proeven gereden die ik van tevoren niet eens gereden had of doorgelezen had..... ik bedoel je paard moet het op het moment van de wedstrijd toch allemaal al kunnen
dus relax, luister en voer uit :D
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » di 09 feb 2010, 09:22

oefen thuis deproef de week ervoor en vraag tijdens de je les ook of jullie hem kunnen oefenen.

Vaak oefende wij 2 weken van te voren een keer en werkte dan aan de punten die minder goed gingen.

Neem zover dat lukte een vaste voorlezer die je duidelijk verstaat en ga eerst eens naar wat oderlingen wedstrijden waar je wat zelfvertrouwen kan opbouwen.
Fieke

Bericht door Fieke » di 09 feb 2010, 14:55

Dien, vraag aan patries of je wat meer proefgericht mag lessen.
Dan niet hele proeven achter elkaar. Maar gewoon wat korte lijntjes rijden.
Daar handig in worden, makkelijk in blijven rijden en dan kan je ze langzamerhand aan elkaar plakken.
Zo doe ik ook nog regelmatig rijden ter voorbereiding van een wedstrijd :) Ik ga altijd heel gehaast rijden 8)7

Ik wil je ook wel helpen, als je bijvoorbeeld gaat rijden. En dat ik wat korte lijntjes zeg?!
Komt goed! :j :)
Taco M1+3 » 'Mijn' leermeester :+:
Yara L1+9 » Lieve Yara ik zal je nooit vergeten :+:
Brandy M » Gentlemen x Rigoletto, 4 jaar en heerlijk eigenwijs :D
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 09 feb 2010, 14:59

Jij snapt wat ik bedoel fiek
Jullie hebben geen idee hoe verkrampt ik ga zitten ookal ken ik de proef uit mijn hoofd

het idee dat het NU op DAT moment moet gebeuren daar krijg ik kriebels van
Fran

Bericht door Fran » di 09 feb 2010, 16:06

Het licht denk ik niet aan de manier van oefenen. Je zegt zelf dat je ook al ken je de proef uit je kop, je nog helemaal de kriebels krijgt als het moment daar is.
Een beetje faalangstig denk ik he?
Eum ik weet niet of dat nog komt of net is geweest. Maar in Ermelo (en die man zal ook wel ergens anders komen) was er iemand die deed aan mentalcoaching. Dus dan leer je jezelf ontspannen en goeie moed in praten.
Tuurlijk is een goede voorbereiding nodig in je lessen of dat Fieke of iemand anders je de proef er in stampt.
Mijn vorige instructrice zei altijd, en nu adem je in, en gooi je alle spanning naast je in het gras/zand. Ff de kop leeg en gaan. Tja voor mij hielp dat. Dat even iemand dat tegen mij zei, en natuurlijk zo veel mogelijk ervaring op doen, dan maar 10x op je bek gaan, de 11e keer zul je ook scoren en ontspannen lol met je knol kunnen hebben op wedstrijd. succes ;)
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 09 feb 2010, 21:03

vandaag les gehad en op letters gereden,
tussen die en die aanspringen in galop
daar doorzitten enz

was een fijne les en dit is wat ik een beetje bedoel, trainen om op de letter te gaan rijden
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 10 feb 2010, 08:00

maar dat si iets wat je istructrice/teur toch zowiezo wel meeneemt als hij/zij weet dat je start.

ga eens op een aantal wedstrijden die onderling zijn of oefenwedstrijden, dan leer je jezelf een beetje te ontspannen en het paard te rijden in vreemde omgevingenzonder stress.
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » wo 10 feb 2010, 21:05

ik ben niet bang in een vreemde omgeving
ik rij altijd onderling wedstrijd mee op stal

het is gewoon de stress dat ik op dat ene moment moet laten zien dat ik het kan en dan ook nog eens op die letter
kijk in de training kun je het honderd keer overdoen met een proef niet
en dan ga ik dus spannen en doet yara helemaal niks meer wat natuurlijk logisch is
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 11 feb 2010, 09:20

Dat is een veel voorkomend probleem hoor Nadine. Heb je wel eens aan ademhalingsoefeningen gedacht? En verder gewoon heel vaak doen zodat het minder spannend voor je wordt.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Peertje

Bericht door Peertje » do 11 feb 2010, 09:46

Wedstrijdstress rijdt je er niet uit door proefgericht te trainen kan ik je helaas uit ervaring vertellen, alhoewel het wel goed helpt natuurlijk. :=
Goed voorbereid aan de start komen vermindert de stress absoluut!

Maar na twee jaar bijna maandelijks wedstrijden rijden en wekelijks priveles en proefgericht trainen ben ik nog steeds (te) gespannen voor een wedstrijd.
Ligt niet aan de les of aan de training, puur precies wat jij omschrijft: Het moet dan en op dat moment 'perfect' gaan.

Wat ik er aan doe...
Ik neem sinds een tijdje gedurende de wedstrijddag wat Valdispert in en / of als dat nog niet voldoende helpt een uur voor de wedstrijd nog wat Rescue Remedy druppels.
Kan me dan super concentreren op de proef en ik zit me toch een partij relaxed op mijn paard! :D
Bijkomend voordeel: Mijn paard neemt heel erg snel spanning over en laat me dan dus letterlijk alle hoeken van de ring zien. Heb geregeld eerder uit lijfbehoud moeten afgroeten door dit soort uitspattingen _-:(
Maar dat is daarmee dus ook over!

O ja... En wat ik mezelf altijd voorhoud wat betreft wedstrijdrijden:
Je doet dit voor je lol, je hoeft er je geld niet mee te verdienen, een mislukte proef is ook een leermoment, je hoeft niemand iets te bewijzen en misschien wel het belangrijkste is dat je een leuke dag er van maakt met je paard.

Succes! +:)+

Zei ik moedig terwijl ik dit weekend een driedaagse rijd... Kom maar op met die Valdispert :+
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 11 feb 2010, 20:57

28e hebben we onderling op stal als die goed gaat gaan we toch echt weer aan de start
Peertje

Bericht door Peertje » di 16 feb 2010, 11:10

Succes!
Laat je weten hoe het gegaan is?!
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 18 feb 2010, 18:20

trainingen gaan op dit moment voorbeeldig
Plaats reactie