Gaat niet over fjorden maar over de ORUN cursus

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Roosjuh

Gaat niet over fjorden maar over de ORUN cursus

Bericht door Roosjuh » wo 28 okt 2009, 09:59

Hallo,

Wie heeft er meegedaan aan de ORUN? School heeft mij ingeschreven voor niveau 2 zonder rijden. Nu komt er best veel theorie bij kijken en gister heb ik gehoord tijdens de eerste les wat het allemaal inhoud en nu twijfel ik heel erg of ik door wil gaan.

Wat zijn jullie ervaringen en viel het mee of tegen?
De docent heeft namelijk voor mij dit geregeld en ik vraag me af waarom ik er zo tegen op zie, wij mogen rijden op paard van school zo kunnen we elkaar les geven. Maar voor examen moet ik dus een paard en ruiter regelen die ik les kan geven in dressuur (l1) en springen 1 meter en het paard moet boven de 1.60 zijn. Nu ken ik maar weinig combinatie's hier in de buurt misschien dat het mij daarom zo tegenstaat.

En nog 1 vraag hoe waren jullie praktijk opdrachten?
Als jullie mij wat ervaringen kunnen delen zou ik heel erg dankbaar zijn (of zit hier niemand die dit ooit heeft gevolgd) alvast bedankt!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
fjordjuhh
Contacteer:

Re: Gaat niet over fjorden maar over de ORUN cursus

Bericht door fjordjuhh » wo 28 okt 2009, 10:57

Ik heb 2 jaar geleden instructeur 2 gedaan en het is mij, om heel eerlijk te zijn, erg tegen gevallen. Niet qua moeilijkheid maar vooral qua begeiding bij ons. Ik zou een paardje van mijn instructeur meenemen omdat Vestgard niet groot genoeg is ;). Paardje ging helaas een paar weken van tevoren dood aan een hartstilstand. Heb toen een ander paard meegehad van hem maar dat werkte niet, ze was veel te pittig en onze cursusleidster durfde er niemand anders op te zetten (terwijl een ander paard in de les wel eens echt recht omhoog kwam en wel 'goed' werd gekeurd). Ik heb vervolgens examen gedaan met een paard van een andere cursist, helemaal niet ideaal dus. Bovendien heb ik misschien twee keer les gegeven daar om te oefenen en dit is écht veel te weinig. Ik heb op de cursus, qua lesgeven, dan ook bijna niets geleerd.

Misschien zal het ergens anders anders zijn maar ik moet zeggen dat ik er niet met veel plezier naar toe ging.

Als je zelf niet hoeft te rijden doe je denk ik ook geen instructeur 2. Cursus heet dan basisinstructeur voor zover ik weet. Theorie voor instructeur 2 en basisinstructeur is precies hetzelfde maar goed te doen. Ik had die week tentamenweek op school en heb amper iets gedaan voor dat theorie-examen. Had toch nog een 8 dus dat moet goed komen, het zijn echt de basisdingen die je moet weten. Voor zover ik weet mag je tijdens je examen wel een pony meenemen om les aan te geven. Als deze maar over een hindernis van 1 meter komt. (zo hoog wordt er waarschijnlijk toch niet gebouwd).

Al met al is het mij dus tegengevallen, dit kan ook komen door de cursusleidster natuurlijk aangezien ik veel verschillende verhalen heb gehoord. Ik moet zeggen dat ik er ook weinig van heb geleerd maar dat papiertje is belangrijk en die heb ik nu.

Als je graag les wilt gaan geven zou ik zeggen dat je het altijd moet proberen!
Vestgard :L
Dressuur: eindstand Z1 + 26:D
Mennen dressuur: B + 6 - L + 10 - M + 3 Vaardigheid L + 4 :)!

Elke keer als ik je neusje kus, mijn vingers door je manen laat gaan, weet ik, diep van binnen dat we samen sterk staan!!
Kelly

Bericht door Kelly » wo 28 okt 2009, 11:02

Dit moet idd de Basis intructeurscursus zijn. Bij de andere moet je rijden :j

Ik heb hem inmiddels alweer heel wat jaar.

