boomloos zadel

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
kristelhans

boomloos zadel

Bericht door kristelhans » vr 20 mar 2009, 15:59

Hallo!

Ik ga mijn fjordenvrind deze zomer rustig inrijden en nu ben ik me al een tijd aan het oriënteren op het gebied van boomloze zadels..die keren dat ik er op gereden heb vond ik dit fantastisch en ik zou dit ook graag voor mijn eigen fjord willen...al is het alleen maar omdat hij nu nog zo spierloos en vormeloos als ik weet niet wat is en ik niet ieder jaar een nieuw zadel wil kopen..als ie uitgegroeid is wil er een 'normaal' zadel op maat bij laten maken.

Nu ben ik niet bepaald merkvast en ik geef eigenlijk ook niet zoveel om een merknaam...tuurlijk zijn de bekende merken vaak 'beter' en is er meer over bekend dan onbekende merken maar ik vroeg me af of er mensen zijn die boomloos rijden met een 'merkloos' zadel...ik heb wat advertenties gezien op marktplaats en nu was ik benieuwd of dit oké is...

http://link.marktplaats.nl/223591559
http://link.marktplaats.nl/224742572

Niet meteen zelf inpikken he :+

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Esther

Re: boomloos zadel

Bericht door Esther » vr 20 mar 2009, 16:21

Ik rijd met Barefoot..

Ik zou er goed om denken dat de ophanging van de beugels goed is, dus niet twee reepjes over de rug..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 20 mar 2009, 16:26

Zou je dat kunnen toelichten? de reden dat ik ook een gewoon zadel wil met boom is inderdaad voor de drukverdeling op lange afstanden (lichtrijden)... Maar ik wil sowieso gewone beugels er aan..niet van die western dingen.. dus aan 'reepjes' ontkom ik niet.. Ik heb het zadel van FRA (Freedom Riding Articles) eens bekeken en die lijkt me zalig (op een beurs even uitgeprobeerd) maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat nou wel en niet 'goed' is..ook omdat de meningen zo verdeeld zijn over boomloos rijden..ik heb nu zoveel sites en zadels gezien dat ik gewoon wat ervaringen wil horen nu...
Viv

Bericht door Viv » vr 20 mar 2009, 16:42

Ik zeg altijd maar zo: goedkoop is duurkoop ook met boomloze zadels.
Verder kun je beter een goed boomzadel nemen voor het inrijden, zeker ivm de drukverdeling en spieropbouw. Ze hebben die steun nodig in het begin. Boomloos kan daarna wel als ze wat beter in de bespiering zitten. En je hoeft echt niet elk jaar een ander zadel te kopen hoor, gewoon kwestie van goed aan laten meten met passen ;)

Verder is het belangrijkste van een boomlooszadel de pad, neem er een met wisselbare inlages en neem dubbele inlages. Dan heb je de minste kans op drukplekken.

Je kunt beter een 2e hands barefoot kopen dan een nieuwe namaak voor dat geld. Kwaliteit zie je er gewoon aan af en die zijn veel verder doorontwikkeld.

Succes met uitvogelen :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 20 mar 2009, 17:52

Bedankt! dat is nog eens info waar ik iets aan heb. Ik kan waarschijnlijk in mei een BF Cheyenne overnemen van iemand voor een goede prijs. Heeft ook op een fjord gelegen. Zit ook een pad bij en een singel dus das fijn..denk dat ik dan daar maar voor ga.. Ik wilde me gewoon zo goed mogelijk oriënteren. Ik ga dan ook voor een boomzadeltje kijken.. hoeft allemaal niet nieuw (kan ik even sparen hihi) dus wie nog iets heeft liggen....
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 20 mar 2009, 19:26

