achterhand trainen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
anika

achterhand trainen

Bericht door anika » do 16 apr 2009, 19:28

Hoi!

Zoals sommige al weten heeft Murphy last van zijn knieën die op slot schieten.
Toen ik terug kwam van stage liep Murphy beroerder dan ooit. Ze waren al een weekje niet in de wei geweest omdat ze die bemest hadden, dus hij was niet veel in beweging geweest.
Ik merkte gelijk verschil nadat ik 3 dagen achter elkaar hem aan de longe had gehad. Nu heeft hij de afgelopen 3 dagen weer stilgestaan (drukdrukdruk :oo ) en vandaag ging het weer bagger.
Er is dus één ding duidelijk, beweging is dus het punt, al is het maar 15min.
Ook masseer ik hem 3 keer in de week met een soort van tijgerbalsem, ook dat doet hem goed (al vind hij het wat minder := )

Maargoed, mijn vraag is eigenlijk: met welke oefeningen kan ik zijn achterhand aan het werk zetten?
Een dierenarts raadde aan om hem aan te spannen, maar daar heb ik nu de mogelijkheden niet voor. Punt is dat hij meer bespiering moet krijgen om het te ondersteunen.

Andere tips ook welkom! (behalve operatie/anebolen)

:wave:
Murphy :+: Ysha
Tamara
Contacteer:

Re: achterhand trainen

Bericht door Tamara » do 16 apr 2009, 19:35

overgangen denk ik dan? heuveltjes op en af?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Charret

Bericht door Charret » do 16 apr 2009, 20:22

Balkjes kun je proberen. Longeren met bijzet.
Een ruitertje voor hem vinden ;)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Amber_

Bericht door Amber_ » do 16 apr 2009, 20:23

Tamara schreef:overgangen denk ik dan? heuveltjes op en af?
Dacht ik ook aan, lekker naar Wekeromse zand.

Maar ze rijdt Murphy natuurlijk niet, beetje klein ! :P

Echt rot Anika, zou het niet weten.. Jaa ruitertje zoeken, die vertrouwen wint en mee aan de slag kan.
Maar dat is niet zo makkelijk gevonden :n.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 16 apr 2009, 20:39

Je hoeft niet te rijden om zijn achterhand te trainen :)

balkjes lopen, met hem gaan stappen en dan heuveltje op, heuveltje af; overgangen aan de longe/aan de hand
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 16 apr 2009, 20:41

Vrijspringen?
Iedere dag met hem lopen, baasje zoeken die hem wel de beweging kan geven (is ook een hele overweging ;)?
Longeren met dubbele lijnen helpt Sylvy erg goed.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » vr 17 apr 2009, 08:54

Aan de hand laten wijken voor druk. De ene keer alleen zijn achterbenen, de andere keer alleen z'n schouder en weer een andere keer allebei tegelijk. Is goed voor de coördinatie en lenigheid. Je kan aan de longeerlijn ook heel veel overgangen vragen en de volte keer wat kleiner maken en dan weer vergroten.
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
anika

Bericht door anika » vr 17 apr 2009, 12:20

Bedankt! Mul zand is toch ook beter?
Zou springen niet te belastend zijn? Hij vind het overigens wel geweldig leuk, dat scheelt..

Nee, het rijden heb ik even in een hoekje gestopt. Wat een ellende was dat..

En een baasje zoeken? Nee dat is wel het laatste.. Zit nu eindelijk in rustiger vaarwater, dus weer tijd genoeg.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 17 apr 2009, 12:31

Mul zand zou ik als ik jou was een beetje mee uitkijken. Dan moet hij eerst goed in de bespiering zitten anders kan het ook nog wel eens wat schade veroorzaken.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 17 apr 2009, 15:52

anika schreef:Bedankt! Mul zand is toch ook beter?
Zou springen niet te belastend zijn? Hij vind het overigens wel geweldig leuk, dat scheelt..

Nee, het rijden heb ik even in een hoekje gestopt. Wat een ellende was dat..