Moet zeggen dat ik niet les stond te geven op mijn manier maar meer zoals ze het in de boekjes willen zien.
We werden wel echt begeleid in wat ze wilde zien dus dat was geen probleem.

Mijn combinaties waren geloof ik niet groter dan 1.60m maar waren ook noodcombinaties die ik verder nog nooit les had gegeven.

Het leerwerk is veel maar wel logisch. Ik heb het boek denk 2x gelezen en wat rijtjes gestampt.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 28 okt 2009, 11:29

Heb de cursus nooit gedaan (ook zeker geen ambitie toe), maar wel eens meegereden als zo'n combinatie die dan les kreeg. Ik zou maar bij één rijden, maar uiteindelijk twee keer gereden. Zowel springen als dressuur gedaan. Tja en moet zeggen, ik reed gewoon met een simpele KWPNer, niet geklasseerd (ja ooit wel net L-springen, maar met mij niet).

Toen waren ze dus niet zo heel streng op de combinatie, zolang we maar een beetje konden rijden en er een pasje wijken op zat. Maar het hoefde geen geklasseerde combinatie te zijn. En moet toegeven dat het niveau van lesgeven toen zeker niet een moeilijk hoogstandje was...zeker niet...(bedoel als ik toentertijd kon meedraaien)
Geluk is de vrucht van intens werk
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » wo 28 okt 2009, 14:34

Ik heb twee jaar geleden ook de cursus tot basisinstructeur gedaan.
Ik vond het wel leerzaam, maar wij hadden ook wel hele strenge begeleiding.

De toetsen en opdrachten vond ik niet heel moeilijk. Ik had zonder heel veel leren ook een 9, zoveel. Maar ik had het wel ook al met school gehad.. Het zijn gewoon een aantal rijtjes die je moet leren, dan kom je al een heel eind.

Wij hadden paarden en pony´s als lesklanten. Als er meer zijn met een pony als lesklant maakt het vaak niet uit. Dan kunnen ze de afstanden met springen er op aanpassen. Het wordt iedere keer per 2 lesklanten bekeken. Niveau was bij ons ook een pasje kunnen wijken, maar ze hoefden niet gestart te hebben al..

Als het je leuk lijkt, zou ik het gewoon doen.
Fran

Bericht door Fran » wo 28 okt 2009, 15:23

ik heb vorig jaar ook niveau 2 gedaan zonder zelf te rijden (dus de oude basisinstructeurcursus)

De theorie vond ik niet moeilijk, tuurlijk het is niet weinig maar grotendeels wist ik alles wel, het beetje algemene paardenkennis.

De combinatie die je mee neemt naar het examen hoeft niet perse 1.60 te zijn, dat willen sommige wil graag zijn maar dat staat voor deze cursus nergens!
Er liepen bij ons ook pony´s mee, en in de cursus dagen ook tinkers, fjord (sparky van joyce), en haflingers mee. Niveau van de paarden maakt ook niet uit, als ze maar normaal te rijden zijn, stap, draf, galop en klein sprongetje (60/80 cm)
Alleen willen ze koudbloeden niet op de dag examen dag, daarom mocht ik Krista met Ozar niet meenemen.
Uiteindelijk komt het bij iedereen goed met de combinatie, want er zijn zat andere cursisten die wel voor 2 kunnen zorgen of je ontmoet in de cursus iemand.

Als ik jou was zou ik het gewoon doen, ik heb super veel plezier van me papiertje, ik werk nu 1 dag in de week bij de manege, daar geef ik kinderlessen, erg leuk!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
roos

Bericht door roos » wo 28 okt 2009, 17:24

Maar wat raar dat je ze een onderscheid maken dat koudbloeden niet mogen op de examendag!
IK wens je veel succes, altijd handig zo;n papiertje!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Fran

Bericht door Fran » wo 28 okt 2009, 18:08

Nouja ze wilde het bij mij gewoon liever niet. Tja vooroordelen of weet ik veel wat. Uiteindelijk liep er toch een haflinger bij die er niet heel veel van bakte, maar dat was een noodoplossing.