Ik heb ook een Barefoot Cheyenne en wil nooit wat anders weer :D Ik vind hem heerlijk, maar mag dan ook graag zonder zadel rijden.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 20 mar 2009, 20:14

haa ja zonder zadel vind ik ook het allerlekkerst! Ik ga gewoon nog veel rondvragen en misschien eens allebei de soorten zadels op zijn rug leggen om te kijken wat nou het beste bij zijn vorm past..Bjorn is nog wat 'scherp' op zijn rug..moet nog een kilo of 50 bij..en dan nog spier..ben zo benieuwd hoe ie er over een jaar uit ziet!
Esther

Bericht door Esther » vr 20 mar 2009, 20:38

Wat Viv zegt, een goede pad eronder met niet te oude inlages, dat is het schuimrubber wat in de pad zit.
Even denken.. Bij een barefoot zit er een matje in het zadel waar de beigelriemen aan hangen, bij een goedkopen kunnen de beugelriemen gewoon onder de zitting doorlopen en is de drukverdeling dus erg slecht.

Je zou ook een gratis testzadel aan kunnen vragen. Bij Barefoot zijn er verschillende punten waar je die kan krijgen en ze kunnen eventueel ook opgestuurd worden. Dan mag je dat zadel een week gebruiken. Kost niets, je bent ook niet verplicht tot aankoop o.i.d.

Ik heb zelf de cheyenne gehad, maar heb nu een Londen, de dressuurversie. Daar zat ik zelf lekkerder en netter op.

Voor mijn andere fjorden heb ik overigens een boomzadel, daar zijn de barefoots wat te lang voor, ze zijn langer dan een 'gewoon' zadel. Dan kwam het zadel op de lendenen..
Maar ik rijd liever met de barefoot als ik mag kiezen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 20 mar 2009, 20:53

Ik heb een Freeform, echt een heeeeeeeel fijn zadel! Op boomloosrijden.nl staan er nog een paar te koop voor niet al te veel geld. Overigens reed ik hiervoor ook op een Barefoot.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Esther

Bericht door Esther » vr 20 mar 2009, 21:36

Boomloosrijden.nl keek ik ook altijd op!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 21 mar 2009, 08:44

Bedankt voor de reacties! Nog even een vraagje over een korte rug...voor mijn gevoel is Bjorn ook best wel compact..het zou dus maar zo kunnen dat een bepaald type zadel te lang is...? Op mijn pony's van vroeger paste hetzelfde veelzijdigheidszadel maar die gaat niet op Björn passen denk ik..best een hoge kamer en Björn heeft niet veel schoft. Met dat zadel heb ik altijd gereden dus ik ben nogal groen als het gaat om een nieuw zadel kopen..heb wel vrienden die er ervaring mee hebben dus ik ga er zeker wat hulp bij vragen.

Zo'n testzadel is wel een idee dan..het heeft geen haast dus ik kan me goed en rustig oriënteren..das wel fijn! Zal eens in Balloo vragen of ik van iemand een (boom) zadel kan passen om te kijken hoe dat zich verhoudt tot Björns rug.. het BF zadel dat ik kon overnemen had ook nog 2 nieuwe pads erbij geloof ik..foto's gezien en het zag er goed uit maar wel een beetje lang idd..
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 21 mar 2009, 10:12

Bij een korte rug kijk je best naar een maat 1 uit. Soms zijn zelfs deze te lang... Ik pas zelf nét in een maat 0, maar dat had mijn vriend niet gered. Die zit in een maar 1 al krap (heb overigens maatje 38) dus zijn we toen voor de tussenweg gegaan met een maat 1. Ondertussen heb ik weer een boomzadel, al mis ik mijn BF op buitenritjes wel. Falco is zo gevoelig aan zijn rug dat de drukverdeling van een BF niet genoeg was. Hij kreeg er witte haren van. Mijn droom is een vaquerazadel of een portrera (spaans), maar die zijn vrees ik allemaal te lang.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 21 mar 2009, 13:27