En een baasje zoeken? Nee dat is wel het laatste.. Zit nu eindelijk in rustiger vaarwater, dus weer tijd genoeg.
Mul zand is denk ik net zo belastend als laag springen.
Vroeger hadden wij van die kruizen die kon je zo zetten dat ze niet sprongen maar er wel met hoge benen overheen moesten, in draf! Dat werkte super en is minder belastend!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
amandaaa

Bericht door amandaaa » di 21 apr 2009, 05:52

Birenko heeft dit ook hij heeft het een tijdje heel erg gehad toen heeft de smidt hem binnendoor bekapt (achter worden de hoeven iets naar binnen gezet is echt minimaal maar ik had direct effect) dat hielp heel goed, nu is hij er een beetje overheen aan het groeien hij heeft het 2 maanden niet gehad en nu maar heel afentoe en dan is het na een paar stappen eruit gestapt. Birenko heeft vanzichzelf een hele luie achterhand zijn dan ook veel aan het oefenen.

Wij doen veel stap oefeningen, veel halthouden, en weer opnieuw stappen en ook veel keer opnieuw aandraven. buiten over heuveltjes lopen, en balkjes draven, ook zijn we nu langzaam een beetje aan het oefenen met de pessoa hulpteugel.
Hij staat verder elke dag een paar uur lekker los met zijn vriendjes en dan beweegt hij ook goed.
Ik merk dat hij steeds sterker wordt waardoor het steeds minder voor komt.

Ik wil hem ook graag voor de kar hebben maar ben momenteel eerst aan het sparen voor een goede wagen en tuig dus nog even wachten :)

Wat je ook kan doen is bij het losgooien verzwaarde springschoenen aandoen dan moeten ze toch wat meer tillen.
Verder als hij het heeft gelijk een lang recht stuk stappen dan stap je het er zo uit en ook belonen dat hij met je meeloopt de stal uit want ik merkte dat Birenko er een tijdje niks van snapte en dan niet meer uit ze stal durfde te komen, inmiddels vindt hij het heel normaal en loopt gewoon altijd mee met knie op slot of niet :)

Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Birenko is mijn lieve Fjordje
anika

Bericht door anika » di 21 apr 2009, 06:24

Dankje!

Murphy loop dag en nacht buiten. Toch blijft zijn knie regelmatig hangen als hij weg wil stappen terwijl hij maar 5min heeft stilgestaan.
Hij wordt nu al een jaar aan de achterhoeven naar binnen bekapt, maar merk geen verschil. De hoefsmid zei dat hij hem ook een keer naar buiten kon bekappen, geen idee of dat beter is.
En springschoenen, bestaan die in mini maat?? :))

Volgens de DA kan hij er niet meer 'over heen groeien', alleen maar verlichten.
Maargoed, al die dierenartsen zeggen iedere keer wat anders.. _-:(

Trouwens, eergister even met hem kruisjes gesprongen, hij was helemaal in zijn nopjes! En heb geen verergering opgemerkt!
Mn moeder heeft voorgesteld wekelijks naar het bos te gaan met de trailer, ben benieuwd hoe dat gaat :D
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 21 apr 2009, 11:05

Ik weet niet of hij braaf is aan de longe, anders kan je hem misschien bij een heuveltje gaan longeren zodat hij iedere keer iets omhoog moet lopen. En verder heel veel overgangen rijden. Stap draf stap draf stap draf en van stap gallop als hij wat verder is. Ook achterwaards laten lopen en dan weg draven worden ze lekker sterk van! In het zware zand lopen zou ik wel wat mee uitkijken aangezien dit wel erg zwaar is ineens. En de pezen zullen dat ook niet zo lekker vinden en een peesblessure is heel vervelend!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
amandaaa

Bericht door amandaaa » wo 22 apr 2009, 05:28

Volgens mij hebben die verzwaarde sprinschoenen vooral op sites waar ze ijslanders verkopen dus daar heb je denk wel kleine maatjes in.

Wel bale als hij er niet meer over heen kan groeien, het is zo lastig vooral voor het paard, ziet er ook altijd beetje zielig uit.

Heel veel succes ermee

Gr Amanda
Birenko is mijn lieve Fjordje
anika

Bericht door anika » wo 22 apr 2009, 19:21

Bedankt!

Met mul zand doelde ik meer op 'losser' zand, niet dat mulle zandverstuiving zand. Daar zijn zijn beentjes ook wat kort voor :))

Hij is superbraaf aan de longeerlijn, wel goed idee om hem in het bos te longeren Nancy, daar had ik nog niet eens aan gedacht!

Merk aan hem dat hij zich de laatste week top voelt, wat een verschil in karakter ineens! Hij voelt zich weer helemaal The Man, hopelijk wordt Ysha niet overdreven hengstig :=
Plaats reactie