laat me beginnen
van men ouders mochten ik en men zus nooit een paard of pony, het deed er niet toe, er kwam er geen. Maar op de manege in het dorp stond toch wel een fjord, en daar mocht men zus altijd mee rijden want ten eerste men ma vond dat de coolste paardenbeesten die er waren en ten tweede men zus reed er graag mee, ik niet, ze was me te koppig en niet voorui tte krijgen.

een paar jaar later besloten we, ik en men zus samen een paard te kopen, men ma zei nog steeds nee, tot we zeiden dat we een fjord gingen kopen, dan begon het stilletjes aan ok te worden. Wij op zoek, hebben we in de limburg, Aukje gevonden, 1250€, 5 jaar en kende enkel een kopstuk en een beetje longeren, enkel nog maar als veulen op een van gestaan en vooral een dochter van Ansgar skellerod. Ze was moeilijk op een van te zetten (ge wou de auto en van niet zien kantelen naar links en rechts toen ze er de eerste 5 minuten alleen op stond (en ze heeft er uiteindelijk 5uur op moeten staan

Op een maand tijd was ze ingereden, 2 weken aan de longe eerst, eerst zonder zadel, dan met, dan men zus er beginnen opkruipen (ze weegt nog geen 50kg, ....) geen enkel probleem, ze reed er zo mee weg, maar als ik er mee ging rijden wou ze niet blijven staan bij het opstappen, ik heb zelfs een fameuze schop tegen men elleboog gekregen met het uit de stal te lopen (gelukkig niks aan maar toch foto's van laten pakken, ik heb schijnt geluk gehad) tja het klikte niet,
enkele jaren later wou mijn zus van Aukje een veulen proberen fokken, wij op een bepaald moment naar steven en nathalie met aukje, die ondertussen perfect de van op en af loopt, geen enkel probleem, voor haar te laten dekken door Excelsior. We hebben daar toen een dek gezien en een totaal onvriendelijke Aukje.

Gingen we achteraf zo nog eens naar hun paarden op de weiden zien. op een bepaalde weide stonden enkele volwassen fjorden en het nageslacht, een paar jaarlingen en een 2-jaarse en veulens van dat jaar. Toen we op de wei liepen kwamen alle fjorden direct bij ons en eentje kwam constant aan men hand likken en prutsen, dit was Githa, een keimooi veulen, maar ja ik studeerde nog, ik ging wel in het weekend nog weekend werk doen maar dat was niet genoeg om een paard te onderhouden.
Een week later gingen we Aukje halen, die nooit vol geraakt is, liet zich niet meer dekken (later nooit meer geprobeerd van ermee te dekken), toen was men vriend mee en gingen we nog eens naar die grote wei met Githatje zien. Welke fjord stond er weer aan men handen bezig terwijl ik telkens wegliep? (was juist een speeltje voor haar

Zei men vriend opeens tegen steven dat hij in de loop van de week ging bellen welke jaarling er mocht gebracht worden de week erop woensdag, ik had toen nog geen woord gezed van kom gaan we er eentje kopen, ik had mer er al vanaf gezet dat we er ooit eentje zouden hebben. Ik dolblij, en dan een weekje later werd er een fjordje geleverd, namelijk Githa.
Ze staat nu nog altijd op dezelfde stal, in hetzelfde stalletje, ze is vorig jaar ingereden, ze is lief, ze is koppig en vooral onze fjord.

We moesten met het zoeken naar het geschikte ras een beetje letten op men vriend, hij heeft ee nzwakke rug en gewone rijpaarden zoals KWPN, BWP hadden meestal een harde rug, of hij had er na 5 minuten rijden rugpijn aan over. Dus als we ergens gingen les nemen moest ik eerst een paard of 2 uitproberen en dan ging hij erop, en meestal had hij geen problemen bij Haflingers en Fjorden. Dus waren we met ons Githatje goed afgekomen. Ze zit als een zetel in alle gangen, men vriend kan er zonder problemen mee rijden met enkel een barebackpad (zonder zadel rijden maar dan met een zadeldekje met antislip op, geen evenwicht val je er nog evengoed af hoor) en als je er eens een weekje niet mee rijd vergeeft ze het je direct, het is het enigste paardje dat de mensen op stal enthousiast begroet, als je ze loslaat in de piste en je staat er tijdens een clinic rond clickertraining met 10 man te praten over dingen komt ze zich gewoon in het cirkeltje zetten alsof ze een eigen persoontje is. krijgt ze geen aandacht genoeg naar haar zin, dan komt ze je wel uitdagen

Nu jammer genoeg klikt het niet met mij om met haar te rijden, ik zal wel zien wat ik doe, mss later toch een KWPN of BWP om te dressuren (ik rij graag met een reus van 1.75m), maar Githa gaat voor het ogenblik niet weg, men vriend rijdt er keigraag mee, ... mss dat het over ee ntijdje toch beter gaat om er mee te rijden