Maar bij een stalgenootje die de cursus ook vorig jaar deed op andere lokatie mocht ze wel een tinker als combinatie meenemen.
Het is dus maar net wie je treft, gewoon even overleggen, uiteindelijk komt het allemaal goed hoor, maak je geen zorgen.
Ootje

Bericht door Ootje » wo 28 okt 2009, 20:11

3 jaar geleden heb ik de basis gedaan. Theorie was inderdaad veel, maar als je het bij houdt, is het wel goed te doen.
Met de praktijk reden er bij ons ook pony's mee, mocht ook met het examen. De meningen over de fjord waren wel erg verdeeld, maar toen hij helemaal geschoren was, vonden ze hem ineens wel leuk.
De begeleiding bij de praktijk vond ik niet zo geweldig, maar dat verschilt natuurlijk per cursusleider.
Zoals hier al gezegd wordt, als je les geeft volgens het boek, dan lukt het wel met het examen.
Succes ermee!
Odette&Fenna
Vera

Bericht door Vera » wo 28 okt 2009, 20:16

Kelly schreef:Dit moet idd de Basis intructeurscursus zijn. Bij de andere moet je rijden :j

Ik heb hem inmiddels alweer heel wat jaar.

Moet zeggen dat ik niet les stond te geven op mijn manier maar meer zoals ze het in de boekjes willen zien.
We werden wel echt begeleid in wat ze wilde zien dus dat was geen probleem.

Mijn combinaties waren geloof ik niet groter dan 1.60m maar waren ook noodcombinaties die ik verder nog nooit les had gegeven.
Lando was toen nog maar 1.54 :D
Die was ook goedgekeurd.
Volgens mij is er toen niet hoger dan 60cm gesprongen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » wo 28 okt 2009, 20:24

Ik heb bij de examens ook pony's (zowel haflingers als fjorden) zien lopen bij de basiscursus!

Ik heb niveau 2 met rijden gedaan en daarbij mochten inderdaad geen paarden mee onder de 1.60m.

Theorie is niet moeilijk, er werd bij ons ook heel duidelijk aangegeven wat we moesten leren (wij zijn de 2 mappen nagegaan en onderstrepen wat veel gevraagd werd tijdens examen).

Heb van de cursusavonden niet zo veel geleerd, moet ik eerlijk zeggen :=
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Orion1996

Bericht door Orion1996 » do 29 okt 2009, 08:28

Wij hadden voor basis best redelijke begeleiding. Van onze groep was er 1 die zakte. Niet omdat ze het niet kon, maar omdat ze niet te verstaan was.
Voor basis hadden wij E ponies en paarden.

Hoor wel dat het nogal is verschillend is met wat ze vragen en hoe je lessen gaan. Vriendin van mij deed in andere stad en die moesten bij BASIS een compleet springparcours laten springen terwijl wij met 2 of 3 huppels aan moesten komen.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Krista

Bericht door Krista » do 29 okt 2009, 08:35

Toevallig ik had net gisteren op de site van KNHS naar de cursussen zitten kijken. Maar kan je je voor niveau 2 opgeven zonder te rijden ja? Want dat staat er niet duidelijk bij.
Mij leek niveau 2 wel wat maar er stond bij dat je ook van paard moet wisselen en dat wil ik dus niet, ik laat niemand anders op hem rijden. Maar dat kan dus wel?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Fran

Bericht door Fran » do 29 okt 2009, 10:58

Krista schreef:Toevallig ik had net gisteren op de site van KNHS naar de cursussen zitten kijken. Maar kan je je voor niveau 2 opgeven zonder te rijden ja? Want dat staat er niet duidelijk bij.
Mij leek niveau 2 wel wat maar er stond bij dat je ook van paard moet wisselen en dat wil ik dus niet, ik laat niemand anders op hem rijden. Maar dat kan dus wel?
Krista, de basiscursus noemen ze sinds vorig jaar niveau 2 (zonder rijden).
Theorie, lesgeven en de cursus zijn precies het zelfde (bij mij was het een gemengde groep). Alleen je hoeft dus niet zelf te rijden, en je kunt Ammie lekker thuis laten.