ha kijk..maten van boomloze zadels verschillen geloof ik ook nog al eens..heb zelf op een FRA zadel maat 1 gezeten en dat was prima met mijn kont (kledingmaat 34/36)...wat voor boomzadel heb je nu dan? Ik heb zelf altijd een merkloos veelzijdigheidszadel gehad en na jaaaaren intensief gebruiken is die nog steeds prima dus dat vind ik dan ook weer lastig..was dat een lucky shot of zijn er best goede merkloze zadels op de markt..zit wel een beeeetje aan een budget wat zadel betreft.. (kan er geen 1000 euro aan besteden zegmaar)
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 21 mar 2009, 16:32

Ik heb een Stübben Roxane dressuurzadel. Best prijzig dus :)

Mijn droomzadel is een Wow, maar toen ik op zadeljacht ging hadden die nog geen verdelers in België... Ondertussen wel eentje, maar ik blijf toch nog een paar jaar met mijn Stübben rondtuffen als alles een beetje meezit :D
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Keandra

Bericht door Keandra » za 21 mar 2009, 18:23

wij zijn ons ook aan het informeren voor een boomloos zadeltje

we hebben nu al een barebackpad van FRA gekocht, de kleinste maat, en die past juist op Githa, is wel nog groot maar is maar een dekje met een zachte singel aan, verder niks, geen beugels of zo, en men vriend kan zo super met Githa rijden, stappen, draven en galopperen allemaalgeen probleem, juist ja dat hij soms de stijgbeugels mist

dus we denken van van het zelfde merk een boomloos zadel aan te schaffen aangezien we hiervan heel tevreden zijn.
Lolly

Bericht door Lolly » ma 23 mar 2009, 11:00

Ik rijd mijn fjord ook met een Barefoot en wil bij haar niet anders meer.
Vaaf het eerste begin dat ik op het zadel zat was ik super tevreden, alleen is mijn fjord nu zo breed geworden { wat ze altijd wel was maar nu doordat ze verplicht maanden op rust stond net even wat breder geworden} kan ik nog even niet met de Barefoot rijden het vorkje is te smal geworden, ik heb inmiddels al een xxl besteld en zit te wachten tot deze binnenkomt.
En dan kan ik rustig aan weer beginnen.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 23 mar 2009, 18:26

kheb wat rondgesnuffeld en ik krijg de indruk dat Bjorns rug misschien te kort zou kunnen zijn voor een boomloos zadel..t viel me op dat die best lang zijn..hou mijn ogen ook maar open voor een 'normaal' zadel..als ie dan wat meer spier en body heeft kan ik altijd nog verder kijken voor boomloos..moooeeeiiilijk!

Maar bedankt voor alle adviezen!
Jilly

Bericht door Jilly » ma 23 mar 2009, 18:40

Ik heb een BF cheyenne wat me super bevalt! Dit is het eerste zadel waar ik bv. een buitenrit mee kan maken van meerdere uren zonder rugpijn te krijgen.
Voor het echt werk vind ik het een beetje onhandig, dus daarom wil ik er absoluut een een boomzadel bij.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bonnie

Bericht door Bonnie » vr 27 mar 2009, 20:18

http://www.buitenzinnig.nl Deze site verkoopt en leent ook boomloze zadels uit
sunhild

Bericht door sunhild » za 28 mar 2009, 11:11

Zo hier kom mijn testverslagje vandaag nog geen fotograaf, maar heel misschien morgen wel. Eerst even het zadel zelf.
Afbeelding
Afbeelding
Op bolletje en zo te zien stond hij zelf helemaal startklaar moest alleen nog hoofdstel.
Afbeelding

Zag alleen wel dat het zadel een stukje naar achter mag, maar het zadel is nog helemaal nieuw en stug en wou ook niet echt meewerken met aansingelen. En heb dus ruzie met de beugels. :+

Dit is een Freeform Freegait bij Buitenzinnig vandaan.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Plaats reactie