Mocht je ooit niveau 3 (en 4) willen halen, kan dat gewoon met je basisdiploma. Maar dan moet je een rijvaardigheidstest in Ermelo afleggen.
Krista

Bericht door Krista » do 29 okt 2009, 11:16

Francis ok maar ik zie nu op de site zowel de basiscursus als niveau 2 staan... hoe moet ik dat dan zien?
En die rijvaardigheidstest, geeft die je een soort vrijstelling van de lessen bij niveau 3 en 4 ofzo?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Fran

Bericht door Fran » do 29 okt 2009, 12:02

Oh, nou misschien hebben ze het dan wel weer veranderd?
Basisinstructeur is het zelfde als niveau 2 zonder rijden iedergeval, en vorig jaar gebruikte ze de 2e term maar was een beetje verwarrend.

Bij ons is toen uitgelegt dat als je door wil naar niveau 3, je een rijtest moet afleggen om toegelaten te worden voor niveau 3, omdat je bij de basiscursus je eigen rijvaardigheid niet hebt laten zien.
Je kunt dus geen onderdelen laten vallen het is puur voor de toelating. Als je niveau 2 heb gedaan met rijden hoef je deze test niet te doen omdat je al hebt bewezen dat je goed genoeg kan rijden.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 29 okt 2009, 12:22

Krista ik doe ook niveau 2 zonder rijden :j, omdat ik geen rij paard heb of L1 ben ;). Niveau 2 is de oude basis volgens onze instructeur. En die zegt je mag een parcours maken maar ook een lijntje doen zolang je maar een stijl en een oxer hebt staan.

Ik ga hem gewoon doen zonder rijden ;) en hoop dat ik hem haal! Bedankt voor alle ervaringen waren erg fijn om te lezen!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
roos

Bericht door roos » do 29 okt 2009, 12:27

Als je een fjord mee mag nemen wil ik wel komen, alleen Danc mag niet meer springen, dus dat gaat niet lukken, maar het dressuurgedeelte wel.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
dc

Bericht door dc » do 29 okt 2009, 18:30

ik heb mijn orun 2 al 16jaar( ik wordt echt oud) in mijn tijd moest je een dressuurpaard L1 of hoger hebben en een springpaard L1 of hoger. ik was toen de jongste die meedeed. het was toen toch redelijk pittig. je moest eerst op je eigen paard dressuur rijden en dan op een paard van een andere cursist. en het zelfde ook voor het springen. het pacour stond in die tijd op 1.20 en het vreemde paard die ik rond moest springen was een echte staker. (zo fijn)

vervolgens moest je dressuur en springles geven.
de theorie was niet zo zwaar. zelfs ik had een 9.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 29 okt 2009, 20:10

Krista schreef:Francis ok maar ik zie nu op de site zowel de basiscursus als niveau 2 staan... hoe moet ik dat dan zien?
En die rijvaardigheidstest, geeft die je een soort vrijstelling van de lessen bij niveau 3 en 4 ofzo?
Nog even een toevoeging:
Niveau 2 zonder rijden is een half uu les geven op examen in dressuur en springen.
Niveau 2 met rijden is half uur les geven dressuur en springen, vervolgens buiten je eigen paard 20 minuten rijden en 2 paarden van mede cursisten, du je moet van paard wisselen! En volgens mij ook springen, maar ik heb geen aantekeningen gemaakt van met rijden.

Rijvaardigheidstest is wat je af moet leggen om niveau 3 en 4 te mogen gaan doen wanneer je niveau 2 hebt behaald zonder rijden (aangezien theorie en les geven dan al wel behaald is).
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Plaats reactie